پیام ما از آخرین اقدامات قرارگاه حمل و نقل شهرداری تهران گزارش میدهد
ارائه گزارش تنها نتیجه ایجاد قرارگاههای شهرداری
۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۹
| پیام ما | قرارگاههای شهرداری تهران کم کم به وضعیت گزارشدهی رسیدهاند. قرارگاههایی که با هدف همافزایی نهادها با یکدیگر برای حل یک مشکل ایجاد شده بودند و هریک قرار بود گرهی از گرههای پایتخت باز کنند. همه چیز اولین بار از قرارگاه اجتماعی با هدف جمعآوری معتادان متجاهر از سطح شهر آغاز شد. قرارگاهی که پاییز و زمستان سال گذشته به محض آغاز فعالیتش در نقاطی مانند هرندی و فرحزاد تهران، مخالفانی از گروه جامعهشناسان و کارشناسان اجتماعی در شهر داشت. بهار امسال خبرهایی از ایجاد قرارگاه حمل و نقل در تهران منتشر شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همان زمان اعلام کرد که این قرارگاه با هدف جبران ضعفها و عقبماندگیهای جدی در سامانههای حمل و نقل همگانی شهر و توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور در شهرداری تهران تشکیل شد. 28 خرداد ماه، معاون شهردار از آخرین اقدامات این قرارگاه توضیحاتی به شورای شهر تهران داد. قرارگاهی که در یکی از اقداماتش قرار است، اتوبوس دست دوم اروپایی به تهران وارد کند.
آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر تهران در سال ۹۹ نشان میدهد که سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق بیشتر از منابع ثابت است. آمارها تایید میکردند که سهم منابع متحرک از جمله خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت، اتوبوس، کامیون و... در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ۶۰ درصد – معادل ۶هزار و ۳۳۸ تن – برآورد شده است. اتوبوسهایی که هوا را آلوده میکنند، تنها یکی از دلایلی هستند که میتوانند فرسودگی وسایل نقلیه عمومی را در شهر تهران تایید کنند. در کنار این آمار، مناف هاشمی، معاون سابق حمل و نقل شهرداری تهران، تابستان سال 1400 اعلام کرده بود که 72 اتوبوس تهران فرسودهاند. قرارگاه حمل و نقل در شهرداری تهران نیز با همین هدف تشکیل شد، جبران ضعفها و عقبماندگیهای جدی در عرصه حمل و نقل عمومی که البته تمرکز آن روی اتوبوسرانی است.
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ، 28 خرداد با حضور در شورای شهر تهران، آخرین اقدامات صورت گرفته در این قرارگاه را شرح داد. قرارگاهی که حالا 4 جلسه آن تشکیل شده است. شفیعی در جریان جلسه صحبتهایش را در عرصه اتوبوسرانی آغاز کرد. او که متوسط عمر اتوبوسرانی را 10 سال میداند، تاکید کرد: تنها ۲هزار و ۲۷۴ دستگاه اتوبوس فعال داریم و همچنین ۳۰۳ دستگاه مینیبوسمان نیز فعال هستند. او در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان دوره چهارساله بایستی ۴هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شوند، تاکید کرد: براساس برنامهریزیهای انجام شده بیش از ۲هزار دستگاه از محل اعتبارات وزارت کشور، هزار دستگاه از محل واردات و ۵۰۰ دستگاه نیز از محل اتوبوسهای برقی تامین شود و همچنین در نظر داریم بخش خصوصی را در ساماندهی نیروی انسانی تقویت کرده و به همین دلیل یکی از خطوط بی. آر. تی را برای ورود بخش خصوصی در این زمینه در نظر گرفتیم و برنامه ریزی فشردهای برای تامین رانندگان از این محل تامین شده است و همزمان بحث بازسازی اتوبوسها را در پیش گرفتهایم و در این زمینه با مدل اقتصادی جدیدی که طراحی کردیم خودروسازان علاقهمند شدند که به این مقوله وارد شوند.
او که هدف اصلی قرارگاه حمل و نقل را توسعه اتوبوسرانی میداند، از ورود اتوبوسهای کارکرده خارجی به کشور نیز خبر داد: چند دستگاه اتوبوس وارد شده که در حال تعمیرات اولیه است و پس از اخذ مجوز دولت شمارهگذاری آن انجام خواهد شد که در این میان اتوبوسهای تک کابین، دو کابین و دو طبقه به چشم میخورد که پنج دستگاه از این اتوبوسها دو طبقه خواهند بود که این اتوبوسها استاندارد یورو ۴ و حتی یورو ۵ هستند و استانداردهای مورد نظر ما را تامین کردهاند و قیمت خرید این اتوبوسها از هزینه اورهال اتوبوسهای فعلی کمتر است.
معاون شهردار تهران در ادامه وضعیت تاکسیرانی را تشریح کرد. سازمانی که گفته میشود، حدود 78 هزار و 700 تاکسی فعال دارد، 52 درصد از این تاکسیها عمرشان بالای 10 سال است و در رده تاکسیهای فرسوده هستند شفیعی تاکید کرد: در این میان بیش از ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه ون هستند و این در حالی است که به طور کامل این ونها فرسوده هستند و میانگین جابهجایی ۱۸ درصد است.
بعد از گزارش معاون شهردار تهران، اعضای شورای شهر تهران انتقاداتی وارد کردند. جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در ابتدا از عدم تزریق مالی به شرکت مترو انتقاد کرد و بعد به اتوبوس پرداخت. او گفت: اعلام کردید که ۲هزار و ۹۰۰ اتوبوس اورهال میشود در حالی که ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار دارید که با این منابع ۲هزار و ۵۰۰ اتوبوس اورهال نمیشود، آیا منابعی پیدا کردید که ما از آن بیخبریم چرا که جهت استحضار باید بگویم که هزینه اورهال یک اتوبوس دو کابین که حالا ۱۰ میلیارد شده، دو میلیارد تومان است و با این ۳۷۰ میلیارد تنها ۱۷۰ اتوبوس را میتوانید اورهال کنید. تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به وعده دولت و اختصاص هزار دستگاه اتوبوس به تهران تاکید کرد: دولت یک قرارداد ۲هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی با دو خودروساز بسته است و در حالی که خودروساز اعلام کرده که بعد از پرداخت پول سه تا پنج ماهه بعدش میتواند اتوبوس بدهد اما هنوز دولت پولی بابت این مطلب به سازندگان نداده است و دولت قرار است از محل فروش نفت این مبالغ را تامین کند و در فروش نفت نیز اتفاقی نیفتاده است و به نظر میرسد در عالم توهم مطالبی را بیان کردید. او که وضعیت اتوبوسهای پایتخت را رقت بار خواند، یکی از متهمان ترافیک شبانه تهران را هم همین اتوبوسهای فرسوده دانست: دو میلیون مسافر که قبلا از اتوبوس استفاده می کردند حالا از خودروی شخصی ممکن است استفاده کنند بعد میگوییم که چرا تا ساعت ۱۲ شب ترافیک است یا اعضای شورا میگویند اتوبوسها کولر را روشن کنند در حالی که کولرها خراب است پول تعمیرات نداریم و باید بگویم اتوبوسهای پایتخت در وضعیت رقتباری هستند و مانند یک مرده آنها را تکان میدهیم و در شأن این شورا نیست که با التماس کار را پیش ببرند.
بعد از او ناصر امانی، عضو منتقد شهرداری تهران نیز از معاون شهردار گلایه کرد و گزارش او را گزارش معاونت خواند، نه گزارش قرارگاه حمل و نقل: توقع داشتیم آقای شفیعی از قرارگاه حمل و نقل گزارش دهد نه از معاونت حمل و نقل. از معاونت حمل و نقل تاکنون دوبار به شورا گزارش داده بودند که یک بار در همین صحن و یک بار در جلسه هماندیشی بود. وقتی می گوییم قرارگاه تشکیل دادیم یعنی غیر از شهرداری دیگرانی که در امر حمل و نقل دخیل هستند و حتی بیش از شهرداری، بیایند و در کنار شهرداری قرار بگیرند و به شهردار کمک کنند.
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
نگاهی به برخی آیینهای ثبت ملی شدۀ عزاداری محرم
آیین عزا
مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد
مرمت و ساماندهی آرامگاه کوروش
رئیس هیئتمدیرۀ جامعۀ انجمنهای حرفهای راهنمایان گردشگری در گفتوگو با «پیام ما»:
راهنمایان گردشگری بیکار شدهاند
«زرهبافی» یکی از قدیمیترین هنرهای بشر است و در ایران هشت قرن قدمت دارد
آیین تعزیه، تنها مخاطب هنر زرهبافی
نامزدهای ریاست جمهوری چقدر به صنعت گردشگری توجه کردند؟
رفع «ایران هراسی»ماموریت دولت آینده
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
کنسرت تخت جمشید استاندارد برگزار میشود
فضای مجازی هم به مصائب فرش ایرانی اضافه شد
گرۀ قلابی فرش!
قائم مقام وزیر میراثفرهنگی:
۳۰ مسجد تاریخی ایران واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو است
کشف گونهای از بندپایان در غارهای ایران
کاوش دهم آغاز شد
جستوجوی هویت ماناها
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟
- حداقل سرمایه برای واردات از دبی: آنچه باید بدانید
- چطور زودتر از همه از پیش فروش قطارها مطلع شویم؟
- چه کسانی نمی توانند مهاجرت کنند؟
- تفاوت رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست؟
- نوآوریهای جدید تتر در ارائه خدمات مالی دیجیتال
- عمر باتری آیفون 15 پرو مکس در مقابل سامسونگ اس 24 اولترا
- دوره mba و dba مرکز آموزش های آزاد دانشگاه تهران بیشتر
بیشترین نظر کاربران
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید