پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سریال پر‌ماجرای سوخت زمستانی

نگرانی شرکت برق حرارتی از احتمال خاموشی‌ها در زمستان

سریال پر‌ماجرای سوخت زمستانی

مدیرعامل شرکت برق حرارتی: نگرانی ما این است که اواخر آذر، دی و بهمن‌ماه شدت سرما به‌حدی باشد که نتوانیم سوخت مایع نیروگاه‌ها را تامین کنیم





۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

احتمال کمبود گاز و خاموشی‌ها در زمستان دوباره قوت گرفته است. این خلاصه اظهارات مسئولان بخش انرژی کشور است. موضوعی که مختص امسال نیست و در سال‌های گذشته هم کشور بنا به دلایل مختلف با آن روبه‌رو بوده است. دیروز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی برق مدیرعامل شرکت برق حرارتی درباره وضعیت نیروگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد. هر چند محسن طرزطلب بر سخنان وزیر نیرو که چند روز پیش اعلام کرده بود وزارت نیرو در حال پر کردن مخازن نیروگاه‌ها است تاکید کرد اما در مورد این اظهار نظر وزیر که گفته بود در زمستان خاموشی نداریم، گفت: «برنامه این است که تا پایان آبان مخازن پر شود اما این به آن معنا نیست که با پر شدن مخازن و تامین گاز، مشکلی پیدا نکنیم» چند سالی است که تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها در فصل سرما با چالش روبرو می‌شود، این موضوع پارسال تبدیل به بحرانی شد که بسیاری از شهرهای کشور را تحت تاثیر قرار داد. امسال هم این بحران برای شهرهایی مثل تبریز از فصل پاییز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در حاشیه نمایشگاه برق اعلام کرد: «نقطه بحرانی برای تامین سوخت در مناطق شمال و شمال شرق کشور است. برای جلوگیری از بروز مشکل، سعی کردیم مخازن شمال و شمال شرق پر باشند. تبادل انرژی را هم افزایش دهیم» سوخت مورد نیاز این مناطق تا سال‌ها قبل از طریق واردات گاز از ترکمنستان تامین می‌شد. حالا چند سالی است که این روند قطع شده است. هر چند در روزهای اخیر و در جریان شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، توافقاتی در این زمینه صورت گرفته است که امیدهایی را برای رفع این مشکلات از شرق و شمال شرق کشور زنده کرده است.
وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اعلام کرده است: «توافقاتی در زمینه انرژی با هیات‌های ترکمن انجام شده که مهم‌ترین آن اجرای سوآپ گازی طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران است» و آرا شاوردیان نماینده مجلس در واکنش به این توافقات در توییتر شخصی خود نوشت: « انعقاد تفاهم‌نامه‌‌های همکاری با ترکمنستان علاوه بر اینکه مشکل کمبود گاز شمال شرق کشور را برطرف می‌کند تاثیر مهمی در توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی و ریلی کشور و منطقه خواهد داشت» با این حال تا رسیدن به مرحله اجرای این توافقات مشکل تامین گاز در این منطقه و دیگر مناطق کشور به قوت خود باقی است. با اینکه وزیر نیرو روز جمعه با قاطعیت اعلام کرده بود: «در زمستان خاموشی نداریم» دیروز مدیرعامل شرکت برق حرارتی از نگرانی شدید در مورد خاموشی در زمستان خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه تولید گاز افزایش پیدا نکرده، مصرف 8‌درصد افزایش داشته است» طرزطلب از تلاش برای پر کردن مخازن نیروگاهی خبر داده است اما این موضوع را به معنای رفع خاموشی‌ها در زمستان نمی‌داند. مدیرعامل شرکت برق حرارتی می‌گوید: «در سال جاری میزان مصرف 10 درصد رشد داشته است. در عین حال نسبت به سال گذشته مخازن سوخت 7 درصد بیشتر پر شده و برنامه این است که تا پایان آبان مخازن پر شود. اما این به آن معنا نیست که با پر شدن مخازن و تامین گاز، مشکلی پیش نیاید. با رویه کنونی آذر را سپری می‌کنیم، اما ممکن است دی و بهمن با مشکل مواجه شویم. پارسال ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شد. نیاز اعلامی ما برای سوخت نیروگاه‌ها در فصول سرد سال روزانه حدود ۲۲۵ میلیون لیتر سوخت معادل است که در صورت تامین این میزان سوخت مشکلی برای تامین برق تمامی مشترکان صنعت برق ایجاد نشده و طبیعتا شاهد بروز خاموشی در کشور هم نخواهیم بود» طرز‌طلب درباره شرایطی که در صورت افزایش تقاضای گاز در بخش خانگی -که تامین گاز آن در اولویت است- به وجود خواهد آمد می‌گوید: «ما در حال حاضر توان تولید 53 هزار مگاوات برق را داریم بنابراین امکان عدم تامین نیاز منتفی است اما وقتی مصرف گاز بالا می‌رود مجبور می‌شویم از سوخت مایع استفاده کنیم. نگرانی ما این است که اواخر آذر، دی و بهمن ماه شدت سرما به حدی باشد که نتوانیم سوخت مایع نیروگاه‌ها را تامین کنیم بنابراین طبق برنامه اکنون در حال پر کردن مخازن هستیم. با کنترل مصرف گاز خانگی می‌توانیم زمستان را سپری کنیم. تنها در این صورت است که مجبور به اعمال محدودیت نخواهیم شد.» در سال جاری به دلیل خشکسالی گسترده در کشور، بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق‌آبی امکانپذیر نیست. مدیرعامل شرکت برق حرارتی می‌گوید: «روزانه معادل 225 میلیون متر مکعب سوخت نیاز داریم تا مشکلی برای تامین برق ایجاد نشود.
سال گذشته 193 میلیون متر‌مکعب معادل سوخت تامین شد که این رقم امسال افزایش یافته اما در عین حال امسال نمی‌توانیم از نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده کنیم. نیروگاه اتمی بوشهر هم تا دی ماه خاموش است. عدم استفاده از این دو بخش نیروگاهی، میزان مصرف سوخت را 14 میلیون مترمکعب افزایش می‌دهد. به همین دلیل تلاش داریم در زمستان از نیروگاه‌هایی که راندمان بالا دارند و سوخت کمتری مصرف می‌کنند استفاده کنیم. اگر شرایط محیط زیستی اجازه دهد از سوخت مازوت استفاده کنیم تا مشکلی جهت تامین برق پیش نیاید» طرز طلب بر این موضوع که هدف این است که خاموشی در زمستان اتفاق نیفتد می‌گوید: «واحدهای سیکل ترکیبی از ابتدای آذر ماه وارد مدار می‌شوند. تبادل انرژی جنوب به شمال افزایش خواهد یافت اما در عین حال اگر مصرف بخش خانگی بالا برود مجبوریم برای صنایع محدودیت اعمال کرده و در نیروگاه‌ها به سمت سوخت دوم برویم، هرچند تلاش ما این است که این اتفاق نیفتد» اتفاقی که سال گذشته هم افتاد و مسائل بسیاری را در پی داشت، زمستانی که در آن هم خاموشی اتفاق افتاد و هم مازوت سوزی. خاموشی‌هایی که بخش عمده‌ای از صنایع را متضرر کرد، ضرر و زیان برخی از این صنایع هنوز هم جبران نشده است. یکی از موضوعاتی که به عنوان جایگزین برای سوخت نیروگاه‌ها مطرح شد، استفاده از میعانات گازی در نیروگاه‌ها بود، طرزطلب در خصوص این موضوع گفت: «اجرای این طرح مطمئنا به امسال نمی‌رسد؛ سال گذشته تست و آزمایش مربوطه برای انجام این طرح انجام شده و امکان انجام آن با لحاظ برخی ترتیبات و ملاحظات در واحدهای نیروگاهی به اثبات رسیده است ولی اجرای این طرح در هر نیروگاه حداقل به ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.» مدیرعامل شرکت برق حرارتی با ابراز نگرانی در خصوص تامین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان می‌گوید: «نگرانی ما این است که مصرف‌کنندگان خانگی و عمومی، افزایش مصرف گاز داشته باشند چرا که میزان تولید و مصرف خانگی مشخص است و چنانچه میزان مصرف افزایش پیدا کند، کسری سوخت شامل نیروگاه‌ها می‌شود و در نتیجه ما باید کسری را با سوخت جایگزین مدیریت کنیم. اگر میزان مصرف گاز -که سال گذشته حدود 680 میلیون مترمکعب بود- افزایش داشته باشد، باید کمبود گاز را با سوخت مایع جبران کنیم. چنانچه میزان افزایش مصرف گاز یک هفته ادامه پیدا کند، تمام مخازن ما خالی می‌شود.
حجم مخازن نیروگاه‌ها 3 میلیارد مترمکعب است. این ظرفیت برای مواقعی است که گاز در کل کشور قطع شود. در این صورت ما فقط 15 روز امکان تامین برق شبکه را با سوخت مایع خواهیم داشت» با وجود اینکه مسئولان وزارت نفت و نیرو از تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها خبر می‌دهند، مازوت سوزی به دلایل مختلف در نیروگاه شهرهایی مثل تبریز و اراک آغاز شده و مشکلات متعددی برای ساکنان این شهرها ایجاد کرده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *