سایت خبری پیام ما آنلاین | امهال تسهیلات کرونا روی کاغذ

به رغم ابلاغ مصوبه امهال تسهیلات کرونا از سوی بانک مرکزی، بانک‌ها همچنان ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند

امهال تسهیلات کرونا روی کاغذ

دریافت کنندگان تسهیلات کرونایی در بخش گردشگری می‌گویند بانک‌ها به ازای هر ماه امهال وام، از ما جریمه دریافت می‌کنند





۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۳۲

سه روز پیش معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در صفحه اینستاگرام خود از ابلاغ مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص امهال بازپرداخت وام بخش گردشگری، از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل خبر داد. اما همچنان فعالان بخش گردشگری از اظهار بی‌اطلاعی بانک‌ها در خصوص این ابلاغیه خبر می‌دهند. گویا قرار نیست موضوع امهال از روی کاغذ فراتر رود. علاوه بر این، بعضی شاغلان بخش گردشگری معتقدند استمهال وام محقق شده نه امهال آن، به این دلیل که بانک‌ها به ازای هر ماه امهال وام که بر اساس مصوبات ستاد کرونا صورت گیرد، اقدام به دریافت سود مضاعف از دریافت‌کنندگان وام می‌کنند.

بسیاری از فعالان گردشگری تسهیلات کرونایی که دولت در یک سال گذشته به این بخش پرداخت کرد را نه راه‌حلی برای رفع مشکلات، که معضلی جدید می‌دانند که بر تمام مسائل آنها اضافه شده است. هر چند در یک ماه اخیر امیدهایی برای زنده شدن دوباره گردشگری با صدور گذرنامه برای گردشگران خارجی و همچنین شروع واکسیناسیون، زنده شده است. اما واقعیت این است که بخش گردشگری در ایران در یک سال و نیم گذشته آنقدر هزینه برای وقوع اتفاقات مختلف پرداخته است که شاید به این زودی نتواند خسارات وارده را جبران کند. در این میان بازپرداخت وامهایی که فعالان این بخش به امید بهبود وضعیت دریافت کرده بودند، باری شده بر تمام مشکلاتی که به این بخش تحمیل شده است.
در پی اعلام معاون گردشگری کشور مبنی بر ابلاغ مصوبه ستاد کرونا توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل در خصوص امهال وام‌های دریافت شده توسط فعالان بخش گردشگری، گویی باز هم داغ دل این صنف تازه شد. بعضی با نظرات گلایه‌آمیز در حساب اینستاگرام ولی تیموری سعی کردند صدای خود را به گوش او برسانند و بعضی از طریق رسانه‌ها از مصائب این بخش گفتند و ناتوانی که وزارت گردشگری در مدیریت این بحران داشت.
استمهال، نه امهال
سید محمد‌جواد امامی مدیرعامل آژانس لیانا پرواز به رسانه «راه‌ بلد» در خصوص اینکه بانک‌ها قوانین و قواعد خود را برای دریافت اقساط تسهیلات کرونایی دارند، از برداشت خودسرانه بانک از حساب دریافت کنندگان می‌گوید و اینکه نه تنها امهال وام اتفاق نیفتاده بلکه بانک‌ها اقدام به استمهال وام‌ها می‌کنند: «وام‌های بخش گردشگری در واقع استمهال شده نه امهال، به این معنی که به خاطر مهلتی که بانک‌ها به ما می‌دهند برای پرداخت وام‌ها علاوه بر سود نرمال، جریمه سنگینی هم بابت مهلتی که داده شده دریافت می‌کنند. اگر وام را با سود 12 درصد دریافت کرده باشیم و 5 ماه امهال شود، سود به 19 درصد و 20 درصد می‌رسد. ما یک وام 240 میلیونی دریافت کردیم تا بتوانیم دفتر و کارکنان خودمان را در این شرایط حفظ کنیم، امهال این وام از آذر سال گذشته تا فروردین ماه امسال حدود 15 میلیون جریمه برای ما در پی داشت، یعنی علاوه بر سود 12 درصد جریمه هم برای ما اعمال شده بود. این وام نه تنها کمک کننده نبود که باعث ضرر و زیان هم برای ما شده است.» بر اساس تعاریف حقوقی، در امهال، در جریان مهلت دادن به بدهکار جهت بازپرداخت بدهی، جریمه تاخیر لحاظ نمی‌شود. اما در استمهال در صورت مهلت دادن به بدهکار، خسارت تاخیر در پرداخت نیز از او قابل مطالبه خواهد بود.
ابلاغیه‌ای از آسمان
براساس بسته حمایت از کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده که در سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد، بانک‌ها مکلف شده‌اند بازپرداخت تسهیلات کرونا را تا پایان شهریورماه امسال امهال کنند. بر اساس بند ششم این مصوبه: «بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی اخذ شده توسط مشاغل و بنگاه‌های موضوع بند (۵) اعم از تسهیلات کرونایی قبلی و یا تسهیلات جدید موضوع بند (۵)، تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ امهال می‌شود» اما تا زمان تنظیم این گزارش همچنان فعالان گردشگری اعلام می‌کنند که بانک‌ها نسبت به این امر اظهار بی‌‌اطلاعی می‌کنند.
پاسخ ولی تیموری در اینستاگرام به کسانی که از بی‌اطلاعی بانک‌ها خبر می‌دهند این است که: «بگویید پس این ابلاغیه از آسمان آمده است؟» ، «ابلاغیه هنوز به دفاتر شهرستانها نرسیده است» ، «چند روز صبر کنید تا ابلاغیه را دریافت کنند» و…
همه‌چیز روی کاغذ خوب است
همان روزهای ابتدایی که دولت با جنجال رسانه‌ای از پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا خبر داد، برخی کارشناسان حوزه گردشگری هشدار دادند که با شرایط موجود وامی با این میزان بهره نه تنها راهگشا نخواهد بود، بلکه فعالان این بخش را به دولت بدهکار می‌کند. امری که امروز اتفاق افتاده است. فروردین ماه 1399 رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرده بود: «تسهیلات درنظرگرفته شده برای صنعت گردشگری ایران حدود ۱۲ درصد بهره دارد. این وام با سود ۱۲ درصد نه تنها چرخ گردشگری ایران را به حرکت در نمی‌آورد که بلای جان این صنعت می‌شود و بدهی روی بدهی اضافه می‌کند. استفاده از این وام با توجه به وضعیتی که گردشگری به آن دچار شده است، اصلا توجیه ندارد و اعتقاد ما بر این است که مصرف کننده این وام، افرادی خواهند بود که به اصل ماجرای گردشگری ربطی ندارند.» با وجود این هشدارها، استیصال در میان برخی فعالان که نه آینده روشنی را پیش روی خود می‌دیدند و نه امیدی به حمایت‌های اصولی از سوی دولت داشتند، برای نجات کسب و کار خود اقدام به دریافت این وام کردند تا شاید با احیای دوباره گردشگری بتوانند باز هم بایستند و به فعالیت ادامه دهند. اما اتفاقی که افتاد این بود که پیش از آنکه چرخ گردشگری به گردش در بیاید و درآمدی برای بنگاه‌های فعال در این بخش حاصل شود، بانک‌ها اقدام به برداشت اقساط از حساب وام گیرندگان کردند. دولت وعده امهال داد اما بانک‌ها از حساب وام‌گیرندگان جریمه تاخیر برداشت کردند. گویی تمام وعده‌ها قرار است فقط روی کاغذ محقق شود و در عمل با اتفاقات دیگری مواجه باشیم.
وزیر گردشگری کجاست؟
دولت روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و دولتمردان بیشتر از آنکه به فکر مشکلات حوزه مسئولیت خود باشند، به فکر آینده کاری خود در دولت جدید هستند. وزیر گردشگری که در سال گذشته حتی ابراز نگرانی یا همدلی را هم از فعالان بخش گردشگری هم دریغ کرده، حالا در حال افتتاح پروژه‌های گردشگری در استانهای مختلف است و آخرین سفرهای استانی خود را در دولت دوازدهم تجربه می‌کند.
مونسان به عنوان وزیر گردشگری کشور و یکی از اعضا ستاد ملی کرونا، در بحرانی‌ترین روزهای گردشگری در کنار فعالان این حوزه حضور نداشت. حالا هم گویی قرار نیست در ماه‌های پایانی مسئولیتش در این وزارتخانه، از قدرت اجرایی خود به عنوان وزیر برای حل مشکلات فعالان بخش گردشگری استفاده کند. مشکلاتی که ناشی از نداشتن قدرت او در رایزنی با بانک مرکزی و نهادهای مربوطه در زمینه اجرای مصوباتی است که با عالم اجرا و عمل فاصله دارند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *