سایت خبری پیام ما آنلاین | بارگذاری جدید صنعتی در تهران خیانت است

رییس‌سازمان حفاظت محیط زیست:

بارگذاری جدید صنعتی در تهران خیانت است





بارگذاری جدید صنعتی در تهران خیانت است

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اجازه بارگذاری صنایع جدید در تهران را نمی‌دهیم، گفت: واحدها و لکه‌های صنعتی باید ساماندهی شود و بارگذاری‌های جدید و نامتعارف خیانت در حق نسل آینده است. این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت در حال مقررات‌زدایی از قانون سال ۴۶ است که ایجاد صنایع تا شعاع ۱۲۰کیلومتری تهران را ممنوع کرده بود و با این اقدام ورود صنایع تا این شعاع از تهران امکان‌پذیر می‌شود. روزنامه پیام‌ما با تیتر «تبر بر کمر تهران» به بررسی تبعات این تصمیم پرداخته بود. حالا علی سلاجقه در آیین افتتاحیه مدول دوم سیستم تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی نصیر آباد رباط کریم همزمان با گرامیداشت هفته زمین پاک به این موضوع اشاره کرد و بارگزاری جدید را خیانت توضیف کرد.
براساس گزارشی که ایرنا منتشر کرده است او در این مراسم افزود: ۴۸ لکه صنعتی اطراف شهر تهران وجود دارد که نیازمند ساماندهی است زیرا بسیاری از این واحدها غیرمجاز ایجاد و تخلفاتی در این زمینه انجام شده و اساسا کسی که متخلف است و کسی که غیرمجاز کاری را انجام می دهد در از بین بردن محیط زیست هم از هیچ چیز ابایی ندارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به موضوع مجموعه‌ها و صنایع دانش بنیان یادآور شد: در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و استقرار آنها در امتداد شعاع و نیز شرکت‌های صنایع غذایی در توسعه‌ای مشکلی نداریم ولی در مورد صنایع آلاینده، اعلام می‌کنم در استان تهران مجوز نخواهیم داد و اجازه بارگذاری جدید را نمی‌دهیم.
سلاجقه ادامه داد: بارگذاری صنعت در استان تهران با توجه به آنچه دیده‌ و تجربه کرده‌ایم، اصلا شایسته نیست و موضوع شعاع ۱۲۰ کیلومتر، آن هم در غرب تهران به سمت کرج و قزوین و در مسیر باد غالب معنی و مفهومی ندارد و اساسا این اشباع صنعت و نوع استقرار و آلودگی‌های آن، استان‌های تهران و البرز را به شدت تحت الشعاع و تحت تاثیر قرار داده است.
معاون رئیس جمهور اظهارداشت: تغییرات اقلیمی باعث شده توزیع و مقدار یکی از اصلی ترین شاخص های اقلیم یعنی بارش و نزولات آسمانی به لحاظ مکانی و زمانی دچار تغییر شود و این خود موجب شده که به لحاظ شرایط اقلیمی، ایران جزو کشورهای کم بارش محسوب شود.
وی اضافه کرد: هر چند اگر در کشور میانگین‌ها را در نظر بگیریم، از کمتر از ۱۰ میلی متر در لوت و بیشتر از ۲ هزار میلی متر در انزلی باز هم آب به اندازه کافی وجود دارد اما پراکنش و توزیع آن بر اساس سایر نعمت هایی که خدا داده و جایگزین آب کرده متفاوت است.
سلاجقه با اشاره به اینکه با قرارگیری در این چرخه یکی از بحث‌های مهم، موضوع استفاده از آب در بخش صنعت است، افزود: استفاده از آب در بخش صنعت بر اساس نوع صنعت و میزان مصرف آن کاملا متفاوت است و صنایع آب بر به ویژه صنایع غذایی باید در فرایند تولید، مدیریت، رعایت الگوی مصرف و بازچرخانی آب را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.
منابع آب و خاک کشور در مرز خطر قرار گرفته‌ است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این واقعیت که امروز در منابع آب و خاک کشور، به عنوان مجرم هستیم و با نگاه به آمار و اطلاعات موجود در مرز خطر قرار گرفته ایم، گفت: با نگاه به ظرفیت‌های آبی محدود کشور تنها با مدیریت اصولی و منطقی می‌توانیم از این آستانه عبور کنیم و در این زمینه با توجه به آمار ارائه شده، بازچرخانی حدود ۱۷۷ هزار متر مکعب در شبانه روز در مجموع صنایع کشور خوشبختانه موضوع مهم و قابل توجهی است که البته این مقدار آب هم باید به نحو مطلوب مدیریت شود.
سلاجقه با بیان اینکه با طرح مساله جدیدی در دنیا مانند رد پای آب و آب مجازی، کلید واژه‌هایی به وجود آمد که یک بار معنایی، اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است، تصریح کرد: بعد از کلید واژه آب‌های مجازی، ردپای آب مطرح شد یعنی در فرایند تولیدی، برای محصول نهایی چقدر آب مصرف و هزینه شده تا این محصول به دست آمده و قیمت تمام شده محصول نهایی را در کشوری مثل کشور ما باید بر مبنای میزان حجم آب مصرف شده برای آن کالا محاسبه کنیم.
وی اظهار داشت: اگر کشور می خواهد پایدار باشد باید قیمت تمام شده کالاها بر مبنای میزان حجم آب مصرفی برای تولید آن باشد.
سلاجقه با تشریح اینکه صنعت و محیط زیست دو بال یک کشور هستند و از هیچ کدام از این دو نمی‌توانیم بگذریم، گفت: با عنایت به فرمان سال مقام معظم رهبری در مجموعه‌های دانش بنیان، امیدواریم صنایع به این سمت و سو حرکت کنند زیرا مساله صنعت و محیط زیست همه ابعاد حیات ما را تحت شعاع قرار می دهد.
وی افزود: محیط زیست هیچ وقت مخالف صنعت نیست و ما باید روز به روز با پیشرفت دانش بشر از ظرفیت‌های جدید استفاده کنیم و در این زمینه دانش بنیان کردن یکی از اصول اساسی کار است.
سلاجقه عدم اجرای طرح‌ها بدون اخذ مجوزهای زیست محیطی و ارزیابی‌های لازم را از جمله موضوعات مطرح شده مهم در دولت دانست و افزود: ما در بحث صنایع آن هم در استان تهران اشباع شدیم و بطور واقعی با تبعات مختلف آن مواجه هستیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *