سایت خبری پیام ما آنلاین | تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مرگ یوزها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مرگ یوزها

اکرامی، دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست: سازمان برای توله‌‌یوزها هیچ برنامه‌ای نداشت





تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مرگ یوزها

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| بعد از تلف شدن دومین توله‌یوز توران، معاون محیط زیست طبیعی به اشتباهات سریالی اعتراف کرده و گفته: «خطاها را می‌پذیریم.» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم که اولین بار خبر زایمان یوز مادر را داده بود، حالا از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پی بردن به دلایل تلف شدن دو توله یوزپلنگ آسیایی گفته است. این میان اما گفته‌های دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست معلوم می‌کند که این سازمان برای نگهداری از توله‌ها بعد از تولدشان هیچ برنامه‌ای نداشته است.

 

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کمیته‌حقیقت‌یاب برای پی بردن به دلایل تلف شدن دو توله یوزپلنگ ایران خبر داده است. پیش از این چهارشنبه شب، حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به اشتباهات صورت گرفته در فرآیند نگهداری و جابجایی توله یوزها گفت:«بخشی از این فرآیند با خطای ما همراه بود و آن را می‌پذیریم. ما در این پروسه تجربه نداشتیم و دامپزشکان نیز مرتکب خطاهایی شدند. تلاش می‌کنیم با درس گرفتن از این طرح، از ظرفیت‌های بعدی استفاده کنیم.»
او همچنین به این اشاره کرد که «نگهدارنده تخصصی یوز نداشتیم، چرا که پیش‌بینی نمی‌شد نیازمند عمل سزارین باشیم.» اکبری ادامه ادامه داد: «انتقادات مطرح شده درباره دور بودن مرکز نگهداری یوزها درست است. مکان‌یابی مرکز تکثیر یوز در اسارت از ابتدا اشتباه بود و قرارگیری این مرکز در زیستگاه طبیعی یوز سبب شد تا کار حفاظت نیز برای همکاران ما سخت شود.» به گفته او انتقال توله‌ها بعد از تولد به تهران کار فنی و تخصصی دامپزشکی است. «هنوز دوستداران محیط زیست و دامپزشکان زیادی وجود دارند که معتقدند انتقال آن‌ها به تهران اشتباه بوده چرا که پایتخت آلوده است و در آن ویروس دیستمپر و سگ و گربه زیادی وجود دارد. در کل خطاهایی وجود داشته است و ما می‌پذیریم و باید آن‌ها را اصلاح کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های بعدی، این اشتباهات را جبران کنیم.»
صحبت از تمام مشکلات
یوزِ مادر دو روز تمام بی‌تابی کرد. غذا نخورد. از درد به خودش پیچید. توله‌ توی رحمش چرخیده بود. 6 ساعت تمام به خودش فشار آورد و دیگر توان نداشت. بی‌حال شده بود. دامپزشک «ایران» می‌گوید سزارین یوزپلنگ به‌درستی انجام شد، هرچند کمی دیر و توله‌ها به دنیا آمدند و یکی‌شان که از ابتدا ضعف داشت، از بین رفت و اکنون حال ایران خوب است. اما او دلیل از بین رفتن دومین توله را مدیریت اشتباه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست می‌داند. بهرنگ اکرامی، استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در وبیناری که چهارشنبه شب، در پایگاه خبری گلونی برگزار شد از جزئیات آنچه در سایت تکثیر توران رخ داده گفت.

نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که حیوانات اینطور روی هوا هستند و هیچ تیمی آنجا نیست. در حالی که بهترین تیم باید در اختیار این سازمان باشد. هنوز کار روی یک متخصص تولید مثل می‌چرخد. باید بدانند که کار من تمام شده است

اکرامی در این نشست اشاره به اینکه برنامه‌های انجام‌شده در دو سال گذشته برای تکثیر در اسارت، با وجود موفقیت در باروری و زایمان، دچار حاشیه‌هایی شد، گفت: «از نظر مدیریتی، سازمان حفاظت محیط زیست را در این مشکلات مقصر می‌دانم. نبود برنامه‌ریزی درست در مدیریت رسانه‌ها و بی‌توجهی به دفاع فنی از پروژه از جمله حاشیه‌هاست. نه تنها خودشان اطلاع‌رسانی نکردند، بلکه به ما هم اجازه اطلاع‌رسانی داده نشد و این را به صورت مکتوب اعلام کردند. کار به جایی رسید که نماینده مجلس گفت زایمان‌زوتر بوده. سازمان در ارائه مستندات آنقدر محافظه‌کارانه رفتار کرده که چنین شبهاتی مطرح شده است.»
او در ادامه توضیح داد که قبل از این کار همه پروتکل‌های لازم را در جلساتی که در سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل سمنان برگزار شده، تعریف کرده است: «گفتم این زایمان 99 درصد طبیعی خواهد بود، اصول قرنطینه و نگهداری توله‌ها باید پیش‌بینی شود. باید نزدیک‌ترین کلینیک مجهز پیش‌بینی می‌شد. گفتم حتی در زایمان طبیعی هم احتمال نپذیرفتن توله‌ها و تیمارنکردن و شیرندادن به آنها از سوی مادر وجود دارد و به این دلیل باید تیم آمادگی داشته باشد و شیر مورد نیاز مهیا شود. همه اینها را مکتوب ارائه کردم و در جلسات گفتم. انتظار می‌رفت این کارها انجام شود اما نشد. بعد از زایمان تیم دامپزشکی حضور پیدا نکرد و هیچ گروه تخصصی دانشگاهی با ما لینک نشد.»
اکرامی بر این تاکید کرد که کار او در زمینه باروری و زایمان «ایران» به اتمام رسیده اما در بی‌برنامگی سازمان ناچار شده باز هم پیگیر وضعیت باشد. «من بر اساس وظیفه حرفه‌ای، حتی تجهیزات شخصی‌ام را با خودم بردم. اگر نمی‌بردم چه بسا حیوان تلف شده بود. من از نظر تخصصی به وظایفم عمل کردم. بعد از زایمان مادر غذا خورد و توله‌ها هم که آغوزدهی شدند و کار ما تمام شد.»
او سپس از این گفت که بعد از شیردهی اشتباه از سوی تیمارگر، علیرضا شهرداری را به عنوان تیمارگر بعدی به سازمان معرفی کرده و حتی بعد از اینکه مشکل دفع مدفوع توله‌ها مطرح شده، با اینکه کار او تمام شده، با متخصصان مشورت کرده و در نهایت اصرار کرده تا انتقال آنها به تهران انجام شود. دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست با گلایه از نبود آمادگی در سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: «اینطور نیست که این توله‌ها ارزش نداشته باشند. تمام دنیا خبر تولد آنها را اعلام کردند و انجمن‌های بین‌المللی برای فرستادن شیر و واکسن با هزینه خودشان و معرفی کارشناس مناسب اعلام آمادگی کردند و این نشان می‌دهد که کار ارزشمندی است اما از این طرف می‌بینیم که در کشور خودمان کار در پایین‌ترین سطح انجام می‌شود.»
او با گلایه از تغییر مدیر کل اداره محیط زیست سمنان در زمان نامناسب گفت:‌ «واضح است که تا مدیر جدید به موضوع اشراف پیدا کند، زمان می‌برد. از طرف دیگر تعطیلات نوروز رسید و فاصله‌ای در کار ایجاد شد. من بار دیگر درباره ضرورت تهیه تجهیزات و آمادگی توضیح دادم اما تا بار دیگر کارگروه‌ها عوض شود به فصل زایمان خوردیم. به این دلیل نه دانشگاهی با ما کار کرد، نه تیمارگری پیدا کردیم.
ما به موقع عمل کردیم
او از فشاری که ماده یوز در ساعات زایمان تحمل کرد هم گفت. «حیوان دچار بیحالی شد. با طولانی‌شدن این روند معلوم شد ایرادی در کار است. یا توله درشت است و از کانال رد نمی‌شود یا اینکه توله مسیر کانال را بسته است. دو بار حالت استفراغ پیدا کرد. چندین بار آمد بیرون و آب خورد. آنقدر فشار به یوز وارد شد که دیگر توان حرکت نداشت. در آن شرایط دیگر قابلیت زایمان طبیعی نداشت. ما به موقع عمل کردیم اگرچه کمی.» به گفته اکرامی این سزارین باید ساعت 2 بعد از ظهر انجام میشد، ولی در ساعت 6 و نیم بعد از ظهر و آن هم با کسب تکلیف انجام شد.

من بر اساس وظیفه حرفه‌ای، حتی تجهیزات شخصی‌ام را با خودم بردم. اگر نمی‌بردم چه بسا حیوان تلف شده بود. من از نظر تخصصی به وظایفم عمل کردم. بعد از زایمان مادر غذا خورد و توله‌ها هم که آغوزدهی شدند و کار ما تمام شد

او با گفتن این موارد اضافه کرد: «اینها نشان‌دهنده این است که عملیات به موقع انجام شد اما تیمی که انتظار می‌رود در شان آن توله و این کار بزرگ باشد، مهیا نبود. جراحی به‌خوبی انجام شد و کانال زایمان هم بسیار خوب بسته شد.» دامپزشک معتمد سازمان روز چهارم به معاون محیط زیست طبیعی گفته بود که بهتر است توله‌ها به تهران منتقل شوند، «چون دسترسی به امکانات آزمایشگاهی و متخصصان راحت‌تر بود». او گفت: «توران منطقه خوب و آرامی است اما شرایط خوبی برای اورژانس نیست. چند روز پیش هم با اصرار من توله‌ها را بردند تهران. یکی‌شان در مسیر تلف شد و می‌گویند آن یکی هم وضعیتش خوب است.»
هنوز یک توله زنده است
اکرامی ادامه داد: «دو سال برای این کار زحمت کشیده شد. یوز از طبیعت برداشت شد. برنامه تولید مثلی گذاشتیم. باروری موفق انجام شد اما توله دوم به دلیل در نظر نگرفتن ظرایف کار، از دست رفت. اگر کار را باز هم راحت بگیرند توله سوم هم از بین می‌رود.» به گفته او با کمک یک ایرانی، شیر از خارج فرستاده شده و به ایران رسیده اما هنوز به توله‌ها نرسیده است. «همه اینها کارهایی است که باید توسط یک کارگروه انجام می‌شد. اما این کارگروه اصلا تشکیل نشد و ضعف در همین است. حرف درباره این ماجرا زیاد است. این سرمایه ملی ماست و گروهی پشت این کار زحمت کشیده است. اینکه خیلی راحت از دستش بدهیم هیچ توجیهی ندارد. اینجا من از سازمان گله دارم. چرا که با تلاش و پیگیری کار نشد را شد کردیم. حالا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که حیوانات اینطور روی هوا هستند و هیچ تیمی آنجا نیست. در حالی که بهترین تیم باید در اختیار این سازمان باشد. هنوز کار روی یک متخصص تولید مثل می‌چرخد. باید بدانند که کار من تمام شده.»
اکرامی همچنین با معرفی اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و ظاهری، مدیر کل محیط زیست سمنان به عنوان مدیران این برنامه گفت: «پروژه، عبارتی عامیانه است که اینجا مطرح شده اما اصلا پروژه‌ای تعریف نشده و مدیر پروژه‌ای به طور دقیق وجود ندارد.»
او در این وبینار به این اشاره کرد که باید در تمام روزهای گذشته چندین ورکشاپ برای دامپزشکان برگزار می‌شد، متخصصان از خارج دعوت می‌شدند و با دامپزشکان فرمولاسیون شیر آنالیز می‌شد اما هیچ یک از این اتفاقات نیفتاد. او با گفتن این گلایه‌ها تاکید کرد:‌ «هنوز یک توله زنده است و ارزش دارد. باید بهترین تیم را برایش بیاورند و برایش برنامه‌ریزی کنند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *