سایت خبری پیام ما آنلاین | ندیده‌ایم انتقال آب بین‌حوضه‌ای درجایی موفق باشد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خبری:

ندیده‌ایم انتقال آب بین‌حوضه‌ای درجایی موفق باشد

خوشبختانه اعتباری برای انتقال آب خزر داده نشد اجازه نمی‌دهیم وضعیت تالاب انزلی مثل دریاچه ارومیه شود





ندیده‌ایم انتقال آب بین‌حوضه‌ای درجایی موفق باشد

۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

به حیاط سازمان حفاظت محیط زیست، دو نهال اضافه شد؛ دو درخت جوان به یاد مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی که غایب نخستین نشست خبری رئیس جدید سازمان بودند. علی سلاجقه ظهر دیروز بعد از کاشت نهال‌ها، در نشست خبری گفت که برای دلجویی از خانواده خبرنگاران فقید ایسنا و ایرنا که چهار ماه پیش در حادثه واژگونی اتوبوس جان باختند، تلاش می‌کند. او گفت: «تاکنون به درستی نتوانسته‌ایم از خانواده‌های این دو عزیز قدردانی کنیم و در هر مرحله از پرونده نیز خود را موظف می‌دانیم که مسئولیتمان را در قبال آنها انجام دهیم.» نشست خبری دیروز که با گرامی‌داشت یاد مهشاد و ریحانه آغاز شده بود، نگاهی کلی به بسیاری از مسائل محیط زیستی کشور داشت. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به «پیام ما» گفت که دولت سیزدهم به دنبال توسعه کم‌اثر است و «خوشبختانه» در خزر هنوز اتفاقی نیفتاده و اعتباری به انتقال آب این دریا اختصاص پیدا نکرده است.

دیروز بعد از مدت‌ها سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست شلوغ بود. علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خبری‌اش در پاسخ به خبرنگاران از وضعیت دریاچه ارومیه، تالاب انزلی، سد ایلیسوی ترکیه و برنامه دولت سیزدهم برای دیپلماسی حوزه آب، ضرورت تغییرات ساختاری در سازمان و دور شدن از سیاست‌زدگی، آب‌های ژرف و انتقال آب خزر گفت و به حاشیه‌های حضورش در اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو در روزهای گذشته پاسخ داد.
سلاجقه پیش از نشست خبری، در سخنانی کوتاه خطاب به خبرنگاران گفت: «وضعیت محیط زیست را از من بهتر می‌دانید. در دولت سیزدهم محیط زیست با شرایط خاصی تحویل گرفته شد. می‌خواهیم این مجموعه از سیاست‌زدگی بیرون بیاید. می‌طلبد که دچار یک تغییر و دگردیسی ساختاری شود و رسالت خود را انجام دهد. با این ساختار سازمان نمی‌تواند قدرتی برای اعمال حاکمیت و نظارت قدرتی که باید را داشته باشد. در نتیجه در دستور کار ماست که مدبرانه و منطبق بر اهداف ماموریت‌ها، سازمان محیط زیست را از لحاظ ساختاری ارتقا دهیم.»
توسعه بر اساس شرایط اقتصادی
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال «پیام ما» درباره رویکرد دولت سیزدهم در توسعه، به گفته‌های ابراهیم رئیسی در تیرماه 98 در نشست هم‌اندیشی با فعالان محیط زیست اشاره کرد که گفته بود «در کشور ما توسعه ضروری است اما هرگونه توسعه، زدن هر سد، پالایشگاه یا کارگاه کوچک فرع بر حفظ محیط زیست است.» سلاجقه گفت: «فکر می‌کنم یکی از بهترین رویکردهایی که اعلام شد در کشور ما، از سوی آقای رئیسی بود که پیش از این گفت توسعه فرع بر محیط زیست است. این جمله کلیدی رئیس‌جمهور است. خوشبختانه در دولت هم همیشه آقای رئیسی با یک قدرت خیلی عالی از حق محیط زیستی دفاع می‌کند. هر جلسه ما مباحث محیط زیستی را مطرح می‌کنیم. او در یکی از جلسات جمله‌ای گفت که مضمونش این بود: محیط زیست قدرتمند باید در مقابل قدرتمندان، قدرتمندانه بایستد. این تکلیف ماست. یعنی شرایط توسعه‌ای کشور با توجه به شرایط اقتصادی و جامعه است.»
او حرف‌هایش را با طرح یک مثال ادامه داد: «شاید خیلی با این مثال موافق نباشید. فرض کنید من نوعی که ادعای همه مسائل محیط زیست را می‌کنم و فکر می‌کنم عالم دهرم، شبی در یک بیابان برهوت قرار بگیرم، جایی بسیار سرد که فقط یک درخت آنجاست؛ تنها تک درخت ذخیره ژنتیکی دنیا. منی که همیشه در مجامع از محیط زیست دفاع کرده‌ام، در آن شب سرد، فقط یک کبریت دارم. چه اتفاقی می‌افتد؟ مطمئن باشید که برای نجات جان خودم -چون هم دین و هم عقل حکم می‌کند- آن تنها ذخیره ژنتیکی دنیا را از بین می‌برم.» وقتی حاضران در سالن سرتکان دادند سلاجقه گفت: «اجازه بفرمایید. کلما حکم به العقل حکم به الشرع. علما می‌فرمایند. چون عقل یکی از پایه‌های استنباط فقهی است. هر چه عقل به آن حکم کند، شرع هم به آن حکم می‌کند.»رئیس سازمان محیط زیست گفت: «ما اعلام کرده‌ایم و در هر جلسه در دولت و سفرهای استانی می‌گوییم که هر گونه طرح توسعه. از لحاظ علمی ما در حال حاضر به دنبال توسعه کم‌اثر (LID) هستیم. نیاز زندگی ما توسعه است اما توسعه‌ای که حداقل خسارت محیط زیستی را دارد و توانمندی سرزمین را حفظ می‌کند. از این رو هر توسعه‌ای در کشور شکل بگیرد، باید مجوزهای محیط زیستی را دریافت کند. از طرف دیگر من امیدوارم در ساختار تحولی سازمان محیط زیست به عنوان متولی صدور مجوزهای این طرح‌ها، باید به جایی برسد که خودش برود سراغ دستگاه‌ها. اگر قرار است دستگاه‌های مختلف برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشند، سازمان محیط زیست باید گزینه‌های مختلف را برای یک صنعت یا توسعه معرفی کند و بهترین مسیر توسعه را پیشنهاد دهد.»او با بیان این موارد بار دیگر با اشاره به ضرورت تغییر ساختار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «اگر چنین روندی انجام شود، سازمان حفاظت محیط زیست از حالت سیبل شدن خارج می‌شود. در حال حاضر هر دستگاهی که کار خودش را انجام نمی‌دهد، بی‌قانونی می‌کند و توان مسئولیت‌پذیری ندارد، محیط زیست باید پاسخگو باشد. اما با انجام چنین روندی، دستگاه‌ها حتما تکلیفشان را انجام می‌دهند و در زمان و مکان درست وارد عمل می‌شوند. بی‌مدیریتی‌های دیگران نباید دامن محیط زیست را بگیرد.»سلاجقه در پایان این بخش خبر داد که تا آخر این هفته برنامه تحول دولت سیزدهم در تمامی سطوح ابلاغ می‌شود و مبتنی بر این بحث توسعه هم جایگاه خودش را خواهد داشت.
در دیپلماسی آب موفق نبودیم
سلاجقه در پاسخ به یکی از خبرنگاران، درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان چنین گفت: «درباره انتقال آب، دنیا تجارب متفاوتی دارد اما ما ندیده‌ایم که انتقال آب بین حوضه‌ای خیلی موفق باشد. گاهی مساله آب شرب است که فرق دارد. درباره انتقال آب دریاچه خزر هنوز اتفاقی نیفتاده و خوشبختانه اعتباری اختصاص پیدا نکرده است.»او اضافه کرد: « در مسائل آب‌های بین‌المللی، مباحث آبی و دریا‌ها و اقیانوس‌ها و سفره‌های زیرزمینی قانون خاصی نداریم و در دیپلماسی آب خوب عمل نکرده‌ایم.» رئیس سازمان محیط زیست درباره ارتباط سدسازی‌های ترکیه و حقابه ایران هم گفت: «نشست خوبی با ترکیه داشتیم و در دستور کار است که حقابه‌های محیط زیستی خودمان را به دست بیاوریم.»
تالاب انزلی خفه شده است
در بخش دیگر این نشست سلاجقه درباره وضعیت تالاب انزلی گفت: «تالاب انزلی یکی از سرمایه‌های کشور است و اجازه نمی‌دهیم به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شوند. هر چند در حال حاضر وضعیت تالاب انزلی چندان مناسب نیست، مسئله رسوب‌گذاری‌ها، گونه‌های مهاجم و فاضلاب و سموم شرایط این تالاب را دشوار کرده است.»اینطور که سلاجقه گفت، تالاب انزلی به دلیل این مشکلات دچار خفگی شده است: «اکنون خفگی تالاب اتفاق افتاده و وجود گونه‌های مهاجم آن را شکننده کرده است. اگر اعتبار حفاظت از تالاب مصوب شود بدون وقفه نسبت به دریافت آن اقدام خواهیم کرد و نمی‌گذاریم که تالاب به مرحله حاد برسد.»
کاهش 5 درصدی گازهای گلخانه‌ای در ایران
رئیس سازمان محیط زیست درباره نتایج نشست گلاسکو هم گفت: «تعهدات ایران در توافق پاریس چهار درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای بدون برداشته شدن تحریم‌ها و هشت درصد در صورت برداشتن تحریم‌ها بود که با توجه به اینکه پیش تعهد بوده، الزام‌آور نبود. در مجلس هم مصوب نشده بود چون شبهاتی داشت که باید برطرف شود.»او درباره اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری گفت: «بر اساس این سیاست‌ها ما باید به کاهش چهار درصدی گازهای گلخانه‌ای برسیم و اکنون حتی این کاهش به پنج درصد رسیده است. »به گفته سلاجقه تعهد دادن به یک توافق بین‌المللی مستلزم هزینه است و برای تعهد چهار درصدی مورد توجه در توافق پاریس، ۱۷ میلیارد دلار و برای انجام تعهدات ۱۲ درصدی چیزی حدود ۵۱ میلیارد دلار باید هزینه کرد. او با بیان این موارد به تحریم‌ها اشاره کرد: «در گلاسکو گفتند، ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای توسعه‌یافته در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته‌اند، اما کشوری که با تروریسم اقتصادی محاصره شده، چطور می‌تواند به تعهدات خود عمل کند؟ این تعهد یک طرفه به سامان نمی‌رسد.»او در آخر گفت: «در گلاسکو هیچ بیانیه‌ای صادر نشد چون بیشتر کشورها شعار می‌دادند.»
آب‌های ژرف شاید اکتشاف شده باشد، اما استحصال نه
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی درباره آب‌های ژرف و سخنان مسئولان دولتی برای استفاده از این منابع گفت: «برای همه ظرفیت‌ها در هر بخشی باید آبی را در تمام سطوح احصا کنیم، ابتدا باید آبهای جاری مدیریت شوند، بعد به سراغ دیگر اقدامات برویم. مثلا مدتی پیش در شمال کشور بارندگی‌های خوبی داشتیم اما با این آب‌ها چه کار کردیم؟ یا در جنوب هم وضع همین گونه است، پس اول باید برای داشته‌های خود برنامه داشته باشیم بعد اگر شرایط طوری بود که احساس نیاز شد، مثلا به سمت آب‌های ژرف برویم.»او با این گفته‌ها عربستان را مثال زد که از منابع آب ژرف استفاده کرده و گفت:‌«اما من معتقدم باید با هزینه کمتر، داشته‌های خود را مدیریت کنیم. اگر در زمینه آب ژرف مساله اکتشاف و مطالعه است مشکلی نداریم اما با استحصال آبهای ژرف مخالفیم و نباید انجام شود.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *