پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک میلیارد کودک در معرض خطر بحران اقلیمی

یونیسف هشدار داد

یک میلیارد کودک در معرض خطر بحران اقلیمی





۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۹

مهتاب جودکی: یونیسف با انتشار گزارش تازه‌ای اعلام کرد یک میلیارد کودک در معرض «ریسک بالای» تغییرات اقلیمی قرار دارند.
بر اساس اعلام صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، کودکان جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، نیجریه، گینه و گینه بیسائو در معرض بیشترین خطرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی قرار دارند به طوری که آثار این بحران علاوه بر تحصیلات، سلامت این کودکان را تهدید می‌کند و آنها را در معرض بیماری‌های کشنده قرار می‌دهد.
این گزارش با عنوان «بحران اقلیمی، بحران حقوق کودکان است: معرفی شاخص‌های خطرات اقلیمی برای کودکان» که روز جمعه منتشر شده، اولین تجزیه و تحلیل جامع تغییرات آب‌وهوایی از منظر آثار آن بر کودکان است. گزارش یونیسف کشورها را بر اساس میزان مواجهه کودکان به تنش‌های آب‌وهوایی و محیطی مانند توفان‌ها و موج‌های گرما و همچنین آسیب‌پذیری آنها در برابر این تغییرات ناگهانی، بر اساس دسترسی آنها به خدمات ضروری، رتبه‌بندی کرده است.
یونیسف در گزارش خود می‌گوید تقریباً نیمی از جمعیت ۲.۲ میلیارد نفری کودکان جهان (ساکن در 33 کشور طبقه‌بندی شده) در معرض «ریسک بالای» تغییرات اقلیمی هستند. بر اساس این گزارش، این کودکان به دلیل نبود خدمات ضروری کافی مانند آب و مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی، با تنش‌های مرگبار آب‌وهوایی ناشی از تبعات متعدد بحران اقلیمی روبه‌رو هستند. این یافته‌ها آمار کودکانی را که امروزه تحت تأثیر این تبعات قرار گرفته را منعکس می‌کند و می‌گوید این ارقام به احتمال زیاد با تشدید تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی بدتر می‌شود.
هنریتا فور، مدیر اجرایی این نهاد وابسته به سازمان ملل می‌گوید: «برای نخستین بار، از اینکه کودکان در کجا و چگونه در برابر تغییرات آب‌وهوایی آسیب می‌بینند، تصویری کامل داریم. این تصویر به طور غیرقابل تصوری وحشتناک است. تنش‌های آب‌وهوایی و محیطی طیف کاملی از شاخصه‌های حقوق کودکان را تضعیف می‌کند؛ از دسترسی به هوای پاک، غذا و آب سالم تا تحصیل، مسکن، آزادی و حتی حق بقا. تقریبا هیچ کودکی از این آثار در امان نیست.» به گفته او کودکان سراسر جهان از سه سال پیش صدای خود را بلند کرده و خواستار عمل شده‌اند و یونیسف حامی خواسته آنها برای تغییر است، چرا که بحران اقلیمی، بحران ضایع شدن حقوق کودکان است.»
شاخص خطرات آب‌وهوایی برای کودکان (CCRI) نشان می‌دهد 240 میلیون کودک به شدت در معرض سیلاب ساحلی، 330 میلیون کودک در معرض طغیان رودخانه‌ها، 400 میلیون کودک به شدت در معرض توفان، 600 میلیون کودک به شدت در معرض بیماری‌های منتقله از حشرات، 815 میلیون کودک به شدت در معرض آلودگی سرب، 820 میلیون کودک به شدت در معرض امواج گرما، 920 میلیون کودک به شدت در معرض کمبود آب و یک میلیارد کودک به شدت در معرض سطوح بسیار بالای آلودگی هوا هستند.
بر اساس گزارش یونیسف تقریباً تمام کودکان جهان در معرض یکی از تبعات تغییرات اقلیمی، نظیر موج گرمایش، سیل، توفان، خشکسالی و آلودگی هوا هستند، اما یک میلیارد کودک شهروند ۳۳ کشور همزمان با سه تا چهار مورد از تبعات تغییرات اقلیمی درگیر هستند. همچنین بیشترین کودکان در معرض ریسک، آنهایی هستند که در کشورهای درگیر خشکسالی و بحران آبی زندگی می‌کنند.
این گزارش همچنین نشان می‌دهد که بین تولید گازهای گلخانه‌ای و نقاطی که کودکان بیشترین تأثیرات ناشی از آب و هوا را تحمل می‌کنند، ارتباطی وجود ندارد. به طوری که 33 کشور «بسیار پر خطر» در مجموع فقط در انتشار 9 درصد از CO2 تولید‌شده در جهان نقش دارند. این در حالی است که 10 کشور دارای بیشترین انتشار گازها، در مجموع نزدیک به 70 درصد از انتشارات جهانی را تشکیل می‌دهند و فقط یکی از این کشورها در فهرست «بسیار پر خطر» رتبه‌بندی شده است.
«هیچ کودکی مسئول افزایش دمای جهان نیست اما کودکان بیشتر از همه آسیب خواهند دید» اما یونیسف از دولت‌ها و مشاغل می‌خواهد که به حرف‌های کودکان گوش دهند و اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تسریع کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *