سایت خبری پیام ما آنلاین | گام بلند تایلند برای هوشمندسازی شهر ها

با مشارکت انگلستان و در حوزه‌هایی چون حمل و نقل و توسعه شهری صورت می‌گیرد

گام بلند تایلند برای هوشمندسازی شهر ها





گام بلند تایلند برای هوشمندسازی شهر ها

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۳:۰۵

شهر هوشمند (smart city) از آن دسته اصطلاحاتی است که امروزه در ادبیات مربوط به توسعه پایدار بسیار از آن استفاده می‌شود. استفاده وسیع از فناوری اطلاعات و جمع‌آوری داده‌ها از طریق اینترنت و سپس دسته‌بندی آنها و اعمالشان در موارد و مشکلات مختلف، اصلی‌ترین عنصر در تعریف یک شهر هوشمند است.

تا همین چند سال قبل، بیشتر در قاره اروپا و آمریکا می‌شد شهرهای هوشمند را پیدا کرد اما امروزه شهرهای مختلف شرق آسیا با سرعتی شگفت‌آور در حال هوشمند کردن بخش‌های مختلف خود مانند بخش حمل‌و‌نقل، خدمات شهری، انرژی، محیط زیست و حتی محیط‌های فرهنگی هستند. تایلند یکی از کشورهایی است که با کمک گرفتن از کشورهای پیشرفته دنیا شهرهای خود را به سمت هوشمندسازی پیش می‌برد. بر اساس گزارش پایگاه اطلاعاتی OpenGovAsia، قرار است انگلستان طی قراردادی با کشور تایلند زمینه شکل‌گیری شهرهای هوشمند را در این کشور فراهم کند. طبق این توافق، انگلیس و تایلند بر سر مساله حمل‌و‌نقل، توسعه شهری و زیرساخت‌های مختلف همکاری می‌کنند و بیش از 200 کسب و کار از این همکاری به وجود خواهد آمد. این همکاری بیش از تایلند به نفع انگلیس است. در واقع ابتکار این طرح از آکادمی فناوری بریتانیا است که در سال 2020 به عنوان بخشی از استراتژی دولت این کشور برای حمایت از مشاغلی که از قرنطینه حاصل از همه‌گیری کرونا آسیب دیده بودند، ارائه شد. طبق این طرح، از بین 100 شرکت تجاری در مجموع 30 شرکت انتخاب شدند تا در ماموریت تجاری مشترک با تایلند و هوشمندسازی شهرهای این کشور مشارکت داشته باشند. گفتنی است که ماموریت تجارت مجازی (virtual trade) یکی از مولفه‌های اصلی شکل‌گیری شهرهای هوشمند در تایلند است که سود فراوانی برای دو کشور به خصوص انگلیس دارد. طبق توافق دو کشور انگلیس و تایلند، قرار است به زودی کتابچه راهنمای شهر هوشمند (Smart City Handbook) که با کمک سازمان همکاری اقتصاد دیجیتال (DEPA) تدوین شده، منتشر شود. به جز این، قرار است یک مرکز داده (data center) در بانکوک برای جمع آوری اطلاعات و استفاده از آنها برای تصمیم گیری در مورد مشکلات شهری پایتخت تایلند و سایر مناطق هوشمند این کشور دایر شود. همچنین شبکه تجارت دیجیتال (Digital Trade Network) که چندی پیش به عنوان یک برنامه آزمایشی 3 ساله کار خود را در انگلستان آغاز کرد، فعالیت خود را در تایلند شروع می‌کند. این اقدامات روابط تجاری بین انگلستان و تایلند را عمیق‌تر می‌کند. در طول سال گذشته، تجارت دو طرف از 5 میلیارد پوند فراتر رفته است و دو کشور امیدوارند در طول چند سال آینده درآمد حاصل از همکاریشان دو برابر بیشتر از این مقدار شود.
شهر هوشمند دقیقا چه شهری است؟
اما شهر هوشمند چیست؟ شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای توسعه پایدار و رفع چالش‌های شهری استفاده ‌کند. در این شهرها جمع‌آوری اطلاعات و تنظیم و دسته‌بندی آن‌ها و ارائه بهترین راه‌حل به افراد و نهادهای دولتی و غیردولتی در اولویت قرار داد و معضلات شهر از طریق همین جمع‌آوری اطلاعات حل می‌شود.
برای درک درست مفهوم شهر هوشمند و کارکردش باید از برخی مثال‌ها استفاده کرد. ترافیک هر روزه شهرهای بزرگ را در نظر بگیرید. برخی معابر به علت تراکم خودروها، تنگ بودن معابر، وجود ایستگاه بی آرتی و … ساعت‌ها دچار ترافیک می‌شوند.
حال، فرض کنید یک اپلیکیشن شروع به جمع آوری داده در رابطه با این ترافیک کند. این اپلیکیشن ساعت شلوغی، محل آغاز ترافیک، محل تنگ شدن معابر و … را به دست آورده و به اطلاع کاربر می‌رساند. همزمان بر اساس اطلاعات شهری، این اپلیکیشن می‌تواند بهترین زمان برای حضور در بزرگراه، مسیرهای فرعی خلوت و سایر اطلاعات مفید برای فرار از ترافیک را به مخاطب ارائه دهد. این دقیقا کارکردی است که شهر هوشمند دارد. در شهر هوشمند یک سیستم اینترنتی مرکزی و گسترده وجود دارد که اطلاعات دقیق را از سایر بخش‌ها که خود هوشمند هستند، دریافت کرده و سپس بر اساس جدول داده‌ها، گزارشی دقیق از مشکلات شهری و راه حلشان ارائه می‌دهد.
امروزه شهرهای بسیاری از سیستم هوشمند مرکزی استفاده می‌کنند. مناطقی از ابر شهرهایی مانند سئول، استکهلم، تایپه، نیویورک، سنگاپور و … هوشمند شده‌اند و از این شهرها بابت پیشرفت در زمینه هوشمندسازی و توسعه پایدار تقدیر شده ‌است.
ساختمان هوشمند، ارمغانی جدید برای شهرهای هوشمند
لازمه یک شهر هوشمند این است که تجهیزات و اجزاء مختلف آن هم هوشمند باشند. سطل‌های زباله، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، پل‌ها، گاردریل‌ها و حتی ساختمان‌های شهر همه و همه باید هوشمند شوند. این هوشمندسازی از این جهت لازم است که اولا اطلاعات از طریق تجهیزات هوشمند باید به سیستم مرکزی مخابره شود و ثانیا، خود این بخش‌ها به تنهایی می‌توانند در افزایش کارایی شهر نقش داشته باشند.
ساختمان‌های هوشمند از جمله بخش‌های مهم برخی شهرهای هوشمند هستند. بر اساس گزارش پایگاه مهندسی CEMEX Ventures، ساختمان هوشمند، سازه‎ای مجهز به فناوری‌های نوآورانه است که اجازه می‌دهد تمام سیستم‌های موجود در ساختمان، خودکار و خود تنظیم (self-regulated) شوند. ساختمان هوشمند با استفاده از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا (IoT)، به دنبال بهبود قابلیت تجهیزات مختلف بنا، بهینه سازی و افزایش ایمنی است. در واقع، ساختمان هوشمند همانند شهر هوشمند عمل کرده و سعی می‌کند از طریق پردازش اطلاعات بنا را سرپا نگه دارد. به طور مثال، سامانه‌های کنترل انرژی میزان مصرف انرژی را زیر نظر قرار داده و آن را با بازدهی بیشتری مدیریت و حفظ می‌کنند. این سیستم‌ها باعث می‌شوند در صورت اتلاف انرژی، سیستم به صورت خودکار دستگاه پرمصرف را خاموش یا اتلاف انرژی را کنترل کند یا حداقل به صاحب‌خانه که به سیستم مرکزی ساختمان هوشمند دسترسی دارد، اطلاع دهد. همچنین، سیستم مرکزی یک ساختمان هوشمند از طریق سنسورهای موجود در بخش‌های یک ساختمان، ناکارآمدی بخش‌های مختلف یک سازه را آنالیز کرده و بهترین راه حل را برای کاهش این ناکارآمدی ارائه می‌دهد. از این رو می‌توان گفت که ساختمان هوشمند یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های یک شهر هوشمند است که می‌تواند توسعه پایدار آن شهر را تضمین کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *