پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | علائم ناکارآمدی بودجه سلامت‌ برای جلب رضایت کادر درمان

وزارت بهداشت

علائم ناکارآمدی بودجه سلامت‌ برای جلب رضایت کادر درمان

از بهبود وضعیت تولید دارو و بودجه سال بعد می‌گوید





علائم ناکارآمدی بودجه سلامت‌ برای جلب رضایت کادر درمان

۲۹ دی ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| جزئیات بودجه ۳۱۳ هزار میلیارد تومانی حوزه سلامت توسط معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشریح شده و این در حالی است که دست‌کم در یک مورد انتقاد جدی به این بخش از بودجه‌ریزی وارد است. مسئولان نظام پرستاری اعلام کرده‌اند اعداد و ارقام بودجه‌ای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای سال ۱۴۰۲ واقعی نبوده و ناقص است. از سوی دیگر دولتی‌ها از بهبود وضع تولید آنتی‌بیوتیک و انسولین خبر می‌دهند در حالی که این دو قلم‌ دارو از جمله ملموس‌ترین کمبودها را در چند ماه اخیر را بروز داده‌اند. با این حال باید دید بودجه‌‌نویسان از یک سو و مسئولان نظام پرستاری از سوی دیگر چه گفته‌اند.

 

بودجه سلامت برای دومین سال از سده از جدید ۳۱۳ هزار میلیارد تومان تدارک و به مجلس پیشنهاد شده است. محمد اندرزی، معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر دراین‌باره گفت: بودجه حوزه سلامت در سال ۱۴۰۲ که سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی گنجانده است، رقمی بالغ بر ۳۱۳ هزار میلیارد تومان است که شامل منابع عمومی، درآمدهای اختصاصی، تملک دارایی سرمایه‌ای و… است.
او در توضیح چگونگی تخصیص این بودجه به حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان، اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ارائه‌دهنده خدمات سلامت به آحاد مردم، بودجه‌ای معادل ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی را برای سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده‌اند که از رشد ۴۲ درصدی نسبت به بودجه ۱۴۰۱، برخوردار است.
اندرزی با عنوان این مطلب که سازمان برنامه و بودجه امسالل برای اولین بار منابع عمومی را به صورت عملکردی دید، گفت: البته بودجه حاصل از منابع عمومی که همان ۱۰۸ هزار میلیارد تومان باشد، بابت حقوق و مزایای پرسنل صرف می‌شود و سایر هزینه‌ها، دیده نشده است.

معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت: سیاست‌های حاکمیتی بر این اصل استوار است که پرداختی از جیب مردم کم باشد اما با توجه به اینکه در چند سال اخیر تعرفه‌ها متناسب با هزینه‌ها رشد نکرده، همین افزایش شکاف بین هزینه‌ها و تعرفه‌ها، باعث شده تا بیمارستان‌های وزارت بهداشت، دچار زیان انباشته شوند

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در توضیح سایر هزینه‌ها، افزود: هزینه‌های آموزشی، حقوق رزیدنت‌ها، نیروهای شرکتی و… به عنوان سایر هزینه‌ها تلقی می‌شود که سازمان برنامه و بودجه، هیچ اعتباری برای سایر هزینه‌ها در نظر نگرفته و صفر است.
معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی از این محل دچار کسری بودجه می‌شوند که از منابع دیگر، تأمین می‌شود.
درآمدهای اختصاصی و زیان انباشته بیمارستان‌ها
اندرزی به درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت که از طریق خدمات بیمارستان‌ها تأمین می‌شود، اشاره کرد و افزود: عددی که برای درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در سال آینده پیش‌بینی شده، ۸۱ هزار میلیارد تومان است که حاصل و نتیجه فعالیت‌های عملیاتی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
او همچنین تاکید کرد: در واقع، درآمدهای اختصاصی شامل درآمد و هزینه است و درآمد نیز همواره کمتر از هزینه‌هایی است که بیمارستان‌ها متحمل می‌شوند.
اندرزی به دلایل افزایش هزینه‌ها در مقایسه با درآمدهای اختصاصی اشاره کرد و گفت: سیاست‌های حاکمیتی بر این اصل استوار است که پرداختی از جیب مردم کم باشد، اما با توجه به اینکه در چند سال اخیر تعرفه‌ها متناسب با هزینه‌ها رشد نکرده، همین افزایش شکاف بین هزینه‌ها و تعرفه‌ها باعث شده تا بیمارستان‌های وزارت بهداشت، دچار زیان انباشته شوند.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سرانجام پس از حدود ۱۵ سال درحالی از تیرماه امسال برای اجرا ابلاغ شد که تکلیف شده بود معیار محاسبه مبالغ از اول دی‌ماه ۱۴۰۰ باشد؛ موضوعی که سرانجام در روزهای منتهی به روز پرستار و البته بدون ضابطه مشخص، به شکل علی‌الحساب پرداختی‌هایی نامنظم در اختیار پرستاران قرار گرفت و گلایه‌هایی را رقم زد؛ این درحالیست که به اذعان مسئولان نظام پرستاری اعداد و ارقام بودجه‌ای اجرای این قانون برای ۱۴۰۲ نیز واقعی نبوده و ناقص است

سهم تعرفه پرستاری از بودجه سلامت
معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، بخش دیگر بودجه حوزه سلامت را مربوط به دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه دانست و افزود: سازمان انتقال خون، سازمان غذا و دارو، اورژانس و سازمان بیمه سلامت، از جمله دستگاه‌هایی هستند که ردیف بودجه دارند.
اندرزی تاکید کرد: بعضی از اعداد بودجه وزارت بهداشت، دوبل محاسبه می‌شود. یعنی هم در هزینه و هم در درآمد، لحاظ می‌شود که رقمی در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است.
او به بودجه تعرفه پرستاری اشاره کرد و گفت: ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در قالب یک ردیف بودجه به سازمان بیمه سلامت برای تعرفه پرستاری اختصاص یافته است.
بودجه طرح دارویاری و ماجراهای دارویی ایران
بر اساس گزارش سازمان بیمه سلامت ایران، ماهانه ۸۰۰ هزار دوز انسولین در کشور مصرف می‌شود که نیاز بیماران از طریق تولید داخل و واردات، تأمین می‌شود. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر بررسی‌ها و گزارش‌ها، نشان می‌دهد که میزان ذخیره انسولین در کشور به ۳ میلیون عدد رسیده است. در همین حال، داروخانه‌های منتخب نیز با خرید و ذخیره انسولین برای سه ماه، توانسته‌اند از بحران کمبود انسولین عبور کنند. در حال حاضر تولید انسولین قلمی از ۷.۵ درصد به ۱۳ درصد افزایش یافته است.
در همین حال محمد پیکان‌پور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، که در برنامه میز اقتصاد شبکه یک سیما حضور داشته از افزایش ذخیره دارویی و تولید داروهای آنتی‌بیوتیک در کشور خبر داده است.
او با اعلام اینکه تولید استامینوفن از ۱.۲ میلیون عدد در مهرماه به بیش از ۷ میلیون عدد در آبان و آذر رسید، افزود: سوسپانسیون بروفن از ۳۰۰ هزار عدد به بیش از ۲.۳ میلیون عدد رسید و تولید داروهای آنتی‌بیوتیک ۵ برابر شد.
در چنین شرایطی خبرگزاری مهر درباره وضعیت بودجه طرح دارویار در لایحه بودجه سال آتی نوشت: اجرای طرح دارویاری، با هدف واقعی شدن قیمت دارو برای صنعت داخلی کلید خورد و از سوی دیگر، برای اینکه مردم و بیماران از محل افزایش قیمت دارو دچار آسیب نشوند، قرار شد سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی را به بیمه‌ها بدهند تا صرف پوشش هزینه‌های دارویی شود.
بر اساس آنچه در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی، آمده است؛ بودجه طرح دارویاری در سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که به نظر می‌رسد کفاف لازم را نمی‌دهد.
معاون مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، درباره بودجه طرح دارویاری که ۶۹ هزار میلیارد تومان برای سال آینده پیش‌بینی شده است، افزود: این اعتبار در بودجه ۳۱۳ هزار میلیاردی محاسبه نشده است اما پیش‌بینی وزارت بهداشت برای اجرای طرح دارویاری، رقم ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است. زیرا معتقدیم با توجه به افزایش هزینه‌های تولید دارو، بودجه ۶۹ هزار میلیاردی، جوابگو نخواهد بود.
اما شاید دارو و اقلام مصرفی حوزه سلامت در قامت نشانگرهایی مثل عدد موقعیت عادی را نشان دهند اما باید دید آیا بودجه‌ریزی دولت سیزدهم در مورد حوزه سلامت به همین تناسب مناسب و قابل قبول بوده است.
کاهش بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در ۱۴۰۲
قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سرانجام پس از حدود ۱۵ سال درحالی از تیرماه امسال برای اجرا ابلاغ شد که تکلیف شده بود معیار محاسبه مبالغ از اول دی‌ماه ۱۴۰۰ باشد؛ موضوعی که سرانجام در روزهای منتهی به روز پرستار و البته بدون ضابطه مشخص، به شکل علی‌الحساب پرداختی‌هایی نامنظم در اختیار پرستاران قرار گرفت و گلایه‌هایی را رقم زد. این درحالیست که به اذعان مسئولان نظام پرستاری اعداد و ارقام بودجه‌ای اجرای این قانون برای ۱۴۰۲ نیز واقعی نبوده و ناقص است.
به گزارش ایسنا، پس از اینکه مقرر شد تا معیار محاسبه کارانه پرستاران بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ باشد، سرانجام با رایزنی‌های انجام شده توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، بودجه این کار، ۵۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. این بودجه برای یک سال کامل ۱۴۰۱ و سه ماه پایانی ۱۴۰۰ مقرر شده بود؛ هرچند که تاکنون و با گذشت یک‌ سال از زمانی که به عنوان معیار برای پرداخت‌ها درنظر گرفته شد، همچنان تنها معوقات چند ماه پرداخت شده است.
اما این شیوه پرداختی زمانی مشکل‌ساز می‌شود که قرار باشد این پرداخت‌های نامنظم در شرایطی که حتی برخی بیمارستان‌ها هنوز سیستم ثبت خدمات پرستاری کاملی ندارند، معیاری برای محاسبه بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۲ باشند.
به دنبال همین موضوع،‌ علی‌رغم اینکه بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سرانه سلامت دیده شده است اما بر اساس ردیف ۸۴ جدول شماره ۹ برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در ذیل ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۲، بودجه پیشنهادی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای سال آتی ۴۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است؛ رقمی که از بودجه سال جاری با وجود اجرای ناقص قانون نیز کمتر است.
ورود بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به سرانه سلامت
در همین باره حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری،‌ در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بر اساس بند «ی» تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۱۴۰۲، تعرفه خدمات پرستاری در سرانه بیمه خدمات درمانی و سلامت قرار گرفته است که در واقع با این اقدام یکی از اهداف راهبردی ما در سازمان نظام پرستاری محقق شده است.
او همچنین در‌این‌باره افزود: با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲، وزارت بهداشت با ۲۷۳ هزار میلیارد تومان دارای بالاترین بودجه بین دستگاه‌های دولتی است، توقع می‌رود برای این مطالبه جدی پرستاران که در اصل موضوع کلیدی برای بخش قابل توجهی از بدنه نظام سلامت است، متناسب با نقش‌آفرینی و زحمات آنها ارزش‌گذاری و عدالت رعایت شود.
این مقام مسئول در عین حال تاکید کرد: از جهتی قرار گرفتن تعرفه خدمات پرستاری در سرانه بیمه خدمات درمانی و سلامت، به معنای تامین منابع پایدار و پشتوانه قوی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است؛ به نحوی که می‌توان از این اقدام به عنوان کاری تاریخی یاد کرد و این امر برای ما بسیار ارزشمند است. امیدواریم مجلس شورای اسلامی این موضوع را نه تنها تایید کند، بلکه بودجه مناسبی هم برای این کار در نظر بگیرد.
عزیزی با تاکید بر اینکه مبالغ اعلام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید مورد رایزنی قرار گیرد، تصریح کرد: لازم است عدد اعلام شده هم برای سال آتی و هم به طور کلی افزایش متناسب و سالانه داشته باشد و به واقعیت‌های جامعه نزدیک شود.
نیازمند بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی
عزیزی همچنین درباره عدد پیشنهادی سازمان نظام پرستاری برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در ۱۴۰۲، عنوان کرد: بر اساس کارشناسی‌هایی که در سازمان نظام پرستاری انجام شده، مبلغ مورد نیاز برآورد شده حداقل دو برابر بودجه سال جاری تخمین زده شده است. در سال آتی طبق مدلی که پیش‌بینی شده است مبالغ کارانه و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ادغام می‌شوند و با توجه به اعداد و ارقام فعلی توقع داریم بودجه فعلی در سال بعد حداقل دو برابر شود.
او در بخش دیگری از توضیحات خود افزود: رقمی که در حال حاضر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است بر اساس اطلاعات ثبت شده در مجموعه شورای عالی بیمه، توسط سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده است که قطعا این کار ناقص است چون همین الان در بخش خصوصی، تامین اجتماعی و بسیاری از بیمارستان‌های نیروهای مسلح، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ثبت خدمات صورت نگرفته است که این امر قطعا برآوردهای مالی بودجه سال آتی را با کاستی و چالش مواجه کرده و سبب شده مبلغ در نظر گرفته شده از واقعیت‌ها دور باشد.
حمیدرضا عزیزی با گلایه از سازمان تامین اجتماعی برای عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال جاری، بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی چیزی که قانون رسمی کشور است و آیین‌نامه‌های آن در هیئت دولت به تصویب و ابلاغ رسیده را اجرا نکرده است و این مسئله باید هر چه زودتر حل شود. ما اکنون در نشست‌ها و کارشناسی‌های متعددی که با بیمارستان‌های دولتی و غیر‌دولتی داشتیم متوجه شدیم بسیاری از بیماران و مراجعه‌کنندگان آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و پرداختی‌هایی از سوی بیمه تامین اجتماعی صورت نگرفته و پرستاران از این موضوع گلایه‌مند هستند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر