سایت خبری پیام ما آنلاین | زاکانی: اگر مدیریت شهر باور شود می‌تواند کوه را جابه‌جا کند

شهردار تهران در میان انتقادهای اعضای شورا گزارش کار یکسالگی داد

زاکانی: اگر مدیریت شهر باور شود می‌تواند کوه را جابه‌جا کند





زاکانی: اگر مدیریت شهر باور شود می‌تواند کوه را جابه‌جا کند

۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۰۰

«هرچه سخن گفتند، هیچ نگفتیم. تحمل کردیم و مشکلات شهر را ده روزه حل کردیم.» این جملات علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نودمین جلسه شورای شهر تهران است. او که دیروز، 15 شهریور ماه برای ارائه گزارش عملکرد یکساله‌اش به شورای شهر تهران آمده بود، به سوالات اعضای شورا هم پاسخ داد، عمده پرسش‌ها از شهردار تهران درباره عزل و نصب‌های شهردار تهران در روزهای اخیر بود. آن‌ها درباره تغییر ناگهانی برخی از مدیران و شهرداران مناطق از زاکانی گلایه کردند، البته نه همه آن‌ها. زاکانی این صحبت‌ها را درحالی مطرح می‌کند که تحلیل داده‌های گوگل ترندز از زمان حضورش تاکنون تنها چندبار قله ساخته است، قله‌هایی که یا به حضور دامادش در شهرداری مربوط بودند، یا مریضی‌اش یا مدرک تحصیلی‌ و سابقه اجرایی‌اش برای حضور در شهرداری تهران. در گزارش زیر اما مهم‌ترین صحبت‌های او در شورای شهر را در سالگرد یکسالگی حضورش در خیابان بهشت بررسی می‌کنیم.

 

زاکانی مانند تمام روزهایی که به شورای شهر تهران آمده بود، در ابتدا خود را خدمتگزار مردم خواند. او گفت که حالا بعد از یکسال می‌خواهد چند کلامی درباره اقداماتش صحبت کند. زاکانی معتقد است که اقدامات خوب گذشته را تقدیر کرده و از اشتباهاتشان عبرت گرفته است. او تاکید کرد: از کاستی‌ها تجربه کسب می‌کنیم و توجه خود را به نقاط قوت معطوف می‌کنیم. ما در مورد آینده صحبت می‌کنیم چون گذشته سرمایه ماست. زاکانی معتقد است که در مقابل اظهارنظر منتقدانش سکوت کرده است چون کار کردن برای ارجح‌تر از سخن‌گفتن است: بزرگترین کار ما این بود که مشغول به کار شدیم و هرچه سخن گفتند هیچ نگفتیم، این سکوت به این معنا نبود که پاسخی نداشتم بلکه مشغول به کار بودیم. در همان ۱۰ روز اول، با تلاش معاونت اقتصادی اعلام کردیم که از تنش اقتصادی خارج می‌شویم و از این تنش خارج شدیم.
ده روزه مشکلات شهر را حل کردن، عبارتی بود که شهردار تهران دست کم سه بار در مکالمه‌اش از آن استفاده کرد: امروز یک سال و چهار روز است که در خدمت شهر هستیم و یک روز هم قرض نگرفتیم و بیست و هشتمین روز هر ماه حقوق کارکنان را تسویه کردیم. زاکانی با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که از سه طریق شهر را اداره کنیم، گفت: تا به امروز یک متر تخلف نداشته‌ایم و چیزی نفروخته‌ایم جز دو ملکی که در بورس عرضه شده است.

موضوع معتادان متجاهر و قرارگاه اجتماعی که از موضوعات مورد علاقه زاکانی هم بود، بار دیگر به سخنرانی‌اش راه پیدا کرد. او که هربار به جای واژه‌ی جمع‌آوری از واژه ساماندهی استفاده می‌کند، ادامه داد: اگر مدیریت برگرفته از شهر باور شود می‌تواند کوه را جابجا کند

ساماندهی معتادان، مساله همیشگی شهرداری
موضوع معتادان متجاهر و قرارگاه اجتماعی که از موضوعات مورد علاقه زاکانی هم بود، بار دیگر به سخنرانی‌اش راه پیدا کرد. او که هربار به جای واژه‌ی جمع‌آوری از واژه ساماندهی استفاده می‌کند، ادامه داد: اگر مدیریت برگرفته از شهر باور شود می‌تواند کوه را جابجا کند؛ لذا اعلام کردیم که مدیریت شهری ششم مسئولیت‌پذیر است و به همین دلیل به دنبال مسائل اجتماعی رفتیم. برخی گفتند اگر به این سمت بروید در باتلاق گیر می‌کنید اما سرافرازیم و امروز ۲۱ هزار معتاد متجاهر ساماندهی شدند چون این افراد پاره تن ما هستند و با نگاه اعتقادی جلو رفتیم. او معتقد است به سراغ معتادانی رفته که هیچ نهادی به آن‌ها توجهی نمی‌کرده است و شهرداری در این فرآیند منیت را کنار گذاشته است: سه هزار و ۳۰۰ تخت فعال داریم و هزار و ۸۰۰ تخت نیز در هفته آینده به تخت‌ها اضافه خواهد شد. هیچ نهادی در این زمینه به اندازه شهرداری تلاش نکرده است. ما منیت را زیر پا گذاشتیم و تمام دستگاه‌ها را سهیم کردیم.
شهردار تهران گفت: دستگاه قضایی با تمام قامت و دیگر نهادها و دستگاه‌های مربوطه همه آمدند و منیت‌ها کنار گذاشته شد. اگر با افتخار می‌گوییم سه هزار و ۳۰۰ تخت آماده داریم اساس را روی خدمت و توجه به مردم قرار دادیم.
سکاندار خیابان بهشت می‌گوید تاکنون حدود هشت هزار میلیارد تومان از املاک شهرداری به شهر بازگشته است، موضوعی که به گفته او بسیاری معتقد بودند، شدنی نیست.
شهردار پایتخت افزود: ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته در شهر وجود داشت و تا امروز ۱۸ هزار میلیارد تومان از طلب شهرداری‌های کشور که بخش عمده آن به شهرداری تهران تعلق دارد به عنوان بدهی در نظر گرفته شد. ما در تهران روی گنج خوابیدیم و عده‌ای که نتوانستند عرضه نداشتند.

پرویز سروری برخلاف سایر اعضای شورای شهر از اقدامات شهردار تهران تقدیر کرد و از منتقدان گلایه کرد او گفت: به جای تشویق شهردار به کلنگ‌زنی، آن را وعده سرخرمن می‌دانید و چرا به جای تشکر و نقد منصفانه شهردار انقلابی اینگونه رفتار می‌کنید؟

مردم حق دارند
به گواه سایت روابط عمومی شهرداری تهران، در تهران تاکنون ۵۳ هزار مخزن وجود دارد که پوششی برای آن‌ها طراحی شده است. زاکانی عنوان کرد یکی از مهم‌ترین اقدامات محیط زیستی در حوزه پسماند را پوشش کردن مخازن است و نوسازی مخازن را هم حق مردم دانست: در داخل شهر ۶۴ پیمانکار طرح داریم که به هشت پیمانکار تبدیل می‌شود و تمام مشکلات از جمله فعالیت کولی‌ها برطرف خواهد شد. پیمانکاران مکلف هستند هشت حوزه را مجهز کنند که ماحصل تجهیز آن، کاهش ورودی به آرادکوه خواهد بود. باید پسماند در داخل شهر به کمپوست و گرانول تبدیل شود. بخشی از این مخازن نیز نیاز به نوسازی دارد. ۱۵ هزار مخزن تأمین و جایگزین خواهد شد چرا که حق با مردم است.
در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای شورای شهر از زاکانی پرسش‌هایی مطرح کردند، پرسش‌هایی که البته طرح همه آن‌ها به مذاق پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر خوش نیامد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در ابتدا حق‌خواهی کارمندان شهرداری را کرد و گفت: متاسفانه هنوز افزایش حقوق کارکنان رسمی شهرداری اصلاح نشده است. این مساله نیاز به پیگیری آقای زاکانی در جلسه هیات دولت دارد. او همچنین تاکید کرد: از زاکانی می‌خواهیم که به مدیران زیرمجموعه خود یادآوری کند که وقتی در یک مجموعه‌ای منصوب می‌شوند لازم نیست که همه مدیران را تغییر دهند چرا که می‌توان از نیروهای کارآمد و با تجربه نیز استفاده کرد و ضرورتی بر تغییر همه نیست.
در ادامه زهرا شمس احسان هم با بیان این که زباله‌گردی یکی از مسائل اجتماعی که جزو مطالبات مردمی است، درباره اقدامات صورت گرفته این قرارگاه در حوزه زباله‌گردی پرسید و گفت: در قرارگاه اجتماعی باید در مورد آسیب‌های اجتماعی نوپدید نیز توجه صورت گیرد و پیوست اجتماعی برای کاهش اثرات منفی پروژه‌ها محقق شود.
اما پرویز سروری برخلاف سایر اعضای شورای شهر از اقدامات شهردار تهران تقدیر کرد و از منتقدان گلایه کرد او گفت: به جای تشویق شهردار به کلنگ‌زنی، آن را وعده سرخرمن می‌دانید و چرا به جای تشکر و نقد منصفانه شهردار انقلابی اینگونه رفتار می‌کنید؟ می‌بینید که مسئول واقعی بودجه شورا امروز از تحقق 40 درصدی بودجه در شش ماه اول سال سخن می‌گوید اما برخی‌ها عملکرد را صفر و فلان و بهمان می‌بینند و چرا تلاش می‌کنیم که امید را از مردم بگیریم.
اما در تمام این یکسالی که شهردار تهران سکاندار بهشت بوده است، نمودار داده‌های نام او در گوگل ترندز چند قله بلند داشته است، قله‌هایی که هیچ‌کدام به اقدامات او ربطی ندارند. شهردار شدن زاکانی، ایرادهای قانونی برای حضورش در خیابان بهشت، ناراحتی چشم و دلیل دور بودن او از جلسات و همچنین حواشی انتصاب دامادش و پاچه‌های گلی‌اش هنگامه سیل تابستانه تهران، قله‌هایی است که نام او را بیش از پیش در اینترنت مطرح کرده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *