سایت خبری پیام ما آنلاین | سازندگان ساختمان‌های ناایمن تاجران مرگ‌اند

گزارش سرپرست سازمان آتش نشانی تهران به شورای شهر پس از بازگشت از آبادان

سازندگان ساختمان‌های ناایمن تاجران مرگ‌اند

برای انتشار فهرست 129 ساختمان ناامن پایتخت تعارف نداریم





سازندگان ساختمان‌های ناایمن تاجران مرگ‌اند

۹ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

یک هفته از سانحه مرگبار متروپل گذشت. آبادان در سوگ و غبار فرورفت و ایران از ریزش ساختمان تجاری و اداری‌ای که تنها سه سال از بهره‌برداریش گذشته بود، در بهت ماند و حتی دولت هم سرانجام عزای عمومی اعلام کرد. متروپل 29 نفر را کشت و 38 نفر همچنان مفقودند. متولیان امر شهری می‌گویند متروپل مملو از تخلفات بوده و بارها درباره آن هشدارهایی هم داده شده است، هشدارهایی که مالک ساختمان، حسین عبدالباقی به آن بی‌توجهی کرده بود. فاجعه متروپل، آتش‌نشان‌ها را از سراسر ایران به آبادان کشاند. آنطور که قدرت الله محمدی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفته، براساس اعلام وزارت کشور، آتش‌نشانی تهران فرمانده عملیات شد. محمدی، دیروز هشت خرداد به جلسه علنی شورای شهر تهران آمد تا درباره آخرین اقدامات صورت گرفته درباره متروپل شفاف سازی کند. او در این جلسه تاکید کرد که سوداگران مرگ 129 ساختمان ناامن تهران را ساختند و او به زودی آمار آن‌ها را اعلام می‌کند.

 

قدرت‌الله محمدی که به تازگی سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران شده است و فرمانده عملیات متروپل هم بوده صحبت‌های خودش را با جانفشانی گروه‌های خودجوش مردمی آغاز کرد. او گفت جوانانی در آبادان به صورت خودجوش موکب‌های صلواتی ایجاد کردند و در کنار دو هزار نفر نیروی امدادرسانی و پشتیبانی وارد شهر شدند. او در ادامه درباره ساختمان متروپل اطلاعاتی داد: این ساختمانی کاربری تجاری و اداری و پارکینگ داشته و در یازده طبقه. یک طبقه منفی ساخته شده است. او ادامه داد: ۱۶ واحد تجاری در طبقه همکف و دفتر صاحب ملک و چند ملک اداری عملیاتی شده بود و خوشبختانه هنوز به بهره برداری نرسیده بود و قرار بود تا یک ماه آینده افتتاح شود که اگر افتتاح می‌شد، قطعا یک فاجعه انسانی بزرگی رخ می داد.

قدرت‌الله محمدی سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران : با جان مردم معامله نمی‌کنیم و به چشم مردم دیدیم که بیگانگان و معاندین، الاهوازیه و منافقین در صحنه وجود داشتند و یک جوری سیاه‌نمایی می‌کردند و هزینه آن سنگین‌تر از مسائل حاشیه‌ای کنار آن است

محمدی بزرگترین مشکل امدادرسانی را باقی ماندن بخشی از سازه و تخریب نشدن ساز دانست و گفت این موضوع سرعت آواربرداری را دچار مشکل کرده بود: به واسطه چند دوربین در ساختمان‌های اطراف، تمام حرکات در سازه ها رصد می‌شود.
او گفت روز اول هفت نفر زنده از زیر آوار خارج شدند، عملیات از روز پنجم شدت و سرعت بیشتری گرفت و اگر اتفاق خاصی نیفتد جستجوی مفقودین به پایان می‌رسد و فاز بعدی آن تخریب کلی ساختمان و جمع‌آوری آوار است.
محمدی در ادامه به تفاوت‌های تخریب پلاسکو و متروپل اشاره کرد. از ابتدای روز حادثه متروپل بسیاری آن را با پلاسکو مقایسه کردند، درحالیکه بنا به گفته محمدی ساختمان پلاسکوی تهران که ابتدا آتش گرفت و بعد تخریب شد، با فاجعه متروپل قابل مقایسه نیست:جنس اینجا با پلاسکو متفاوت بود، متروپل ترکیبی از بتن و میلگرد و اسکلت بود، سازه‌ای یازده طبقه در مساحت 2 هزار متر مربع. تا به حال چنین آواربرداری انجام نشده بود.
او تاکید کرد: از چهار جبهه اقدامات انجام شده و با رضایت مالکان چهار ملک تخریب شد و عملیات در حال انجام است تا چند روز آینده کار به اتمام برسد.
از کسی نمی‌ترسیم
سرپرست سازمان آتش‌نشانی در ادامه به 129 ساختمان ناامن در شهر تهران اشاره کرد. ساختمان‌های بحرانی که مدتی پیش رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به آن‌ها اشاره کرده بود. ساختمان‌هایی که شهرداری تهران در دوره قبل ابتدا اسامی آن‌ها منتشر کرد و بعدتر گفته شد به دلیل مسائل امنیتی و محرمانگی باید اسامی آن‌ها از سامانه شفاف حذف شود. نام ساختمان‌هایی چون علاالدین ، مهستان و آلومینیوم در آن‌ها به چشم می‌خورد. محمدی در این باره گفت: سوداگران و تاجران مرگ عنوانی است که باید برای سازندگان ساختمان های پرخطر باید به کار گرفت. حتما لیستی از ساختمان‌های پرخطر منتشر می‌شود و هیچ ترس و تعارفی در این زمینه با کسی نداریم.
او در ادامه گفت: با جان مردم معامله نمی‌کنیم و به چشم مردم دیدیم که بیگانگان و معاندین، الاهوازیه و منافقین در صحنه وجود داشتند و یک جوری سیاه‌نمایی می‌کردند و هزینه آن سنگین‌تر از مسائل حاشیه‌ای کنار آن است.
محمدی که در میان صحبت‌های خود چندباری گفت پیشگیری بهتر از درمان است و هنر این است که اجازه ندهیم چنین اتفاقاتی رخ دهد و پیشگیری کنیم، گفت: چرا می ترسیم از انتشار اسامی روزانه شهروندان از این ساختمان‌ها بازدید می‌کنند، اسامی را حتما انتشار می‌دهیم.
اعلام اسامی به تنهایی دردی را دوا نمی‌کند
بعد از صحبت‌های او، چمران رئیس شورای شهر تهران پرسشی از او مطرح کرد، او پرسید که اگر اسامی ساختمان‌ها اعلام شد و اتفاقی نیفتاد چه باید کرد؟ قوه قضاییه و دادستانی باید ورود کنند. او گفت شهرداری عامل مهمی است، نباید بین مردم این را جا بیندازیم که شهرداری تنها مسئول است، قوه قضاییه، پلیس و وزارت‌خانه‌های دیگر هم باید پای کار بیایند و اعلامی اسامی به تنهایی دردی را دوا نمی‌کند.
در ادامه جلسه، محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران هم تاکید کرد که متاسفانه در ایران آتش‌نشانی جایگاه ضابط قانونی را ندارد. سوده نجفی نیز از سازمان زیباسازی خواست تا از آتش‌نشان‌های مستقر در آبادان قدردانی کند. مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اخطار به مالکان ۱۲۹ ساختمان پرخطر داده شده است، گفت: هر هفته مالکین سه ساختمان به قوه قضاییه دعوت می شوند و اخطاریه دریافت می کنند و مهلتی برای ایمن‌سازی ساختمان به آنها داده شود که در صورت عدم اقدام در مرحله اول آب و برق قطع و در مرحله بعدی پلمپ می‌شود.
او گفت: باید سرعت این اقدام بیشتر شود تا ظرف شش ماه این ساختمان‌ها رفع خطر شود تا به سمت ساختمان‌های میان خطر برویم.

از ابتدای روز حادثه متروپل بسیاری آن را با پلاسکو مقایسه کردند، درحالیکه بنا به گفته محمدی ساختمان پلاسکوی تهران که ابتدا آتش گرفت و بعد تخریب شد، با فاجعه متروپل قابل مقایسه نیست:جنس اینجا با پلاسکو متفاوت بود، متروپل ترکیبی از بتن و میلگرد و اسکلت بود، سازه‌ای یازده طبقه در مساحت 2 هزار متر مربع. تا به حال چنین آواربرداری انجام نشده بود

رایزنی با قوه قضاییه برای ایمنی ساختمان‌ها
در کنار تمام این صحبت‌ها، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از تشکیل کمیته مشترک با قوه قضاییه خبر داد: باید کمیسیون و کمیته‌ای تشکیل دهیم که همه ابعاد موضوع را در نظر بگیرند ابعادی همچون کسب و کار مردم که آسیب نبیند البته قطعا در روند اجرا قرار گرفتن ایمن‌سازی مدتی این آسیب را می‌بیند ولی قطعا بهتر از این است که همه زندگی آنها بر باد برود. باید بررسی دقیقی در این امر انجام شود و بازسازی این ساختمان‌ها انجام شود چرا که بسیاری از این ساختمان‌ها استیجاری هستند و برای صاحب ملک ارزش بازسازی ندارد. بنابراین باید قانون کاملی وضع شود تا تعیین تکلیف این ساختمان‌ها انجام شود و مشخص شود که چگونه باید با آنها رفتار کنند.
رئیس شورای شهر تهران که معتقد است، قوه قضاییه مسئول امنیت ساختمان‌هاست و با تعطیل کردن ساختمان‌ها به یکباره نمی‌توان کسب و کار افراد زیادی را تعطیل کرد، ادامه داد: از سوی دیگر باید مشخص شود که چه کسی بازسازی ساختمان را انجام می‌دهد. برای مثال در ساختمان پلاسکو اگر مالک این ساختمان را تجدید بنا نمی‌کرد کسی کاری نمی‌توانست بکند بنیاد مستضعفان برای پلاسکو شجاعت به خرج داد و این ساختمان را تجدید بنا کرد باید این کار در جاهای دیگر به عنوان الگو انجام شود.
چمران گفت: در دیدار با ریاست قوه قضاییه یکی از گروه‌هایی که برای تشکیل پیشنهاد شد بررسی ساختمان‌های ناایمن بود این درحالی است که چند گروه را خود آقای اژه‌ای پیشنهاد دادند ما هم در نامه‌ای آمادگی خود را برای تشکیل این گروه‌ها اعلام کردیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *