پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنگل‌خواری برندهای معروف

تحقیقات جدید از ارتباط صنعت مد با نابودی جنگل‌های آمازون پرده برداشت

جنگل‌خواری برندهای معروف

زارا، اچ.‌اند.‌ام، آدیداس، آگ و برندهای لوکس چرم مورد نیاز خود را از کمپانی‌هایی تامین می‌کنند که در نابودی جنگل‌های آمازون نقش دارند از بین رفتن جنگل‌های آمازون یکی از عوامل تاثیرگذار در تغییرات اقلیمی است





۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

اگر کیف، کفش، کمربند یا شلوار چرمی جدیدی از برندهای مقرون به صرفه گرفته تا لوکس خریداری کرده‌اید، باید بدانید که چرم به کار رفته با هزینه نابودی جنگل‌های آمازون تولید شده است. بسیاری از برندها برای تامین چرم مورد نیاز خود به سراغ کمپانی‌های بزرگ عرضه‌کننده آن می‌روند که آنها نیز چرم مورد نیاز را از برزیل تهیه می‌کنند. این چرم توسط دامدارانی تامین می‌شود که به صورت غیرقانونی دست به تخریب جنگل‌های آمازون می‌زنند. آنها دام خود را پرورش می‌دهند اما با وجود واسطه‌ها ردپایی از خود باقی نمی‌گذارند.

تحقیقات جدید در زنجیره تامین جهانی نشان می‌دهد برخی از برندهای بزرگ مد به واسطه استفاده از محصولات چرم‌سازی‌ها و دیگر شرکت‌هایی که در تولید چرم نقش دارند، باعث تخریب جنگل‌های آمازون می‌شوند. به تازگی گزارشی منتشر شد که با بررسی بیش از ۵۰۰ هزار داده اطلاعاتی گمرکی نشان می‌دهد برندهایی مانند پرادا، زارا، آدیداس، نیوبالانس، آگ،‌ کوچ و اچ‌اند‌ام از چندین جهت به روند تخریب جنگل‌های آمازون مربوط می‌شوند.
بیش از ۵۰ برند مد با شرکت جی‌بی‌اس یا JBS همکاری و تجارت می‌کنند که به جنگل‌زدایی در آمازون معروف است. به گزارش گاردین، جی‌بی‌اس اخیرا متعهد شده تا سال ۲۰۳۵، در زنجیره تامین جهانی خود به تخریب جنگل‌ها پایان دهد؛ تعهدی که فعالان محیط زیست آن را ناکافی خوانده‌اند. این تحقیقات که به وسیله شرکت تحقیقاتی استند.ارث انجام شده از آن جهت تعجب‌آور است که بسیاری از این برندها به تازگی قوانینی وضع کرده‌اند تا خود را از عاملانی که باعث تخریب جنگل‌ها می‌شوند، جدا کنند. گرگ هیگز، یکی از محققان این گزارش می‌گوید در حالی که یک سوم کمپانی‌های بررسی شده قوانینی برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها وضع کرده‌اند، انتظار می‌رود تاثیراتی در توقف این روند دیده شود اما نرخ تخریب جنگل‌ها همچنان رو به افزایش است. پس وضع قوانین پایداری با محیط زیست نباید در حد شعار باقی بماند و هر چه زودتر باید عملی شود.
نقش خودروهای لوکس در نابودی جنگل‌ها
در روزهای گذشته خبرنگاران نیویورک‌تایمز در گزارشی رد پای بزرگترین و لوکس‌ترین تولیدکنندگان روکش‌های صندلی چرمی جهان را در تخریب جنگل‌های آمازون مطرح کردند. تحقیقات این روزنامه نشان می‌دهد خلا‌هایی که در سیستم‌های نظارتی وجود دارد اجازه می‌دهد پوست دامی که به صورت غیرقانونی در مزارع دامداری در آمازون نگه داشته می‌شوند به کارخانه‌های چرم‌سازی فرستاده شوند و در نهایت شرکت‌های بزرگ آنها را به تولیدکنندگان خودرو عرضه کنند.
شرکت‌های بزرگ عرضه‌کنندگان چرم، پوست مورد نیاز خود را از برزیل وارد می‌کنند. سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، انتقاداتی نسبت به برزیل از سوی رهبران جهان مطرح شد که برای حفاظت از آمازون در برابر آتش‌سوزی‌های جنگلی اقدامات بیشتری انجام نمی‌دهند. تخریب جنگل‌ها در شرایط بحرانی اکوسیستم کنونی با نرخ هشداردهنده‌ای ادامه دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که صنعت دامداری یکی از بزرگترین عوامل تخریب جنگل‌های آمازون و صنعت مد یکی از مهم‌ترین چرخ‌دهنده‌های ماشین صادرات چرم است.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد برای اینکه بتوان کیف پول، کیف دستی و کفش تولید کرد، صنعت مد سالانه باید ۴۳۰ میلیون گاو را تا سال ۲۰۲۵ سلاخی کند.
در این تحقیق ارتباط مستقیم میان هر کدام از برندها با تخریب جنگل‌های آمازون را نشان داده نمی‌شود؛ به جای آن، محققان ارتباطی میان احتمال افزایش استفاده از مزارع دامداری آمازون برای دوخت هر کدام از لباس‌ها کشف کرده‌اند؛ صنعت دامداری که مقصر اصلی تخریب جنگل‌ها در آن منطقه است.
وضع قوانین محیط زیستی هیچ برندی را پایدار نمی‌کند
ردیابی زنجیره تامین شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات چرم در نهایت به کشتارگاه‌ها می‌رسد و پیدا کردن دامداران مربوطه کار سختی است. معاون مدیر راهبردی سازمان مردم‌نهاد Slow Factory، می‌گوید هدف این است که برنامه‌ای شفاف برای صنعت مد وجود داشته باشد تا جلوی خلا‌های قانونی گرفته شود.
از ۸۴ شرکتی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۲۳ شرکت قوانین صریحی درباره تخریب جنگل‌ها دارند. محققان بر این باورند که این ۲۳ شرکت نیز احتمالا در حال نقض قوانین خود هستند. مثلا خانه مد LVMH، اوایل سال جاری در یونسکو وعده داد تا از مناطق آسیب‌پذیر محافظت کند ولی بررسی‌ها ارتباط بالای این شرکت با تخریب جنگل‌های آمازون را نشان می‌دهد.
سونیا گوایایارا، هماهنگ‌کننده اجرایی اتحاد افراد بومی در برزیل، می‌گوید برندها «مسئولیت اخلاقی، تاثیرپذیری و منابع اقتصادی» مورد نیاز را دارند تا همکاری خود را با تمام عرضه‌کنندگانی که به تخریب جنگل‌ها می‌پردازند همین امروز قطع کنند؛ «نه در۱۰ سال آینده، نه تا سال ۲۰۲۵».
تاثیر تغییرات اقلیمی بر زندگی افرادی بومی آمازون
تاثیر آتش‌سوزی‌های جنگلی اخیر در آمازون تبعات مخربی برای افراد بومی این منطقه داشته است. آنها معتقدند ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل به اجبار افراد بومی را از آمازون حذف می‌کند تا راهی برای کشاورزی، استخراج معدن و دیگر توسعه‌گری‌ها باز کند.
آنجلین رابرتسون، یکی دیگر از محققان این گزارش به گاردین می‌گوید امیدوار است که صنعت مد از این تحلیل الهام بگیرند تا در این دوران بحران اقلیمی، فرصتی برای تولید محصول به روش‌های پایدار روی آورند.
برخی معتقدند برندها نباید از این فرصت استفاده کنند تا در جاهای دیگر دنیا مانند مکزیک یا گواتمالا به تخریب جنگل‌ها ادامه دهند بلکه باید به دنبال گزینه‌های تجدیدپذیر بروند.
افزایش تولید چرم در آزمایشگاه‌ها آینده‌ای را در پی دارد که کیف و کفش‌های مورد علاقه‌تان به بهای نابودی جنگل آمازون تولید نشده باشد. در نهایت باید به دنبال راهی بود که چرم‌های مصرفی منشا حیوانی و پلاستیکی نداشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد تا زمانی که تقاضا برای گوشت حیوان در دنیا وجود داشته باشد، پوست آنها نیز بازاری پرسود و چند صد میلیارد دلاری را به وجود می‌آورد که به روند تخریب جنگل‌های آمازون کمک می‌کند. دامداران برای اینکه محل پرورش دام خود را پنهان نگه دارند آنها را به واسطه می‌فروشند و بعد آن واسطه نیاز کشتارگاه‌ها را تامین می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر