پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایجاد مرکز «هشدار گرد و خاک غرب آسیا» با همکاری ایران و ترکیه

ایجاد مرکز «هشدار گرد و خاک غرب آسیا» با همکاری ایران و ترکیه





ایجاد مرکز «هشدار گرد و خاک غرب آسیا»  با همکاری ایران و ترکیه

۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رئیس سازمان هواشناسی کشور از ایجاد مرکز هشدار گرد و خاک با مشارکت کشور ترکیه در دو سال آینده خبر داد.
سحر تاج‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قصدنامه کشورهای ایران و ترکیه برای ایجاد این مرکز در غرب آسیا عنوان کرد: این موضوع فعلا در مرحله قصدنامه است. در جلسه‌ای که با حضور رئیس هواشناسی کشور ترکیه به‌صورت مجازی برگزار شد، موارد اولیه مرتبط با این طرح بررسی شد.او با بیان این خبر افزود: فعلا در قصدنامه مذکور هدف این است که کشورهای ایران از منطقه دو سازمان جهانی هواشناسی و ترکیه از منطقه شش سازمان جهانی هواشناسی با همکاری یکدیگر در منطقه غرب آسیا این مرکز را ایجاد کنند این درحالیست که ابتکار جمهوری اسلامی ایران در ایجاد زمینه همکاری مستقیم بین دو کشور از مناطق متفاوت سازمان جهانی هواشناسی در نوع خود کم‌نظیر بوده است.رئیس سازمان هواشناسی همچنین درباره زمان بهره‌برداری از این مرکز گفت: فرایند اجرایی این ابتکار، یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد و این مدت زمان نیاز است تا این مرکز به‌طور کامل بر اساس فرایندهای تعریف شده سازمان جهانی هواشناسی راه‌اندازی شود. ما تقریبا در شروع اجرای این فرایندها هستیم و در این مسیر با مشارکت دستگاه‌های بین‌المللی و کشورهای همسایه در تلاش هستیم که بر اساس مصوبات سازمان جهانی هواشناسی این طرح را اجرایی کنیم. تاج‌بخش در پایان تاکید کرد: اگر به مرحله‌ای برسیم که توافق‌نامه مشترک(MOU) را با کشور ترکیه امضا کنیم، حتما نظرات تمام دستگاه‌های مرتبط با مسئله گرد و خاک از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو را دریافت خواهیم کرد تا منافع ملی کشور حفظ شود.

فرایند اجرایی این ابتکار، یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد و این مدت زمان نیاز است تا این مرکز به‌طور کامل بر اساس فرایندهای تعریف شده سازمان جهانی هواشناسی راه‌اندازی شود

او 31 خرداد امسال هم رئیس سازمان هواشناسی کشور در حاشیه اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی در سوئیس با «ولکان میوتلو جاشکون»، رئیس خدمات هواشناسی ترکیه درباره گردوخاک غرب آسیا گفت‌وگو کرد. تاج‌بخش در این دیدار با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری هواشناسی ایران و ترکیه برای تاسیس مرکز منطقه‌ای هشدار توفان شن و گرد و خاک سازمان جهانی هواشناسی در غرب آسیا بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو طرف تاکید کرد.این تفاهم‌نامه اسفند 1400 با هدف هماهنگ‌سازی دیدبانی‌ و نمونه‌سازی پیش‌بینی تحقیقاتی توفان شن و گردوخاک منعقد شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *