پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چشمه‌ها فاضلاب شدند

سرازیر شدن فاضلاب به چشمه آبگرم در استان قزوین صنعت گردشگری و محیط زیست را تهدید می‌کند

چشمه‌ها فاضلاب شدند

فرماندار شهرستان آوج از اختصاص 50 میلیارد تومان برای جمع‌آوری فاضلاب شهر آبگرم خبر داد





چشمه‌ها فاضلاب شدند

۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۴۴

کمتر از دو هفته پیش امام جمعه بخش آبگرم قزوین از سر ریز شدن فاضلاب به چشمه آبگرم این منطقه خبر داد. خبری که ظاهرا نه به گوش فعالان محیط زیست رسیده و نه مردم محلی از این موضوع خبردار شده‌اند. با این حال پیگیری‌های ما نشان داد که این موضوع نه تنها خبر تازه‌ای نیست بلکه پیشینه نگرانی برای آن به حداقل سه سال پیش بر می‌گردد. البته پیش از آن هم برخی پروژه‌ها مثل پروژه مجتمع آب درمانی الماس غرب قزوین که در سال 94 کلید خورده بود کنار همین مجموعه آبگرم قزوین پا گرفت. از همان سال‌ها یعنی تقریبا 7 سال پیش مسئولان شهر قزوین نگرانی تاسیس تصفیه‌خانه فاضلاب برای شهر آبگرم را داشتند. این نگرانی ظاهراً هنوز هم ادامه دارد که امام جمعه این شهر ده روز پیش از سرریز شدن بخش زیادی از فاضلاب منطقه به رودخانه مجاور شهر آبگرم خبرداد.این فاضلاب بوی تعفن زیادی ایجاد کرده و از طرفی به چهره گردشگری منطقه آسیب زده است و آثار محیط زیستی زیادی با خود به همراه می‌آورد.

 

چشمه‌های آبگرم قزوین از خر رود در حوضه شهر آبگرم نشئت می‌گیرند. خصوص چشمه آب معدنی ارشیا در شهر آبگرم واقع در شهرستان آوج و در مسیر جاده قزوین-همدان، که یکی از چشمه‌های آب گرم معدنی استان قزوین است و قابلیت‌های درمانی زیادی دارد. با بی‌توجهی مسئولین به این منطقه، نگرانی برای گردشگری آبگرم قزوین را افزایش داده است. همچنین با وجود اینکه کلنگ احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر آبگرم در سال 99 به زمین خورد اما هنوز فاضلاب یکی از گره‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود. موضوع جمع‌آوری فاضلاب آبگرم و شهرستان آوج جزو بزرگترین و مهم‌ترین پروژه‌های استانی قزوین به شمار می‌رود که همه دست‌اندرکاران استان را به چالش کشیده است.

فرماندار آوج می‌گوید 50 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی مشکل جمع‌آوری فاضلاب شهر آبگرم قزوین را حل می‌کند

اختصاص 50 میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل
سرازیر شدن فاضلاب به چشمه‌ آب گرم طبیعی خرقان در منطقه آبگرم قزوین، می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد. حسین حسین‌خانی، فرماندار شهرستان آوج قزوین درباره مشکل فاضلاب آبگرم به «پیام ما» می‌گوید:«50 درصد مشکل جمع‌آوری فاضلاب این شهر به واسطه امور زیرساختی انجام شده است. در سفر رئیس جمهوری به استان قزوین، برای حل این معضل 50 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی داده شد. ما امیدواریم با این اعتبار تازه، مشکل به کلی حل و فصل شود.» او همچنین درباره ساخت‌و‌سازهایی که در بستر چشمه آبگرم از سوی شهرداری انجام شده است هم توضیح می‌دهد: «این مشکل نیز حل شد و ما در جلسه‌ای استانی شهرداری را موظف کردیم با کشیدن دیوار ساحلی، این گره را باز کند.»
سکوت شرکت آب و فاضلاب قزوین
«پیام ما» تلاش کرد برای پیگیری این مشکل توضیحات شرکت آب و فاضلاب قزوین را دریافت کند اما مدیر روابط این شرکت از بیان هر توضیحی امتناع کرد. طبق خبری که این شرکت از عملکرد معاونت بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای استان قزوین در سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است، علی موسی‌خانی از طرح احداث تصفیه‌خانه‌ در آبگرم خبر داده است. اما پاسخگو نبودن روابط عمومی این شرکت موجب شد تا این سوال بی‌جواب بماند.
سازوکار نامعلوم سازمان میراث فرهنگی برای جذب سرمایه
علیرضا خزائلی، مدیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین در خصوص تاثیر سرازیر شدن فاضلاب بر گردشگری این بخش به «پیام ما» می‌گوید: « پروژه جمع آوری فاضلاب آبگرم یک پروژه بزرگ استانی است که از دسترس تنها مدیر میراث خارج است. اما ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیر موضوع هستیم و تلاش داریم با جذب سرمایه‌گذار در این شهر بخشی از مشکلات را رفع کنیم. زیرا سرمایه گذاری در این منطقه تا حدودی که در شان چشمه‌های آبگرم قزوین باشد، انجام نشده است.» البته پیش از این نیز این سازمان در فراخوانی عمومی برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران در پروژه چشمه‌های آبگرم یله گنبد در قزوین، دعوت کرده بود. البته بعدها خبر آمد که سرمایه‌گذاران از این طرح‌ها چندان استقبال نکردند و برای ما نیز مشخص نشد که با چه ساز و کار جدیدی این سازمان به دنبال جذب سرمایه‌گذار در این منطقه است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *