سایت خبری پیام ما آنلاین | آب و خاک ماهشهر دارد از بین می‌رود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش محیط زیست دریایی و تالاب‌ها

آب و خاک ماهشهر دارد از بین می‌رود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هزاران هکتار فضای سبز را هیچ افتخاری برای پتروشیمی‌ها ندانست زیرا اگر این فضا را ایجاد نکنند پرسنل خودشان هم دچار مشکل می‌شوند





آب و خاک ماهشهر دارد از بین می‌رود

۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

اولین روز همایش محیط زیست دریایی و تالاب‌ها و همایش ملی علوم و فنون دریایی که 17 خرداد‌ماه در ماهشهر برگزار شد، نمایی از کشاکش نیروهای مختلف توسعه و حفاظت بود. در سخنرانی‌های این روز هر کدام از سخنرانان گاه در لفافه و با چشم و زمانی به عیان یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دادند، یک گروه برای گرفتن مجوز برای توسعه فعالیت‌ها و گروه دیگر در انتقاد از عملکرد شرکت‌هایی که گرچه امروز داعیه‌دار ایجاد اشتغال هستند اما مولفه‌های توسعه پایدار یا آنطور که علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مایل است عنوان کند «پایداری توسعه» را رعایت نکرده‌اند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان به عنوان اولین فرد و تنها سخنرانی که حادثه متروپل را به حاضران در این مراسم تسلیت گفت در خوشامدگویی خود به مهمانان این مراسم، مجموعه‌ای از عوامل تهدیدکننده محیط زیست در ماهشهر را برشمرد. به گفته محمد جواد اشرفی، پساب‌های صنعتی ناشی از فعالیت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، پساب‌های شهری حاشیه نقاط ساحلی خرمشهر، آبادان، شادگان و بندر امام و ماهشهر، پساب‌های کشاورزی که خوریات را تحت تاثیر خود قرار داده است، فعالیت و تردد کشتی‌ها، قاچاق سوخت و تخلیه ناگهانی سوخت در نوار ساحلی و خوریات از جمله مواردی که باید برای آن ها اقدامات اساسی و چاره‌جویی داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان سخنران بعدی این مراسم به نظر می‌رسید در سخنان خود به نوعی تلاش کرد قرعه را بار دیگر به نفع پتروشیمی برگرداند. او در ابتدا با اشاره به اینکه زمانی بحث سدسازی در کشور داغ بود و در حال حاضر پتروشیمی رونق گرفته است، به این نکته اشاره کرد گرچه کسی نیست علیه محیط زیست حرف بزند اما باید عملیاتی و بر اساس شاخص ها فعالیت کنیم و ملاحظات گونه‌های گیاهی و جانوری و تالاب ها و… در نظر بگیریم

اشرفی در عین حال به این نکته اذعان کرد که اقدامات مثبتی هم در راستای کاهش تخریب‌ها صورت گرفته و برخی پتروشیمی‌ها که حجم زیادی جیوه وارد خور می‌کردند با استفاده از تجهیزات مدرن این میزان را کاهش داده و حتی در مواردی از پتروشیمی آلاینده به صنایع سبز تبدیل شده‌اند. با این وجود به گفته اشرفی همچنان درصد جیوه در خوریات بسیار بالاست و شرکت‌هایی هستند که بدون توجه به مسائل محیط زیست در راستای منافع اقتصادی خود در منطقه ماهشهر فعالیت می‌کنند. نمونه این پتروشیمی‌ها «شیمی بافت» است که پساب با غلظت اسید 70 تا 80 درصد وارد خور می‌کند و پرونده این شرکت هم در مراجع قضایی موجود است یا پتروشیمی رازی علاوه بر اینکه آلودگی هوا ایجاد می‌کند، پساب‌های آلوده را به خور می‌ریزد و علیرغم پیگیری‌های محیط زیست همچنان برخورد مناسبی با این پتروشیمی صورت نگرفته است.
حجت‌الاسلام امیر محمدی‌پور امام جمعه شهرستان ماهشهر نیز در این مراسم ضمن برشمردن اهمیت محیط زیست به مساله اشتغال در منطقه ماهشهر توجه نشان داد و از درخواست‌های متعدد محلی‌ها برای یافتن شغل برای جوانان‌شان گفت که به معضلی در منطقه بدل شده است.
مدعیان محیط زیست
در ادامه این همایش پیام برزگر مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر سخنان خود را چنین آغاز کرد: «دوستداران محیط زیست که هر کدام ید طولایی در ادعا دارید ولی اینکه در عمل چقدر هستید نمی دانم، همه فکر می‌کنیم دوستدار و وفادار به محیط زیست هستیم و علاقه داریم که کمتر محیط زیست را خراب کنیم و تحویل آیندگان دهیم من به شما سلام عرض می کنم. این سلام خوبی است به دوستداران محیط زیست!» او در ادامه ضمن تبریک هفته کرامت و گفتارهایی درباره فرزند امام موسی بن جعفر و نقل احادیثی از امام هشتم شیعیان به مساله اهمیت پتروشیمی در زندگی روزمره مردم پرداخت.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با اشاره به اینکه از لباسی که می‌پوشیم تا کفش و سایر وسایل زندگی همه به پتروشیمی وابسته است، گفت: اگر پتروشیمی نبود باید از چوب بیشتری استفاده می‌کردیم و اساسا زندگی امروز با پتروشیمی عجین شده است.
به گفته این مقام مسئول استانداردهایی که برای پتروشیمی در نظر گرفته می‌شود سختگیرانه است. برزگر در ادامه گام‌هایی که پتروشیمی در راستای حفاظت از محیط زیست برمی‌دارند را برشمرد که از جمله آن ها نهال کاری و ایجاد فضاهای سبز است. او با این مقدمه درخواست خود را از علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد که همان اجازه توسعه پتروشیمی در ماهشهر و راه اندازی فازهای جدید است تا در مقابل آن ها فضای سبز را توسعه دهند و بتوانند محصولات متنوع تولید کنند.
به گفته برزگر «ظلم به طبیعت ظلمی است ماندگار و خوشبختانه در وزارت نفت وزیر عاقل، اندیشمند و حکیم بر سر کار است تا الزامات توسعه یک صنعت رعایت شود». او تاکید کرد که فریبکاری ممنوع است و طرحی در پتروشیمی مورد تایید قرار نمی‌گیرد مگر اینکه الزامات محیط زیستی در آن رعایت شده باشد.
او با طرح درخواست خود برای احداث واحدهای جدید در جنوب، سراغ شمال کشور رفت و به سفری به این منطقه اشاره کرد که در آن یک مدیر پتروشیمی متدین به او گفته بود محیط زیست نفس آن ها را گرفته و با وجود فعالیت‌های متعددشان باز هم این سازمان اشکالات فراوانی به آن ها می‌گیرد. او گفت من از این مدیرکل نام نمی‌برم مبادا که سلاجقه او را از کار برکنار کند و در ادامه بار دیگر به مساله توسعه پرداخت و افزود: برای اینکه در مسیر توسعه صنعتی قرار بگیریم باید به سرعت حرکت کنیم. کشورهای صنعتی صنایع آلاینده‌شان ده‌ها برابر کشورهای توسعه نیافته یا جهان سوم یا هر چیزی است که خودشان اسم می‌گذارند. البته آن ها خودشان عقب افتاده ذهنی هستند و از این رو به دوره بربریت برگشته‌اند. بشر چند هزار سال پیش به حریم انسانی قائل بود و بهترین پوشش را ایرانیان سه هزار سال پیش داشتند و بشر امروز برهنگی و وحشی‌گری و ارتجاع مدرن را مد کرده است. در مقابل مردمان مناطق اسلامی متمدن و بافرهنگ هستند. غربی ها دستاوردهای دانشمندان ما را بردند و روی ریلی که ما گذاشتیم کشورهای صنعتی شدند ولی بعد این دانش را از ما دریغ کردند.
به گفته برزگر ما باید هاب جدیدی داشته باشیم تا با طرح های توسعه تکمیلی محصولاتی با ارزش ده ها تولید کنیم اما این امر با همکاری سلاجقه و همکاران او در سازمان حفاظت محیط زیست تسهیل می‌شود. او در این بخش مقوله اشتغال را مدنظر قرار داد و گفت با چنین اقدامی است جوان‌ها سر کار می‌آیند، یعنی همان معضلی که پیشتر به آن پرداخته شده بود حل می‌شود.
آوارگی صیادان ماهشهر
حبیب آغاجری نماینده مردم شهرستان ماهشهر و بندر امام خمینی به عنوان سخنران بعدی این مراسم، سخنان خود را با تاکید بر ارزش‌های محیط زیستی منطقه آغاز کرد. به گفته او در این منطقه خورهای متعددی وجود دارد که هر کدام می‌تواند یک بندر باشد. در عین حال این خورها زیستگاه غنی برای آبزیان منطقه است و تا پیش از ورود پتروشیمی به ماهشهر معاش اغلب مردم از راه صیادی تامین می‌شد اما با تخریب زیستگاه به واسطه فعالیت های پتروشیمی به مرور آبزیان منطقه نیز کاهش یافتند. همین موضوع باعث شد اگر در گذشته مردم برای ماهیگیری به ماهشهر می‌آمدند در سال‌های اخیر مردم این منطقه باید برای صیادی به سایر مناطق بروند.
او با ذکر چنین پیشینه‌ای از ماهشهر تاکید کرد که توسعه باید همراه با محیط زیست باشد و شکل تبلیغاتی به خود نگیرد. به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر پساب بسیاری از پتروشیمی ها به دریا وارد می‌شود و این معضل نیز با چند تصفیه خانه حل نمی‌شود، علاوه بر آسیب پساب برای آبزیان، چالش دیگر این منطقه آلودگی هوا است که مردم را دچار مشکل کرده است.
آغاجری در همین رابطه داشتن پیوست محیط زیستی را برای هر طرحی خواستار شد و تاکید کرد که باید اولویت را به محیط زیست بدهیم زیرا در این صورت توسعه داریم.
سد مارون 2 از دیگر نکاتی بود که این نماینده مجلس در این همایش به آن پرداخت. به گفته او منشا ریزگردها در منطقه به واسطه سدهایی است که احداث شده است. پیش از این سدها آبی که از رودخانه ها طغیان می‌کرد تالاب ها و… را مشروب می‌ساخت اما در حال حاضر آبی در رودخانه‌ها نداریم که طغیان کند و همین موضوع به خشک شدن تالاب ها و خورها و تبدیل آن ها به منشا ریزگرد منجر شده است. در حال حاضر رودخانه جراحی آب ندارد و در ماهشهر با مشکل آب مواجه هستیم و کشت محصول نیز ممنوع شده است اما در چنین شرایطی برخی قصد دارند سد مارون 2 را هم احداث کنند. علاوه بر این سد چمشیر که خبر از آبگیری آن به گوش می‌رسد نیز ممکن است شرایطی به مراتب بدتر از گتوند داشته باشد و رهاسازی آب آن تنها به بدل کردن زمین های کشاورزی به شوره‌زار منجر شود.
مانع اشتغال نباشیم
آقارضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان سخنران بعدی این مراسم به نظر می‌رسید در سخنان خود به نوعی تلاش کرد قرعه را بار دیگر به نفع پتروشیمی برگرداند. او در ابتدا با اشاره به اینکه زمانی بحث سدسازی در کشور داغ بود و در حال حاضر پتروشیمی رونق گرفته است، به این نکته اشاره کرد گرچه کسی نیست علیه محیط زیست حرف بزند اما باید عملیاتی و بر اساس شاخص‌ها فعالیت کنیم و ملاحظات گونه‌های گیاهی و جانوری و تالاب ها و… در نظر بگیریم.
او ابتدا با نقد به پتروشیمی و آسیب‌های آن به مثال برزگر برگشت که در آن از قول یک صاحب پتروشیمی نقل کرده بود محیط زیست نفس آن ها را گرفته است و گفت که سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌گوید پتروشیمی نفس مردم را گرفته است. فتوحی اضافه کرد: ما نباید تنها از فضای سبز حرف بزنیم. ما چرا در این منطقه پارک آبی نداریم یا در زمینه گردشگری کاری نکرده‌ایم و باید در این زمینه اقدام کنیم. به گفته او استانداری خوزستان از هر پیشنهاد اقتصادی سازگار با محیط زیست حمایت می‌کند هر چند که از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌خواهیم توسعه پتروشیمی را در نظر بگیرد و منطقه‌ای که آقایان گفته و نقشه‌برداری کرده‌اند را لحاظ کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در آخرین جمله خود تاکید کرد علی‌رغم اینکه اولویت محیط زیست است ولی مانع اشتغال هم نباشیم.
آب و خاک در ماهشهر در حال از بین رفتن است
آخرین سخنران این همایش علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود که باید با در نظر گرفتن تمام نکات اصلی و حاشیه به درخواست‌هایی که مطرح شده بود در هفته محیط زیست پاسخ می‌داد. او ابتدا به این نکته اشاره کرد که قرار بود سخنان دیگری را مطرح کند اما سخنرانی‌ها او را از این کار منصرف کرد و افزود: در خوزستان اگر در سایر مناطق با گرد و خاک دچار مشکل هستیم در بندر ماهشهر آب و خاک در حال از بین رفتن است.
او در ادامه به رتبه ایران در موضوع تنوع زیستی اشاره کرد و کشورمان را جزو 20 کشور برتر در جهان در این زمینه دانست. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گرچه ما با فرستادن یک لوله گاز ارزش افزوده ایجاد می‌کنیم اما همزمان با یک لوله پساب تمام منطقه را از بین می‌بریم.
سلاجقه با تاکید بر دانش بومی و آموزه‌های دینی در کشور به این موضوع اشاره کرد که بر اساس این موارد از 1400 سال قبل آب و خاک در ایران جزو مطهرات بوده‌اند و نیازی نیست که ما در قید و بند کنوانسیون‌های جهانی باشیم: «اگر دنیا 50 سال است که به این نتیجه رسیده که تشکیلات محیط زیست داشته باشد ما پیشتر این تشکیلات را داشته‌ایم.» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مساله توسعه و محیط زیست برگشت و با اشاره به جلسه شورای‌عالی محیط زیست به گفته رئیس جمهور استناد کرد که در آن به او گفته بود فارغ از تعامل هر جا نیاز است در برابر هر موضوع مخالف با محیط زیست موضع تقابل را حفظ کرد و محکم بایستد.
در همین رابطه سلاجقه به واحدهای پتروشیمی اشاره کرد. به گفته او گرچه منطقه ویژه ماهشهر در حال ترمیم اقتصاد کشور است اما آیا مردم ماهشهر پیش از آن شغلی نداشتند؟ در یکی از استان‌ها از معدن سربی بازدید کردم که 40 تن خاک را به هم می‌زد و قیمت یک تن آن در بهترین حالت 1600 دلار بود این در حالی است که قیمت یک جانور در همان منطقه 40 هزار دلار است. از این روست که باید ببینیم چه چیزی را از دست داده و در مقابل چه چیزی دریافت کرده‌ایم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هزاران هکتار فضای سبز را هیچ افتخاری برای پتروشیمی‌ها ندانست زیرا اگر این فضا را ایجاد نکنند پرسنل خودشان هم دچار مشکل می‌شوند. سلاجقه خطاب به مدیران استانی‌اش هم گفت: «مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و معاونان او باید ارزشگذاری اقتصادی انجام دهند تا بسنجند تنوع محیط زیست منطقه چه بوده و اکنون چطور است زیرا فقط در این صورت است که می‌توان ارزیابی درستی داشت. پتروشیمی رازی در ماهشهر آلودگی جوی و آبی ایجاد کرده و در نشستی که با رئیس قوه قضاییه داشتم عنوان شد که پرونده شرکت‌هایی که به تعهدات محیط زیستی خود عمل نکرد‌ه‌اند سریعا به قوه قضاییه ارسال شده و در خوزستان بررسی آن ها صورت نگیرد».
سلاجقه با بیان اینکه دولت سیزدهم کلنگ هیچ طرح جدیدی را به زمین نزده و تنها در حال ساماندهی پروژه‌های نیمه کاره است؛ بر امنیت محیط زیستی به عنوان یکی از مقوله‌های مهم در دنیای پسا کرونا اشاره کرد. به گفته او همه دستگاه‌ها باید وظایف خود در راستای حفاظت از محیط زیست را انجام دهند. البته ما به دنبال فضای صفر و یک نیستیم و قرار گرفتن صنایع و محیط زیست در کنار هم ما را به پایداری توسعه می‌رساند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

یازده روز بی‌خبری از «بی‌بی زلیخا»

یک دختر دستفروش ۱۰ ساله حوالی محله تهرانپارس تهران گمشده است

یازده روز بی‌خبری از «بی‌بی زلیخا»

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *