پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اجباری با مرگ

گفت‌وگو با مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس سرباز معلمان سیستان و بلوچستان

اجباری با مرگ

یکی از سربازها می‌گوید اتوبوس ولوو قدیمی بود و در مسیر چند مرتبه خراب شده بود





۵ تیر ۱۴۰۰، ۰:۲۰

سربازان روایت دقیقی از آنچه بر آن‌ها گذشته ندارند. نمی‌دانند روز پنجشنبه 3 تیرماه در هوای گرگ و میش اول صبح، میدان سنگی اتوبوس ولوو را منحرف کرده بود یا این جدول وسط جاده بود که ماشین را به چپ و راست متمایل کرده است. یک نفر از گردنه‌های پی‌درپی می‌گوید و دیگری از سرپایینی جاده دهشیر یزد. اما آنچه همگی بر سر آن اتفاق نظر دارند، خرابی اتوبوس است. اتوبوس ولوو که چندباری تا رسیدن به شهر آباده خراب شده بود، به یکباره فکر توقف و ترمز از سرش می‌پرد و واژگون می‌شود.

هنوز 24 ساعت از واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در نقده آذربایجان‌غربی نگذشته بود که اتوبوس سرباز معلمان در نقطه دیگری از ایران واژگون شد. اتوبوسی که قرار بود حدود 39 نفر را از استان سیستان و بلوچستان به استان فارس و محل خدمتشان برساند، بین راه دچار نقص فنی شد و جان 5 نفر را گرفت.
یونس جمال‌زهی یکی از سرباز معلم‌هایی است که در اتوبوس حضور داشت،‌ او که 24 ساله است، مرگ 4 نفر از دیگر دوستانش را به چشم دیده و حالا در بیمارستان ابرکوه خاتم‌الانبیا در یزد بستری شده است. او که ساکن خاش است، خودش را ابتدا به زاهدان رسانده و در نهایت با اتوبوس راهی آباده که محل خدمتش بوده، شده است. او به روزنامه «پیام‌ما» توضیح می‌دهد که اتوبوس به حوالی ساعت 12 ظهر از زاهدان راه افتاده و حوالی ساعت 6 و 30 دقیقه صبح به دلیل نقص فنی در یکی از سرازیری‌های محور دهشیر یزد ترمز بریده است. آنطور که یونس می‌گوید اتوبوس ابتدا به جدول برخورد می‌کند و بعد در مسیر مقابلش به یک دستگاه تریلی می‌خورد و در نهایت متوقف می‌شود،فرآیندی که در ذهن او بیش از 5 دقیقه زمان برده است. سربازان در تمام این مدت در اتوبوس گرفتار بودند. اتوبوسی که به گواه او سرعتش در طول مسیر بالا نبود. یونس که در این حادثه پوست سرش به طور کامل جدا شده، می‌گوید باقی دوستانش که بزرگترین‌ آن‌ها متولد سال 71 بوده در تفت و یزد بستری شدند. او حال عمومیش را مساعد توصیف می‌کند.
اتوبوس چندباری در مسیر خراب شد
رضا بلوچی، سرباز معلم دیگری است که در اتوبوس بوده و توصیف نسبتا دقیق‌تری از رویداد دارد. او به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید اتوبوس بعد از نماز صبح که به طرف آباده حرکت کرد در گردنه سرپایینی سیستم ترمز و دنده‌اش از کار افتاد. او می‌گوید: «همه چیز دچار مشکل شده بود درها ناخودآگاه باز و بسته می‌شدند، در نهایت در سرپایینی ورودی دهشیر اتوبوس به یک میدان بزرگ برخورد کرد و منحرف شد.» بلوچی که در جریان حادثه به این دلیل که سرش به شیشه اتوبوس برخورد کرده بود، بیهوش شده،‌ ادامه می‌دهد که اتوبوس در نهایت به یک تریلی برخورد می‌کند و متوقف می‌شود، تقریبا همان چیزی که سایر دوستانش نیز در خاطر دارند.
اتوبوسی که سرباز خبرنگاران را با خودش راهی کرده بود، ولووی قدیمی بوده است. رضا بلوچی می‌گوید، اتوبوس در مسیر هم چندباری خراب شده بود اما چاره‌ای جز ادامه دادن مسیر با آن نبود: بعد از حادثه من بیهوش شده بودم، کسانی که به هوش بودند هم نمی‌توانستند خودشان را از اتوبوس بیرون بیندازند، زیرا هم سرعت ماشین زیاد بود و هم در گردنه و سرپایینی‌های با شیب زیاد قرار گرفته بود.»او 21 ساله و ساکن نیکشهر بوده است و مانند ده‌ها نفر دیگر برای گذراندن دوره آموزشی قرار بوده به آباده اعزام شود و در نهایت به منطقه خودش بازگردد و آموزش ابتدایی را به کودکان آغاز کند. هدفی که حالا خودش در توصیف آن یک جمله تکرار شونده دارد: «قسمت نبود.» رضا حدود یک ساعت بعد از حادثه به هوش آمده و تا مدتی هم حواسش به جا نیامده بود. پایش شکسته اما پزشکان وضعیتش را مساعد توصیف کردند و او را روز جمعه از بیمارستان مرخص کردند. او از دیگر دوستانش نیز خبرهایی دارد، یکی از دوستان دیگرش که اهل نیکشهر بوده در این سانحه انگشتان دستش را از دست داده و پایش هم شکسته است. او می‌گوید در این سفر یک سروان هم همراهیشان می‌کرده سروان ناهیدی که گویا اهل سراوان بوده و در دم جان باخته است.
تعیین تکلیف سربازی نیمه‌تمام
هنگام مخابره خبر واژگونی اتوبوس سرباز معلم‌ها، سیل پیام‌های تسلیت روانه سیستان و بلوچستان شد اما رضا بلوچی می‌گوید تنها افرادی از سپاه عیادت او رفته‌اند. او از آن‌ها پرسیده که تکلیف سربازی نیمه‌تمامش چه می‌شود که در پاسخ شنیده پس از بهبود حال سایر سرباز معلم‌ها باید با بخش انسانی تماس بگیرند و جویا شوند. او می‌گوید این مساله فعلا بلاتکلیف است.
طیب شه‌بخش، راشد پاهنگ، عبدالرحمن دلیری، سروان ناهیدی، ناصر گلستان‌زاده، 5 نفر دیگری هستند که در این حادثه جان باختند. آنطور که خبرگزاری‌ها روایت کردند از این تعداد 4 نفر سرباز بودند و یک نفر هم کمک راننده بوده است.
نقص فنی تایید شد
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا روز پنجشنبه نقص فنی اتوبوس را تایید کرده بود. سرهنگ شیروانی گفته بود که اتوبوس با 39 سرنشین به علت نقص فنی ترمز با جدول وسط جاده برخورد می‌کند و واژگون می‌شود. در دو روز گذشته خبرهایی درباره فوت سایر مصدومان نیز منتشر شده بود که رئیس اورژانس استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا آن را تکذیب کرده بود و گفته بود هیچ یک از مصدومان فوت نشدند. احمد دهقان وضعیت سایر مصدومان را بهتر از روز گذشته توصیف کرده بود او تاکید کرده بود: چهار مسافر و کمک راننده اتوبوس مذکور در این حادثه فوت کردند و هر دو راننده تریلی و اتوبوس زنده هستند.
پیگیری قضایی حادثه
مسئولان قضایی در استان یزد خواستار پیگیری علل حادثه شدند. همچنین مقرر شده با دستور رئیس کل دادگستری استان یزد مدیرکل پزشکی قانونی در اسرع وقت پیرامون تحویل اجساد حادثه مقرر شد پزشکان در اسرع وقت نسبت‌به معاینه و تحویل اجساد به بازماندگان اقدام کنند. غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری استان یزد همچنین تاکید کرده است: دادستان شهرستان تفت که حادثه در آن منطقه اتفاق افتاده باید سریعاً با ارجاع امر به کارشناس رسمی نسبت‌ به بررسی علت یا علل حادثه پیگیری و اظهار نظر کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

نظر کاربران

Parsa

واقعا یه معذرت خواهی دردی دوا نمیکنه ،مسئولین لطفا پیگیری کنید نزارید خون دوستامون پایمال بشه ،از شما بزرگوار سرکار خانم دانائی، خواهشمندم که به سمع مسئولین برسونید ،ما با این وضعیت جسمی نمیتونیم بریم سرکار آزاد (کارگری)لطفا لطفا حداقل ما تویه همین آموزش پرورش جذب کنن ،باسپاس از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *