پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | غبار عراق در چشم خوزستان

غلظت گرد و خاک هوای اهواز را در وضعیت خطرناک و بسیار ناسالم قرار داد

غبار عراق در چشم خوزستان





غبار عراق در چشم خوزستان

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۰۰

|پیام ما| اداره‌کل هواشناسی از دو روز پیش با صدور هشدار نارنجی وقوع گرد و خاک را در خوزستان پیش‌بینی کرده بود. در هشدار سطح نارنجی شماره ۴ مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان آمده بود: «زمان شروع: بعد از ظهر شنبه ۳۰ بهمن‌ماه، زمان پایان: عصر شنبه ۳۰ بهمن‌ماه، نوع مخاطره: رخداد گرد و خاک محلی، منطقه اثر: اهواز، باوی، حمیدیه، کارون و مناطق مرکز استان خوزستان، اثر مخاطره: کاهش دید افقی و کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و خاک، توصیه: بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیر ضروری خودداری کنند. مسئولان محترم نیز تمهیدات لازم را به کار گیرند.» اما غبار ادامه پیدا کرد و غلیظ‌تر شد. تا آنجا که دیروز ایستگاه‌های سنجش به رنگ قرمز و بنفش و قهوه‌ای درآمدند و کیفیت هوا خطرناک شد.
عصر دیروز اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌داد که وضعیت در ایستگاه استانداری اهواز با شاخص 323 خطرناک و به رنگ قهوه‌ای است. این رنگ به معنای آن است که همه افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خود خودداری کنند. آلاینده این ایستگاه سنجش ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون تشخیص داده شده که در نتیجه وجود ناخالصی و آلودگی سوخت‌ها و انتشارات غیر اگزوزی (ناشی از خوردگی و استهلاک خودروها) انتشار می‌یابند. همزمان اما دو ایستگاه سنجش کیفیت هوا به رنگ بنفش درآمده و وضعیت را بسیار ناسالم نشان می‌دادند؛ منازل دویست دستگاه با شاخص 265 و پادادشهر با شاخص 233 و هر دو با آلاینده ذرات کوچکتر از 10 میکرون که نشان‌دهنده غبار است. وضعیت بنفش هم به این معنی است که افراد باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند. با این همه در شهر خبری از تعطیلی نبود. در همین حال چهار ایستگاه اهواز، نادری، حفاری و پست برق شماره سه وضعیت را ناسالم (قرمز) نشان می‌دادند. در این وضعیت افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و افراد دیگر باید این فعالیت‌ها را خارج از منزل کاهش دهند.
صبح دیروز تداوم پدیده گرد و غبار در خوزستان، هوای شهرهای اهواز و شادگان را در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار داد و سامانه پایش کیفی هوای کشور شاخص هوای اهواز را ۱۶۰ و شاخص هوای شادگان را ۱۶۲ در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها اعلام کرد. این وضعیت در حالی بود که ایستگاه‌های پایش هوا در آبادان، ایذه، خرمشهر و رامهرمز داده‌ای را نمایش ندادند و درست در همین زمان، هوای اندیمشک، حمیدیه، رامشیر، گتوند و ماهشهر در شرایط قابل قبول (سالم) و هوای بهبهان و مسجدسلیمان در شرایط پاک گزارش شد.
به گفته محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان کاهش دید و آلودگی ناشی از گرد و غبار با منشا کشور عراق، تا اواسط وقت دوشنبه در مناطق مرکزی ، غربی و جنوبی خوزستان مورد انتظار است. در بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، سامانه بارشی مستقر بر روی منطقه تا اواسط وقت دوشنبه سبب رگبار و رعد وبرق، وزش باد متوسط تا شدید در برخی نقاط خوزستان به ویژه مناطق شمالی و شرقی، و بارش برف در ارتفاعات و احتمال ریزش تگرگ در برخی نقاط استان می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها اوج بارش‌ها تا اوایل روز دوشنبه و در مناطق شمالی و شرقی خواهد بود و با توجه به پیش‌بینی حجم بارش‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌های کوهستانی دور از انتظار نخواهد بود.
گرد و خاک در روز شنبه هم اهواز را با شاخص ۴۴۰ در شرایط خطرناک قرار داده بود. شنبه شب از شدت گرد و غبار کاسته شد و صبح دیروز اندک بارشی در شهر اتفاق افتاد اما به تدریج گرد و غبار دوباره همه جا را فرا گرفت. اینطور که ایرنا نوشته است هواشناسی خوزستان دیروز از کاهش دید و آلودگی ناشی از گرد و غبار با منشا کشور عراق خبر داده و اعلام کرده این شرایط تا اواسط وقت فردا دوشنبه در مناطق مرکزی، غربی و جنوبی خوزستان مورد انتظار است. اهواز در هفته گذشته نیز به دلیل شرایط پایداری هوا از یک سو و سوزاندن مزارع نیشکر و مازوت‌سوزی در نیروگاه رامین اهواز در سه روز متوالی در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت.
شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است. در شرایط هوای ناسالم همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علایم تنفسی شوند. همچنین افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *