سایت خبری پیام ما آنلاین | قطع آب به همدان رسید

پس از قطع دوازده روزه آب در شهرکرد

قطع آب به همدان رسید

شهروندان همدانی می‌‌گویند روزانه تا بیست ساعت نبود آب شرب را تجربه می‌کنند





قطع آب به همدان رسید

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

در حالی که حدود 12 روز از قطع آب شرب در شهرکرد مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری و 6 شهر و 34 روستای این استان می‌گذرد قطع آب شرب به شهرستان همدان مرکز استان همدان نیز رسید. با وجود اینکه استاندار همدان در پی سه روز قطعی بی‌اعلام و بی‌برنامه زمانبندی آب در شهر همدان و برخی روستاهای اطراف، این رخداد را چالشی مقطعی اعلام کرده اما نظر شهروندان و کارشناسان آب در این استان متفاوت است و این چالش را معضلی پیش‌بینی شده می‌دانند که بارها نسبت به آن هشدار داده بودند اما مسئولان به آن توجهی نکرده‌اند.
با گذشت سه روز از قطع روزانه 20 ساعت آب در همدان، استاندار همدان نسبت به اطلاع‌رسانی زمان‌بندی دقیق برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان به مدیران آب‌منطقه‌ای و آبفا تاکید می‌کند و می‌گوید: مشکل تاریخی آب شرب مردم همدان، در ماه‌های آینده یک‌بار برای همیشه حل‌ می‌شود.
نام بردن از مشکل آب به عنوان یک معضل تاریخی در همدان از سوی استاندار با شگفتی شهروندان روبه‌رو شده است و طبق گفت‌وگوهای «پیام‌ ما» با شهروندان این شهر، نداشتن تجربه بی‌آبی در ساعات طولانی حتی در گرمترین فصل‌های سال نیز باعث شده است تا اهالی این شهر خانه‌هایشان را به تجهیزاتی از جمله منبع ذخیره آب یا پمپ‌های مکش مجهز نکرده باشند.

در روزهایی که نه فقط همدان بلکه برخی استان‌های دیگر مانند لرستان با سهمیه‌بندی روزانه آب شرب در شهرها و روستاها درگیر شده‌اند شهروندان شهرکردی به «پیام‌ ما» می‌گویند شرایط دسترسی به آب شرب برایشان بهتر شده است و گرچه در نواحی همچنان آب با فشار بسیار کمی در شبکه جاری است اما بیشتر محله‌ها به آب لوله‌کشی دسترسی دارند

مشکل به گردن مصرف مردم
با این حال علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان، ۲۷ مرداد گفت: مدیران آب‌منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب استان، هرچه سریع‌تر زمان‌بندی دقیقِ برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان را به مردم اطلاع‌رسانی کنند. متاسفانه رکورد مصرف آب استان در روزهای اخیر شکسته شده است و انتظار می‌رود مردم استان بیش‌از پیش، اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند. با توجه به تلاش بی‌وقفه دست‌اندرکاران طرح آب‌رسانی شهر همدان، در ماه‌های آینده مشکل تاریخی آب شرب مردم یک‌بار برای همیشه حل‌خواهد شد.
استاندار همدان تاکید کرد: اگر مردم مراعات و همراهی کنند، با تلاشی که همکاران در طرح آبرسانی همدان انجام می‌دهند قطعا از این وضعیت مقطعیِ برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان عبور خواهیم کرد.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که با سرعت بسیار بالا طی این چند ماه در سطح کشور اجرا شد، پروژه طرح آبرسانی همدان است، توضیح داد: ۱۷ سال در طرح آبرسانی همدان تاخیر صورت گرفته است. این طرح طی این مدت تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. اما با اقدام و تلاش دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزیر نیرو به این طرح، اکنون در مدت قریب به چهار ماه، بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مجموعه نیروهای آب منطقه‌ای و آب‌و فاضلاب استان به صورت شبانه روز در حال تلاش هستند تا طرح‌ آبرسانی به شهر همدان هرچه سریع‌تر به اتمام برسد و مشکل مردم حل شود. شخصا بر روند انجام پروژه نظارت دارم و از مدیران مربوطه مطالبه و توقع استمرار حرکت جهادی را دارم. مدیران آب‌منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب هرچه سریع‌تر زمان‌بندی دقیقِ برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان را اطلاع‌رسانی کنند.
نیروگاه و کشاورزی آب را می‌خورند
با وجود گفته‌های استاندار، حسین زندی از شهروندان و فعالان مطبوعاتی همدان معتقد است این چالش پیش‌بینی شده بود و به ویژه طی چند سال گذشته بارها مطبوعات محلی نسبت به آن هشدار داده بودند اما دولت آن را جدی نگرفته است.
زندی ادامه می‌دهد: بیشترین منابع آب همدان را نیروگاه و بخش کشاورزی به ویژه کشت هندوانه استفاده می‌کند. حتی آب تصفیه شده فاضلاب همدان با فاصله 80 کیلومتر به نیروگاه فرستاده می‌شود. در سالی که بارشی نداشتیم و سد تامین کننده آب کاملا خالی است این معضل قابل پیش‌بینی بود. دولت تلاش کرده است که برنامه زمانبندی برای قطعی‌ها اعلام کند اما قطعی‌های آب مطابق با برنامه نیست. طی سه روز گذشته، هر روز بیش از بیست ساعت قطعی آب را تجربه کردیم. در روستاهای اطراف شهرستان این تجربه وجود دارد و بسیاری روستاییان خودشان را به منبع‌های ذخیره آب مجهز کرده‌اند اما در شهر همدان چون هرگز با این مشکل مواجه نبودیم آمادگی و تجهیزاتی هم نداریم.
زندی معتقد است جبران آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی علاوه بر اشتباه بودن در همدان امکان‌پذیر نیست. او ادامه می‌دهد: منابع آب زیرزمینی ما را هم بخش کشاورزی استفاده می‌کند. عمق بعضی چاه‌های کشاورزی این استان از 120 متر گذشته است تا آبدهی داشته باشد. مشخص است که دولت در حال چاره جویی است اما علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد.
بهبود در آب شرب شهرکرد
در روزهایی که نه فقط همدان بلکه برخی استان‌های دیگر مانند لرستان با سهمیه‌بندی روزانه آب شرب در شهرها و روستاها درگیر شده‌اند شهروندان شهرکردی به «پیام‌ ما» می‌گویند شرایط دسترسی به آب شرب برایشان بهتر شده است و گرچه در نواحی همچنان آب با فشار بسیار کمی در شبکه جاری است اما بیشتر محله‌ها به آب لوله‌کشی دسترسی دارند.
گشایشی که به گفته مسئولان محلی در استان چهارمحال و بختیاری با اجرای خطوط اضطراری و ورود ۶۵۰ لیتر بر ثانیه آب شرب در مدار شبکه آبرسانی شهرکرد حاصل شده است اما از آنجا که مصرف آب ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است در برخی محلات افت فشار همچنان پابرجاست.
مدیرعامل شرکت آبفای این استان روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی این استان گفت: بین تولید و مصرف آب در شهرکرد همچنان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کسری وجود دارد که با ذخیره آب در شب، تلاش شده تا این کسری تا حدی جبران شود اما از آنجا که مصارف مردم پس از یک هفته قطعی افزایش یافته از این رو مصرف بیش از حد معمول است. طرح‌های پدافندی انتقال آب به صورت شبانه‌روزی در حال اجراست به‌طوری‌که طرح عمان وارد مدار شده است و طرح فدک نیز در مراحل پایانی است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده وارد مدار شود، همچنین ظرفیت تصفیه‌خانه سامان نیز افزایش یافته است و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد انتقال می‌دهد.
احمدرضا محمدی با بیان اینکه ۱۷ چاه جدید برای تامین آب شهرکرد اجاره شده است، توضیح داد: پیش از این نیز بخشی از آب شرب شهرکرد از سوی ۳۲ چاه تامین می‌شد که تمامی این چاه‌ها در مدار قرار دارد. با تجهیز تصفیه گردنه خُلک به فیلترهای سرامیکی و پکیچ رفع کدورت آب، در حدود ۵۰ لیتر بر ثانیه، آب چشمه تصفیه شده است.
او همچنین با بیان اینکه بخشی از کسری آب شرب در شهرکرد برطرف شده است، اضافه کرد: از آنجا که مخازن خالی از آب است و مدتی زمان می‌برد تا پر شود از همین رو فشار آب در برخی نقاط شهر با افت روبرو شده است. توصیه می‌شود در مناطقی که آب از فشار بهتری برخوردار است مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا آب به دیگر مناطق نیز انتقال داده شود.
با این وجود صحبت‌هایی در محافل کارشناسی وجود دارد که نسبت به احتمال خشکی کامل چشمه کوهرنگ منبع اصلی تامین آب شرب شهرکرد هشدار می‌دهد و گویی دولت باید برنامه‌ای بلندمدت برای تامین آب شرب شهروندان این منطقه داشته باشد گرچه هیچ توضیحی از راه حل بلند مدت این چالش طی روزهای اخیر از سوی دولت اعلام نشده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ، ،





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نام

گه نخور مشکل به گردن مردمه یا کشت سیب زمینی و هندوانه و حقوقی 20تومنی شماهااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *