سایت خبری پیام ما آنلاین | هشدار به اسرائیل

10 موشک فاتح 110 توسط سپاه در ساعت ترور شهید قاسم سلیمانی از ایران به اربیل عراق شلیک شد

هشدار به اسرائیل

سپاه: مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها هدف موشک‌های نقطه زن سپاه قرار گرفت رهبر جریان صدر و رئیس حزب دموکرات کردستان عراق «ادعای وجود مقرهای اسرائیل در اربیل» را بررسی می‌کنند





هشدار به اسرائیل

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

«12 موشک بالستیک به اربیل عراق شلیک شد»، این خلاصه خبری است که بامداد یکشنبه منتشر شد. منبع شلیک موشک‌ها در ابتدای امر مشخص نبود اما محل انفجار و اصابت آنها «کنسولگری جدید آمریکا» و «مقر نیروهای موساد» در اربیل عراق بود. نمادهای استفاده شده در این حمله موشکی همچون زمان اصابت موشک‌ها ناخودآگاه افکار عمومی را به سمت ایران چرخاند ولی در ابتدا هیچ خبری از تایید رسمی ماجرا نبود تا اینکه ظهر دیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای رسما مسئولیت حمله نظامی به اربیل عراق را پذیرفت و هشدار داد در صورت تکرار اقدامات اسرائیل علیه ایران در منطقه، عواقب سخت‌تری در انتظار آنان خواهد بود.

ساعت یک و بیست دقیقه بامداد 22 اسفند ماه بود. اخبار یکی پس از دیگری مخابره شد. «انفجار در اربیل عراق». ناامنی عراق و اوضاع آشفته منطقه سبب شد تا در ابتدای امر توجهات رسانه‌ای آنچنان که باید و شاید به این انفجار جلب نشود اما در ادامه اوضاع عوض شد. محل انفجار ساختمان جدید سرکنسولگری ایالات متحده آمریکا در اربیل عراق بود و البته محلی دیگر. صابرین نیوز، رسانه نزدیک به حامیان جمهوری اسلامی و نیروهای مقاومت در عراق منبع اولیه انتشار اخبار و فیلم‌ها بود. این رسانه دومین محل انفجارها را مقر نیروهای موساد و رژیم صهیونیستی در اربیل عراق اعلام کرد و انفجارها را نتیجه اصابت موشک عنوان کرد. تعداد موشک‌ها مشخص نبود. برخی 6 موشک، برخی دیگر 8 و برخی دیگر 12 موشک. در نهایت رسانه‌های درون و بیرون از ایران بر اصابت دوازده موشک اتفاق نظر پیدا کردند اما دیروز خبرگزاری تسنیم به نقل از منبعی آگاه نوشت که 10 موشک به عراق شلیک شده است. درباره محل شلیک موشک‌ها همچنان بحث بود. در همان ساعات اولیه، منابع عراقی اعلام کردند که محل شلیک موشک‌ها، جایی خارج از خاک عراق بوده است. رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام آمریکایی، بدون ذکر نام او اعلام کردند که احتمالا محل شلیک موشک‌ها ایران بوده است. رسانه‌های نزدیک به جریان سیاسی اصولگرا همچون خبرگزاری فارس، این اخبار را منتشر کردند اما محل شلیک موشک‌ها را معرفی نکردند. کانال‌های تلگرامی منتسب به سپاه پاسداران همچون «کانال اخبار سپاه قدس»، «کانال اخبار سپاه»، «بیسیمچی» و… اما با انتشار فیلم‌هایی اختصاصی از شلیک موشک‌ها توسط سپاه از آذربایجان غربی خبر دادند. این فیلم‌ها دست به دست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما ظهر دیروز که سپاه رسما مسئولیت حمله را پذیرفت، هیچکس رسما انگشت اشاره را به سمت این نیروی نظامی بلند نکرد.
تکذیب اولیه
رسانه‌های رسمی نظیر سایت نور نیوز، رسانه متعلق به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اخبار حمله موشکی به اربیل عراق را با چند ساعت تاخیر کار کردند. این رسانه‌ها هیچ گمانه‌زنی نکردند و فقط به ذکر اخبار منتشر شده از منابع عراقی مبنی بر احتمال شلیک موشک‌ها از محلی خارج از عراق و در شرق این کشور بسنده کردند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه ویدیویی که خبرگزاری دانشجو منتشر کرد، رسما نقش ایران در این حمله نظامی را تکذیب کرد. محمود عباس‌زاده مشکینی اظهار کرد: «موشک باران اربیل ارتباطی به ما ندارد. انتقام جمهوری اسلامی از اسرائیل بسیار جدی، سخت، آشکار و پشیمان کننده خواهد بود. ملت‌های منطقه دشمن رژیم صهیونیستی هستند. رژیم صهیونیستی بداند که رفت و آمد با برخی کشور‌ها نمی‌تواند او را به اهدافش برساند.» این اظهارنظر دست به دست چرخید تا اینکه حدود یک ساعت بعد بار دیگر مشخص شد اظهار نظر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از سر بی‌اطلاعی بوده است.
تایید رسمی
ساعت 2 ظهر دیروز 22 اسفند ماه انتشار اطلاعیه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همه گمانه‌زنی‌ها پایان داد و ایران برای دومین بار مسئولیت حمله موشکی به عراق را پذیرفت. حمله‌ای که راس ساعت یک و بیست دقیقه بامداد صورت گرفت. همان ساعتی که شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس در عراق توسط نیروهای آمریکایی ترور شد. سپاه پاسداران در اطلاعیه خود آورده است: «در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی‌پاسخ نگذاردن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس، شب گذشته مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها مورد هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه می‌شو. به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.» اشاره سپاه به «جنایات اخیر رژیم صهیونیستی» نشان دهنده انتقام ایران از حمله اسرائیل به مواضع خود در سوریه است. حمله‌ای که در جریان آن دو نفر از ماموران سپاه به شهادت رسیدند. اینکه در حمله سپاه تلفات جانی برای اسرائیل ایجاد شد یا خیر، هنوز به‌طور رسمی از سوی مقامات این رژیم اعلام نشده اما دیروز خبرگزاری مهر لیستی 10 نفره منتشر کرد و اعلام کرد که این افراد در جریان حمله موشکی سپاه به مقر اسرائیل در عراق زخمی و کشته شده‌اند. رسانه‌های آمریکایی دیشب اعلام کرده بودند که حمله موشکی ایران به مواضع این کشور در اربیل عراق تلفات جانی برای آمریکایی‌ها به همراه نداشته است. خبرگزاری تسنیم به نقل از منبعی آگاه همچنین درباره جزئیات این حمله نوشت: «مرکز محل اصابت موشک‌ها محل اجتماع تعداد قابل توجهی از صهیونیست‌ها بوده و با توجه به تعداد افراد حاضر در این پایگاه، احتمال تلفات انسانی این رژیم بسیار بالاست. موشک‌ها از منطقه شمال غرب ایران شلیک شده و تمام این موشک‌های قدرتمند به هدف اصابت کرده است. هدف اصلی موشک‌های سپاه از این حمله مقر صهیونیست‌ها بود که با مقرّ نظامی آمریکایی‌‌ها فاصله دارد.»
واکنش انتقادی عراق
عراق اما از حمله موشکی صورت گرفته به خاک خود خوشحال نبود و از همان دیشب، پیش از آنکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسما مسئولیت حمله را برعهده بگیرند، به انتقاد از این حمله پرداخته و آن را نقض «حاکمیت ملی» خود خوانده بود. برخی منابع خبری اما بار دیگر تاکید کردند که ایران پیش از حمله به منابع عراقی اعلام کرده که قصد حمله موشکی دارد. موضوعی که پیش از حمله ایران به مواضع آمریکا در عراق در روزهای بعد از شهادت سردار سلیمانی هم مطرح شده بود. به گزارش فارس، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق همان دیشب در توئیتر خود نوشت: «حمله‌ای که شهر عزیز ما اربیل را هدف گرفت و موجب ترس ساکنان آن شد حمله‌ای به امنیت مردم ماست. من این تحولات را با نخست وزیر اقلیم کردستان بررسی می‌کنم. نیروهای امنیتی ما تحقیق می‌کنند و در مقابل هر تهدیدی علیه مردم‌مان می‌ایستیم.» برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز دیروز هدف این حملات را تاثیرگذاری بر انتخابات آتی این کشور اعلام و به تندی از آن انتقاد کرد. وزارت امور خارجه عراق هم در اطلاعیه‌ای با انتقاد از حمله موشکی ایران به اربیل عراق نوشت: «ما این حمله موشکی را که منازل شهروندان در استان اربیل منطقه کردستان عراق را هدف قرار داد، محکوم می‌کنیم. این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق، متزلزل‌کردن امنیت و ثبات در منطقه کردستان و کل کشور در مرحله‌ای بسیار مهم و حساس است. این تجاوز، تعدی به امنیت عراق و ثبات مردم آن تلقی می‌شود.» جریان صدر و حزب دموکرات کردستان عراق هم بر سر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ادعاهای ایران مبنی بر وجود مقر رژیم صهیونیستی در عراق توافق کردند. دفتر صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دو طرف طی تماسی تلفنی درباره حادثه حمله موشکی امروز سپاه پاسداران ایران به اربیل گفت‌وگو کردند.» براساس این اطلاعیه، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان «بر سر تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی بهانه وجود مقرهای اسرائیلی که در اربیل هدف حمله قرار گرفته است، توافق کردند.» واکنش‌های بین‌المللی هم منتقدانه بود. وزارت امور خارجه ترکیه حمله موشکی ایران را محکوم کرد. در آمریکا هم برخی خواستار خروج این کشور از مذاکرات برجامی شدند. الن لوریا، نماینده دموکرات از ایالت ویرجینیا تاکید کرد که «اگر صحت اخبار مربوط به حمله به کنسولگری آمریکا در اربیل تایید شود،‌‌دولت بایدن باید از مذاکرات با ایران خارج شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *