پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برای واردات فایزر و مدرنا محدودیت نداریم

خطیب‌زاده:

برای واردات فایزر و مدرنا محدودیت نداریم





۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۱۵

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا گفت: در مورد واکسن‌هایی که اسم برده شد نیز هیچ محدودیتی نداریم. موارد به وزارت بهداشت منتقل و این وزارتخانه تایید کرده و اگر مسائل فنی آن نیز تایید شود این موضوع انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده بیان اینکه در مورد تسهیل روادید تردد اتباع عراق و ایران و بحث زوار اربعین نیز رایزنی‌هایی صورت گرفت، گفت: توافق اولیه در مورد اعزام ۳۰ هزار زائر ایرانی به عراق بود. پیش از سفر آقای الکاظمی به تهران سهمیه ۶۰ هزارتایی مطرح شد و در مورد آن توافق شد و در سفر روز گذشته توافق شد که به هر میزانی که امکان دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ سلامت مردم این سهمیه افزایش پیدا کند.
او با بیان اینکه تردد زائران به صورت هوایی خواهد بود در خصوص لغو روادید بین ایران و عراق نیز گفت: از چند ماه قبل در هیأت دولت ایران موضوع لغو روادید با عراق تصویب شد. البته اجرای آن منوط به اجرای این موضوع از سوی طرف مقابل نیز بود به نحوی که دو طرف این اقدام را انجام دهند.
خطیب‌زاده در پاسخ سوالی در مورد دعوت طالبان از ایران برای شرکت در مراسم تشکیل دولت در این کشور گفت: زود است در این زمینه صحبت کنیم. باید منتظر باشیم و ببینیم ترکیب دولت آینده افغانستان چگونه است و سپس در مورد موضوعات دیگر تصمیم گیری کنیم. ما براساس عملکرد و رفتار طالبان در خصوص درخواست و دعوت آن ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اینکه ایران همواره تاکید کرده که باید دولتی فراگیر در افغانستان ایجاد شود و آیا ایران دولتی که در حال حاضر طالبان معرفی کرده است را یک دولت فراگیر می‌داند، گفت: آنچه که به عنوان سرپرستی امور از سوی طالبان معرفی شده است دولت فراگیر مورد نظر ایران و جامعه جهانی نیست. طالبان گفته که این تدبیر امور برای سرپرستی وزارتخانه‌هاست و باید منتظر باشیم و ببینیم که نوع پاسخگویی که طالبان به خواسته‌ها و مطالبات بین‌المللی انجام می‌دهد چیست و چگونه است.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه طی چند سال گذشته مفاهمه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار بوده و همچنان ادامه دارد و دو طرف براساس این مفاهمه کارهای خود را جلو برده اند، گفت: اگر طرف‌ها و کسانی بخواهند که این روابط فنی را آلوده به اغراض و مسائل سیاسی کنند پاسخ ایران نسبت به این موضوع پاسخ درخوری خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در بحث مذاکرات تأکید کرد: ایران میز مذاکره و برجام را ترک نکرده است بلکه این آمریکا بوده که برجام را ترک کرده، به تعهدات خود عمل نکرده است.
خطیب زاده با بیان اینکه ایران اعلام کرده گفت‌وگوهای وین حتما در تاریخ نزدیکی از سر گرفته می‌شود، اظهار کرد: ما قطعا انتظار داریم که طرف های دیگر وقتی پای میز مذاکره در وین حضور پیدا می‌کنند با رویکرد واقع بینانه و در نظر گرفتن واقعیات روی زمین به وین بیایند. همانطور که بارها گفته‌ایم ایران هیچ تعهد فرابرجامی را نمی‌پذیرد و هیچ منفعت کمتر از برجام هم برای مردم ایران متصور نیست.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا به کشور و همچنین سیاست دولت در ارتباط با موضوع واردات واکسن کرونا و اینکه یکی از رهیافت های دولت جدید استفاده از راه‌های غیربرجامی برای تامین منافع اقتصادی کشور بوده که در بحث واردات واکسن کرونا آن را مشاهده کردیم، تصریح کرد: ما در خصوص واردات واکسن کرونا به کشور هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم. البته همان طور که پیش از این نیز گفته‌ام مرجع صلاحیت دار قطعی و یگانه تأیید اینکه کدام واکسن وارد کشور شود از روز اول بر عهده وزارت بهداشت بوده است و وزارت خارجه از همان روز اول تمام امکانات واردات را برای تحقق این موضوع به کار برده است. وزارت بهداشت در مقاطعی مصلحت ندانسته و یا این اینکه تصور این بوده که منابع قابل اعتمادی نیستند و یا شرکت‌های وارداتی دارای ویژگی‌های واردات نبوده‌اند برخی از آن‌ها تایید نشد ولی در یکی، دو ماه اخیر به صورت حداکثری تمامی درخواست‌ها تایید شده‌اند و این‌ها از مسیرهای مختلف باعث تسریع واردات واکسن به کشور شده‌اند. خطیب زاده ادامه داد: ما از مسیر کواکس و از مسیر همکاری با کشورهایی مثل چین که گفت وگوها با مقات این کشور برای واردات چند ده میلیون دوز بوده مسیر را پیش برده ایم. او گفت: در مورد واکسن هایی که اسم برده شد نیز هیچ محدودیتی نداریم. موارد به وزارت بهداشت منتقل و این وزارتخانه تأیید کرده و اگر مسائل فنی آن نیز تأیید شود این موضوع انجام می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گویی قرار بوده وزیر خارجه امروز به هند سفر کند ولی این سفر لغو شده و دلیل این موضوع چیست، اظهار کرد: سفر به هند در دستور کار بود ولی به دلیل چند موضع مرتبط به هم از جمله سفر رئیس جمهور به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس سران شانگهای و همچنین چند جلسه فوری مرتبط با سیاست خارجی امکان انجام این سفر فراهم نشد و در جریان رایزنی با مقامات دهلی نو زمان جدید این سفر تعیین و اعلام می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *