پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لاریجانی منتقد پای کارِ شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان از اعلام دلایل احراز نشدن صلاحیت لاریجانی به او خبر داد

لاریجانی منتقد پای کارِ شورای نگهبان

لاریجانی خطاب به شورای نگهبان: مهر محرمانه نامه را حذف کنید تا نامه‌ شورا را منتشر کنم





لاریجانی منتقد پای کارِ شورای نگهبان

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۹

|پیام ما| سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری اعلام کرد که دلایل احراز نشدن صلاحیت علی لاریجانی به صورت مکتوب به او اعلام شده است. ساعاتی پس از این اظهارنظر، علی لاریجانی به سخنان سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داد و درخواست کرد مهر محرمانه از روی این نامه برداشته شود تا او بتواند این دلایل را به صورت عمومی منتشر کند. همچنین در این نشست سخنگوی شورای نگهبان تایید کرد که آملی لاریجانی عضو این شورا، اعتبارنامه ابراهیم رئیسی را امضا نکرده است.

50 روز پس از انتخابات علی لاریجانی همچنان قصد سکوت ندارد. گویی او همچنان بابت رد صلاحیتش در شوک است. رئیس سابق مجلس جزو سیاستمداران حرفه‌ای کشور به شمار می‌رود و بعید است انتقادهای او از شورای نگهبان حاصل هیجان باشد. به نظر می‌رسد لاریجانی در مقام سیاستمدار مورد اعتماد نظام به منتقد شماره یک شورای نگهبان بدل شده است.
دیروز 16 مرداد ماه در اولین نشست خبری سخنگوی جدید شورای نگهبان، هادی طحان‌نظیف، سوالی درباره اعتراض علی لاریجانی به اعلام نشدن دلایل عدم احراز صلاحیتش در فرآیند بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شد و سخنگوی شورای نگهبان در مورد این مساله گفت: «تاکنون دلایل عدم احراز صلاحیت تعدادی از داوطلبان ریاست جمهوری به خودشان به صورت حضوری اعلام شده و برخی تلفنی و برخی دیگر به صورت مکتوب بوده است البته درباره برخی دیگر از داوطلبان نیز این مسئله در حال انجام است، شورای نگهبان برای اعلام و انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، منع قانونی و شرعی دارد.» او سپس اعلام کرد که دلایل احراز نشدن صلاحیت علی لاریجانی به او خبر داده شده است.
ساعاتی پس از این اظهارنظر علی لاریجانی به اظهارات طحان‌نظیف واکنش نشان داد. او خطاب به شورای نگهبان نامه‌ای نوشت و درخواست کرد که دلایل احراز نشدن صلاحیتش از محرمانه بودن خارج شود. لاریجانی اظهار کرد:« سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز اینجانب را اعلام کرده‌اید. متاسفانه نامه‌ای که اخیراً برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به دلیل محرمانگی قانوناً قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف کنید تا بتوانم نامه‌ی شورا را برای اطلاع عموم علنی کنیم».
پیش از این هم لاریجانی 2 بیانیه خطاب به شورای نگهبان منتشر کرده بود و از آنها خواسته بود که دلایل احراز نشدن صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری به صورت رسمی و عمومی منتشر شود.
پس از بیانیه اول او عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان در توییتی اعلام کرد که برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن، در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است.
پس از آن لاریجانی درخواست کرد که این شورا بر اساس سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی شورای نگهبان دلایل احراز نشدن صلاحیت او را منتشر کند. لاریجانی در بیانیه‌های خود تاکید کرده بود که کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با او و خانواده‌اش در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اثبات شده است بنابراین دلایل احراز نشدن صلاحیت او باید منتشر شود.
پیش از تصویب طرح صیانت از کاربران اظهارنظر نمی‌کنیم
در ادامه این نشست خبری طحان‌نظیف در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و این مسئله که گفته شده بود تهیه این طرح با هماهنگی شورای نگهبان انجام شده است، گفت:«واقعا هیچ هماهنگی قبلی و پیشینی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد چرا که ما تا لحظه آخر نمی‌دانیم مجلس چه چیزی را نهایتا تصویب می‌کند.
درباره طرح صیانت از کاربران هم، تا زمانی که متن کامل و نهایی و مصوب مجلس به شورای نگهبان ارسال نشود، ما درباره متن نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.»
سخنگوی شورای نگهبان افزود: «اطمینان می‌دهم که اگر این طرح یا هر طرح و لایحه دیگری با قانون اساسی یا شرع مغایرت داشته باشد، به صراحت آن را اعلام خواهیم کرد چرا که رعایت حقوق مردم و اجرای قانون برای ما مهم است.»
توضیح در مورد امضا نشدن اعتبارنامه رئیس‌جمهور توسط برخی اعضای شورا
طحان‌نظیف همچنین در این نشست درباره امضا نشدن اعتبارنامه رئیس‌جمهور جدید از سوی برخی اعضای این شورا از جمله آملی لاریجانی گفت: «اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب در جلسه شورای نگهبان قبل از تنفیذ امضا شده و تمام کسانی که در جلسه حضور داشتند، امضا کردند. براساس قانون، خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نمی‌آید.»
در ادامه سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره احتمال تمدید برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: «نسبت به برنامه چنین خبری را نشنیدم که قرار باشد تمدیدی صورت بگیرد البته در برنامه ششم یکبار تمدید صورت گرفته است اگر بنا باشد برنامه هفتم نوشته شود، لازم است که سیاست‌ها مبنا باشد و دولت لایحه تهیه کرده و مجلس تصویب کرده و به شورای نگهبان ارسال کند؛ ما بارها اعلام کرده‌ایم که شورای نگهبان نقشی در تهیه طرح‌ها و لوایح و همچنین تصویب مصوبات ندارد و صرفا مجلس قانون گذار است.» طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره دیدار آیت‌الله جنتی با دبیرکل اوپک گفت: «این دیدار به درخواست دبیرکل اوپک انجام شد و مسبوق به سابقه هم بود، البته به دلیل شأن آیت‌الله جنتی در ریاست مجلس خبرگان، این دیدار انجام شد و دیدار خوبی هم بود. در این دیدار راجع به دغدغه‌های جمهوری اسلامی درباره نفت، تاکید بر حق بهره‌برداری و صادرات نفت ایران و همچنین رفع تحریم‌های ظالمانه صحبت شده است.»
مخالفت‌ها و موافقت‌ها جدی با حذف غربالگری اجباری
او درباره طرح جوانی جمعیت گفت: «درباره طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مخالفت‌ها و موافقت‌های جدی در سطح جامعه وجود داشت البته اگر بخواهم دقیق‌تر عرض کنم، مخالفت‌ها و موافقت‌ها در برخی موضوعات مثل غربالگری بیشتر از بقیه موارد است. امیدواریم با ایراداتی که نسبت به طرح جوانی جمعیت گرفته شد، پس از اصلاح آن توسط مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان یک قانون مفید و قابل اجرا داشته باشیم.»
سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما در شورای نگهبان به دنبال توسعه اختیارات خود نیستیم بلکه دنبال اجرای اختیارات قانونی خود هستیم، نه بیشتر و نه کمتر. او در مورد اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما در شورای نگهبان است ولی نقشی در تدوین قانون نداریم اما قانون فعلی نیازمند اصلاحات است. از مجلس انتظار داریم در زمینه اصلاح قانون انتخابات به صورت جامع گام بردارد. طحان‌نظیف درباره مصوبات اخیر شورای نگهبان اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ایراداتی در شورای نگهبان مواجه شد که در نهایت در قالب برخی ابهامات و اشکالات به مجلس ارسال کردیم، همچنین 28 مورد از استعلامات دیوان عدالت اداری توسط فقهای شورای نگهبان بررسی و پاسخ داده شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *