پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زاکانی : می‌خواستند نارضایتی ایجاد کنند

مدیران شهرداری تهران اصرار دارند که سامانه‌های شهری دوباره فعال شده‌اند

زاکانی : می‌خواستند نارضایتی ایجاد کنند





زاکانی : می‌خواستند نارضایتی ایجاد کنند

۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۱۹

پیام ما / مسئولان شهرداری تهران اصرار دارند که سامانه‌های شهرداری تهران بازیابی شده و دوباره فعال شده‌اند. اما به نظر می‌رسد فعال شدن سامانه‌های شهری هنوز نیازمند کار فنی است زیرا برخی از بخش‌های خدماتی هنوز غیرقابل استفاده است و صرفاً آیکون آن روی صفحه نمایان شده است.

 

شهردار تهران دیروز در مراسم افتتاح ایستگاه هفدهم شهریور خط ۷ متروی تهران در حالی به جزئیات حمله سایبری به سامانه‌های سازمان متبوعش پرداخت که گفته شده بود از روز شنبه ۲۱ خرداد امکان استفاده از این سامانه‌ها فراهم باشد. این در حالی است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز اعلام کرد: فرایند اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی در تهران مانند گذشته است ولی از شنبه ۲۱ خرداد ماه لغایت پنجشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱، رزرو طرح ترافیک برای خودروهای سواری و دریافت باربرگ برای ناوگان باری، الزامی نیست.
در همین حال خبرگزاری فارس روز جمله گزارشی از دوربین‌های کنترل ترافیک شهرداری تهران و فعال شدن آن‌ها داد.
بدخواهان می‌خواستند نارضایتی ایجاد کنند
علیرضا زاکانی در حاشیه افتتاح ایستگاه هفدهم شهریور از خط ۷ متروی تهران، در جمع خبرنگاران گفت: پنجشنبه هفته گذشته در ساعت ۱۲ و ۳۸ دقیقه ظهر هجمه‌ای به سامانه‌های شهرداری تهران انجام شد و در ابتدا یک کار تبلیغاتی به ظن خودشان آغاز کردند. طراحی شده بود که در بعد از ظهر همان روز به دوربین‌ها دسترسی پیدا کنند و اقدام خود را به سیستم‌های نرم افزاری و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات توسعه دهند که به حمدالله از همان ابتدا همکاران ما وارد عمل شدند که به این ترتیب سایر اقدامات آن‌ها ناکام ماند.
به گزارش ایسنا، به گفته شهردار تهران، بر همین اساس جا دارد از پرسنل شهرداری تهران قدردانی شود که توانستند جلوی اقدامات بعدی دشمن را بگیرند. در ادامه بر اساس احتیاط سامانه‌ها پایین آورده شد تا ابعاد موضوع بررسی و پی جویی شود. این در حالی است که از روز دوشنبه و سه شنبه سامانه‌ها برای بهره‌برداری آماده بودند اما برای دریافت ضریب امنیتی و آمادگی با بدافزارهای احتمالی این سامانه ها از روز گذشته در دسترس مناطق، سازمان ها و شرکت ها برای استفاده قرار گرفت و از امروز صبح نیز در اختیار عموم قرار داده شد.
او همچنین تاکید کرد: بدخواهان به دنبال ایجاد یک نارضایتی عمومی بودند که در این امر ناکام ماندند و تلاش همکاران ما طراحی آن‌ها را از حیض انتفاع انداخت و طراحی آن‌ها ناکام ماند. در حقیقت در این توطئه تلاش نیروهای ما جز ناکامی برای آن‌ها چیزی باقی نگذاشت.
اطلاعات شهروندان آسیب ندیده
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران نیز گفت: دوربین‌ها و سامانه‌های ضروری شهر به حالت عادی برگشته و فعالیت خود را انجام می‌دهند.
سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت سامانه‌های شهرداری گفت: برخلاف برخی ادعاها در فضای مجازی هیچ داده و اطلاعاتی از شهروندان در سامانه‌های شهرداری آسیب ندیده و پاک نشده است و تمام این داده‌ها و اطلاعات موجود است.
او همچنین دراین‌باره افزود‌: دوربین‌ها و سامانه‌های ضروری شهر به حالت عادی برگشته و فعالیت خود را انجام می‌دهند. با تلاش همکاران ما در سازمان فاوا آن بخش از سرویس‌هایی که خدمات ضروری به مردم ارائه می‌دادند از روز گذشته به مرور به حالت عادی برگشته و فعالیت خود را انجام می‌دهند.
سخنگوی شهرداری تهران بیان کرد: برخی از سامانه‌ها نیز به صورت آفلاین در حال فعالیت هستند. طبیعی است با توجه به گستردگی سامانه‌ها و سرویس‌های خدماتی، اصلاح، به روزرسانی و ایجاد شرایط کاملا پایدار و ایمن و استاندارد بالا برای سامانه‌ها باعث می‌شود که در برخی از ساعات سامانه‌های داخلی شهرداری محدود شوند.
محمدخانی درباره تقویت و پایداری سامانه‌ها تصریح کرد: با بررسی تیم جدید مدیریت شهری، پایداری سامانه‌ها به شدت احساس شد، چرا که سامانه‌ها با مشکلاتی مواجه بود و آقای زاکانی دستور اصلاح این سامانه‌ها را داده‌ بودند. این تهدید این فرصت را برای ما ایجاد کرد که با جدیت بیشتر و توان بالاتر و به صورت شبانه‌روزی و با استفاده از همه امکانات برای پایداری و ایمنی سامانه‌ها اقدام کنیم.
هنوز در دسترس نیست
در همین حال دیروز کانال تلگرامی روزنامه شرق نوشت: مدیران شهرداری هنوز اجازه روشن کردن سیستم‌هایی که به سرورهای شهرداری متصل است را به کارمندان نداده‌اند. همچنین سایت مناطق شهری، سامانه‌های شهری و سازمان ها و شرکت‌ها همچنان غیرفعال و فقط صفحه ورودی سایت امکان نمایش دارد.
صبح دیروز، شنبه، نیز بنا بر اعلام شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، سرویس‌دهی در خط پنج متروی تهران و حومه به ‌دلیل نقص فنی از ایستگاه «ورد‌آورد» به سمت ایستگاه گلشهر مختل شده بود که پس از ساعتی بنابراعلام متروی تهران این اختلال رفع شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *