پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سبزترین شهر جهان زیر آب

بارش‌های سیل‌آسا و ویرانگر در یکی از استان آفریقای جنوبی جان حداقل 60 نفر را گرفته است

سبزترین شهر جهان زیر آب

دانشمندان اقلیم معتقدند گرمایش جهانی شدت باران‌های سیل‌آسا در آفریقای جنوبی را بیشتر کرده است





سبزترین شهر جهان زیر آب

۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

بارش‌های سیل‌آسا در چند روز اخیر، نوار ساحلی شرقی استان کوازولو-ناتال در آفریقای جنوبی، خانه‌ها را ویران کرده، جاده‌ها را از بین برده و ساکنان این منطقه را آواره کرده است. مقامات محلی می‌گویند بارش‌های سیل‌آسا و ویرانگر جان حداقل 60 نفر را گرفته است. سیلاب باعث مسدود شدن جاده‌ها، فروریختن خانه‌ها و پل‌ها، زیر آب رفتن ماشین‌ها و شناور شدن آوارها در بزرگترین شهر این استان و سومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی بعد از ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون شده. دانش‌آموزان و کودکان به خاطر بالا آمدن آب در خانه‌های خود حبس شده بودند. ویرانی‌های این سیلاب‌ها آنقدر شدت گرفت تا اینکه ارتش آفریقای جنوبی برای شرکت در عملیات امداد و نجات اعزام شد. به گفته یک سازمان مردم نهاد محلی موسوم به Gift of Givers اتوبان‌ها به رودخانه‌ها تبدیل شده‌اند و مردم زیر دیوارهای فروریخته گیر کرده‌اند.

توفانی که همه را شگفت‌زده کرد
مقامات دولتی گفته‌اند انتظار می‌رود نرخ مرگ و میر بالاتر رود. ویلاها و خانه‌های اجاره‌ای قسمتی از شهر که به خاطر آفتاب، ساحل و آب و هوای گرم شناخته شده و یکی از مقاصد گردشگری مهم در جهان است را آب برده. ام‌اکسولیسی کوندا، شهردار دوربان در نشست خبری گفت که همه از دیدن شدت این توفان شگفت‌زده شده‌اند.
دوربان، سبزترین شهر جهان
دوربان یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی آفریقای جنوبی است. موسسه HUGSI که شهرها را بر اساس میزان سبز بودن‌شان دسته‌بندی می‌کند سال 2019 دوربان را سبزترین شهر اعلام کرد. این موسسه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای درباره گسترش، اندازه، تناسب و سلامت فضاهای سبز در مناطق شهری اطلاعات کسب می‌کنند. دوربان با پشت‌سر گذاشتن ریو دوژانیرو و آستین تگزاس سبزترین شهر جهان شد. دوربان به دلیل پایداری با محیط زیست و برنامه‌های سبز شهری شناخته می‌شود. این شهر همچنین به دلیل تلاش برای محافظت از فضاهای سبز خود معروف است که نمی‌گذارد توسعه شهری این فضاها را از بین ببرد. وزارت پارک‌ها، فضاهای تفریحی و گورستان‌ها مدیریت و اجرای برنامه‌های سبز را بر عهده دارد و به گفته این وزارتخانه استراتژی و سیاست‌های سبز این شهر است که باعث شده 80 درصد درخت‌های بومی و 20درصد گیاهان اگزاتیک (عجیب و غریب) کاشته شوند.
سال پر سیل آفریقای جنوبی
سیل از اوایل امسال ویرانی‌های بسیاری در کشورهای جنوب آفریقا بوجود آورده. هزارن نفر آواره شده‌اند و خیلی‌ها جان خود را از دست داده‌اند. برخی از دانشمندان ویرانی‌های ناشی از توفان را به دلیل افزایش دمای جهانی می‌دانند. جزیره ماداگاسکار آسیب‌های بسیاری دیده است. وقوع گردباد و 4 توفان گرمسیری طی ماه‌های فوریه و مارس جان 178 نفر را گرفت.
توفان‌های جنوبی اقیانوس هند نیز به داخل مالاوی و زیمباوه رسیدند و هزاران نفر در نوار ساحلی موزامبیک آواره شدند. باران‌های شدید و وقوع سیل در ماه فوریه به یکی از شهرهای شرقی کوازولو-ناتال نیز رسید. توفان جدید روز گذشته بیشتر دوربان را فرا گرفت. تصاویر نیروهای امدادی نشان می‌دهد بخش‌هایی از اتوبان‌ها به بستر رودخانه‌ها تبدیل شده و کانتینرهای حمل و نقل جابه‌جا شده‌اند. گزارش نیروهای امدادی محلی می‌گوید که دو نفر در شهر کوچکی شمال دوربان بر اثر ریزش خانه در طول شب جان خود را از دست دادند. مردم برای نجات جان خود به پشت‌بام‌ها پناه بردند و از سقف خانه‌ها، آپارتمان‌ها و معابد هندی بالا رفتند.
سیل و رانش زمین
تونگات، شهری شمالی است که 40 دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد. زنی همراه 3 فرزندش رانندگی می‌کرد که آب رودخانه بالا آمد و بستر رودخانه را در هم شکست. اجساد زن و دو بچه‌اش پیدا شده و امدادگران همچنان به دنبال جسد سومین کودک می‌گردند.
سیل همچنین باعث رانش زمین شده که جاده‌ها و خانه‌های این منطقه را از بین برده است. طبقات پایینی آپارتمان‌های اجاره‌ای کنار دریا در گل و لای قهوه‌ای-قرمز فرو رفته در حالی که پایه‌های خانه‌هایی را که روی تپه‌ها قرار گرفته‌اند،‌ آب برده. شهرهای زاغه‌نشینی که در امتداد رودخانه‌ها ساخته شده‌اند بیشتر از جاهای دیگر آسیب دیده‌اند. خانه‌های این مناطق را یا آب برده یا از گل و آوار پر شده‌اند.
بارش ادامه دارد
در کلر استیت که حومه شمال شهر قرار دارند، ساکنان آن از میان گل و لای، توده‌ای از فلز و چوب سعی می‌کنند خانواده 5 نفری را که در کلبه‌شان گیر کرده‌اند، نجات دهند. امدادگران نمی‌توانستند خود را به موقع برسانند. حتی زمانی که سطح آب پایین‌تر رفته، امدادگران به سختی می‌توانستند خود را به مناطق آسیب‌دیده برسانند. بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان در کلاس‌های درس گیر افتاده بودند و منتظر نیروهای امدادی. نزدیک به 100 مدرسه خسارت دیده‌اند و 500 مدرسه این منطقه تعطیل شده‌اند
آب و برق بخش‌های بزرگی از شهر قطع شده و به گفته سازمان هواشناسی آفریقای جنوبی انتظار می‌رود تا پایان روز سه‌شنبه و سپس در ادامه هفته بارش‌ها ادامه‌دار شوند.
گرمایش جهانی شدت بلایای طبیعی را بیشتر کرده
یکی از دلایل باران‌های شدید به خاطر پدیده‌ای آب و هوایی است موسوم به cut-off low که در آفریقای جنوبی رخ می‌دهد. در این پدیده سیستم کم فشار گسترش می‌یابد و جریان آن در سراسر جو زمین مختل می‌شود در نتیجه توفانی شکل می‌گیرد که با سرعت کمی حرکت می‌کند. کگولوفلو ماهلانگو، یکی از کارشناسان سازمان هواشناسی آفریقای جنوبی اشاره می‌کند که در این موقع از سال این توفان‌ها رخ می‌دهند و این موضوع جدیدی نیست. باران‌های سیل‌آسا سال 2017 و 2019 نیز رخ دادند.
بعضی از دانشمندان اقلیم دلیل افزایش شدت توفان‌های اخیر را تغییرات محیط زیستی می‌دانند. مرکز اسناد آب و هوای جهان که روی ارتباط میان تغییر اقلیم و هر کدام از رخدادهای آب و هوایی را بررسی می‌کند در هفته جاری گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد «تغییر اقلیم باعث افزایش خطر در نقاطی شده که توفان‌های استوایی هم‌اکنون روی کشاورزی، زیرساخت‌ها، شیوه زندگی و جان ساکنان آنها تاثیر گذاشته است.» به گزارش این مرکز گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسان در شدت گرفتن این توفان‌ها تاثیر داشته است.
ژانویه امسال بخش‌های بزرگی از استان‌های مهم کشاورزی از بارش‌های بی‌سابقه پوشیده شد. از 9 استان این کشور، 6 مورد شاهد باران‌های شدیدی بوده‌اند که از سال 1921 تاکنون بی‌سابقه بوده است. دولت آفریقای جنوبی آن را بلایای طبیعی خواند تا بتواند از کمک‌های بشردوستانه و مالی استفاده کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *