پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیطره اصولگرایان بر کلان‌شهرهای ایران

آرای شمارش شده از انتخابات شورای شهر حکایت از پیروزی لیست‌های نزدیک به شورای ائتلاف و جبهه وحدت دارد

سیطره اصولگرایان بر کلان‌شهرهای ایران

لیست پذیرفته‌شدگان اعضای شورای ششم هنوز مشخص نشده است با این حال یکی از نامزدهای لیست وحدت به شمارش آرای اسکناسی انتقاد کردند





۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۴۶

|پیام ما | انتخابات شوراهای شهر در سراسر ایران در روزهای گذشته تعیین تکلیف شد. روند شمارش آرا در کلان‌شهرها به پایان رسید و تقریبا مشخص شد که مرداد ماه چه کسانی روی صندلی‌های پارلمان شهری می‌نشینند و سکان‌دار شهرها خواهند بود، به نظر می‌رسد که در بیشتر شهرها نمایندگان نزدیک به جبهه اصولگرایان پیروز میدان شدند. از زمان شمارش آرا تاکنون اما اعتراضاتی نسبت به مدت زمان شمارش و نحوه شمارش آرا نیز مطرح شده است. که در ادامه مروری بر آن‌ها داریم.

شیراز از اولین کلان‌شهرهایی بود که نتایج انتخابات شورای آن مشخص شد. براساس آمار اولیه، محمد‌تقی تذروی بیشترین تعداد آرا را در میان شیراز داشته است. او که در دوره پنجم عضو علی‌البدلی بود که به نفر اصلی تبدیل شد، از حلقه ائتلافی اصولگرایان است. براساس اطلاعات مندرج در سایت شورای شهر شیراز او عضو کمیسیون عمران و حمل نقل، سلامت و محیط زیست و همزمان فرهنگی و اجتماعی نیز است. براساس لیست 13 نفره راه یافته به شورای شهر شیراز اما تنها نام یک خانم به چشم می‌خورد که افسانه خواست خدایی که نام او هم در لیست مشترک شورای وحدت و ائتلاف انقلاب آمده است.
تکلیف پارلمان شهری اصفهان نیز مشخص شده است. اصفهان یکی از شهرهایی بود که یازده نفر از اعضای فعلی آن رد صلاحیت شدند. اقدامی که باعث اعتراض شده بود حتی پیش‌تر حسن فایضی رئیس ستاد انتخابات شوراهای اصلاح طلبان در اصفهان در این باره گفته بود: جریان اصلاح‌طلبان نسبت به موضوع رد صلاحیت‌ها به شدت معترض است و اگر کاندیداهای شاخص اصلاح طلبان تایید نشوند، ممکن است اصلاح طلبان پای صندوق های رای حاضر نشوند. مجید نادر الاصلی که بیشترین آرا را در میان نامزدهای دیگر پیدا کرده است، نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم بود.
یک زن بیشترین آرای شورای شهر تبریز را کسب کرد
در شورای شهر مشهد نیز لیست ۱۵ نفره «شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» پیشتاز شد و ایمان فرهمندی بیشترین تعداد رای را به خود اختصاص داده است. او پیشتر کارشناس حمل‌و‌نقل همگانی و پاک سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک مشهد بود.
در تبریز اما حکیمه غفوری بیشترین تعداد آرا را کسب کرده است. براساس آخرین آمار منتشر شده دو نفر از اعضای فعلی شورا که متعلق به لیست امید نبودند هم به شورای شهر تبریز راه پیدا کردند اما قاطبه لیست متعلق به اعضای شورای ائتلاف است. حکیمه غفوری نیز مادر شهید جبهه مقاومت اسلامی صادق عدالت‌اکبری است.
کوچ اعضای شورای پنجم به شورای ششم
در یزد نیز 10 نفر از اعضای شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به شورای شهر راه پیدا کردند و یک نفر از اعضای لیست هم به عنوان اولین نفر از اعضای لیست علی البدل راهی پارلمان این شهر خواهد شد. مرتضی شایق از اعضای دوره قبل شورای شهر و رئیس چهارمین دوره شورا نیز به شورای ششم راه پیدا کرده است. در یزد نیز رد صلاحیت‌ها حواشی به دنبال داشت. سپنتا نیکنام عضو زرتشتی این شورا که البته برای شورای شهر تهران کاندیدا شده بود،‌ در کلاب‌هاوس گفته بود که به دلیل عدم التزام به اسلام او را رد صلاحیت کردند. محسن ابوترابی در شهر یزد بیشترین تعداد آرا در انتخابات شورای ششم را کسب کرده است. او هم مانند شایق عضو دوره پنجم شوراها بود رئیس ستاد ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب،‌ در شهر یزد بود.
در شورای شهر کرمان نیز لیستی موسوم به لیست میثاق پیشتاز انتخابات شورای شهر شده است. لیستی که گفته می‌شود نزدیک به جبهه پایداری است. از شورای پنجم نیز سه نفر به شورای ششم راه پیدا کردند که هر سه نفر نزدیک به طیف اصولگرایانند. براساس اعلام فرمانداری منصور ایران‌منش بیشترین آرا را در میان نامزدها کسب کرده است. او از اعضای شورای پنجم کرمان است.
در تهران آمارها غیررسمی است
در تهران اما هنوز چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است. اما خبرها به صورت غیررسمی حاکی از پیروزی لیست شورای ائتلاف با سرگروهی مهدی چمران است. چمران دیروز در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به این اخبار منتشر شده، گفته بود برای حضور در شورای ششم از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده است: «برنامه‌ریزی از مدت‌ها قبل انجام شده است و نخستین کار، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است که از دوره قبل باقی مانده است؛ از جمله مترو و برخی از بزرگراه‌ها و سایر پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی که ناتمام مانده و در این دوره به اتمام نرسیده است.» براساس اخباری که به صورت غیررسمی در چند روز گذشته منتشر شد به نظر می‌رسید که ترکیبی از لیست شورای ائتلاف و شورای وحدت رای آورده است و دست‌کم نام‌هایی چون مرتضی طلایی و ابوالفضل قناعتی نیز به شورای ششم راه پیدا می‌کنند. اما تا لحظه انتشار این گزارش و براساس خبرهای غیررسمی لیست نزدیکان به قالیباف پیشتاز است. این پیشتازی و این انتشار خبرهای غیررسمی روز گذشته اعتراض یکی از اعضای لیست شورای وحدت را هم در بر داشت، حسن بیادی به رویداد 24 گفته بود که شمارش آرای شورای شهر اسکناسی است: اسکناسی یعنی اینکه به محض دیدن اسم یکی از اعضای لیست ائتلاف (مثلا آقای چمران)، از شمردن رای مابقی اسامی که به صورت ترکیب چند لیست از سوی مردم نوشته شده، خودداری کرده و همه را جزو رای لیست ائتلاف محاسبه کرده‌اند. او با بیان اینکه زبان ما از اتفاق رخ داده قاصر است و به اعتراض‌های ما پاسخی داده نشده است، تاکید می‌کند: جامعه روحانیت نیز طی نامه‌ای به نحوه شمردن آرا اعتراض کردند، اما هنوز نتیجه‌ای نداشته و نمی‌دانیم باید چه کاری انجام دهیم. اما دو روز گذشته رئیس انتخابات شهرستان تهران به این نحوه شمارش آرا که روشی مرسوم در انتخابات شوراهای شهر است انتقاد کرده بود. اما فرمانداری تهران اعلام کرده که لیست نهایی راه یافتگان به شورای ششم در نهایت روز سه شنبه یعنی امروز اعلام می‌شود.

در جریان بررسی و شمارش آرای انتخابات شوراهای شهر اما یک درگیری هم در یاسوج رخ داده است. ایلنا دیروز در این‌باره نوشته بود که اعتراضات میان هواداران دو نامزد شورای شهر بود که در نهایت با دخالت پلیس متوقف شد. براساس گفته‌های شاهدان این حامیان بر سر نتیجه شمارش آرا معترض بودند.
تکلیف انتخابات شورای شهر و روستا در بیش از 1400 شهر مشخص شده است و حدود 8 شهر به دلیل حد نصاب نرسیدن برگزاری انتخابات به صورت جانشینی اداره می‌شوند. اعضای شوراها در شهر و کلان‌شهر و روستا چندی دیگر سکان اداره و تصمیم‌گیری برای شهر را به دست می‌گیرند و به نظر اولین دستورکارشان نیز انتخاب شهردار هم طیف با خودشان است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *