پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنگ با سلاح انرژی

حمله روسیه به اوکراین برنامه محیط زیستی کشورهای جهان را مختل کرده است

جنگ با سلاح انرژی

جمهوری‌خواهان در آمریکا اعلام کرده‌اند حمله روسیه به اوکراین تاکیدی بر نیاز به حفاری بیشتر نفت و گاز در آمریکاست





جنگ با سلاح انرژی

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

تلاش‌های بزرگترین آلوده‌کنندگان جهان در تاریخ، آمریکا و اروپا تحت تاثیر جنگ و سیاست قرار گرفته است. کار آنها برای کاهش روند گرمایش تغییر اقلیم سخت‌تر شده است. یکی از محورهای اصلی برنامه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مبارزه با تغییر اقلیم و سازگاری با آن است اما چند روز پیش در اولین سخنرانی سالانه‌اش موسوم به «سخنرانی وضعیت کشور»، به ندرت اسمی از آن برد. این در شرایطی است که بایدن قول داده بود اقلیم عامل هدایت دوران ریاست‌جمهوری‌اش باشد و دانشمندان محیط زیست هم هر روز درباره خطرات شدت گرفته آن هشدار می‌دهند. سیاستمداران اروپایی هم درگیر مشکلات خودشان هستند: آنها می‌کوشند معرض هدف قوی‌ترین سلاح اقتصادی کرملین، یعنی قطع صادرات سوخت‌های فسیلی قرار نگیرند؛ سوخت فسیلی که اروپا را برای تامین گرما و برق خود به روسیه وابسته کرده است.

تاثیر جنگ بر تغییر اقلیم
قیمت نفت و گاز در جهان رو به افزایش است. آنهایی که استخراج می‌کنند و می‌فروشند و عامل وقوع امواج گرمای مرگ‌بار، آتش‌سوزی‌های جنگلی و افزایش سطح دریا هستند. حمله روسیه به اوکراین باعث شده تقاضا برای حفاری‌های بیشتر در آمریکا بیشتر شود؛ در کشوری که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است. این تحولات چند روز بعد از انتشار گزارش جامع سازمان ملل شکل گرفته که دانشمندان در آن از رهبران دنیا التماس می‌کنند انتشار دی‌اکسید کربن، متان و دیگر گازهای گلخانه‌ای را که به‌طور خطرناکی باعث گرم شدن کره زمین شده‌اند، متوقف کنند. در این گزارش آمده که اگر رهبران دنیا در این مسئله شکست بخورند، باید منتظر آینده‌ای وحشتناک بود که در آن سرعت گرمایش جهان از سرعت توانایی انسان برای سازگاری با محیط زیست بیشتر می‌شود.
لایحه اقلیمی بایدن بلندپروازانه‌ترین اقدام او است که در واشنگتن به اتفاق آرای جمهوری‌خواهان و یکی از سناتورهای دموکرات، جو منوچین مسدود شده است. جو منوچین با اینکه هم‌حزب بایدن است، نماینده ایالت وست ویرجینیا، یکی از بزرگترین ایالت‌های تولیدکننده زغال‌سنگ است که حمایت قوی صنایع سوخت‌های فسیلی را دارد. دادگاه عالی می‌تواند اقدامی فراتر بردارد و جاه‌طلبی‌های بایدن به منظور محدود کردن قدرت دولت فدرال در تنظیم انتشار گازهای گلخانه‌ای را محدود کند.
سخنرانی سالانه بهترین فرصت یک رئیس‌جمهور برای متحد کردن مردم پشت یکی از برنامه‌های اوست. اما بایدن در این سخنرانی به تغییر اقلیم مستقیم اشاره نکرد و فقط از آن در برنامه‌های پیشنهادی ایجاد اشتغال برای تعمیر جاده‌ها،‌ فرودگاه‌ها و دیگر زیرساخت‌های مهم اشاره کرد.
قیمت بالای گاز تهدید برای دموکرات‌ها
قیمت بالای گاز در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس آمریکا موقعیت دموکرات‌ها را تهدید می‌کند. بایدن هم در سخنرانی خود سعی کرد تا این خطر را با اعلام آزادسازی ۳۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی برای پایین نگه داشتن قیمت برای شهروندان آمریکایی برطرف کند.
کارشناسان انرژی معتقدند بایدن فرصت خود را از دست داد. او می‌توانست با اشاره به جنگ اوکراین نیاز به قطع وابستگی اقتصادی به سوخت‌های فسیلی را مطرح کند. پال بلدسو، مشاور استراتژیک در اتاق فکر Progressive Policy در واشنگتن می‌گوید که بایدن درباره فرصت آمریکا در دراز مدت که رهبری دنیا به‌طور مجزا از کابوس‌های ژئوپلتیک که وابستگی نفتی است صحبتی نکرد.
تغییر در زیرساخت‌ها
حمله روسیه به اوکراین رهبران دنیا را در موقعیت جدید و مشکلی قرار داده و این میان اتحادیه اروپا اثرات این جنگ را با شدت بیشتری احساس می‌کند.
روسیه، ۴۰درصد گازی را تامین می‌کند که اروپایی‌ها برای گرما و الکتریسیته از آن استفاده می‌کنند. حالا که روسیه با صادرات انرژی از داشته‌های خود بهره کافی برده است، جنگ با اوکراین، رهبران دنیا را بر آن داشته تا سریع‌تر تصمیم بگیرند بر سر اینکه آیا باید زیرساخت‌های جدید برای سوخت‌های فسیلی بسازند تا سوخت روسیه را با گاز طبیعی مایع از منبعی دیگر به ویژه آمریکا جایگزین کنند؟ یا آیا باید سریع‌تر سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند؟
هفته آینده ایده کلی‌تری از تمایلات اروپا خواهیم داشت. مقامات بروکسل قرار است استراتژی جدید انرژی را با هدف استقلال این قاره از گاز روسیه اعلام کنند. در پیش‌نویس این گزارش که به دست نیویورک تایمز رسیده نشان داده می‌شود استراتژی جدید به دنبال تسریع معیارهای اثربخش انرژی و نصب تاسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر است. کادری سیمسون از کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بعد از جلسه فوری با وزرای انرژی ۲۷ کشور عضو گفت: «این جنگ به هر شکلی عواقب عمیقی روی سیستم انرژی خواهد داشت.»
کارشناسان می‌گویند کشورهای اروپایی می‌توانند با معیارهای بهره‌وری انرژی و افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر وابستگی به گاز را به سرعت کاهش دهند تا بتوانند تا اواسط این قرن افزودن گازهای گلخانه‌ای بیشتر را متوقف کنند. در این شرایط جنگ اوکراین می‌تواند سرعت برخی از این تحولات را بیشتر کند.
جان کری، فرستاده ویژه بایدن در امور اقلیم در گفت‌وگویی اعلام کرد که پوتین سوخت‌های فسیلی را به ادوات نظامی تبدیل کرده است. کری می‌گوید انرژی بزرگترین بخش ژئوپلتیک در گزینه‌های پیش‌رو است. او معتقد است که انرژی اصلی‌ترین سلاح در این جنگ است و اگر وابستگی کمتری به گاز وجود داشت با سناریوهای دیگری روبه‌رو بودیم.
پس از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا صادرات گاز طبیعی مایع به اروپا را افزایش داد تا کمبود گاز لوله‌کشی از روسیه جبران کند. تا پایان سال، آمریکا بزرگترین ظرفیت استخراج گاز طبیعی مایع را خواهد داشت.
تحریم‌های کنونی که برای روسیه اعمال شده بخش نفت و گاز را مستقیما هدف نمی‌گیرد اما انتظار می‌رود جنگ اوکراین راه‌های انتقال را مختل کند. حتی این نگرانی وجود دارد که روسیه نقل و انتقالات کشتی‌ها را محدود کند.
جمهوری‌خواهان در آمریکا اعلام کرده‌اند حمله روسیه به اوکراین تاکیدی بر نیاز به حفاری بیشتر نفت و گاز در آمریکاست.
آیا تغییر اقلیم همچنان در اولویت است؟
مقامات کاخ سفید می‌گویند بایدن در سخنرانی خود از تغییر اقلیم و انرژی پاک گفته است. بایدن اعلام کرد که صنایع خودروسازی فورد و جی‌ام هزاران میلیارد دلار در تولید ماشین‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و میلیون‌ها شغل در کارخانه‌های آمریکا ایجاد کرده‌اند.
اما قوانین تغییر اقلیم در دولت بایدن در شرایط بحرانی قرار دارد. دستورالعمل اصلی اقلیمی او تقریبا از بین رفته است. دموکرات‌ها همچنان امیدوارند بتوانند بخش‌هایی از آن را به تصویب برسانند اما فرصت آنها رو به پایان است. از سوی دیگر مقامات دولت آمریکا می‌گویند جنگ روسیه علیه اوکراین باعث نشده که اهداف اقلیمی جو بایدن عقب بیفتد. حالا سوال اینجاست که آیا بزرگترین کشورهای آلوده‌کننده جهان می‌توانند در سایه جنگ به اهداف اقلیمی خود برسند یا نه.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *