انتقاد فرمانده ناجا از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی
جان مسافران اتوبوسهای فرسوده در خطر است
۱۲ تیر ۱۴۰۰، ۰:۰۳
فرمانده نیروی انتظامی از فرسودگی ناوگان اتوبوسی انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، فرسودگی اتوبوسهای مسافربری یکی از معضلات جدی سیستم و حملونقل کشور به خصوص در جادههاست. موضوعی که بارها نیز مورد انتقاد قرار گرفته، اما دلایل متعددی برای عدم نوسازی این ناوگان اعلام شده که به نظر میرسد صرفنظر از منطقی یا غیرمنطقی بودن، نتیجه این عدم نوسازی چیزی جز به خطر افتادن جان صدها تن از مسافران این ناوگان نخواهد بود.
در این آخرین حوادثی که فرسودگی اتوبوس، حادثه ساز شد میتوان به حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و همچنین اتوبوس سربازان اشاره کرد که در حادثه مربوط به خبرنگاران اتوبوس مذکور در سال ۱۳۸۵ یعنی ۱۵ سال پیش باز تولید شده و در اتوبوس سربازان نیز وسیله نقلیه دارای نقص فنی مستمر بوده است، این درحالی است که در بسیاری از کشورهای جهان عمر مفید اتوبوسهای بین شهری میان پنج تا ۱۰ سال است.
فرمانده ناجا: ناوگان اتوبوسی کشور فرسوده است
گرچه انتقادات زیادی به فرسودگی اتوبوسها مطرح شده، اما در تازهترین این اظهارات، سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا نیز این موضوع را مورد انتقاد قرار داده و به ایسنا میگوید: «زمانی که حادثه برای اتوبوس خبرنگاران و سربازان رخ داد دستور ویژه به رئیس پلیس راهور ناجا داده شد تا این موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد.» اشتری ادامه میدهد: «آنچه که مشخص است این است که ناوگان اتوبوسی و به خصوص اتوبوسهای بین شهری ما یک ناوگان فرسوده است و شاید بیش از ۱۰ سال باشد که آنچنان اتوبوس جدیدی وارد این ناوگان نشده و باید این ها مورد نظر قرار بگیرد.» فرمانده ناجا با بیان اینکه «باید از نظر زیرساخت اقدامات فنی خوبی صورت بگیرد»، افزود: «همه دستگاهها اعم از وزارتخانه های مربوطه و دستگاههای دارای مسئولیت در این زمینه باید بیشتر همت کنند و خودشان را مسئول کنند. روزانه اتوبوسهایی هستند که حتی مسافر هم دارند اما به دلیل نکات ایمنی همکاران ما مانع از حرکت آنها در پایانه و پلیس راه میشوند. ما عقب افتادگی در این خصوص داریم و امیدواریم که همه تلاش کنند و بتوانیم این تصادفات را به صفر برسانیم و کاهش دهیم.»
فرمانده ناجا نخستین فردی نیست که از فرسودگی اتوبوسها به عنوان یکی از دلایل وقوع تصادفات رانندگی انتقاد کرده است. پیش از او کریمیسنجری، از کارشناسان صنعت خودرو نیز به این موضوع پرداخته و گفته بود: «قریب به ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده تجاری که ۶۰ درصد آنها را اتوبوسهای شهری و برونشهری تشکیل میدهند، همچون تهدیدی آشکار در خیابانها و جادههای کشور به جابجایی مسافر مبادرت دارند. دولت سیزدهم باید به این نکته توجه داشته باشد که جایگزینی اتوبوسهای فرسوده یکی از مهمترین اولویتها در خودروسازی کشور است.» صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در تیرماه سال ۹۹ در گفتوگویی با ایسنا گفته بود که در طرح نوسازی خودروهای فرسوده قرار است که ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه کامیون، اتوبوس، مینی بوس و کامیونت را نوسازی کنیم و این یعنی دستکم ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه وسیله نقلیه سنگین فرسوده در حال تردد در جادههاست.
هشدار دو سال پیش پلیس راه در مورد اتوبوسها و مینیبوسهای فرسوده
بیش از دو سال پیش نیز، سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده وقت پلیس راه کشور نسبت به بکارگیری اتوبوسها و مینیبوسهای فرسوده به عنوان سرویس ادارات، کارخانجات و مدارس هشدار داده و به ایسنا گفته بود: «ناوگان فرسوده اتوبوس و مینیبوس یکی از دلایل تصادفات و به خصوص در ۳۰ کیلومتری شهرهاست. متأسفانه خیلی از خودروهایی که تحت عنوان سرویس شرکتها به خصوص در بخش خصوصی و حتی مدارس استفاده میشود، جزو ناوگانی است که در گذشته در جاده تردد داشته اما بعداً به دلیل قانون، تنها امکان تردد در جاده را از دست دادند و به همین دلیل برای ادامه فعالیت مجبورند در مسیرهای کوتاه تردد کنند. نظارت کمتری بر این خودروها وجود دارد و متاسفانه اکثر این خودروها در سن فرسودگی هستند و عمدتاً نیز بخش خصوصی آنها را به کار گرفته است که همین موارد میتواند ریسک وقوع حوادث رانندگی در این خودروها را افزایش دهد.»
آنچه که حمیدی حدود دو سال پیش به آن اشاره و نسبت به آن هشدار داده بود، مشابه مورد اتوبوس خبرنگاران محیط زیست است؛ اتوبوسی فرسوده که به عنوان سرویس کارخانه سیمان و برای مسیرهای کوتاه از آن استفاده شده و این بار بدون صورت وضعیت در اختیار ماموریت رسانهای سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته بود.
دهها مورد دیگر از هشدار و ابراز نگرانی از ناوگان فرسوده اتوبوسرانی در حوزه برون و درون شهری وجود دارد، اما سوال جدی اینجاست که چرا تاکنون ارادهای برای حل این معضل وجود نداشته و چه اولویتهایی بالاتر از حفظ جان انسانها برای متولیان نوسازی ناوگان حملونقل جادهای وجود داشته است؟
چند روز پیش هم دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفته بود متاسفانه هیچ طرح ویژهای برای اسقاط اتوبوسهای فرسوده وجود ندارد و این موضوع مورد حمایت هیچ ارگانی نیست.
به گزارش فارس، سید امیر احمدی گفته است: متاسفانه چندی پیش شاهد تصادف یک اتوبوس حامل خبرنگاران بودیم که اتفاقات ناخوشایندی در آن رخ داد. این اتفاق در حالی رخ داد که مسئولان هیچگونه توجهی به اتوبوسهای فرسوده در سطح شهر نمیکنند.
به گفته او اگر با همین روند پیش رویم شاهد مرگ و میر بیشتری در سطح شهر خواهیم بود. در حال حاضر 8 میلیون دستگاه خودرو فرسوده در سطح شهر تردد می کنند که در سال 1404 سونامی خودرو فرسوده خواهیم داشت و جان مردم در خطر است.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با بیان اینکه بحث نوسازی اتوبوس و اسقاط نداریم، ادامه داد: متاسفانه به اسقاط اتوبوس اصلا توجه نمیشود و با توجه به هزینه سنگین تولید، آنها را بازسازی میکنند و به بحث معاینه فنی آنها هیچ توجهی نمی شود. متاسفانه هیچ طرح ویژه ای برای این اسقاط وجود ندارد و مورد حمایت هیچ ارگانی نیست.
احمدی تاکید کرده است: باید تسهیلات ویژهای به نوسازی کامیون و اتوبوس دهند و بحث معاینه فنی آنها مورد توجه قرار گیرد. اتوبوس نو بسیار کم به بازار عرضه شده است و انتظار داریم که بیش از پیش تولید آنها افزایش یابد.
برچسب ها:
پیشنهاد سردبیر
مسافران قطار مرگ
مطالب مرتبط
در سمینار بینالمللی تأثیر بحرانهای طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد
تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی
مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:
حق ساختوساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد
رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی:
ساختمانهای قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شدهاند
صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی اعلام کرد
مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا:
مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد
یک بنای تاریخی در شوشتر در آستانهٔ تخریب کامل قرار دارد
وضعیت بحرانی «خانه گازر»
رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان خبر داد
۸ بنای تاریخی اردستان در وضعیت اضطرار مرمت
زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت
نمنمدوزی با مهرههای رنگارنگ
روابطعمومی وزارت میراثفرهنگی در اطلاعیهای بر تداوم همکاری با مجامع جهانی تاکید کرد
پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است
عضو میز تخصصی صنایعدستی در گفتوگو با «پیام ما» مطرح کرد:
راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی
- مقاصد جذاب و معروف برای کمپ زدن در طبیعت بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید