پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نگرانی‌های مردم از گرانی‌ها رئیس‌جمهور را به بازار کشاند

شوک‌ حذف ارز ترجیحی بعد از نان و آرد به روغن، مرغ و تخم‌مرغ رسید

نگرانی‌های مردم از گرانی‌ها رئیس‌جمهور را به بازار کشاند





نگرانی‌های مردم از گرانی‌ها رئیس‌جمهور را به بازار کشاند

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | شاید جمله «تا من زنده باشم به هیچ وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه سازی یارانه‌ها آسیب ببینند» جمله مهمی باشد اما نمی‌تواند مانع از آنچه در واقعیت رخ داده شود. به ویژه آنکه خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر از تجمع‌هایی در اعتراض به وضعیت گرانی‌ها داده آن هم در شرایطی که اینترنت در برخی شهرها مختل شده یا سرعت آن به شدت کند شده است.

قیمت کالاها یکی از بعد دیگری گران شده و به گفته کارشناسان این وضع دلیلی جز حذف ارز ترجیحی یا همان دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی ندارد.موضوعی که از سوی کارشناسان به دولت گوشزد شده بود قبل از انجام آن باید برخی تغییرات و زیرساخت‌ها را فراهم کند.حتی رئیس‌مجلس هم در این‌باره به عمل‌کرد دولت انتقاد کرد.با این حال روز چهارشنبه و در حالی که دو شب قبل از آن «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور برای پنجمین بار در دوره خدمتش در تلویزیون حاضر شده بود و درباره افزایش قیمت‌ها و پرداخت یارانه معیشتی سخن گفته بود خبر از افزایش بهای مرغ، تخم‌مرغ و شیر منتشر شد.گرچه پس از آن تأکید شد هنوز قیمت این کالاها مصوب نشده است اما همین خبر کافی بود تا مردم به مراکز خریدی که با قیمت مناسب‌تری مرغ و تخم‌مرغ ارائه می‌کردند مراجعه کنند و پنج‌شنبه با صف‌های طولانی در میادین میوه و تره‌بار مواجه شدیم.برای مثال یک شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ به قیمت ۶۲هزار و پانصدتومان در فروشگاه‌های اینترنتی فروخته شد.افزایش تقاضا برای خرید مرغ اتحادیه مرغداران را به واکنش واداشت و گفت این تقاضای ناگهانی موجب بی‌نظمی شده است.در همین حال که برخی مردم تلاش می‌کردند در میادین میوه و تره‌بار تهران روغن، تخم‌مرغ، مرغ و محصولات لبنی را تهیه کنند شبکه‌های اجتماعی به انتشار فیلم‌هایی که مردم برای تأمین روغن در فروشگاه‌های بزرگ با هم دعوا می‌کنند پرداختند ولی مشخص نکردند این فیلم‌ها مربوط به چه زمانی است.در همین حال مردم خوزستان باز هم از کندی اینترنت و ملتهب بودن فضای شهرهایشان گله‌مند بودند.خبرها حکایت از آن داشت که دزفول، ایذه و سوسنگرد در کنار اهواز فضای ملتهبی داشته است و اینترنت همراه در این شهرها قطع بوده است.

 

رئیس‌جمهور با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ از نزدیک با مردم گفت‌وگو و تاکید کرد: تا من زنده باشم به هیچ وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه سازی یارانه‌ها آسیب ببینند

اما ایرنا ۲۳ اردیبهشت در گزارشی نوشت: شب گذشته تعداد محدودی از شهرهای کشور شاهد برگزاری تجمعات پراکنده اعتراضی نسبت به اجرای قانون اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها بود.براساس گزارش ایرنا در شهرستان درود لرستان حدود ۵۰ نفر در تجمعی محدود با سر دادن شعارهایی خواستار بازگشت قیمت‌ها به قبل شدند؛ با وجود تلاش برخی برای ایجاد حرکت‌های التهاب آفرین، این تجمع با حضور عوامل انتظامی پایان یافت.
همچنین این خبرگزاری وشته است: شهرستان ایذه در خوزستان نیز بعد از ظهر پنجشنبه شاهد برگزاری تجمع اعتراضی چند ده نفری بود؛ در این تجمع برخی تحریک‌کنندگان با تلاش برای انحراف در تجمع، به برخی از اموال عمومی در این شهر حمله ور شدند.حمله به برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین اقدام به آتش زدن یکی از مساجد شهر، موجب شد که با ورود عوامل انتظامی تجمع کنندگان متفرق شوند.
ایرنا از اندیمشک دیگر شهر استان خوزستان نیز گزارش داده و گفته این شهر شاهد تجمع حدود ۲۰۰ نفری بود؛ سردادن شعارهایی علیه افزایش قیمت‌ها و همچنین سنگ پرانی به سمت عوامل انتظامی و آتش‌نشانی باعث مجروحیت یکی از آتش‌نشانان این شهر شد.
دیگر گزارش ایرنا متوجه شهرستان دزفول بود. این شهر در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته تجمعات پراکنده‌ای را شاهد بود. تعدادی از افراد در چهارراه شریعتی این شهر تجمع کرده و شعارهای ساختار شکنانه سردادند. تجمع‌کنندگان که تعداد آنها حدود ۳۰۰ نفر تخمین زده می‌شود با دخالت عوامل انتظامی متفرق شدند؛ دادستان عمومی و انقلاب دزفول اعلام کرد که ۱۵ نفر از کسانی که سعی داشتند تجمعات این شهر را به آشوب بکشند بازداشت شدند.
بنا بر این گزارش شهرستان یاسوج هم طی روز گذشته با تجمع حدود ۳۰ نفره روبرو شد؛ بر همین اساس تعداد ۷ نفر از لیدرهای این تجمع که تلاش داشتند با سر دادن شعارهای تند، اعتراضات را به سمت تخریب اموال عمومی ببرند، توسط عوامل انتظامی دستگیر شدند.
تعدادی از مردم شهرکرد مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری هم عصر روز پنجشنبه در معابر اصلی این شهر و در اعتراض به افزایش قیمت‌ها تجمع کردند؛ چهارراه فصیحی محل اصلی این تجمع گزارش شده و تعداد تجمع کنندگان نیز حدود ۲۰۰ نفر گزارش شده است.این تجمع با درخواست عوامل انتظامی و با هدف جلوگیری از سوء استفاده اراذل و اوباش پایان یافت.
شهرستان جونقان این استان نیز عصر پنجشنبه شاهد تجمعی ۳۰ الی ۴۰ نفره بود؛ در این تجمع نیز برخی شعارها علیه افزایش قیمت‌ها و در مواردی شعارهای ساختار شکنانه سر داده شد.
شهرستان فشافویه تهران هم تجمعی به همراه شعار علیه افزایش قیمت‌ها را به خود دید؛ هجوم به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آتش زدن یکی از فضاهای سبز سطح شهر، باعث دخالت عوامل انتظامی و متفرق شدن جمعیت شد.
دادستان یاسوج چه گفت؟
سیدعلی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب یاسوج به ایرنا گفته است: شبکه دشمنان معاند و ضد انقلاب با تلاش حداکثری سعی در برجسته کردن تبعات اولیه و ناموفق جلوه دادن اقدامات دولت و تحریک مردم به اغتشاش و تجمعات خیابانی دارند و با توجه به هوشیاری دستگاه‌های امنیتی، در این ارتباط شبکه‌ای در استان شناسایی و دستگیر شدند.
او در عین حال توضیح داده است: این بازداشتی‌ها از جامعه شریف فرهنگیان نبودند و ضمن آنکه این عده ضمن ارتباط با جریان نفاق، قصد داشتند تجمعات صنفی مانند تجمعات فرهنگیان را منحرف و به اغتشاشات خیابانی پیوند بزنند.
ملک‌حسینی همچنین آورده است:در روزهای گذشته فراخوانی برای تجمع فرهنگیان در ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در فضای مجازی باز نشر شده بود و تعدادی از معلمان تجمع مختصری در جلوی آموزش‌و‌پرورش داشتند که توسط نیروهای خدوم پلیس به ایشان اعلام شد این تجمع در شرایط کنونی ممنوع است و اکثریت این عزیزان محل را ترک کردند.

 

همتی : ‏تصمیم در مورد طرح مهم ِجراحیِ نحوه تأمین، توزیع و قیمت کالاهای اساسی و دارو،آنهم در شرایط فعلی کشور، جای آزمون و خطا نیست. ‏برای اجرای یک طرح جراحی ملی معیشتی بیش از گذشتن از آبروی شخصی، بایستی وجهه همت رئیس جمهور و همکارانشان،به حداقل رساندن فشارها و خسران احتمالی ‏بر عامه مردم باشد.

اصناف کرمان چه گفتند؟
در همین حال ایرنا گزارش داد اتاق اصناف کرمان در اطلاعیه ای تحرکات دشمن را در بر هم زدن آرامش مردم محکوم و اعلام کرد، اصناف، بازاریان و کسبه شریف و زحمتکش کرمان، اینگونه اقدامات را که با تحریک دشمنان این ملت و کشور، طراحی و برنامه ریزی می‌شود را راه‌حل مشکلات نمی‌دانند.
همچنین در این بیانیه که به امضای یوسف جعفری رئیس اتاق اصناف رسیده آمده‌است، قابل توجه اصناف، بازاریان و همشهریان محترم کرمان، پیرو انتشار پیام‌های مغرضانه مبنی بر دعوت مردم برای حضور در تجمع و راهپیمایی به بهانه اعتراض به گرانی‌های اخیر، به اطلاع می‌رساند اصناف، بازاریان و کسبه شریف و زحمتکش کرمان، اینگونه اقدامات را که با تحریک دشمنان این ملت و کشور، طراحی و برنامه ریزی می‌شوند راه‌حل مشکلات نمی‌دانند.
رئیس جمهور وارد میدان شد
صبح روز جمعه سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ از نزدیک با مردم گفت‌وگو و تاکید کرد:تا من زنده باشم به هیچ وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه سازی یارانه‌ها آسیب ببینند.
به گزارش ایرنا ئیس‌جمهور همچنین در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافته و ضمن گفت‌وگو با مردم از نزدیک در جریان وضعیت توزیع برخی کالاها و مشکلات مربوط به آن قرار گرفت.
رئیسی پس از بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ در تهران در جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور اعضای دولت و بقیه نهادها هم شرکت کرد.
سیاست مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه با حذف ارز ترجیحی ۴هزار و دویست تومانی و اعطای یارانه به خود مردم و افزایش قیمت رسمی چهار کالای اساسی مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات از روز پنجشنبه آغاز شده است.
ایرنا افزوده دولت سیزدهم برای اجرای این سیاست مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به هر نفر در سه دهک اول تا سوم و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به هر نفر از دهک چهارم تا نهم پرداخت کرده است.
معیشت جای خرج آبرو نیست
عبدالناصر همتی رقیب سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری و اقتصاددان نیز از وضعیت رفتار اقتصادی دولت سیزدهم انتقاد کرده و در توییتر خود درباره سخنرانی دو‌شنبه شب او نوشت‌: در مسیر سخت حذف حذف ارز ترجیحی برای دولت آرزوی موفقیت میکنم. ‏هرچند که با شنیدن صحبت‌های دیشب رئیس‌جمهور و نیز سایر مسئولانِ دست اندرکار طرح،از نظر پختگی و نحوه اجرای طرح، میزان آمادگی دستگاه‌های مجری از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در هماهنگی و شفافیت موثر است، نگرانی‌ام اضافه شد.
او همچنین در این‌باره افزود: ‏تصمیم در مورد طرح مهم جراحیِ نحوه تامین، توزیع و قیمت کالاهای اساسی و دارو، آنهم در شرایط فعلی کشور، جای آزمون و خطا نیست. ‏برای اجرای یک طرح جراحی ملی معیشتی بیش از گذشتن از آبروی شخصی، بایستی وجهه همت رئیس جمهور و همکارانشان، به حداقل رساندن فشارها و خسران احتمالی ‏بر عامه مردم باشد.
او همچنین در تویین دیگری نوشت : ‏تأثیر افزایش قیمت کالاهای مشمول حذف ارز ترجیحی ‏بر قیمت سایر کالاها و خدمات مهم و قطعی است. ‏لذا، پرداخت کامل مابه التفاوت شرط ضروری است،اما نمی‌تواند کافی باشد. ‏با توجه به تداوم تحریم‌ها، تورم۴۰ درصد،اختلاف۶ برابری نرخ و مشکلات معیشتی دهک‌های پایین، توصیه به دولت،دقت در تصمیم برای قوت مردم است.
سرعت اینترنت کم گرانی‌ها زیاد
در همین حال تماس‌های خبرنگار ما با اهالی خوزستان حکایت از آن دارد که اینترنت تلفن همراه در شهرهای اهواز، دزفول، ایذه، سوسنگرد و شوش قطع بوده یا به شدت سرعت آن پایین آمده است.در اهواز قطع اینترنت همراه در برخی مناطق بیشتر از سایر نقاط شهر بوده و بین اینترنت همراه اپراتورهای مختلف هم تفاوت وجود داشته است.در عین حال عموما مردم اهواز از اینترنت ثابت برای دسترسی به فضای مجازی استفاده کرده‌اند.
در همین حال روز جمعه کاربران شبکه‌های اجتماعی از واژگونی یک کامیون حامل روغن در مسیر دزفول خبر دادند که برخلاف دیگر فیلم‌های شبکه‌های اجتماعی مردم حاضر در محل به کمک راننده آمده بودند تا روغن‌ها جمع‌آوری و به طریقی به مقصد برسند و خبری از حمله به این اموال نبود.

 




به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *