سایت خبری پیام ما آنلاین | زمین قطب دیگر ماندگار نیست

سرمایه‌گذاری حامیان محیط زیست برای سنجش انتشار کربن در قطب شمال

زمین قطب دیگر ماندگار نیست

دستیابی به میزان دقیق کربن منتشر شده قطب شمال می‌تواند به سنجش عملکرد کشورها در کنترل آلاینده‌ها کمک کند تا سطح انتشار خود را به میزانی که در معاهده پاریس ذکر شده برسانند





زمین قطب دیگر ماندگار نیست

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱:۰۶

گروهی از دانشمندان اقلیم، مشاوران سیاسی و حامیان عدالت در محیط زیست قرار است برای درک بهتر سهم ذوب شدن سرزمین‌های منجمد شمالی در گرمایش جهانی تحقیق کنند و به ساکنان بومی این مناطق کمک کنند با تبعات آن سازگار شوند.

این پروژه 6 ساله با بودجه 41 میلیون دلاری به‌وسیله مرکز تحقیقاتی وودول (Woodwell) در ماساچوست اجرا می‌شود و قرار است خلا‌های نظارتی بر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از ذوب شدن خاک منجمد در سراسر قطب شمال را پر کند. به زمین‌های همیشه یخ‌بسته نواحی قطب شمال خاک منجمد می‌گویند؛ خاکی که بیش از ۲ سال یخ‌زده باشد. بودجه این پروژه به‌وسیله حامیان خصوصی و میلیاردرهای خیر مانند مکنزی اسکات، یکی از بنیان‌گذاران شرکت آمازون و همسر سابق جف بزوس، تامین شده است.
مناطق صعب‌العبور و دورافتاده قطب شمالی محققان را با چالش روبه‌رو می‌کند. یکی از راه‌های نظارت بر ذوب شدن خاک منجمد از راه دور به‌وسیله ماهواره‌هاست. دانشمندان با استفاده از ماهواره‌های فعلی مشاهده کرده‌اند که پوشش گیاهی در سراسر مناطق قطبی بیشتر شده اما برای کنترل کربن منتشرشده به ظرافت‌های فنی بیشتری نیاز دارند.
ذوب شدن خاک منجمد اکوسیستم مناطق شمالی را مختل کرده است
این پروژه با کمک گروه «امور بین‌المللی و علوم» در مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد و موسسه عدالت آلاسکا، سازمانی مردم‌نهاد برای حمایت از حقوق بشر در آلاسکا، به توسعه سیاست‌هایی می‌پردازد که اثرات جهانی انتشارات خاک منجمد را کاهش دهند. پژوهشگران همچنین به دنبال راهی برای کمک کردن به بومی‌های آلاسکا هستند که هم‌اکنون گرفتار مشکلات ذوب شدن زمین منجمد شده‌اند.سو ناتالی، یکی از محققان خاک منجمد، مدیر برنامه قطب شمالی در وودول و یکی از مدیران پروژه جدید «مسیرهای خاک منجمد» می‌گوید: «علم بهترین بخش آن است ولی برای ما واقعا اهمیت دارد که علم و دانش ما برای جاهای موردنیاز کاربردی و مفید باشد».
انتشار دی‌اکسید کربن و متان
به گزارش نیویورک‌تایمز، پرموفراست لایه‌‌های یخ‌زده زمین است که بیشتر قطب شمال فرا گرفته. ضخامت این خاک منجمد می‌تواند صدها متر باشد و در دل خود بقایای گیاهان و حیواناتی را جای داده که طی سال‌ها روی هم انباشته شده‌اند. گرمایش سریع در این منطقه بالاترین لایه‌های منجمد را ذوب کرده. در نتیجه مواد آلی تجزیه و دی‌اکسید کربن و متان منتشر شده‌اند. تصور می‌شود میزان کربن خاک منجمد دو برابر میزانی است که فعلا در جو زمین وجود دارد اما همانطور که هیات بین دولتی تغییر اقلیم سال گذشته در ششمین گزارش ارزیابی خود اشاره کرده‌اند، اندازه و زمان انتشار آلاینده‌ها بر اثر ذوب شدن خاک منجمد نامشخص است. ناتالی می‌گوید: «این عدم قطعیت مانع اصلی الحاق انتشارات خاک منجد به سیاست‌های اقلیمی جهانی است.»
گرمایش جهانی به طور چشمگیری خطر وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی در غرب آمریکا را بیشتر می‌کند. تحقیقات تازه نسبت به رانش گلی و سیل ناگهانی پس از خاموشی شعله‌های تند آتش و آمادگی برای مقابله با این رخدادها هشدار می‌دهند.
فرو ریختن ورقه‌های یخی
نزدیک به نیم قرن پیش ماهواره‌ها برای اولین بار به مشاهده قطب جنوب پرداختند؛ ورقه‌ای یخی که در قسمت شرقی قاره افتاده بود. وسعت این ورقه یخی حدود 1165 کیلومتر مربع است و در منطقه ویلکزلند واقع شده. جان هولدرن، مشاور علمی کاخ سفید در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما و یکی از مدیران برنامه قطب شمالی در مرکز بلفر می‌گوید که نظارت بهتر بر این منطقه کمک می‌کند از آنچه اتفاق می‌افتد تصویر کامل‌تری داشته باشیم. ذوب شدن خاک منجمد نه تنها اثرات جهانی دارد بلکه در مناطق مسکونی قطب شمال، جاده‌ها، پل‌ها، خانه‌ها و دیگر سازه‌هایی را که روی زمین منجمد ساخته شده‌اند، ناپایدار و غیر قابل استفاده کرده. ذوب شدن خاک منجمد باعث فرسایش بیشتر خاک و در نتیجه فرونشست زمین و وقوع سیل شده است.
ساکنان بومی مجبورند جابه‌جا شوند
رابین برونن، وکیل حقوق بشر و مدیر اجرایی موسسه عدالت آلاسکا در شهر انکوریج می‌گوید که این پروژه به مشکلات بومیان آلاسکا نیز خواهد پرداخت. ساکنان چندین منطقه ساحلی در این ایالت سال‌هاست تلاش می‌کنند جابه‌جا شوند. به گفته برونن، یکی از اهداف این پروژه توسعه چارچوب مدیریتی برای نقل مکان کردن ساکنان این مناطق است. در واقع روندی را طراحی کنند که ساکنان بومی به داده‌های محیط زیستی موردنیاز و بر پایه علوم و دانش بومی، دسترسی داشته باشند تا بتوانند تصمیم بگیرند مکان خود را ترک کنند یا بمانند.
ناتالی می‌گوید که خاک منجمد دارد ذوب می‌شود و زندگی اهالی این مناطق تحت تاثیر قرار گرفته: «مردم برای رویارویی با این مشکلات خانه‌هایشان را جابه‌جا می‌کنند یا با نصب پایه آنها را بالا می‌برند.» برونن می‌گوید که هیچ نوع حمایتی برای آن‌ها دیده نمی‌شود. Audacious Project شاخه‌ای از سازمان اشتراک ایده تد (TED) است که با سرمایه‌گذاری مشارکتی بودجه این پروژه را تامین کرده است. هولدرن می‌گوید این «پول خیلی زیادی است» اما نه به اندازه‌ای که خیلی‌ها فکر می‌کنند، چون 41 میلیون دلار در عرض 6 سال خرج می‌شود. هولدرن فکر می‌کند که این سرمایه‌گذاری ارزشش را دارد و می‌توان با آن کارهای مفیدی انجام داد. پرموفراست به زمین (خاکی، شنی، سنگی و یخی) گفته می‌شود که دمای آن به مدت 2 سال یا بیشتر از آن زیر صفر درجه سانتی‌گراد باشد. خاک منجمد بیشتر در مناطق قطبی و بالای رشته‌کوه‌ها دیده می‌شود و نزدیک به یک چهارم نیمکره شمالی را گرفته. وسعت آن نیز به 1.7 کیلومتر می‌رسد. ذوب شدن خاک منجمد روی توانایی برای پیش‌بینی تغییر اقلیم تاثیر می‌گذارد چون مواد آلی ذخیره شده در آن به‌وسیله باکتری‌ها تجریه می‌شوند؛ روندی که در آن دی‌اکسید کربن و متان وارد جو زمین و تسریع گرمایش جهانی می‌شود. گرمایش کره زمین باعث شده دیگر نتوان ماندگاری زمین‌های یخ‌زده در قطب شمال را تضمین کرد. دستیابی به میزان دقیق کربن منتشر شده در این منطقه می‌تواند به سنجش عملکرد کشورها در کنترل آلاینده‌ها کمک کند که سطح انتشار خود را به میزانی که در معاهده پاریس ذکر شده برسانند. سیاست‌گذاری برای رسیدن به اهداف این معاهده بستگی به درک این موضوع دارد که سالانه چقدر دی‌اکسید کربن وارد جو زمین می‌شود. بیشتر مدل‌های اقلیمی ساخته شده میزان کربنی را که از خاک منجمد منتشر می‌شود، در نظر نمی‌گیرند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *