پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کم‌آبی تالاب‌ها مانع حضور پرندگان مهاجر می‌شود

رئیس اداره محیط زیست گنبدکاووس:

کم‌آبی تالاب‌ها مانع حضور پرندگان مهاجر می‌شود





کم‌آبی تالاب‌ها مانع حضور پرندگان مهاجر می‌شود

۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با اشاره به خشک شدن ۲ تالاب بین المللی «آجی‌گل» و »آلاگل» و کم‌آبی تالاب «آلماگل» واقع در مناطق شمالی این شهرستان، گفت: ادامه این روند امسال مانعی بزرگ برای حضور پرندگان مهاجر از مناطق سیبری به این پهنه‌های آبی و زمستان‌گذرانی آنها خواهد شد.
به گزارش ایرنا، احمد احمدی افزود: کاهش بارش‌های سالانه و استمرار خشکسالی به همراه دما و تبخیر بالا در مناطق شمالی شهرستان، سدسازی‌ها در مناطق بالادست رودخانه اترک و تخصیص ناکافی حقابه تالاب‌ها و برداشت آب برای آبزی پروری و کشاورزی از مهمترین دلایل کم‌آبی و خشک شدن سه تالاب‌ بین‌المللی گنبدکاووس است. او اضافه کرد: در صورت تغییر مسیر و عدم حضور پرندگان مهاجر در سه تالاب‌ بین المللی گنبدکاووس، احتمال خارج شدن آنها از فهرست کنوانسیون رامسر وجود دارد ضمن اینکه با خشک شدن این سه پهنه آبی جوامع محلی دچار آسیب و به احتمال زیاد سبب مهاجرت آنها خواهد شد.
احمدی، وقوع پدیده ریزگردها را از دیگر پیامدهای خشک شدن سه تالاب گنبدکاووس دانست و ادامه داد: مطالعات اختصاص حقابه جدید به این تالاب‌ها توسط مراکز دانشگاهی برای ارائه به وزارت نیرو، در حال انجام است.
او با بیان اینکه حفاظت و بهره‌برداری از تالاب‌ها با مشارکت جوامع محلی رویکرد مدیریت زیست‌بومی سازمان حفاظت محیط زیست است، از مراکز دانشگاهی گنبدکاووس خواست تا با راهکارهای علمی و اجرایی به احیای سه تالاب بین المللی این شهرستان کمک کنند.
ابوالفضل طهماسبی، رئیس دانشگاه گنبدکاووس هم با مهم دانستن مسائل محیط زیستی، سه تالاب بین‌المللی این شهرستان در مناطق شمالی را دارای ارزش بالا دانست و گفت: دانشگاه گنبدکاووس و گروه شیلات آن، آمادگی کامل برای ارائه راهکارهای علمی و کمک به احیای سه تالاب مناطق شمالی این شهرستان دارد.
عبدالحمید گوگلانی، معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه گنبد کاووس نیز گفت: اصلاح الگوی کشت در مناطق مرزی و حاشیه تالاب‌ها، پیگیری حقابه و تخصیص اعتبارات مناسب برای نگهداری و حفاظت از این پهنه‌های آبی از محل اعتبارات استانی و ملی و توجه به آموزش و فرهنگ‌سازی به جوامع محلی با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست می‌تواند به احیای دوباره تالاب‌های سه‌گانه گنبدکاووس کمک کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *