پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سازمان جنگل‌ها، رئیس قاطع و فسادناپذیر می‌خواهد

سازمان جنگل‌ها، رئیس قاطع و فسادناپذیر می‌خواهد





۵ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۲۶

برای انتخاب رئیس سازمان جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیزداری سه مولفه اهمیت اساسی دارد: یک. از منابع طبیعی و دستگاه مدیریتی آن شناخت داشته باشد: رئیس جدید این سازمان باید شناختی از منابع طبیعی تجدید شونده (جنگل‌ها و مراتع) داشته باشد تا بتواند آنها را به خوبی مدیریت کند. دانشی که در اینجا از آن صحبت می‌کنیم با دانش کشاورزی کاملا متفاوت است. در کشاورزی ما نهاده‌ای را به زمین داده، چیزی را می‌کاریم و سپس برداشت می‌کنیم. اما در منابع طبیعی،‌ این طبیعت است که این کارها را انجام می‌دهد، بنابراین نیاز است که رئیس جدید قوانین طبیعی را شناخته و از دخالت‌های غیرمجاز انسانی جلوگیری کند تا طبیعت بتواند کار خود را انجام دهد.

به این منظور مدیری که در راس سازمان جنگل‌ها قرار می‌گیرد باید تخصصش در زمینه منابع طبیعی بوده، اکولوژی و اکوسیستم را بشناسد و در کنار آن تجربه کار اجرایی داشته باشد. سازمان جنگل‌ها سازمانی است که دارای میراث کارشناسی است، با این حال متاسفانه به این هویت کارشناسی لطماتی وارد شده است. در سازمان جنگل‌ها در مقاطعی شورای عالی مرتع،‌ جنگل و خاک اثرگذار بود اما به تدریج این شورا اثرگذاری خود را از دست داده است. همچنین گرچه سازمان جنگل‌ها در حد معاونت وزیر است اما شبکه مدیریتی آن در سطح کشور در حد یک وزارتخانه به حساب می‌آید. در تمام کشور اداره کل و در شهرستان‌ها دو سه واحد نظارتی و حفاظتی و ادارات را داریم‌، بنابراین فردی که قرار است در راس این سیستم باشد باید بتواند از این توان بهره بگیرد. دو. توان اجرایی، مدیریتی و قاطعیت داشته باشد: اگر وسعت ایران را 168 میلیون هکتار در نظر بگیریم 30 میلیون هکتار آن شامل شهرها،‌ زمین‌های کشوری و اراضی صنعتی است و بقیه تحت مدیریت سازمان جنگل‌هاست که باید برای حفاظت، احیا و بهره‌برداری از آنها اقدام کند، این در حالی است که تمام دستگاه‌های دولتی و سایر نهادها و اشخاص و بخش خصوصی چشم طمع به این عرصه دارند. بنابراین رئیس این سازمان در عین اینکه معاون وزیر است باید در مقابل خواسته‌های وزیر جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها از این میراث گرانقدر نگهبانی کند. ما سال‌ها از این موضع دفاع می‌کردیم که این سازمان در حد وزارتخانه است زیرا باید این قدرت را داشته باشد تا از حریم مهمی که در اختیار دارد حفاظت کند. متاسفانه طرح کاداستر که باید بعد از ملی شدن اراضی در کشور اجرایی می‌شد هنوز بعد از 60 سال به پایان نرسیده که نشان‌دهنده ضعف این سیستم است. اگر همه زمین‌ها سند داشته باشند هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند به این راحتی روی آن دست بگذارد. از این رو رئیس جدید سازمان جنگل‌ها باید طرح‌های مدیریتی برای تمام این عرصه‌هایی که تحت مدیریتش است داشته باشد تا مدیریت در چارچوب این طرح‌ها انجام شود. همچنین قرار بود از سال 1396 طرح جایگزین برای جنگل‌های شمال ارائه شود که تاکنون این طرح تهیه و ارائه نشده است. سه. به مشارکت مردم در مدیریت منابع طبیعی باور داشته باشد: پیش از ملی شدن اراضی، عرصه‌های جنگلی،‌ مرتعی و بیابانی کشور به شکل خرده‌مالکی یا توسط خوانین مدیریت می‌شد که با قانون ملی شدن‌، مدیریت آنها به دولت واگذار شد. مدیریت دولتی طی دهه‌ها موفق عمل نکرده و همین امر سبب شده بحث مدیریت مشارکتی از سوی بسیاری از مدیران مطرح می‌شود. رئیس جدید سازمان جنگل‌ها باید به مشارکت مردم باور داشته باشد و بداند مناطقی که امروز در اختیار سازمان جنگل‌هاست قرن‌ها توسط مردم مدیریت شده است. در این راستا مدیریت می‌تواند توسط مردم محلی بوده و سازمان نقش پشتیبانی علمی و فنی را داشته باشد. توجه داشته باشیم که مشارکت را باید فراتر از پیمانکاری و کارگری جامعه محلی باید در نظر گرفت. آنها در کنار دانش بومی خود نسل جدید تحصیل‌کرده را دارند که می‌توانند با تلفیق دانش روز و دانش بومی حفاظت را به بهترین شکل انجام دهند. سازمان جنگل‌ها هم می‌تواند به عنوان ناظر حضور داشته و فعالیت‌های درست را پشتیبانی و آنچه نادرست است را اصلاح کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی در اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری با مجامع جهانی تاکید کرد

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

عضو میز تخصصی صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد:

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

گردشگری بازوی پیش‌برنده توسعه پایدار هنر است

مدیرمسئول نگارخانه «ترانه باران»:

گردشگری بازوی پیش‌برنده توسعه پایدار هنر است

میراث تاریخی کپنهاگ در آتش‌ سوخت

میراث تاریخی کپنهاگ در آتش‌ سوخت

اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کافی نیست

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور:

اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کافی نیست

تدوین طرحی برای مدیریت سفر در طول سال

در نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی سفر اعلام شد

تدوین طرحی برای مدیریت سفر در طول سال

پای غیرمجازها روی گلوی هتل‌داری

هتل‌ها بدون مسافر ماندند

پای غیرمجازها روی گلوی هتل‌داری

حفاران غیرمجاز در سرخه دستگیر شدند

حفاران غیرمجاز در سرخه دستگیر شدند

توقف موقت انتقال آب خلیج‌فارس در «ارسنجان»

پروژهٔ انتقال آب، یک محوطهٔ تاریخی را تهدید می‌کند

توقف موقت انتقال آب خلیج‌فارس در «ارسنجان»

نظر کاربران

محمدی

دقیقا نکته درستی است و نکته آن این است که در طول یکسال و نیم رییس فعلی سازمان درست با همین رویکرد بود و دوستانش که از این موضوع ناراحت هستند حالا با همین شعار میخواهند ضربه بزنند استفاده از ظرفیت مردمی برای مدیریت جنگل مبارزه با فساد گماردن مدیران دست پاک ، گرفتن سند آق مشهد، تالاب انزلی، دماوند، ،بازکشت قدرت و ابهت بخشیپچدن به سازمان به خصوص در استانها، بازنگری عوارض موضوع ماده ۱۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع بعد از ۴۶ سال در هیئت دولت، مجوز استخدام ۸۶۰ نفر جذب نیروی انسانی جدید و ۷۶۰ نفر فرزندان معزز شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، اجرای طرح آبخوان داری و پخش سیلاب در ۳۴ منطقه مستعد مشرف به دشت های بحرانی کشور، کاداستر بیش از ۵۶ میلیون هکتار و ... که در این جا نمی گنجند تنها بخشی از زحمات همکاران متخصص سازمان با ریاست دکتر منصور به دست آمده است . اما نکته این است که در کشور ما هر کس کارش را بلد است آنقدر کسانی که حال کار کردن ندارند و یا منافعشان در خطر می‌افتد به دنبال بی ثباتی آن هستند و اینطور است که هیچ وقت کشور ما سامان نمیگیرد مدیران قوی و کاربلد را با پوپولیسم ی به بیرون می‌رانیم تا دوستانم بر مسند قدرت قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *