سایت خبری پیام ما آنلاین | شهرداری در مسیر در آمدهای ناپایدار

اعضای شورای شهر تهران می‌گویند ردیف‌های اعتباری شهرداری در بودجه 1401 دولت حذف شده است

شهرداری در مسیر در آمدهای ناپایدار

پویا امین‌لاری، کارشناس مدیریت شهری: شهرداری‌ها معمولا برای پروژه‌های عمرانی و بزرگ خود بودجه دارند اگر بخشی از منابع مالی‌ آن‌ها حذف شود، آن پروژه‌ها کنار گذاشته نمی‌شود





۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

اعضای شورای شهر که از ابتدای حضورشان در خیابان بهشت، از همسویی دولت با شهرداری ابراز خرسندی می‌کردند و معتقد بودند که این همسویی می‌تواند مسبب پرداخت بدهی‌های دولت به مدیریت شهری شود، حالا خبر از حذف ردیف‌های اعتباری شهرداری تهران در بودجه سال 1401 دولت می‌دهند. اعضای شورای شهر تهران نگرانند و در میان تذکرات‌شان از رسانه‌ها می‌خواهند که در این میان به آن‌ها مدد برسانند. اتفاقی که از نظر آن‌ها نگران کننده تلقی می‌شود اما از سوی کارشناسان شهری تازه نیست، آن‌ها می‌گویند اعتباراتی که در سال‌های گذشته برای مدیریت شهری لحاظ می‌شد، هم تخصیص نمی‌یافت.

جلسه سه‌شنبه 9 آذر شورای شهر تهران با تذکر مهدی چمران، رئیس شورا آغاز شد. او که بر خلاف جلسه قبلی و در ماجرای انتصاب فامیلی عضو شورا با شوخی و خنده از اعضا خواسته بود تا اجازه دهند «دعوای خانوادگی» را خودش حل کند، اینبار با صدای بلند نسبت به حذف ردیف‌های اعتباری شهرداری از لایحه بودجه دولت در سال 1401 انتقاد کرد و از شهردار تهران هم خواست تا به میدان بیاید و حتی شده «یقه بگیرد» چمران گفت: برخلاف تصور و پیش‌بینی‌هایی که انجام شده وضعیت بودجه چندان مناسب نیست و وقتی بررسی بودجه را انجام می‌دهیم، می‌بینیم هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود، حذف کردند. ما برای آلودگی هوا نگرانیم. در همین راستا برای تامین اتوبوس تلاش می‌کنیم هرچند کوره راهی که در بودجه سال گذشته بود و آن هم عملی نشد سازمان برنامه و بودجه همگی آنها را حذف کردند. گویی دست به دست میکروب‌ها و آلودگی هوا دادند و در این شرایط سخت مشکلات کلان‌شهرها را دو چندان کردند، حذف این ردیف‌ها کار نابخردانه‌ای است و باعث ایجاد نارضایتی می‌شود. او تاکید کرد: با گفتار درمانی نمی‌شود کاری کرد، اینکه بگوییم می‌خواهیم اقداماتی در حوزه‌های مختلف انجام دهیم اما کار عملی انجام نشود. اگر وسایل مورد‌نیاز فراهم نشود، موفق نمی‌شویم و آلودگی بدتر می‌شود. او که امیدوار به اصلاح بودجه فعلی در سازمان برنامه و بودجه است، تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه در تامین بودجه برای کل کشور و همه شهرداری‌ها برنامه‌ریزی درستی انجام دهد در صورت عدم اصلاح بودجه سال آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد و مسائلی همچون آلودگی هوا بدتر می‌شود و این یک هشدار است که هنوز فرصت داریم لذا باید سازمان برنامه و بودجه این بودجه را اصلاح کند. چمران در ادامه به ریشه حذف این بودجه نیز اشاره کرد و گفت: نه تنها برای تهران که برای کل کشور باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود تا اوضاع رو به بهبود حرکت کند. در بودجه سال آینده نه تنها کمکی به شهرداری نشده بلکه بودجه سال‌های گذشته نیز حذف شده است، تنها فاضلاب روستایی به شهرداری‌ها واگذار شده که ریشه آن نیز در افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است و با این واگذاری چند درصد بیشتر هزینه به شهرداری‌ها تامین می‌شود. همچنین وام، فاینانس و هر آنچه در بودجه برای شهرداری‌ها بوده است حذف شده است. رئیس شورای شهر تهران در ادامه از ارائه نامه کتبی به دولت خبر داد، او گفت با این نامه کتبی خواستار اصلاح بودجه است. او در ادامه از شهردار تهران خواست تا به میدان بیاید و آنچه حذف شده را بگرداند: از شهردار تهران می‌خواهیم در این زمینه به میدان بیاید این که به هیات دولت بروند و بنشینند فایده‌ای ندارد. باید یقه بگیرند و آنچه را که حذف شده برگردانند و وضعیت بهتر را رقم بزنند. از ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها نیز برای این موضوع استفاده می‌کنیم این موضوع حیاتی است چراکه شهرداری‌ها در شرایط مالی خوبی نیستند و با این وضعیت سال آینده وضعیتشان وانفسا می‌شود.
شهرداری خطاب به شورا: نگران نباشید
بعد از چمران، محمد آخوندی، حبیب کاشانی و مهدی اقراریان نیز به حذف ردیف‌های بودجه واکنش نشان دادند. در نهایت لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران پای تریبون آمد و در واکنش به تذکرات اعضا درباره حذف ردیف‌های اعتباری گفت: در رابطه با بودجه، کارشناسان ما تبصره‌های موجود را بررسی و تقویت کردند و مجموعه ۶ صفحه‌ای از تبصره‌ها آماده شد و برای آقایان پورمحمدی و میرکاظمی ارسال کردم. ولی با توجه به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده نگاه دولت این بود که دیگر نیازی به کمک به شهرداری‌ها نیست. او ادامه داد: در جلسه روز پنجشنبه خدمت آقای رئیس‌جمهور نیز این مسأله را گفتم و آقای زاکانی نیز این مسأله را مطرح کردند. در نهایت وقتی لایحه به دولت آمد متوجه شدیم هیچ تبصره‌ای را در نظر نگرفتند. آقای زاکانی روز شنبه جلسه‌ای با معاون وزیر کشور داشتند و مفصل با وزیر کشور صحبت کردند و جمع‌بندی این بود که تبصره‌ها را که حذف شده ابقا شود و هر پیشنهادی داریم برقرار شود.
اعتبارات چند هزار میلیاردی شهرداری در بودجه 1400
بررسی‌های بودجه سال 1400 دولت نشان می‌دهد که دولت قبل برای شهرداری‌ها منابعی در نظر گرفته بود. آنطور که از تبصره 3 مشخص است، دولت موظف بوده حداقل 2 میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی در سقف سهمیه بند الف تبصره را جهت ساخت و بهره‌برداری خطوط قطار شهری و طرح کاهش آلودگی هوا اختصاص دهد. بندی که در سال 99 و 98 هم وجود داشته است. دولت در لایحه بودجه سال 1400 نیز مجوز 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری‌ها داده بود. در یکی از بندهای تبصره 5 لایحه بودجه امسال آمده بود: «شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تایید وزارت کشور تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی- اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند.» همچنین تبصره 14 بودجه دولت نیز آمده بود که «در اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دریافتی‌ها(منابع) به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، هزینه می‌شود که حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل‌ونقل درون و برون شهری نیز در نظر گرفته شده است». از دیگر مواردی که در بودجه 1400 مورد توجه شهرداری‌ها قرار گرفته بود، مجموع اعتبارات برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بود که اتفاقا تهران هم شامل آن می‌شد. آنطور که رسانه شهرداری تهران گزارش داده بود، در لایحه بودجه امسال اعتبار 100 میلیاردی جهت اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا پیش‌بینی شده بود.
شهر آلوده‌تر می‌شود
آلودگی هوای تهران کلید واژه‌ای بود که اعضای شورای شهر با استفاده از آن نگرانی خود پیرامون حذف ردیف‌های اعتباری بودجه را اعلام می‌کردند. آنطور که سیاهه انتشار آلودگی هوای پایتخت نشان می‌دهد، 80 درصد آلودگی به سبب منابع متحرک است و آنطور که مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تازگی گفته است، از این میزان حدود 11 درصد متعلق به اتوبوس‌های شرکت واحد است، همان اتوبوس‌هایی که آخرین آمارها نشان می‌داد بیش از 72 درصد آن‌ها فرسوده‌اند. آنطور که از صحبت‌های اعضای شورای شهر و کارشناسان بر می‌آمد، حذف ردیف‌های اعتباری شهرداری در بودجه دولت احتمالا این آمار را افزایش هم می‌دهد. محمدرضا صباغیان‌بافقی، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در رابطه با اقدام تازه دولت به روزنامه پیام‌ما تاکید می‌کند که هنوز اطلاعی ندارد که دقیقا چه مواردی حذف شده است اما: «طبیعتا باتوجه به همسویی دولت و شهرداری فکر می‌کنم دولت در حد توان خود همکاری لازم را با شهرداری داشته باشد اما نباید فراموش کرد که دولت هم در شرایط سخت بحرانی به سر می‌برد و با مشکلات اقتصادی و تحریم دست و پنجه نرم می‌کند.» او با اشاره به این موضوع که دولت‌ها همواره وعده یاری به شهرداری‌ها می‌دادند، اما معمولا اعتباری به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شد نیز می‌گوید: «بودجه همواره انحراف داشته است و طبیعتا در همه بخش‌ها تعهداتی داده می‌شد اما پرداخت نمی‌شد که شهرداری‌ هم شامل می‌شود، در سال‌های گذشته هم بودند.»
اما شهرداری‌ها درصورت از دست دادن تمام اعتبارات خود در بودجه سال بعد دولت چگونه درآمدزایی می‌کند؟ صباغیان می‌گوید اصولا اگر تبعاتی داشته باشد، شهرداری‌ها به سمت تراکم فروشی و درآمدهای ناپایدار می‌روند: «اما عرض کردم شرایط خود دولت هم مناسب نیست و فکر می‌کنم باتوجه به همسویی دولت و مجلس و شهرداری در حد مقدور باید درآمدها و مشکلات دیده شود و به شهرداری تهران نگاه مثبتی وجود داشته باشد.» پویا امین لاری، کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با روزنامه پیام‌ما نیز درباره تبعات حذف ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری می‌گوید شهرداری معمولا برای پروژه‌های عمرانی و بزرگ خود بودجه دارند: «اگر بخشی از منابع مالی‌ آن‌ها حذف شود، آن پروژه‌ها کنار گذاشته نمی‌شود، اتفاقی که می‌افتد این است که بودجه از بخش توسعه حمل‌ونقل همگانی، نوسازی اتوبوس و … حذف می‌شود یا از بخش‌های فرهنگی و آموزش‌های شهروندی کم می‌شود و کنار گذاشته می‌شود.»
با این وجود باید تا 15 آذر و موعد قانونی دولت‌ برای ارائه لایحه بودجه به مجلس منتظر ماند و دید آیا همسویی دولت و شهرداری‌ها می‌تواند سبب بازگرداندن اعتبارات حذف شده به لایحه بودجه باشد و نکته مهم‌تر اینکه در صورت لحاظ اعتبار آیا شهرداری تهران از آن‌ بهره‌ای هم می‌برد و دست کم بخشی از طلب 30 هزار میلیاردی شهرداری از دولت پرداخت می‌شود؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *