سایت خبری پیام ما آنلاین | درنای امید، تنهاترین مهاجر

برای پانزدهمین سال متوالی «درنای امید» به فریدون‌کنار آمد

درنای امید، تنهاترین مهاجر





درنای امید، تنهاترین مهاجر

۷ آبان ۱۴۰۱، ۹:۵۳

تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری، دو روز زودتر نسبت به سال گذشته به آبگیرهای شمالی آمد. درنای امید صبح پنجشنبه پنجم آبان ماه برای زمستان‌گذرانی به تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار و سرخرود مهاجرت کرد و موجب خوشحالی علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش شد.
به گزارش روابط عمومی ‌اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، این تک‌درنا هر ساله از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به تالاب بین‌المللی فریدونکنار در مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخرود و فریدون‌کنار زمستان‌گذرانی می‌کند.
اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با کمک جوامع محلی و بومیان منطقه و با توجه به اهمیت این پرنده به عنوان گونه‌ای در خطر انقراض با انجام اقدامات مختلفی از این پرنده زیبا و با ارزش حفاظت می‌کند.

این تک‌درنا هر ساله از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار در مازندران مهاجرت می‌کند

«درنای امید» 15 سال است که به‌تنهایی مهاجرت می‌کند. امید سال گذشته هفت آبان‌ماه ۱۴۰۰ در تالاب فریدون کنار فرود آمد و پس از ۱۳۱ روز زمستان‌گذرانی در این تالاب در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ به سیبری بازگشت. دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست، پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک ‌و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است. درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.
جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می رود. از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی ‌مانده است. زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه «پویانگ» در چین و اطراف آن است.
همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آب‌بندان‌های مازندران از جمله تالاب بین‌المللی میانکاله می‌آیند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *