سایت خبری پیام ما آنلاین | آغاز هفته‌ای دیگر با تحریم‌های تازه

واکنش‌ها به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران ادامه دارد

آغاز هفته‌ای دیگر با تحریم‌های تازه





آغاز هفته‌ای دیگر با تحریم‌های تازه

۲۸ آبان ۱۴۰۱، ۸:۴۷

شامگاه چهارشنبه و بامداد پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، سرانجام آن‌چه از مدت‌ها قبل بسیاری از کارشناسان در خصوص احتمال بالای وقوع تحریم هشدار می‌دادند و بسیاری از ناظران نیز به همین دلیل نگران آن بودند، رنگ واقعیت به خود گرفت؛ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند. قطعنامه‌ای که نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب کاربری خود در توییتر پیش از دیگر حاضران و منابع خبری از آن خبر داد. میخائیل اولیانوف نوشت: این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب این شورای ۳۵ عضوی رسیده است. این در حالی بود که خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست غیرعلنی شورای حکام آژانس نوشته قطعنامه مذکور از ایران می‌خواهد فوراً با تحقیقات آژانس اتمی در خصوص ذرات اورانیوم یافت‌شده در 3 مکان اعلام‌نشده در ایران همکاری کند.

در حالی که رئیس پیشین سازمان انرژی هسته‌ای ایران از دور زدن این تحریم‌ها سخن گفته، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد که واشنگتن به تلاش خود برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران ادامه خواهد داد

این در حالی بود که عصر روز پنجشنبه نیز خبرگزاری‌ها و منابع خبری از تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی خبر دادند. تحریم‌هایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای از اعمال آن نوشت و تاکید کرد که این تحریم‌های تازه مشخصاً بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی در دو نفت و گاز تمرکز دارند. بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایالات متحده ۱۳ شرکت را به دلیل حمایت از نفت و گاز ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. این در حالی بود که در واکنش به تحریم‌های جدید کشورهای اروپایی و غرب علیه ایران،‌ رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور تاکید کرد: غربی ها هر از چندگاهی به بهانه های مختلف محدودیت هایی را علیه اشخاص و شرکت ها در جمهوری اسلامی ایران اعمال می کنند که تاثیر چندانی در مسیر حرکت کشور ندارد. فریدون عباسی که در این رابطه با ایسنا به گفت‌وگو نشسته، همچنین توضیح داد که منظور بنده از اینکه خیلی از این تحریم ها اثرگذار نیست این نیست که اصلا تاثیری ندارد؛ با تحریم ها برخی از شرکت های ما در مبادلات بین المللی دچار مشکل می شوند که البته با شیوه های مختلف این تحریم ها قابل دور زدن است. اما در حالی که فریدون عباسی از دور زدن این تحریم‌ها سخن گفته، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد که واشنگتن به تلاش خود برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران ادامه خواهد داد. آنتونی بلینکن در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «ما به مختل کردن تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌هایش ادامه می‌دهیم. وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌هایی را به دلایل قضایی مختلف به خاطر دخیل بودن در فروش نفت و گاز ایران تحریم کرده است. هرکس که این تبادلات را تسهیل کند، خطر تحریم‌های آمریکا را به جان می‌خرد.»
همچنین ساعاتی پیش از تصویب این قطعنامه، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در پیشنهاد قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول و مردود می داند و بی تردید در صورت تصویب قطعنامه، پاسخ تهران قاطع و موثر خواهد بود. ناصر کنعانی همچنین تاکید کرد که چنین اقدامات غیر سازنده ای نه تنها کمکی به ارتقای وضعیت حقوق بشر در سطح جهانی نمی کند، بلکه صرفا موجب استمرار توسل به کلیشه سازی های منفی و برچسب زنی سیاسی علیه کشورهای مستقل می‌گردد. همچنین معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان ملل نیز با اعلام مخالفت پکن با اعمال فشار علیه ایران از طریق صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس اتمی اعلام کرد: «مشکلات پادمانی حل‌نشده ایران در واقع مشکلات دوجانبه میان ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و باید از طریق گفت‌وگو و رایزنی میان دو طرف حل شود.» این مقام ارشد چینی عنوان کرد که پکن خواستار اقدامات قاطع از سوی طرفین در حمایت از آژانس اتمی برای افزایش همکاری با ایران و حل‌وفصل مشکلات از طریق گفت‌وگو است. وانگ چانگ همچنین تاکید کرد که مذاکرات بر سر احیای برجام در مرحله حیاتی قرار دارد.
اما این تنها تحریم‌ها و محدودیت‌هایی نبود که در روزهای گذشته پیش روی جمهوری اسلامی قرار گرفته است. چنان‌که وزارت خزانه‌داری داری آمریکا همچنین 6 نفر از کارمندان و روسای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی را تحریم کرد. در اطلاعیه این وزارتخانه تاکید شده که علی رضوانی، آمنه سادات ذبیح‌پور، پیمان جبلی، احمد نوروزی، محسن برمهانی و یوسف پورانواری در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. بنابر با این تحریم‌ها، تمامی اموال این اشخاص در ایالات متحده یا در کنترل اشخاص آمریکایی بلوکه خواهد شد و هر کسی که به مبادله با این اشخاص بپردازد ممکن است هدف تحریم‌های ثانویه ایالات متحده قرار بگیرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *