سایت خبری پیام ما آنلاین | طرح‌های بدون ارزیابی محیط زیستی نباید بودجه بگیرند

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در اختتامیه بیست‌و‌سومین همایش ملی تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز:

طرح‌های بدون ارزیابی محیط زیستی نباید بودجه بگیرند

سلاجقه: اگر یک واحد صنعتی استانداردهای محیط زیستی را رعایت کند منتی بر سر مردم یا سازمان حفاظت محیط زیست ندارد از صنایع می‌خواهم نسبت به جایگزینی پلاستیک با دیگر مواد در تولیداتشان اهتمام کنند





طرح‌های بدون ارزیابی محیط زیستی نباید بودجه بگیرند

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

بیست‌و‌سومین همایش ملی تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز دیروز در حالی به کار خود پایان داد که 340 واحد صنعتی، معدنی و خدماتی برای کسب نشان سبز از طریق سامانه سازمان حفاظت محیط زیست در آن ثبت نام کرده بودند و در نهایت هم از هشت واحد به عنوان صنعت و خدمات برگزیده سبز ملی و ۶۷ واحد دیگر به عنوان صنعت و خدمات سبز تقدیر شدند. علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست هم که در این مراسم حضور داشت با تاکید بر آنکه اعتبار طرح‌های فاقد ارزیابی محیط زیستی نباید تامین شود، گفت: «خسارتی که صنایع آلاینده به محیط زیست وارد می‌کنند، توسط سازمان محاسبه و مطالبه می‌شود.»

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در آغاز سخنانش در این مراسم با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی و دانش بومی ما در حفظ منابع طبیعی بسیار غنی است اما عملکردمان با این موضوع همخوانی ندارد، گفت: «به علت استفاده نابخردانه در چند سال گذشته کره زمین تحمل خود را از دست داده، بر این اساس پروژه‌ها باید با دقت بیشتری پیش روند و برای این منظور اعتبار طرح‌های فاقد ارزیابی محیط زیستی نباید تامین شود.»
به گزارش ایرنا، علی سلاجقه در این همایش که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به اهمیت محیط زیست برای ایجاد ثروت افزود: «کشورهای صنعتی دنیا امروزه متوجه شده‌اند که برای ثروتمند شدن، باید به محیط زیست توجه کنند. کشوری مانند چین که در سال‌های اخیر استانداردهای محیط زیستی را نادیده می‌گرفت، در اجلاس گلاسگو موضوعی مانند تمدن اکولوژیک را مطرح می‌کند. مردم ما به علت فرهنگ غنی، در آموزه‌های ‌محیط زیستی قوی هستند اما این ارزش‌ها باید در عمل نیز خود را نشان دهد.»
کره زمین تحمل خود را از دست داده است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به سه ردپای محیط زیستی قابل توجه در دنیا ادامه داد: «خسارتی که صنایع آلاینده به محیط زیست وارد می‌کنند، توسط سازمان محاسبه و مطالبه می‌شود.»
سلاجقه سپس به استانداردهای محیط زیستی صنایع اشاره کرد و گفت که صنایع باید این سه ردپا را رعایت کنند: «اولین ردپا مربوط به آب است . وضعیت آب خوب نیست و به رغم اوضاع نابسامان اصلی‌ترین کالای حیات، در مصرف آب نیز مراعات نمی‌شود. در صنعت نیز باید قیمت تمام‌شده کالاها بر مبنای قیمت آب مصرف‌شده باشد. قیمت آب نیز در مناطق مختلف متفاوت است و به اقتضای قیمت آب برای کالای مشابه قیمتی متفاوت در نظر گرفته می‌شود.»
به گفته او دومین مورد، ردپای کربن است که صنایع مکلف به رعایت آن هستند: «دنیای امروز در حال حرکت به سمت کربن صفر است. طبق قانونی که توسط اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ به بعد اجرا می‌شود، فعالیت واحدهای صنعتی با ردپای کربن غیر استاندارد ممنوع است. در کنار تعهد به استانداردهای بین‌المللی لازم است که ما به استانداردهای داخلی نیز توجه کنیم همچنین استفاده از بازار صنایع آلاینده و اجرای طرح‌های تشویقی و تنبیهی نیز در دستور کار ما قرار دارد.»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نهایت هم با اشاره به آسیب‌پذیر بودن محیط زیست پس از استفاده نادرست در سال‌های گذشته بر این نکته کرد که سومین ردپا، ردپای اکولوژیک است. او در این ارتباط توضیح داد: «کره زمین تحمل خود را از دست داده است و ظرفیت و توان استفاده نابخردانه را ندارد. ارزیابی توان اکوسیستم در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست و ارزشیابی منابع مورد توجه قرار گرفته است. ما بر این موضوع تاکید داریم که طرح‌های فاقد ارزیابی نباید تامین اعتبار شوند. خسارت‌هایی که این طرح‌ها به محیط زیست وارد می‌کنند توسط محیط زیست محاسبه و مطالبه می‌شود.»
معاون رئیس جمهور همچنین اضافه کرد: «یکی از نکات قابل تحسین این است که برخی صنایع خود برای کاهش تاثیرات منفی روی محیط زیست پیشقدم شده‌اند. برخی معادن قبل از سازمان احساس مسئولیت کرده و متوجه شده‌اند که اگر در تولید آلاینده‌ها کاهش داشته باشند، ضریب اقتصادی بالاتری خواهند داشت و در پی آن افزایش درامد نیز مشاهده می‌شود. اجرای استانداردهای محیط زیستی حتی بر آرامش نیروهایی که در واحد صنعتی فعالیت می‌کنند نیز موثر خواهد بود. بنا بر این اگر یک واحد صنعتی استانداردهای محیط زیستی را رعایت کند منتی بر سر مردم یا سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.»
او بیان این موضوع متذکر شد: «شاید در آینده به این سمت‌وسو برویم که صنایع آلاینده را هم در کنار صنایع پاک در این همایش و در انظار عموم معرفی کنیم تا قضاوت به مردم واگذار شود.»
سلاجقه همچنین با تاکید بر لزوم ارتقای بازاریابی محیط زیست عنوان کرد: «با این طرح‌های تشویقی ما سعی کردیم تا علاوه بر معرفی واحدهای سازگار با محیط زیست، واحدهای آلاینده را هم مشخص کنیم و برای جلوگیری از تداوم آلایندگی آن‌ها برای محیط زیست گامی برداریم. مردم نیز در این زمینه با ما همکاری می‌کنند چرا که مدیریت محیط زیست مردم‌پایه است.»
ایران نایب رئیس ششمین مجمع محیط زیست سازمان ملل شد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره شرکت در آخرین مجمع محیط‌ زیست ملل متحد در نایروبی در روزهای گذشته گفت: «در آخرین نشست که در کشور کنیا برگزار شد، ایران به عنوان نایب رئیس ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد انتخاب و ۱۳ قطعنامه تصویب شد. یکی از این قطعنامه‌ها که موسوم به قطعنامه پلاستیک است به جایگزینی پلاستیک با دیگر محصولات زیستی اشاره می‌کند که به‌شدت مهم و قابل توجه است. از آنجا که این قطعنامه تعهداتی را ایجاد می‌کند از صنایع می‌خواهم نسبت به جایگزینی پلاستیک با دیگر مواد در تولیداتشان اهتمام کنند.»
سلاجقه در پایان با انتقاد از آلایندگی واحدهای معدنی، بر تمرکز سازمان حفاظت محیط ‌زیست نسبت به کاهش آلایندگی این صنایع تأکید کرد و گفت: «وقتی از آلودگی سخن به میان می‌آید، صرفا آلاینده‌های جوی نیستند که مد نظر ما هستند. آلودگی صوتی، آلودگی خاک و آب نیز در کنار دیگر جنبه‌های آلودگی اهمیت دارند. بخش معدن یکی از آلاینده ترین بخش‌هاست که در مواردی اصلا استانداردهای محیط زیست را رعایت نمی‌کند. در سفری که به نطنز داشتم مشاهده کردم که معادن آنجا محیط زیست منطقه را دستخوش تخریب و تغییر کرده‌اند.»
حضور 340 واحد صنعتی، معدنی و خدماتی
حمید جلالوندی، دبیر بیست و سومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز هم از ثبت نام 304 واحد صنعتی، معدنی و خدماتی برای شرکت در فرآیند ارزیابی این همایش خبر داد.
او با بیان معیارهای انتخاب واحدهای برگزیده، شاخص‌های ارزیابی را شامل عمومی و اختصاصی عنوان کرد و ادامه داد: «شاخص‌های عمومی مربوط به الزامات قانونی هستند که واحدها موظفند آنها را رعایت کنند و در مجموع 50 امتیاز دارند. علاوه بر این معیارها، یک سری شاخص‌های اختصاصی هم مورد توجه قرار دادیم که 50 امتیاز هم برای این شاخص‌ها در نظر گرفتیم.»
جلالوندی که خود مدیرکل دفتر ارزیابی محیط زیستی سازمان است، تصریح کرد: «فرآیند انتخاب واحدهای سبز و برگزیده بر اساس خوداظهاری است و سازمان هیچکس را موظف به شرکت نمی‌کند.»
به گفته او، 233 واحد صنعتی، 63 واحد خدماتی و 8 واحد معدنی برای شرکت در این فرآیند ثبت‌نام کردند. پتروشیمی‌ها با 40 واحد، بیمارستان‌ها با 39 واحد و کارخانجات سیمان با 25 واحد بیشترین حضور را در این همایش داشتند.
دبیر بیست‌و‌سومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز در پایان، استان‌های برتر برای شرکت در فرآیند ارزیابی همایش را به ترتیب استان‌های خوزستان، بوشهر، البرز، اصفهان، خراسان رضوی و فارس عنوان کرد.در این مراسم از مدیران واحدهای آسافلوت، پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری، پتروشیمی مارون، پالایشگاه بیدبلند، پتروشیمی لرستان، بیمارستان ایثار اردبیل و بیمارستان زکریای رازی قزوین با حضور رئیس و مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست تقدیر شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *