پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ارائه گزارش تنها نتیجه ایجاد قرارگاه‌های شهرداری

پیام ما از آخرین اقدامات قرارگاه حمل و نقل شهرداری تهران گزارش می‌دهد

ارائه گزارش تنها نتیجه ایجاد قرارگاه‌های شهرداری





ارائه گزارش تنها نتیجه ایجاد قرارگاه‌های شهرداری

۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۹

| پیام ما | قرارگاه‌های شهرداری تهران کم کم به وضعیت گزارش‌دهی رسیده‌اند. قرارگاه‌هایی که با هدف هم‌افزایی نهادها با یکدیگر برای حل یک مشکل ایجاد شده بودند و هریک قرار بود گرهی از گره‌های پایتخت باز کنند. همه چیز اولین بار از قرارگاه اجتماعی با هدف جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر آغاز شد. قرارگاهی که پاییز و زمستان سال گذشته به محض آغاز فعالیتش در نقاطی مانند هرندی و فرحزاد تهران، مخالفانی از گروه جامعه‌شناسان و کارشناسان اجتماعی در شهر داشت. بهار امسال خبرهایی از ایجاد قرارگاه حمل و نقل در تهران منتشر شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همان زمان اعلام کرد که این قرارگاه با هدف جبران ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های جدی در سامانه‌های حمل و نقل همگانی شهر و توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور در شهرداری تهران تشکیل شد. 28 خرداد ماه، معاون شهردار از آخرین اقدامات این قرارگاه توضیحاتی به شورای شهر تهران داد. قرارگاهی که در یکی از اقداماتش قرار است، اتوبوس دست دوم اروپایی به تهران وارد کند.

 

آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر تهران در سال ۹۹ نشان می‌دهد که سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق بیشتر از منابع ثابت است. آمارها تایید می‌کردند که سهم منابع متحرک از جمله خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت، اتوبوس، کامیون و.‌.‌. در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ۶۰ درصد – معادل ۶هزار و ۳۳۸ تن – برآورد شده است. اتوبوس‌هایی که هوا را آلوده می‌کنند، تنها یکی از دلایلی هستند که می‌توانند فرسودگی وسایل نقلیه عمومی را در شهر تهران تایید کنند. در کنار این آمار، مناف هاشمی، معاون سابق حمل و نقل شهرداری تهران، تابستان سال 1400 اعلام کرده بود که 72 اتوبوس‌ تهران فرسوده‌اند. قرارگاه حمل و نقل در شهرداری تهران نیز با همین هدف تشکیل شد، جبران ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های جدی در عرصه حمل و نقل عمومی که البته تمرکز آن روی اتوبوسرانی است.
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ، 28 خرداد با حضور در شورای شهر تهران، آخرین اقدامات صورت گرفته در این قرارگاه را شرح داد. قرارگاهی که حالا 4 جلسه آن تشکیل شده است. شفیعی در جریان جلسه صحبت‌هایش را در عرصه اتوبوسرانی آغاز کرد. او که متوسط عمر اتوبوسرانی را 10 سال می‌داند، تاکید کرد: تنها ۲هزار و ۲۷۴ دستگاه اتوبوس فعال داریم و همچنین ۳۰۳ دستگاه مینی‌بوس‌مان نیز فعال هستند. او در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان دوره چهارساله بایستی ۴هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شوند، تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیش از ۲هزار دستگاه از محل اعتبارات وزارت کشور، هزار دستگاه از محل واردات و ۵۰۰ دستگاه نیز از محل‌ اتوبوس‌های برقی تامین شود و همچنین در نظر داریم بخش خصوصی را در ساماندهی نیروی انسانی تقویت کرده و به همین دلیل یکی از خطوط بی‌. آر. تی را برای ورود بخش خصوصی در این زمینه در نظر گرفتیم و برنامه ریزی فشرده‌ای برای تامین رانندگان از این محل تامین شده است و همزمان بحث بازسازی اتوبوس‌ها را در پیش گرفته‌ایم و در این زمینه با مدل اقتصادی جدیدی که طراحی کردیم خودروسازان علاقه‌مند شدند که به این مقوله وارد شوند.
او که هدف اصلی قرارگاه حمل و نقل را توسعه اتوبوسرانی می‌داند، از ورود اتوبوس‌های کارکرده خارجی به کشور نیز خبر داد: چند دستگاه اتوبوس وارد شده که در حال تعمیرات اولیه است و پس از اخذ مجوز دولت شماره‌گذاری آن انجام خواهد شد که در این میان اتوبوس‌های تک کابین، دو کابین و دو طبقه به چشم می‌خورد که پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها دو طبقه خواهند بود که این اتوبوس‌ها استاندارد یورو ۴ و حتی یورو ۵ هستند و استانداردهای مورد نظر ما را تامین کرده‌اند و قیمت خرید این اتوبوس‌ها از هزینه اورهال اتوبوس‌های فعلی کمتر است.
معاون شهردار تهران در ادامه وضعیت تاکسیرانی را تشریح کرد. سازمانی که گفته می‌شود، حدود 78 هزار و 700 تاکسی فعال دارد، 52 درصد از این تاکسی‌ها عمرشان بالای 10 سال است و در رده تاکسی‌های فرسوده هستند شفیعی تاکید کرد: در این میان بیش از ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه ون هستند و این در حالی است که به طور کامل این ون‌ها فرسوده هستند و میانگین جابه‌جایی ۱۸ درصد است.
بعد از گزارش معاون شهردار تهران، اعضای شورای شهر تهران انتقاداتی وارد کردند. جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در ابتدا از عدم تزریق مالی به شرکت مترو انتقاد کرد و بعد به اتوبوس پرداخت. او گفت: اعلام کردید که ۲هزار و ۹۰۰ اتوبوس اورهال می‌شود در حالی که ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار دارید که با این منابع ۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس اورهال نمی‌شود، آیا منابعی پیدا کردید که ما از آن بی‌خبریم چرا که جهت استحضار باید بگویم که هزینه اورهال یک اتوبوس دو کابین که حالا ۱۰ میلیارد شده، دو میلیارد تومان است و با این ۳۷۰ میلیارد تنها ۱۷۰ اتوبوس را می‌توانید اورهال کنید. تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به وعده دولت و اختصاص هزار دستگاه اتوبوس به تهران تاکید کرد: دولت یک قرارداد ۲هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی با دو خودروساز بسته است و در حالی که خودروساز اعلام کرده که بعد از پرداخت پول سه تا پنج ماهه بعدش می‌تواند اتوبوس بدهد اما هنوز دولت پولی بابت این مطلب به سازندگان نداده است و دولت قرار است از محل فروش نفت این مبالغ را تامین کند و در فروش نفت نیز اتفاقی نیفتاده است و به نظر می‌رسد در عالم توهم مطالبی را بیان کردید. او که وضعیت اتوبوس‌های پایتخت را رقت بار خواند، یکی از متهمان ترافیک شبانه تهران را هم همین اتوبوس‌های فرسوده دانست: دو میلیون مسافر که قبلا از اتوبوس استفاده می کردند حالا از خودروی شخصی ممکن است استفاده کنند بعد می‌گوییم که چرا تا ساعت ۱۲ شب ترافیک است یا اعضای شورا می‌گویند اتوبوس‌ها کولر را روشن کنند در حالی که کولرها خراب است پول تعمیرات نداریم و باید بگویم اتوبوس‌های پایتخت در وضعیت رقت‌باری هستند و مانند یک مرده آنها را تکان می‌دهیم و در شأن این شورا نیست که با التماس کار را پیش ببرند.
بعد از او ناصر امانی، عضو منتقد شهرداری تهران نیز از معاون شهردار گلایه کرد و گزارش او را گزارش معاونت خواند، نه گزارش قرارگاه حمل و نقل: توقع داشتیم آقای شفیعی از قرارگاه حمل و نقل گزارش دهد نه از معاونت حمل و نقل. از معاونت حمل و نقل تاکنون دوبار به شورا گزارش داده بودند که یک بار در همین صحن و یک بار در جلسه هم‌اندیشی بود. وقتی می گوییم قرارگاه تشکیل دادیم یعنی غیر از شهرداری دیگرانی که در امر حمل و نقل دخیل هستند و حتی بیش از شهرداری، بیایند و در کنار شهرداری قرار بگیرند و به شهردار کمک کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *