پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شهرهای شمالی تشنه‌اند

شهرهای شمالی تشنه‌اند





شهرهای شمالی تشنه‌اند

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سرازیر شدن آب بارندگی به دریا و رودخانه‌ها گفت: دولت‌ها باید بپذیرند که انتقال آب استان‌های شمالی به شهرهای کویری حلال تشنگی ایران نخواهد بود و تنها ضربه زدن به اکوسیستم طبیعی این استان‌ها است.
به گزارش خانه ملت؛ علی بابایی کارنامی در مورد سرازیر شدن آب‌های بارندگی به دریاهای آزاد گفت: زمانی که سخن از استان‌های شمالی کشور می‌شود همه افکار عمومی به سمت سرسبزی و پربارانی این استان‌های کشیده می‌شود، اما واقعیت تشنگی این استان‌ها بیشتر از بارندگی‌هایی است که به دریا سرازیر می‌شوند.
او ادامه داد: دولت‌ها باید بپذیرند که انتقال آب استان‌های شمالی به شهرهای کویری حلّال تشنگی ایران نخواهد بود و فقط ضربه زدن به اکوسیستم طبیعی این استان‌ها را به همراه خواهد داشت، این روش تصمیم‌گیری برای حل مشکل بی‌آبی در استان‌های مرکزی و کویری کشور درست نیست، زمانی که تصمیمی برای حل مشکل بی‌آبی گرفته می‌شود باید موقعیت اکوسیستم تمام شهرها نیز در نظر گرفته شود.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان‌های شمالی سالانه با بارندگی متعددی روبه‌رو هستند اما به دلیل عدم مدیریت درست امروز خبرهایی از بی‌آبی و فرونشست این استان‌ها می‌شنویم، خشکسالی سهم بسیار کمی در فرونشست دارد، اما بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی مهم‌ترین دلیل فرونشست زمین است. بی‌توجهی به سطح ذخایر آب‌های زیرزمینی و برداشت بیش از حد استاندارد موجب شده که فرونشست زمین به استان‌های شمالی برسد.
بابایی کارنامی اظهار کرد: استان‌های شمالی از منابع آبی علاوه بر تأمین آب شرب همزمان برای توسعه کشاورزی و رونق گردشگری بهره می‌برند و بی‌توجهی به این مهم یعنی ضربه زدن به صنعت کشاورزی و گردشگری کشور، در حال حاضر سدهای مختلفی همچون سد لار و سد شهید رجایی هر یک به نوعی به نام شهرهای شمالی به کام سایر استان‌های دیگر هستند.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: شهرهایی همچون قائمشهر، لنگرود، ساری و…، امروز با مشکلات ابتدایی همچون تأمین آب شرب و برق مواجه هستند. فلات شمالی ایران با بارندگی متعددی روبه‌رو است اما متأسفانه به دلیل عدم استفاده درست از این بارش‌ها بیشتر آن به آب دریا سرازیر می‌شود؛ سوءمدیریت آب در استان‌های شمالی زیر سوال است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *