سایت خبری پیام ما آنلاین | سیل چین؛ هشداری برای پذیرش واقعیت تغییرات اقلیمی

میزان بارش سالیانه ژنگژو در عرض 3 روز اتفاق افتاد و فاجعه رقم خورد

سیل چین؛ هشداری برای پذیرش واقعیت تغییرات اقلیمی

وقوع چنین سیلی در شرایط عادی به ندرت ممکن است هر هزار سال یکبار اتفاق بیفتد اما تغییرات اقلیمی وقوع بلایایی طبیعی را افزایش داده است





سیل چین؛ هشداری برای پذیرش واقعیت تغییرات اقلیمی

۱ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۰۷

جاری شدن سیل در یکی از استان‌های مرکزی در چین بسیاری از خیابان‌ها و محله‌ها را زیر آب برد، مسافران را در واگن‌های قطار گیر انداخت، آب سدها و رودخانه‌ها را به خروش آورد که تاکنون جان حداقل 33 نفر را گرفته است. باران‌های سیل‌آسا که از حدود یک هفته پیش استان هنان را در هم کوبیده، صدها هزار نفر را مجبور به جابه‌جایی کرده و به گفته مقامات این استان خسارتی معادل 190 میلیون دلار (یک میلیارد و 220 میلیون یوآن) بر جای گذاشته است. برق خیلی از محله‌ها رفته و کارخانه‌هایی مانند اپل و نیسان نیز خسارت دیده‌اند. سیل هزاران خودرو را با خود جابه‌جا کرد و بالا آمدن سطح آب سدهای محلی همچنان جان بسیاری را تهدید می‌کند تا جایی که ارتش چین عمدا دیوار یکی از سدها را منفجر کرد تا آب پشت آن که ایالت‌های پرجمعیت را تهدید می‌کرد، جاری شود. انفجار این سد سه‌شنبه شب در شهر لیویانگ اتفاق افتاد.

هنان با جمعیتی نزدیک به 99 میلیون نفری یکی از پرجمعیت‌ترین و فقیرترین استان‌های چین است که میزبان بسیاری از سایت‌های فرهنگی و تاریخی مانند معبد بودایی شائولین، مولد هنرهای رزمی چینی مانند کونگ‌فو و ووشو است. این استان یکی از قطب‌های اصلی صنعتی و کشاورزی به شمار می‌رود.
بیشترین آسیب به ژنگژو، مرکز این استان با 12 میلیون جمعیت و مسافرانی وارد شده که ساعت‌ها در قطار این شهر گیرافتادند. متروی بسیاری از شهرها و روستاهای کوچک نیز تخریب شده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان با توجه به اینکه احتمال بارش‌های بیشتری وجود دارد و با ادامه عملیات امداد و نجات، نرخ مرگ‌و‌میر افزایش پیدا می‌کند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که باران‌های شدید بسیاری از خانه‌ها را در شهر گونگی در غرب ژنگژو نابود کرده و تاکنون 4 نفر کشته شده‌اند. بالاتر رفتن سطح آب رودخانه‌های شین‌شیانگ از میزان هشداردهنده و طغیان هفت آبگیر نیز 58 منطقه و جان 470 نفر را تحت تاثیر قرار داده است.
شهرها در آستانه فروپاشی
یکی از ترسناک‌ترین صحنه‌هایی که این چند روز در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد فاجعه‌ای بود که روز سه‌شنبه در خط 5 متروی ژنگژو رخ داد. هنگام شلوغی بعد از ظهر آن روز، بعد از ورود آب‌های گل‌آلود به تونل و سپس واگن‌های قطار، صدها نفر از سرنشینان قطار داخل تونل گیر افتادند. خیلی‌ها با پست کردن ویدیوهایی از داخل واگن‌ها نشان دادند که مردم چگونه به دستگیره‌های سقفی واگن آویزان شده‌اند تا سر خود را بالاتر از سطح آب نگه دارند؛ صحنه‌ای که چین و سراسر دنیا را تکان داد. یکی از نجات‌یافتگان این حادثه در وب‌سایتی نوشته بود زمانی که آب وارد مترو شد قطار میان دو ایستگاه متوقف شد. کارکنان مترو ابتدا مسافران را هدایت به ترک قطار کردند تا از طریق تونل خارج شوند اما به خاطر سیل شدیدی که پیش روی‌شان بود خیلی زود به آنها گفته شد که به داخل واگن برگردند. زمانی که تمام مسافران به قطار برگشتند آب به کمرشان رسیده بود و سطح آب با ورود آب از شکاف میان درهای مترو بالاتر و بالاتر می‌رفت. در نوشته این مسافر آمده «ما سعی کردیم روی صندلی‌ها بایستیم تا اینکه ارتفاع آب تا سینه بالا آمد. من خیلی ترسیده بودم اما آنچه از بالا آمدن آب ترسناک‌تر بود، از بین رفتن هوا و به سختی نفس کشیدن خیلی از مسافران بود».
در نهایت این مسافر به خاطر کمبود اکسیژن از حال می‌رود تا اینکه با لرزش موبایلش بیدار می‌شود و مادرش پای تلفن به او می‌گوید که گروه امداد و نجات در راه است. آتش‌نشانان پنجره‌های واگن را شکستند تا هوای تازه وارد شود و مسافران را نجات دادند. این حادثه 12 کشته و 5 زخمی به دنبال داشت. یک مسافر زن به رسانه‌ها می‌گوید که ابتدا از دیدن شدت آب ورودی به قطار گریه‌اش بند نمی‌آمده، چند نفر دیگر نیز همینطور. اما در نهایت مسافران تصمیم می‌گیرند یکدیگر را دلداری دهند و برای ذخیره کردن انرژی ساکت بمانند.
اتفاقی که هر هزار سال یکبار رخ می‌دهد
به گفته مقامات هنان بارش بیش از 20 سانتی‌متر باران در عرض یک ساعت در بعدازظهر سه‌شنبه بی‌سابقه بوده که معادل یک‌سوم میزان بارش ثبت‌شده در سال گذشته است؛ اتفاقی که به گفته ایستگاه هواشناسی ژنگژو «هر هزار سال یکبار» می‌افتد. سازمان منابع آبی هنان سطح بارش در بخش‌هایی از این استان را «هر 5 هزار یک بار» توصیف کرده است. در واقع میزان بارش سالیانه ژنگژو در عرض 3 روز اتفاق افتاد که تقریبا 30 برابر میزان عادی در این فصل است؛ تقریبا در هر ساعت 20 سانتی‌متر.
تغییرات اقلیمی دلیل اصلی وقوع سیل چین
به گزارش نشریه فارن پالیسی، وقوع سیل در شهرهای چین در گذشته و توفان‌های ویرانگر سال 2012 در پکن اغلب به شبکه فاضلاب قدیمی و نامناسب ربط داده می‌شد. با توسعه‌یافتگی شهر ژنگژو، پیک‌های وقوع سیل هم 30 درصد افزایش داشته است. سرمایه‌گذاری‌های بسیاری برای بهینه‌سازی شبکه فاضلاب در سال 2014 انجام شد که میزان آب بسیاری را جذب و بازیافت می‌کند.
یکی از بدترین بلایای طبیعی مدرن در چین بعد از زلزله تانگشان در سال 1976، یک سال قبل از آن یعنی 1975 رخ داده بود که در آن 62 سد شامل سد Banqiao واقع بر رودخانه Ru بر اثر وقوع توفان نینا در هم شکستند. شکست این سد سومین سیل مرگبار تاریخ چین را رقم زد که 30 شهر را فرا گرفت و بیش از 170 هزار نفر غرق شدند یا جان خود را از دست دادند. بارش سال گذشته نیز یکی از شدیدترین و مرگبارترین سیل‌ها بود که موجی از شایعات را مبتنی بر احتمال شکسته شدن سد بحث‌برانگیز سه دره که بر روی رود یانگ تسه کیانگ قرار دارد، به همراه داشت.
تابستان گذشته در چین سیلی در مجاورت رود یانگ‌تسه رخ داد که جان صدها نفر را گرفت و میلیون‌ها نفر را مجبور به نقل مکان کرد. بارش باران نیز سطح آب سد سه دره که از سال 2003 افتتاح شده را به بالاترین میزان آن رسانده بود که خطر در هم شکستگی آن را به همراه داشت.
وقوع سیل اخیر چین نشانه‌ای آشکار از تغییرات اقلیمی است. از چین تا آلمان گرفته تا برخی از شهرهای آمریکا و کانادا، کشورهای دنیا شاهد رکورد ثبت بالاترین دمای هوا، وقوع سیل،‌ آتش‌سوزی‌های گسترده و نابودی مناطق مختلف بوده‌اند. به گفته دانشمندان وقوع سیل در تابستان امسال باید هشداری برای رهبران سیاسی دنیا باشد تا در برابر افزایش دمای زمین اقدامات جدی انجام دهند.
زمانی که دمای جو زمین بالا می‌رود رطوبت بیشتری جذب شده که هنگام وقوع توفان‌ها تبدیل به بارش سنگین می‌شود با اینکه آن سوی دیگر دنیا موج گرما،‌ خشکسالی و آتش‌سوزی‌های گسترده به افزایش دمای زمین ارتباط داده شده است.
یکی از محققان ارشد محیط زیست و تغییرات اقلیمی کانادا می‌گوید که بدون تغییرات اقلیمی این بارش‌های امروز رخ نمی‌داد. هوا گرمتر شده، رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد و منجر به وقوع توفان‌های شدیدتر از گذشته می‌شود.
هفته گذشته وقوع سیل غرب آلمان و بیشتر اروپا را فرا گرفت و بسیاری از روستاها را زیر آب برد و برخی از زیرساخت‌ها را به دریایی از خرابه تبدیل کرد. این سیل حداقل جان 200 نفر را گرفته است و پس از وقوع آن، مقامات از ارتباط این پدیده با تغییرات اقلیمی و لزوم مقابله با بحران و کاهش اثراتش می‌گویند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *