پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس جمهوری: حرکت اروپا از روی استیصال است

گزارشی از واکنش‌ها به قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران

رئیس جمهوری: حرکت اروپا از روی استیصال است

روز چهارشنبه ۲۸ دی پارلمان اروپا به متمم طرحی رأی داد که در آن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شده سپاه پاسداران ایران را در فهرست به اصطلاح سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار دهند





رئیس جمهوری: حرکت اروپا از روی استیصال است

۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰

روز چهارشنبه ۲۸ دی پارلمان اروپا به متمم طرحی رأی داد که در آن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شده سپاه پاسداران ایران را در فهرست به اصطلاح سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار دهند. چارلی ویمرز، یکی از اعضای پارلمان اروپا در توییتی نوشت که نمایندگان پارلمان اروپا به اصلاحیه‌ای برای گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا (CFSP) رای داده‌اند که بر اساس آن، از اعضای این اتحادیه خواسته شده که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهند. به این ترتیب قرار شد پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۹ دی درباره اصل این طرح رأی‌گیری کند.
در ادامه پارلمان اروپا در روز موعود یک قطعنامه ضدایرانی را به تصویب رساند که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده هانا نیومن یک عضو پارلمان اروپا ابتدا با انتشار یک پیام توییتری از تصویب قطعنامه ضدایرانی در جلسه (پنج‌شنبه) پارلمان اروپا با اکثریت آرا خبر داد. این عضو آلمانی پارلمان اروپا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا نام سپاه پاسداران ایران در فهرست به اصطلاح تروریستی این اتحادیه قرار گیرد و تحریم‌های علیه این نهاد افزایش یابد. بنا بر اعلام شبکه بی‌بی‌سی، این اصلاحیه توسط فراکسیون «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» که یک فراکسیون راست میانه محسوب می‌شود، پیشنهاد شده بود.

رئیسی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است

در قطعنامه مصوب پارلمان اروپا چه آمده است؟
در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران درباره حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح شده بود. در بندهای دیگر این قطعنامه، از ایران خواسته شده اعدام‌های بیشتر را متوقف کند؛ مجازات اعدام را با هدف لغو کامل آن، رسماً به حالت تعلیق درآورد و افراد محکوم به اعدام را که در حوادث اخیر بازداشت شده‌اند آزاد کند.
پارلمان اروپا ادعای همبستگی با جوانان، زنان و مردان ایرانی و حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران را مطرح کرده است. همچنین از جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا خواسته از همه تعاملات با مقامات ایرانی برای درخواست پایان فوری «اعدام معترضان» و «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات» و آزادی همه افراد بازداشت‌شده استفاده کنند و حکومت ایران را در قبال «کشتار مردم و نقض شدید حقوق بشر» پاسخگو کنند.
این قطعنامه همچنین خواستار محدودیت‌های هدفمند علیه قضاتی شده که علیه «معترضان» حکم صادر کرده‌اند و از مقام‌های ایرانی خواسته شده به تعهدات بین‌المللی از جمله تحت «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» پایبند باشند.
در این قطعنامه پارلمان اروپا از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شورای اروپا خواسته فهرست تحریم‌ها را به همه افراد و نهادهای مسئول «نقض حقوق‌ بشر» و اعضای خانواده آنها بسط دهند و از برخی مقامات ایرانی و کلیه بنیادهای مرتبط با سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید نام برده شده است.
در این متن از مقام‌های اروپایی خواسته شده تحریم‌هایی را علیه ۲۲۷ عضو مجلس که ادعا شده مشوق استفاده از مجازات اعدام بودند، اعمال کنند.
در این قطعنامه از شورای اروپا و کشورهای عضو خواسته شده سپاه پاسداران و نیروهای تابع آن شامل بسیج و نیروی قدس در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرند و هر گونه فعالیت اقتصادی و مالی که با آنها ارتباط دارد، ممنوع شود. همچنین از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده در همکاری با شرکای همفکر، هر کشوری که سپاه پاسداران در آن استقرار نظامی، اقتصادی یا اطلاعاتی دارد را به قطع و غیرقانونی اعلام کردن روابط ترغیب کند. در این سند ضد جمهوری اسلامی همچنین حملات سپاه به مقر گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق محکوم شده است. در بخشی همچنین از قطعنامه پارلمان اروپا از همجنس‌گرایان حمایت شده است.
پارلمان اروپا همچنین خواستار تاسیس ماموریت حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل در ایران برای بررسی نقض ادعایی حقوق‌بشر و جمع‌آوری و تحلیل شواهد مربوطه و استقرار سریع آن شده و از مقام‌های ایران خواسته دسترسی کامل و بدون مانع را برای انجام ماموریت آن فراهم کنند. از شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل هم خواسته شده در صورت عدم همکاری ایران فوراً پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهد. این نهاد خواستار آزادی شهروندان دارای تابعیت دوگانه شده و از مقامات ایرانی خواسته امکان سفر تمامی اعضای مکانیسم‌های ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل را فراهم کند. در بخش دیگری از این قطعنامه، درخواست برای گسترش اقدامات محدودکننده علیه ایران به دلیل ادعایی ارائه پهپاد به روسیه و همچنین «برنامه‌ریزی برای ارائه موشک‌های زمین به زمین برای استفاده در اوکراین» مطرح شده است.
در پایان از رئیس پارلمان اروپا خواسته شده متن را در اختیار شورای اروپا، کمیسیون اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دولت‌ها و پارلمان‌های کشورهای عضو و نهادهای جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
واکنش مقامات ایران به قطعنامه پارلمان اروپا
رئیس جمهوری کشورمان در جلسه فوق‌العاده هیئت دولت در ۲۹ دی به اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.
رئیسی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه مجلس تمام قد از ارکان دفاعی و نظامی کشور حمایت می‌کند، گفت: تصویب قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه بیانگر عمق وحشت و استیصال اروپایی‌هاست. عباس مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه گفت: اقدام پارلمان اروپا از سر اقتدار و قدرت نبود و ناشی از استیصال آنهاست.
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای، اقدام پارلمان اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را محکوم کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخشی از متن این بیانیه آمده است: اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی واکنشی کینه‌توزانه، عجولانه و از سر استیصال در پاسخ به ناکامی‌های پی‌درپی آنان در شکست عزم و اراده ملت شریف ایران اسلامی بود. این اقدام که سپاه عزیز و مقتدر به مثابه بزرگترین نهاد مبارزه واقعی با تروریسم و جلوگیری از گسترش این پدیده شوم در سرتاسر جهان از جمله اروپا را هدف قرار داد، رسوا کننده و نشانگر فقدان استقلال نهاد‌های اروپایی و استانداردهای دوگانه است.
عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان در همین ارتباط توییتر نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر مبارزه با تروریسم، نقش کلیدی در تحقق صلح و امنیت منطقه داشته است. بدعت پارلمان اروپا و انگلیس در نامیدن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی بیانگر تزویر و رفتار متناقض غرب است.
محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور هم در واکنش به قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا، این اقدام را دنباله‌روی از سیاست‌های شکست‌‌خورده آمریکا دانست و گفت: اگر اروپایی‌ها در سیاست‌های ضدایرانی اخیر خود تجدیدنظر نکنند، حتماً پشیمان می‌شوند. رضایی در دیدار برخی فعالان اقتصادی گفت: رهبران غربی از بایدن و مکرون تا شولتز، ظاهرا درک درستی از واقعیت‌های موجود بین المللی ندارند و مدام در حال بحران آفرینی جهانی هستند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

سال گذشته میلادی زمین حدود ۰.۲ درجهٔ سانتیگراد بیش از پیش‌بینی دانشمندان گرم شد

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

دو‌سوم آب «گلستان» را  «گرگان» مصرف می‌کند

بررسی پیامدهای نظام نرخ‌گذاری و بازار آب در بخش کشاورزی

دو‌سوم آب «گلستان» را «گرگان» مصرف می‌کند

تجارت بدون حقابه

در همایش مشترک تجاری ایران و طالبان چه گذشت؟

تجارت بدون حقابه

شالیزارهای ویران «بابل»

تغییر کاربری زمین‌های اطراف آببندان‌ها جامعۀ محلی‌ را نگران کرده است

شالیزارهای ویران «بابل»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

آیا هزینه کردن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌صرفه است؟

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

بازگشت غبار به آسمان ایران

گردوغبار در خوزستان بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

بازگشت غبار به آسمان ایران

دیپلماسی گردوغبار در تعلیق

دیپلماسی گردوغبار در تعلیق

بازسازی پس از سیل کافی نیست

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از سیلاب فروردین در سیستان‌وبلوچستان منتشر کرد

بازسازی پس از سیل کافی نیست

حراج هور

۷۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی از سوی مجری میدان نفتی سهراب خریداری شده است

حراج هور

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *