پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بر این تاراج برچسب قانون نزنید

بر این تاراج برچسب قانون نزنید





۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۴۱

«نمانیم کین بوم ویران کنند
همی غارت از شهر ایران کنند»*
مجلس انقلابی، طرحی را در دستور کار خود قرار داده که در صورت تصویب، حفاری‌های غیرمجاز و غارت آثار باستانی و میراث کهن این سرزمین را مشروعیت خواهد بخشید.
طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» که در روزهای اخیر با امضای ۴۶ نماینده به مجلس ارائه شده است، بیشتر از آن‌ که دغدغه‌های فرهنگی این مجلسیان را دربرگیرد، دل‌مشغولی‌های تجاری‌شان را به تصویر کشیده است؛ چرا که در مزایای تعریف شده برای این طرح هیچ مزیت فرهنگی و مبتنی بر حفظ میراث معنوی و فرهنگی لحاظ نشده و اصولاً با تمام مفاهیم رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی بیگانه است.
اینان اگر اندیشه اشتغال‌زایی و ارزآوری و ایجاد ردیف بودجه برای حفظ میراث فرهنگی داشته‌اند، چه بسا هزاران مسیر سهل‌العبور و شایسته‌تر! چنان که مهر تصویب بر حفاری‌های غیرمجاز و قلع و قمع میراث ارزشمند و هزاران ساله باستانی که از معدود افتخارات باقی مانده در قیاس با سایر ممالک و تمدن‌های دیرین بشری ا‌ست چیزی جز قانون‌مند کردن تاراج و یغماگری آثار کهن ایران را در پی نخواهد داشت.
چگونه می‌توان ایرانی بود و بر چنین طرح میراث‌کشی صحه گذاشت؟ این نمایندگان به راستی کیستند و چگونه می‌خواهند از تاریخ، تمدن و اعتبار این کیان دفاع کنند؟
در آموزه‌های اولیه‌مان آموخته‌ایم که بخش عظیم فرهنگِ غنی هر سرزمینی در دل گذشته ‌ پربارش جای دارد و حتی برخی کشورها برای داشتن چنین تاریخ و تمدنی سرمایه‌‌گذاری‌های کلان کرده و برای خودشان، تاریخ جعلی می‌سازند.
اگر چه تا امروز حفاران غیرمجاز را دزدانی پنداشته و می‌پنداریم که دائماً از دست قانون فراری‌ بوده‌اند، با تصویب چنین طرحی همان دزدان مشروعیت قانونی یافته و همان اعمال مجرمانه را بدون هیچ‌گونه مانع و دردسری دنبال می‌کنند.
این نمایندگان اگر درکی از‌ تمدن کشوری که در آن پرورش یافته‌اند داشتند، این‌چنین روی تاراج سرپوش نگذاشته و به بهانه واهی آن‌که راهِ نجاتی پیش پای میراث کهن سرزمین‌مان قرار می‌دهند، این طرح غیرمتمدنانه را به مجلس ارائه نمی‌کردند که حاصلی جز به یغما بردن و نابودی آثار تمدن بزرگ ایران نخواهد داشت.
اهداف طرح‌شان چنان بیگانه با آموخته‌های باستان‌شناسی و حتی منطق است که ذهن هر انسانی را به چرایی وامی‌دارد و متوجه فساد حاکم بر پشت این طرحِ به دور از عقلانیت می‌کند. طرحی که اگر‌ به تصویب برسد، حیثیت ملی ایران را با خطر مواجه می‌کند. دیری نخواهید پایید که جویندگان گنج با انواع دستگاه‌های مدرن و بیل و کلنگ و با روش‌های غیرعلمی به جان خاک بی‌گناه افتاده و دیگر نقطه‌ای از این سرزمین از شر این سودجویان و مهاجمین و دلالان فرهنگ و تمدن ایران در امان نخواهد بود!
مبادا رسد آن روز…
*فردوسی

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *