سایت خبری پیام ما آنلاین | تداوم مشکل برق در میان اظهارات ضد و نقیض

وزیر نیرو در حالی امید دارد خاموشی‌ها به صفر برساند که هنوز فاصله معناداری بین تولید و مصرف برق وجود دارد

تداوم مشکل برق در میان اظهارات ضد و نقیض

مدیرعامل شرکت برق حرارتی: در حال حاضر نگرانی جدی ما برای تامین سوخت زمستانه نیروگاه‌های حرارتی کشور است





تداوم مشکل برق در میان اظهارات ضد و نقیض

۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۱۰

| پیام ما | در حالی‌که مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی ایران اعلام کرده است: «تامین نشدن گاز و سوخت مایع کافی برای نیروگاه‌ها در زمستان و مصرف مازوت و آلایندگی‌های مرتبط با آن، بخش تولید برق را با نگرانی‌های شدیدی روبه‌رو کرده است» و بسیاری از کارشناسان نسبت به خاموشی‌های زمستانه هشدار می‌دهند، وزیر نیرو می‌گوید: «ظرف روز‌های آینده خاموشی در بخش‌های غیر مصارف خانگی به صفر می‌رسد» اوضاع واحدهای صنعتی با توجه به تکرار خاموشی‌های در روزهای ابتدایی شهریور باز هم رو به وخامت رفته و صدای اعتراض صنعتگران را بلند کرده است. در عین حال با توجه به پیش‌بینی‌هایی که خبر از کاهش بارندگی‌ها می‌دهند، به نظر می‌رسد مشکل خاموشی با تمام تبعاتی که در بخش خانگی و تولید دارد، تا پایان سال تداوم پیدا کند.

هر چند وزیر نیرو هفته گذشته در جریان بازدید از مرکز دیسپاچینگ ملی از پایان سریال خاموشی‌ها خبر داد، اما گزارش‌هایی که از شهرک‌های تولیدی و صنعتی و همچنین شهروندان شهرهای مختلف می‌رسد، نشان می‌دهد که این سریال همچنان ادامه دارد. علاوه بر این آمارها نشان می‌دهد ناترازی برق به حدود 13 هزار مگاوات رسیده است و سخنگوی صنعت برق می‌گوید برای حفظ شبکه برق راهی جز خاموشی نداریم. در یک سال گذشته کمبود برق در شبکه توزیع و خاموشی در بخش خانگی موجب نگرانی مردمی شده که در خانه بیماری دارند که با دستگاه اکسیژن‌ساز تنفس می‌کند، و از سویی بخش تولید و صنعت هم از این حجم از خاموشی‌ها آن هم در شرایط سخت اقتصادی این روزها، به تنگ آمده است.
یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بخش تولید برق که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان مسئولان این بخش شده است، تامین سوخت نیروگاهی در ماه‌های پیش رو است. موضوعی که سال گذشته با جایگزینی سوخت مازوت حل شد و امسال پیشنهادهایی مبنی بر استفاده از میعانات گازی به جای گاز مایع در نیروگاه‌های حرارتی مطرح است. پیشنهادی که با اما و اگرهایی روبه‌رو است و هنوز مشخص نیست اجرایی می‌شود یا باز هم قرار است نفت کوره در نیروگاه‌ها سوزانده و برق تولید شود. از طرفی کاهش بارش‌ها باعث شده تا نتوان چندان امیدی به نیروگاه‌های برق‌آبی بست، مجموع این شرایط وضعیتی نامعلوم و نگران‌کننده در حوزه تامین برق در زمستان پیش رو ترسیم می‌کند. دهم شهریور‌ماه محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی ایران اعلام کرد: «تامین نشدن گاز و سوخت مایع کافی برای نیروگاه‌ها در زمستان و مصرف مازوت و آلایندگی‌های مرتبط با آن، بخش تولید برق را با نگرانی‌های شدیدی روبه‌رو کرده است. در حال حاضر نگرانی جدی ما برای تامین سوخت زمستانه نیروگاه‌های حرارتی کشور است مشکلی که به طور محسوس در سال گذشته به دلیل تامین نشدن گاز و سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها با آن مواجه بوده‌ایم و این نگرانی وجود دارد که در زمستان امسال هم نتوانیم برق کشور را به صورت کامل تأمین کنیم.» از طرفی مصطفی رجبی مشهدی از افزایش مصرف مشترکان خبر داده و می‌گوید: «قبوض مشترکان پرمصرف که ۱۴ درصد از مشترکان را تشکیل می‌دهند نسبت به دوره قبل ۱۶ درصد افزایش داشته است».
یک روز بعد از این اظهارات، وزیر نیرو در بازدید از دیسپاچینگ ملی جدید برق گفت: «روزهایی از تابستان فقط در بخش خانگی ۴۵۰۰ مگاوات خاموشی داشتیم و این در حالی است این میزان در روز گذشته به ۵۰۰ مگاوات کاهش پیدا کرد و عمده آن هم در بخش غیرخانگی بود. این میزان ظرف روز‌های آینده این رقم به صفر می‌رسد. احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از برنامه‌های ما در آینده برای کاهش خاموشی‌هاست، مدیریت مصرف و تقاضا یکی دیگر از برنامه‌های ما در این موضوع است که قرار است در این رابطه طرحی را به دولت و یک لایحه به مجلس ارائه دهیم.»
یکی از برنامه‌های جدی محرابیان برای رفع مشکل برق، افزایش ظرفیت نیروگاهی است، موضوعی که برخی کارشناسان این حوزه معتقدند در شرایط فعلی اجرایی نیست. محرابیان اعلام کرده که به دنبال افزایش ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق است اما علیرضا کفشکنان، کارشناس صنعت برق در این رابطه به خبرگزاری آنا گفته است: «وزیر نیرو این هدف را در حالی مطرح کرده است‌ که توجهی به بحث اصلاح قیمت‌ها یا تعرفه پلکانی برق و یا صنایع پرمصرف نکرده‌، باید دقت کنیم که بدون این ملاحظات، هدف افزایش تولید ۳۰ هزار مگاواتی برق با توجه به کمبود شدید مالی دولت، اصلاً امکان‌پذیر نیست و محقق نمی‌شود و اگر دست به اصلاح قیمت نزنیم، صنعت برق روز به روز با زیان انباشته روبه‌رو می‌شود» او معتقد است طبق قانون صنایع بزرگ باید برای تامین برق مورد‌نیاز خود را تامین کنند و تسهیلاتی که به این صنایع با پرداخت یارانه انرژی تخصیص داده می‌شود به دور از عدالت است: «مطابق قوانین، شرکت توانیر می‌تواند صنایع پرمصرف را برای احداث نیروگاه و تأمین برق خودشان مجاب و آنها را در امر نیروگاه‌سازی سهیم کند. ‌مطابق برنامه ششم توسعه، مشترکانی که بالای ۵ مگاوات برق مصرف می‌کنند، حتماً باید برق‌ مورد نیاز خود را از بورس انرژی خریداری کنند. اما متاسفانه آنها هم مثل مشترکان دیگر از این قیمت پایین برق برخوردار هستند. البته بعد از مشکلاتی که خاموشی‌ها در بخش صنعت ایجاد کرد، دولت اقداماتی انجام داد و مذاکراتی را در این زمینه با برخی صنایع پر مصرف مثل سیمان، آلومینیوم و… دنبال کرد و آنها قول‌هایی داده‌اند. اصلاً دلیلی ندارد که دولت با نرخ یارانه‌ای تأمین‌کننده برق صنایع پر مصرف مثل مس و آلومینیوم شود.
بعضی از این صنایع قیمت‌ محصولات‌شان را به صورت آزاد و بر اساس قیمت‌های جهانی در بورس مشخص می‌کنند و در صادرات از مزایای قیمت بالای ارز بهره‌مند می‌شوند اما ما برق آنها را با قیمت پایین محاسبه می‌کنیم که این کار اصلاً منطقی نیست. در هر صورت ما در این زمینه نیازمند اصلاح اقتصاد انرژی هستیم و این امر یک ضرورت است که اگر محقق نشود ما با فروپاشی صنعت برق مواجه می‌شویم» کفشکنان معتقد است: «در ایران سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود و به طور مشخص در مورد برق سالانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه داریم، یارانه برق را پرداخت می‌کنیم و این یارانه آفت اقتصاد کشور شده است.فاجعه بزرگ‌تر آنجایی است که توجه کنیم حجم عمده‌ای از این یارانه نصیب ثروتمندان و دهک‌های بالای جامعه می‌شود نه نصیب عموم مردم، اساساً آحاد جامعه به صورت یکسان از این یارانه بهره‌مند نمی‌شوند. یارانه‌ها باید هدفمند و عادلانه تخصیص پیدا کند.»
اعطای یارانه بی‌حساب به برخی واحدهای پرمصرف، به استناد گزارش‌های منتشر شده از سوی توانیر مبنی بر جمع آوری مزارع استخراج رمزارز، موجب سواستفاده از این امکان در برخی کارخانه‌های بزرگ متروکه، شده است. مراکزی که خط تولید آنها یا مدت‌هاست جمع‌آوری شده و یا با هدف جایگزینی صنعت ماینینگ جمع آوری می‌شود. چرا که استخراج رمزارز با استفاده از یارانه انرژی بسیار به صرفه‌تر از تولید در کشور است. نبود نظارت در این بخش موجب وارد آمدن فشاری مضاعف بر شبکه برق کشور شده که از سال گذشته در تمامی بخش‌ها شاهد آثار این فشار هستیم.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *