پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بخشی از فرهنگ اسپانیایی‌تبارها گرفتار آتش‌سوزی‌های جنگلی

تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی و توفان شن در غرب آمریکا نشان می‌دهد

بخشی از فرهنگ اسپانیایی‌تبارها گرفتار آتش‌سوزی‌های جنگلی

ایالت نیومکزیکو یکی از بزرگتری آتش‌سوزی‌های جنگلی تاریخ خود را تجربه می‌کند که تغییر اقلیم باعث شدت گرفتن آن شده است





بخشی از فرهنگ اسپانیایی‌تبارها گرفتار آتش‌سوزی‌های جنگلی

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

تصاویر تایم‌لپس ماهواره‌ای از دود آتش‌سوزی‌های جنگلی در نیومکزیکو و گرد و خاک توفان کلرادو تنها چشمه‌ای از عمق دو فاجعه را نشان می‌دهند. در این تصویر ویدیویی می‌بینیم که از شرق کوه‌های نیومکزیکو، دود‌های سفید از سه آبفشان می‌خروشند و از سمت شمال، لایه‌ای از گرده‌های خاکی به سمت پایین می‌رود. مثل جریان آبی که به ساحل می‌رود.
تصویری که ماهواره اداره ملی اقیانوسی و جوی منتشر کرده دو رویداد ویرانگر را نشان می‌دهد که همزمان در غرب آمریکا رخ می‌دهند. اولی وقوع آتش‌سوزی جنگلی در شمال ایالت نیومکزیکو است که از ماه گذشته شروع شده و در دو هفته گذشته شدت گرفته. خشکسالی شدید و وزش بادهای تند از دلایل شدت گرفتن آن است. دومین فاجعه، توفان شنی است که بر اثر وزش بادهای بسیار قوی در کلورادو به پاخاسته.
تغییر اقلیم، بلایای طبیعی را شدیدتر کرده
هر دو فاجعه نمونه‌ای از بلایای طبیعی‌اند که به دلیل تغییر اقلیم شدیدتر و بیشتر شده‌اند. از روز سه‌شنبه، ۷ آتش‌سوزی بزرگ در نیومکزیکو به راه افتاده. به گفته رصدخانه زمین ناسا، در تصویر ماهواره‌ای ۴تا از این آتش‌سوزی‌ها نشان داده می‌شوند. غربی‌ترین آنها، آتش‌سوزی «سرو پلادو» است که نزدیک «آزمایشگاه ملی لوس آلاموس» رخ داده و در حدود ۱۰۹ کیلومتر مربع را در بر گرفته. شمالی‌ترین آتش‌سوزی «کوکس پیک» است که به شهر تائوس می‌رسد. پایین‌تر از آن آتش‌سوزی‌های Calf Canyon و Hermits Peak از ۲۲ آوریل شروع شده‌اند که زبانه‌های آن حدود ۶۴۷ کیلومتر مربع را فرا گرفته‌اند.
تصویر ماهواره‌ای اداره ملی اقیانوسی و جوی حدود ۹۸۴ کیلومتر مربع را در حال سوختن نشان می‌دهد؛ وسعتی بزرگتر از ایالت ایندیاناپولیس. دو آتش‌سوزی جنوبی هزاران نفر را مجبور به تخلیه خانه‌های خود کرده‌اند.
۲۰ سال خشکسالی بی‌سابقه
به گزارش نیویورک تایمز آتش‌سوزی‌های جنگلی در اکوسیستم غرب غیرطبیعی نیستند اما فعالیت‌های انسان آنها را وخیم‌تر کرده. خشکسالی یکی از عوامل اصلی است. تغییر اقلیم باعث شده دو دهه گذشته، خشک‌ترین سال‌های تاریخ جنوب‌غرب آمریکا رقم بخورند و هیچ نشانه‌ای برای بهتر شدن شرایط در آینده نزدیک وجود ندارد.
عامل اصلی دیگر باد است که آتش‌سوزی‌های شمال نیومکزیکو را شعله‌ورتر می‌کند. «هرمیتس پیک» ابتدا آتش‌سوزی عمدی بود در شرایط کنترل‌شده برای سوزاندن پوشش گیاهی خشک راه‌اندازی شد تا جلوی وقوع خطری بزرگتر و آتش‌سوزی‌های غیرقابل کنترل گرفته شود اما بادهای تند و پیش‌بینی‌نشده مهار آنها را از کنترل خارج کرد.
توفان گرد و غبار همزمان با آتش‌سوزی
وزش بادهای شدید دلیل وقوع پدیده دومی است که در تصویر ماهواره‌ای دیده می‌شود: توفان گردو‌غبار کلرادو.
سازمان هواشناسی ملی واقع در پوئبلوی کلورادو روز جمعه در صفحه کاربری خود در توییتر اعلام کرد که میدان دید نزدیک به صفر رسیده، سرعت باد (حدودا) ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این تصویر ماهواره‌ای ممکن است به خوبی نتواند گستردگی اثرات این بلایای طبیعی را نشان دهند. با اینکه خاموشی ناشی از توفان گرد و غبار مناطق محلی را در بر گرفته، وزش باد، ذرات غبار را صدها مایل به جنوب شرقی کلورادو، غرب کانزاس، اوکلاهاما و منطقه پنهندل تگزاس رسانده.
این ذرات کیفیت هوا را کاهش می دهند و برای سلامتی مضرند؛ به ویژه برای افرادی که مشکلات قلبی و ریوی دارند. گرد و غبار، دود، دوده و دیگر پیامدهای جانبی آتش‌سوزی‌های جنگلی هم همینطور.
آتش‌سوزی‌های تابستان گذشته، هشدارهای کیفیت هوا را در سراسر آمریکا به دنبال داشت و تا مناطق شرقی مانند نیویورک خورشید به رنگ قرمز در آمده بود. محققان در ژانویه گذشته به وجود سطح خطرناکی از دود و ازون در بیشتر مناطق غرب آمریکا رسیدند.
سوختن زمین‌های آمریکایی‌های اسپانیایی‌تبار
این آتش‌سوزی گسترده در مناطق جنوب‌غربی چنان شدتی دارد که حالا فرهنگ چند نسلی و دیرینه‌ای را تهدید می‌کند. خیلی از افرادی که از این آتش‌سوزی‌ها فرار کرده‌اند بازماندگان مهاجران اسپانیایی‌تبارهایی بودند که خیلی قبل‌تر از پیدایش آمریکا به نیومکزیکو آمده بودند. آنها با بومی‌های آمریکایی ازدواج کردند، راه کشت محصولات در سرزمین‌های خشک را یاد گرفتند و نوعی از زبان اسپانیایی باستانی را حفظ کردند که صدای آنها همچنان در راهروهای فروشگاه‌ها شنیده می‌شود.
سایمون رومرو در نیویورک تایمز می‌نویسد که این منطقه چالش‌های بسیاری را در طول تاریخ پشت‌سر گذاشته؛ از حملات نظامی گرفته تا رکود اقتصادی. روستاهای این مناطق آزمون‌های مختلفی را گذرانده‌اند. اما وقوع بدترین خشکسالی در ۱۲۰۰ سال گذشته، که با شعله‌های شدید و بی‌رحمانه آتش همراه شده، واقعه‌ای بی‌سابقه‌ست.
بسیار ساکنان این مناطق خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند و ۱۷۰ خانه از بین رفته‌اند.
آتش‌سوزی‌ها ادامه دارد
رفتار غیرقابل پیش‌بینی شعله‌های آتش مشخص نمی‌کند که زندگی در این مناطق کی به حالت عادی برمی‌گردد. وندی میسون، یکی از مقامات پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی در نیومکزیکو می‌گوید این اولین باری است که چندین آتش‌سوزی بزرگ همزمان در یک ایالت رخ می‌دهند. او همچنین درباره وقوع آتش‌سوزی‌های بیشتر در هفته‌های آینده خبر می‌دهد. میسون می‌گوید که رطوبت هوا تا جولای یا آگوست بیشتر می‌شود و حتی اگر باران ببارد می‌تواند همراه با رعد و برقی باشد که باعث آتش‌سوزی‌های مناطق دیگری شود.
اعلام وضعیت بحرانی و دریافت کمک‌های فدرال
به گزارش گاردین، کارشناسان آتش‌سوزی می‌گویند که پوشش گیاهی بسیاری از مناطق جنگلی بسیار زیاد و ناسالم شده که می‌تواند باعث شدیدتر شدن آتش‌سوزی‌ها شود. در ۵ سال گذشته، ۸ آتش‌سوزی گسترده در تاریخ ایالت کالیفرنیا رخ داده. دسامبر گذشته نیز برخی از مناطق حومه‌ای کلورادو در آتش سوختند. در دهه گذشته، نیومکزیکو آتش‌سوزی‌های بزرگ و مخربی را به خود دیده است.
از زمانی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به درخواست فرماندار نیومکزیکو اعلام وضعیت بحرانی کرده، ماموران آتش‌نشانی به کمک تجهیزات جدید توانستند سرعت آتش‌سوزی را در مناطق دورافتاده این ایالت که از اول ماه آوریل درگیر شده‌اند، کاهش دهد. کمک‌های فدرال،‌ اختصاص بودجه برای اسکان در خانه‌های موقت و تعمیر خانه‌ها، وام با بهره کم برای جبران خسارت‌های ملک‌های بیمه‌گذاری نشده و دیگه برنامه‌های کمکی برای مردم و کسب و کارهایشان را شامل می‌شود.
نزدیک به ۱۳۰۰ آتش‌نشان و دیگر پرسنل هم‌اکنون با آتش مبارزه می‌کنند که وسعتی بسیار و مراتع بخش‌های جنوبی کوه‌های راکی را در بر گرفته.
به گفته دانشمندان، افزایش دما باعث شدیدتر شدن خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی شده که در تابستان گذشته سبز شده بودند. با اینکه این منطق شاهد خشک‌ترین روزهای سال در اواخر بهار و اوایل تابستان است اما تغییر اقلیم این سیکل را شدیدتر کرده، شعله‌های آتش را بزرگتر و فصل آتش‌سوزی را طولانی‌تر.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *