پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شاید در این مرحله وابمانیم

وزیر بهداشت در نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار تعطیلی 2 هفته‌ای شد

شاید در این مرحله وابمانیم

سعید نمکی: نمی‌دانیم زائران افغانستانی و پاکستانی چطور به ایران آمده‌اند





شاید در این مرحله وابمانیم

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۴۰

|پیام ما| پس از تعطیلی 2 هفته‌ای در تهران به دلیل گسترش موج پنجم کرونا، همچنان تعداد مبتلایان و بیماران فوت شده بسیار زیاد است. مراجعه زیاد بیماران به مراکز درمانی سبب شده برخی به صورت سرپایی مداوا شوند و حالا وزیر بهداشت با نوشتن نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار تعطیلی دوباره شده است. او گفته ممکن است طرح درمان سرپایی پاسخ ندهد و ما در این مرحله وا بمانیم. به همین خاطر درخواست کرده تا در صورت تعطیلی دوباره، نیروهای نظامی و انتظامی در این زمینه به میدان بیایند.

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رهبر انقلاب در مورد مشکلات موج پنجم کرونا نکاتی را مطرح کرد و از ایشان کمک خواسته است. او در بخشی از این نامه آورده است:« گفتیم اگر سخت نگیریم، در رعایت پروتکل‌ها اهمال کنیم، مرزها، ایجاد قرنطینه‌ها، ورود اتباع خارجی، به خصوص از کشورهای شرقی مبتلا به ویروس جدی گرفته نشود این نظام سلامت خسته و گرفتار فرو می‌پاشد.»
او ادامه داده است:«تهران را بنا به درخواست ما تعطیل اعلام کردند ولی هیچ اتفاقی نیفتاد، همه رستوران‌ها و محل‌های کسب و کار باز بود. تعداد قابل توجهی به سفر، به خصوص استان‌های شمالی رفتند. گفتیم و نوشتیم که وقتی سیستان و بلوچستان گرفتار است روزانه حداقل 12 اتوبوس از زابل به گلستان می‌رود.»
وزیر بهداشت در قسمتی دیگر از این نامه به حضور زائران پاکستانی و افغانستانی در ایران اشاره کرده است:« شهرهای مذهبی همه روزه بدون اطلاع ما میزبان زائران افغانستانی و پاکستانی است که ما اصلا خبر نداریم و نمی‌دانیم از کجا و چگونه آمده‌اند؟ و آلودگی در چه حدی‌است؟»
او همچنین در نامه‌اش در مورد ورود غیرقانونی از مرزهای شرقی و جنوب شرقی، مراسم متعدد در انتخابات، میهمانی‌ها و … ضمن ابراز ناراحتی اشاره کرده است:«پیشنهاد دادیم که موج جدید می‌تواند چالش بزرگ امنیتی ایجاد کند.»
او هشدار داده است:« ما تاکنون علی‌رغم تنگناهای فراوان نگذاشته‌ایم بیماری بدون تخت بماند شاید در این مرحله وا بمانیم و ضروریست در سطح شورایعالی امنیت ملی مطرح شود و راهکاری ملی برای ایستادگی فراهم شود.»
نمکی در این نامه گفته است که از بی‌تفاوتی و ساده‌انگاری احساس خطر عمیق می‌کند. او توضیح داده است:«با این موج خیزی سهل‌انگارانه بیماری اگر تخت هم داشته باشیم نفر نداریم.»
او ادامه داده است:«در این ایام گذار مداخله جدی حضرتعالی و به صحنه آوردن کلیه امکانات کشور برای مقابله جدی با این پدیده ویرانگر ضروریست.»
وزیر بهداشت درخواست تعطیلی 2 هفته‌ای جدی را در این نامه مطرح کرده و گفته است:« شاید ایستادگی و بکارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد.»
او در پایان اشاره کرده است: « اگر روزانه هزاران نفر در کلینیک‌های تخصصی و سرپایی درمان نمی‌شدند و این بار هم قرار بود تخت‌های بیمارستانی تحمیل شود از مدت‌ها پیش تخت کم می‌آوردیم ولی متاسفانه فشار به گونه‌ای است که نگرانم این طرح هم پاسخ ندهد.»
۳۶۶ بیمار جان‌باختند
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به بعد از ظهر یکشنبه 10 مرداد ماه، ۳۲هزار و ۵۱۱ بیمار جدید مبتلا به ویروس کووید-1۹ در کشور شناسایی شدند و۳۶۶ بیمار هم جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.
همچنین تا روز یکشنبه 5 هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
از ابتدای شیوع کرونا در ایران (اسفند ۹۸) تا کنون ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
قدرت بالای سرایت دلتا
در میان تمام جهش‌های ویروس کرونا به وجود آمدن 4 سویه آلفا، بتا، گاما و دلتا نگرانی های بیشتری به بار آوردند. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا درگیر سویه دلتا هستند.
بر اساس گفته سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در حال حاضر بیش از ۱۶۴ کشور در دنیا گرفتار موج دلتا شدند.
علیرضا رئیسی در این‌باره گفت:«ویروس جهش یافته دلتا با قدرت سرایت بسیار بالا حتی در کشورهایی که میزان بالایی از واکسیناسیون را انجام داده اند، باعث ایجاد موج جدید و افزایش آمار ابتلاها شده است. این موضوع نشان دهنده دو نکته مهم است، یکی اینکه بر اساس الگوهای موجود در سطح دنیا، در افرادی که واکسن زده‌اند از جمله سنین بالا و مشاغل پرخطر، نشان داده شده که میزان بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری، پایین‌تر است. بنابراین خواهش ما این است که گروه‌های اعلام شده حتما برای واکسیناسیون ثبت‌نام کنند.»
رفت‌و‌آمد بیمار کرونایی
برای دارو در سطح شهر
‌در چنین شرایطی که پزشکان و مسئولان نسبت به قدرت سرایت بالای این ویروس هشدار می‌دهد، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد رسیده است.
سیما سادات لاری گفت: «میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۳۹.۲۲ درصد رسیده که این میزان کمترین حد رعایت از اوایل تیر ماه ۱۳۹۹ تاکنون است.»
همچنین شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به تاخت و تاز شدید کرونا در کشور به ایسنا گفت: «به هیچ وجه آینده روشنی از یک ماه آینده ویروس نداریم، تمام امید ما مثل پیک‌های قبلی این است که خود ویروس فروکش کند و این در حالی است که سیستم درمانی کشور شرایط بسیار سختی دارد.»
او افزود: «دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی به طور مداوم کار می‌کنند و مستهلک می‌شوند و مشکلات اکسیژن در اکثر بیمارستان‌ها وجود دارد. »
با گسترش سویه دلتا کرونا و پر شدن تخت‌های بیمارستانی برخی از بیماران به صورت روزانه برای دریافت دارو رمدسیور به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. شکوهی درباره مراجعه روزانه مبتلایان به بیمارستان بیان کرد: «برای این موضوع متاسف هستم. یک فرد کرونایی را باید روزانه از خانه بیرون بیاوریم تا با اتوبوس، تاکسی، مترو و… به بیمارستان بیاید و چندین نفر را در راه یا در بیمارستان آلوده کند که دارو دریافت کند؛ در حالی که فرد کرونایی باید در قرنطینه باشد. مگر همه این افراد با ماشین شخصی به بیمارستان می‌آیند که رمدسیویر دریافت کنند تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد؟»
آخرین وضعیت واکسیناسیون
بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا روز یکشنبه ۹ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۰۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۷۹ نفرهم دُز دوم را تزریق کرده‌اند و در مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۸۲ دُز رسید.
شیوه دریافت نوبت واکسن به این شکل است که گروه‌های سنی اعلام شده باید حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.
هم‌اکنون متولدین ۱۳۴۵ و قبل از آن امکان ثبت‌ نام دارند.
علاوه بر آن، متولدین ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵ که ساکن استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند، امکان ثبت‌نام دارند.
برخلاف گذشته سامانه ازین پس تک نوبتی است و مردم همان موقع که وارد سامانه شده و ثبت نام می‌کنند، پاسخ و اطلاعات محل و تاریخ واکسیناسیون شان را دریافت می کنند و نیازی نیست منتظر پیامک بعدی باشند.
رئیسی سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا همچنین در مورد نحوه فراخوان واکسیناسیون افراد دیابتی اظهار کرد: بانک اطلاعاتی دیابتی‌ها و کسانی که انسولین تزریق می‌‌کنند، موجود است و از طرف مراکز بهداشتی درمانی فراخوان می‌شوند.
بنابراین فعلا امکان ثبت‌نامشان نیست، عجله نکنند و از طرف ما فراخوان می ‌شوند.
گفتنی است، از تاریخ 7 مردادماه واکسیناسیون مشاغل پرخطر بر اساس فاز سوم واکسیناسیون آغاز شده که شامل معلمین، اساتید حوزه و دانشگاه، زندانیان، رانندگان سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و بانک‌ها شده است.
سخنگو ستاد مبارزه با کرونا پیش‌بینی کرده که تا پایان شهریور فاز سوم واکسیناسیون به اتمام خواهد رسید.
هیچ شهری در وضعیت آبی نیست
بر اساس نقشه رنگ‌بندی جدید کرونا در کشور در حال حاضر ۲۸۵ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری دارای وضعیت آبی نیست.
رئیسی در این‌باره گفت: در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها رو به افزایش است. بسیاری از تخت های بیمارستان‌ها اشغال شده و این هشدار بسیار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین منوال رعایت شوند، تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین تری شویم.
در این میان خبرهای ناگوارتری از برخی استان‌های کشور به گوش می‌رسد.
مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ایرنا گفت: افزایش ناگهانی جمعیت بیماران مبتلا به سویه دلتای ویروس کرونا سبب بحران داروی این حوزه در مناطق زیر پوشش دانشگاه در سطح استان خراسان رضوی شده است.
علی روح‌بخش بیماران کووید ۱۹ را در خراسان رضوی در پنجمین دوره طغیان ویروس کرونا «بیش از حد انتظار» توصیف و بیان کرد: «به همین خاطر وضعیت تامین داروی «فاوی‌پیراویر» ظرف سه روز آتی در شرایط بحرانی قرار خواهد گرفت.
او همچنین از مواجهه دانشگاه علوم پزشکی با کمبود سرم خبر داده است.
شمار آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس همه‌گیر بطور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است زیرا شمار بیماران بستری در مراکز درمانی به حدود ۵۰۰ نفر در روز رسیده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *