پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آوار غم درآبادان

آبادانی‌ها منتظر موج جدید ریزگرد بودند ولی زیر‌آوار خبرهای فروریختن متروپل مدفون شدند

آوار غم درآبادان





آوار غم درآبادان

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

آبادانی‌ها منتظر بودند تا ریزگرد سنگینی که در راه بود را تاب بیاورند ولی زیر آوار ساختمان ۱۰ طبقه نوسازی مدفون شدند. تا این ساعتی که ما داریم گزارش حادثه را می‌نویسیم فقط خدا می‌داند که دقیقاً چه تعداد از مردم این شهر زیر آوار مدفون شده‌اند اما همه آبادانی‌ها و خرمشهری‌ها و همه ایرانی‌ها زیر آوار هزار سوال درباره تکرار یک حادثه گرفتار شده‌اند.

 

دوم خرداد نخستین سال از سده پانزدهم خورشیدی نه با خاطره پای صندوق رای آمدن مردم و نه با به استقبال رفتن برای مناسبت آزادی خرمشهر که با حادثه‌ ریزش یک ساختمان نوساز در تاریخ ایران ثبت شد. نیم‌ساعتی بیشتر از ظهر دوم خرداد ۱۴۰۱ نگذشته بود که بخش تجاری برج دوقلوی «متروپل» شهر آبادان فروریخت. از ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه که ایسنا نخستین خبر درباره وقوع این حادثه منتشر کرد تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه تعداد فوت‌شدگان این حادثه به ۵ نفر رسید و احتمال گرفتار شدن ۸۰ نفر هم زیر آوار داده شد. بنابراین نمی‌توان از تعداد حادثه‌دیدگان و قربانیان به درستی آماری ارائه کرد. این در حالی است که از همان ساعات اولیه جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد تیم‌های‌ارزیاب و سگ‌های زنده‌یاب خود را به منطقه فرستاده است.
این برج ۱۰ طبقه دو یال داشت. یکی از آن‌ها اداری است که چندی قبل تحویل خریداران داده شده بود و بخش دیگر که فروریخت تجاری بود. قرار بود واحدهای بخش تجاری به زودی به خریداری تحویل شود. بنا بر گفته‌های اهالی آبادان زیر محلی که ساختمان بر آن آوار شده دستکم دو واحد پرتردد قرار داشته؛ یکی آزمایشگاه حقیقت‌پور و دیگری یک کافه یا قهوه‌خانه. خودروهای عبوری و پارک شده در محل را هم لحاظ کنید. این برج ۱۰ طبقه در خیابان امیری در منطقه پرتردد شهر و در نزدیکی بازار معروف «ته‌لنجی‌ها» در فضایی حدود ۶هزارمترمربع قرار دارد. مردم از همان لحظه‌های اول وقوع حادثه در آنجا تجمع کردند. با انتشار خبر و مطلع شدن سایر شهروندانی که احتمال می‌دادند عزیزانشان در این محدوده بوده‌اند بر جمعیت حاضر در محل افزوده شد و همین کار امدادرسانی و آواربرداری را به شدت سخت کرد. در همین حال خبرگزاری مهر در گزارش خود به شعار «عزا، عزا است امروز» جمعی از مردم آبادان اشاره کرد.

وقتی ساختمان پلاسکو پس از ۳ ساعت تحمل حریق فروریخت ۵۴ سال سن داشت. چه بسا اگر مولفه‌های ایمنی در آن رعایت شده بود و کاربری‌های دیگری نیافته بود چنین سرنوشتی نمی‌یافت

آوار خبرها بر سر مردم
از زمان وقوع حادثه نخستین اظهار نظر افراد رسمی متوجه مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور، مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر و فرماندار آبادان بود. اما در این فاصله تا حدود ساعت ۶ بعدازظهر بیش از خود حادثه و تعداد قربانیان آن فیلم‌ها و خبرهایی دست به دست می‌شد که متوجه مدیرعامل یا سازنده این مجموعه بود. شاید بتوان به جرات گفت که نام «حسین عبدالباقی» و برادرانش در فاصله ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر دوم خرداد ۱۴۰۱ تا ساعت ۱۸ در شبکه‌های اجتماعی به چندبرابر اخبار رسمی درباره این حادثه رسید.
مجتبی خالدی و مهدی ولیپور هر دو ساعت ۱۲ و ۵۰ دقیقه را به عنوان زمان شروع حادثه اعلام کردند. سخنگوی سازمان اورژانس گفت:حوالی ساعت ۱۲:۵۰ امروز یک ساختمان ۱۰ طبقه تجاری-اداری در آبادان در معرض ریزش قرار گرفته بود که مدتی بعد بخشی از آن دچار ریزش شد. در پی اعلام این حادثه به اورژانس، بلافاصله پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد که در حال حاضر نیز در محل مستقر هستند. همچنین تیم‌هایی از اورژانس اهواز نیز به محل اعزام شدند.
خالدی همچنین درباره ظرفیت‌های موجود برای پذیرش مصدومان احتمالی گفت: اورژانس بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر در آماده‌باش کامل هستند و بیش از ۱۰۰ ظرفیت در بیمارستان‌های این‌شهرها فراهم شده است. خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در پذیرش مصدومان در اورژانس وجود ندارد.
رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر نیز ساعت ۱۳ و ۲۰ دقیقه به ایسنا گفت: چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی صحنه آغاز شد. تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از ۵۰ نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه آماده باش هستند.
او همچنین افزود:‌ علاوه بر آن یک بالگرد، هفت خودروی نجات و پنج تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده یاب برای امدادرسانی به محل اعزام شده‌اند.
اما در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر شد که در آن ادعا می‌شد مردم به سمت شهردار آبادان حمله‌ور شدن و او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. فیلمی که صحت آن مورد تأیید قرار نگرفته است و هنوز از شهردار آبادان هم خبری منتشر نشده است.
در همین حال سخنگوی شهرداری تهران هم اعلام آمادگی کرد تا نیرو به آبادان اعزام کند. شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ نیز بودجه قابل توجهی از بودجه پایتخت را به خرمشهر اختصاص داد. ساعت از ۳ بعدازظهر که گذشت خالدی سخنگوی اورژانس تعداد فوت‌شدگان را چهارنفر اعلام کرد. چیزی که تا ساعت ۵ بعدازظهر به ۵ نفر رسید.
سرهنگ حسین زلقی، فرمانده انتظامی آبادان نیز در پی این حادثه از مردم خواست در محل حادثه حاضر نشوند و از ورود به محدوده خیابان امیری و معابر منتهی به آن خودداری کنند.
همچنین سید محمد محمدی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز به خبرگزاری مهر گفت: اکثریت مصدومان این حادثه حالشان خوب است و سرپایی درمان شده‌اند ولی دو تا سه نفر هستند که وضعی بحرانی دارند و تحت درمان هستند. یک مورد البته به اتاق عمل منتقل شده است.
براساس گزارش همین خبرگزاری احسان عباسپور فرماندار آبادان ظهر امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای با بیان اینکه ساختمان متروپل در حال ساخت بوده و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی وجود دارد، اظهار کرد: دستور تخلیه مناطق اطراف ساختمان داده شده است.
نام سازنده ساختمان بر سر زبان‌ها
وقتی ساختمان پلاسکو پس از ۳ ساعت تحمل حریق فروریخت ۵۴ سال سن داشت. چه بسا اگر مولفه‌های ایمنی در آن رعایت شده بود و کاربری‌های دیگری نیافته بود چنین سرنوشتی نمی‌یافت. اما برخلاف آنچه «حبیب‌الله القانیان» سازنده نخستین برج بلند تهران رقم زده بود برج «متروپل» در آبادان حتی نتوانست به افتتاح برسد چه رسد به آنکه بتواند سن و سالی به هم بزند. برای مردم آبادان عجیب است سازه‌ای که توسط یک سازنده سابقه‌دار ساخته شده چگونه این‌چنین بر سر مردم فرو ریخته است. «حسین عبدالباقی» و برادرانش را آبادانی‌ها خوب می‌شناسند. بهتر است آن فیلم‌ها و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی در وصف او منتشر شده را کنار بگذاریم و از اهالی آبادان به ویژه آن‌هایی که در این سال‌ها با او کار کرده‌اد بپرسیم. ساختمان‌هایی که او ساخته به سبب تراکم قابل توجهی که داشته حجم زیادی از خدمات جانبی و سیستم‌های مختلف نیاز داشته و برای همین کم نیستند افرادی که در آبادان او را می‌شناسند. او پیشتر ساختمان «الماس جنوب»، «شهرک خودرویی» و «الماس اروند» را هم ساخته بود. برادر دیگر حسین ساختمان دبستان را در آبادان ساخته است. این سازنده که گفته می‌شود متولد ۱۳۶۰ است دوران جنگ را در اصفهان سپری کرده و به گفته آبادانی‌ها کارش را از سطح پایین و پله‌پله آغاز کرده است. با این حال گفته می‌شود مجوز ساخت «متروپل» ۶ طبقه بوده ولی برخلاف مجوز ۱۰ طبقه ساخته شده است. چیزی که باید شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی این شهر درباره آن پاسخ دهند. آبادانی‌ها به «پیام‌ما» تاکید کردند که او در میان برادرانش سرعت عمل بیشتری در ساخت و ساز داشت و عموما تیم‌های مختلفی از جمله مهندسان سازه، مهندسان نقشه‌، وکلا و مهندسان استحکام بنا با او همکاری می‌کردند. او قرار بود در جوار شهرک خودرویی «آبادان مال» را بسازد اما از آنجا که دیگر این شهر کشش اقتصادی این حجم از سازه و استقرار واحدهای تجاری را نداشت با وجود تخصیص زمین متوقف ماند. با این حال مردم به «پیام ما» تاکید کردند در فاصله سال ۱۳۹۷ تاکنون به چشم ناظران غیرمتخصص هم سازه متروپل را نامناسب و غیرمستحکم می‌دانستند. در فاصله زمان ریزش ساختمان تا تنظیم این گزارش ( حدود ۶ ساعت) فیلم‌ها و پست‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مدعی بود پیشتر به سازنده متروپل تذکر داده شده بود. از جمله یکی از این هشدارها مربوط به سازمان آتش‌نشانی این شهر در ۲۸ آبان بوده است اما صحت این اطلاعات را نمی‌توان تا تأیید خود آن نهادها مورد استناد قرارداد.
وزیر کشور هم دستور رسیدگی داد
در همین حال ایسنا گزارش داد احمد وحیدی در این تماس تلفنی از صادق خلیلیان خواست، با به کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات، برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود.
او همچنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور داد همه امکانات خود را در این زمینه به کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند. علاوه بر این، وزیر کشور خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضایی شد.

 

 

 




به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *