سایت خبری پیام ما آنلاین | درخواست عذر خواهی علنی

مطالبه مردم و خانواده خبرنگار کشته شده در حادثه واژگونی اتوبوس

درخواست عذر خواهی علنی

پلیس راهور اطلاعیه‌ای در مورد دلایل حوادث واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان منتشر کرد





۹ تیر ۱۴۰۰، ۰:۰۲

پلیس راهور ناجا روز گذشته دلایل حوادث واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان را اعلام کرد. همچنین سخنگوی دولت هم در نشست علنی خود از همه مردم ایران بابت هر گونه نقصان متصور در این حوادث عذرخواهی کرد، اما بر خلاف خواسته خانواده مهشاد کریمی خبرنگار فقید ایسنا، مصدومان حادثه اتوبوس خبرنگاران و همچنین مردم، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان رئیس سازمان متولی این سفر هنوز عذرخواهی نکرده است.

پلیس راهور ناجا، روز گذشته، سه‌شنبه 8 تیرماه، 6 روز پس از حادثه تصادف اتوبوس خبرنگاران و 5 روز بعد از تصادف اتوبوس سرباز معلمان، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد.
حادثه تصادف اتوبوس خبرنگاران، روز چهارشنبه 2 تیرماه در جاده کانی‌سیب به نقده، در استان آذربایجان غربی رخ داد و منجر به فوت 2 خبرنگار و مصدومیت بیش از 20 نفر از سرنشینان اتوبوس شد همچنین حادثه تصادف سرباز معلمان روز پنجشنبه 3 تیرماه در مسیر یزد به آباده اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن چند سرباز معلم و دیگر سرنشینان این اتوبوس شد.بر اساس توضیحات حکیمی‌فر دادستان نظامی استان یزد، در حادثه تصادف و واژگونی اتوبوس سربازان، ۵ نفر از جمله ۳ سرباز معلم، یک مأمور انتظامی مسئول حفظ امنیت سربازان در مسیر و یکی از سرنشینان تریلر جان باختند و ۳۴ نفر دیگر که برای گذراندن دوره آموزشی بدو خدمت از زاهدان عازم آباده بودند، مصدوم شدند. این اطلاعیه نتیجه کمیسیون عالی تصادفات پیرامون این دو حادثه است.
هشدار راننده بر نامناسب بودن اتوبوس
در این اطلاعیه در مورد علت حادثه واژگونی خبرنگاران آمده است:«الف- علت تامه حادثه اتوبوس در استان آذربایجان غربی: 1.بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین نامه راهور)۲- بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک»
در این گزارش بر بی احتیاطی، عدم توانایی و تخطی راننده از سرعت مطمئنه در پیچ و آشنا نبودن او به شرایط راه جغرافیا تاکید شده است در حالی که زهرا کشوری یکی از سرنشینان این اتوبوس که در صندلی ردیف اول و درست پشت سر راننده نشسته بود به «پیام ما» گفت: «راننده از ابتدای حرکت و در ابتدای مسیر مدام در حال غر زدن بود که این راه برای این اتوبوس باریک است و جاده برای این ماشین نیست. او پیش از این اتفاق ویژگی‌های این مسیر را نام برد که نشان می‌داد با آن آشناست.»
دیگر سرنشینان این اتوبوس هم عنوان می‌کنند که ترمز این اتوبوس دقایقی پیش از برخورد با کوه، گاردریل و واژگونی، کار نمی‌کرد و راننده هم در این حین فریاد می‌‌زد که ترمز نداریم. این سفر به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست برای بازدید از پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام شده بود.
انتقادات شدید خانواده مهشاد کریمی به عیسی کلانتری
علی ربیعی سخنگوی دولت به همراه عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران دوشنبه عصر در منزل خانواده مهشاد کریمی خبرنگار فقید ایسنا که جان خود را در این حادثه از دست داد حاضر شدند. در این دیدار خانواده مهشاد کریمی انتقاداتی را به ویژه به رفتار عیسی کلانتری مطرح کردند.
پدر مهشاد کریمی در این دیدار با انتقاد شدید از رفتار عیسی کلانتری گفت: «حرف‌هایی که می‌شنویم غم ما را بیشتر می‌کند. چطور آقای رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد که معاونش این حرف‌ها را بزند؟ ایشان می‌گویند این اتوبوس VIP بوده و رئیس‌جمهور را جابه‌جا کره است! ایشان می‌گوید من برای چه باید عذرخواهی کنم؟! تنها کسی که نه تسلیت گفت و نه عذرخواهی کرد همین آقا بود. در حالی که او مسول بود. او باید از همه مردم عذرخواهی کند.»
مادر مهشاد کریمی هم در جواب عذرخواهی علی ربیعی به او گفت: «چگونه می‌توانیم جان از دست رفته فرزندمان را ببخشیم؟»
همسر مهشاد کریمی در ادامه اظهار کرد:« ما نمی‌بخشیم. بی‌شرمی و بی‌حیایی به جای مسئولیت پذیری در حال تبدیل شدن به فرهنگ غالب بخشی از مسئولان کشور است. از وزارت بهداشت تا استانداری آذربایجان غربی، تا فرمانداری نقده، من را تحت فشار گذاشتند که پدر مهشاد باید بیاید رضایت بدهد که ما شکایتی نداریم. ما راضی به معذرت خواهی و تسلیت شخصی شما نیستیم ما پیگیری می‌خواهیم. ما عذرخواهی علنی می‌خواهیم همانطور که آقای کلانتری علنی توهین کرد. ما انتظار داریم آئین‌نامه‌ای برای ماموریت خبرنگاران ایجاد شود همچنین دولت رفتار فرماندار و آقای کلانتری را به صورت علنی جبران کند.»
روز بعد علی ربیعی سخنگوی دولت، در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درگذشت خبرنگاران محیط زیستی و سرباز معلمان را تسلیت گفت و اظهار کرد: «مهشاد کریمی و ریحانه‌السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمانمان می‌نوشتند در حادثه‌ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیدگان و همکاران رسانه‌ای به‌ویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می‌گویم.»
او خطاب به مردم ایران گفت: «ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می‌طلبم.»
با وجود این اتفاقات، درخواست خانواده مهشاد کریمی برای عذرخواهی رسمی و علنی، به راه افتادن کارزاری برای استعفا عیسی کلانتری و همچنین بیانیه برخی تشکل‌های رسانه‌ای مبنی بر درخواست عذرخواهی سازمان حفاظت محیط زیست،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تا این لحظه نه از سمت خود کناره گرفته است و نه عذرخواهی رسمی و علنی کرده است.
کلانتری، پیش از این در گفت‌وگو با امتداد در مورد این حادثه و نحوه برخوردش با خبرنگاران در شب حادثه اظهار کرده بود:«متاسفانه، اتفاق است دیگر… چه عذرخواهی؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟»
بی‌مبالاتی، علت حادثه اتوبوس سربازان
پلیس راهور ناجا در اطلاعیه خود در مورد حادثه تصادف اتوبوس سرباز معلمان نیز آورده است: «علت تامه حادثه اتوبوس در استان یزد: ۱- بی مبالاتی و عدم مهارت راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، ناشی از بکارگیری وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی مستمر (نقض ماده ۵۴ و ۹۸ آیین نامه راهور)۲- بی مبالاتی مدیرعامل و مدیر فنی شرکت مسافربری ماهان سفر ایرانیان به علت صدور صورت وضعیت برای وسیله نقلیه دارای نقص فنی»
علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود در مورد این حادثه تلخ ضمن عذرخواهی اظهار کرد: « با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می طلبم.»
او ادامه داد:« درگذشت ۷ سرباز معلم عزیز در مسیر دانش‌افروزی برای کودکان در مناطق محروم را غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد. ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان به خانواده ‌ایشان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم.» همچنین دیروز سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم از بررسی علل حادثه واژگونی اتوبوس سرباز معلم‌ها در این کمیسیون خبر داد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *