سایت خبری پیام ما آنلاین | فعالیت دوباره معدن «سنگ ‌سبز» تهران

فعالیت دوباره معدن «سنگ ‌سبز» تهران

مدیرکل حفاظت از محیط زیست شهر تهران می‌گوید برای فعالیت این معدن مجوزی صادر نشده است





۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۱۰

به تازگی تصاویری از فعالیت دوباره معدن «سنگ سبز» در استان تهران در محدوده شمیرانات منتشر شده است. معدن سنگ سبز که هر از چندگاهی در فصل زمستان پایش به خبرها باز می‌شود، مدتی بود که به نظر می‌رسید تعطیل شده و دیگر فعالیت نمی‌کند. اما فعالان محیط زیست با انتشار تصاویری از فعالیت دوباره این معدن در روزهای اخیر ابراز نگرانی کردند. با این حال مدیرکل حفاظت از محیط زیست شهر تهران می‌گوید، مجوزی برای فعالیت دوباره معدن صادر نکرده است.

معدن سنگ سبز چند روزی است نگرانی‌هایی برای فعالان محیط زیست ایجاد کرده است، بسیاری از ساکنان محدوده حریم شهری معدن از آلودگی صوتی آن شکایت دارند و عده‌ای دیگر می‌گویند فعالیت این معدن می‌تواند راه ورود سیلاب را مسدود می‌کند. زمستان سال گذشته آرش میلانی، عضو شورای شهر تهران برای دومین بار نسبت به فعالیت این معدن در حاشیه شهر تهران ابراز نگرانی کرده بود. رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفته بود که علی‌رغم تذکرش در سال گذشته گروه‌هایی از تمدید پروانه‌های بهره‌برداری معدن خبر داده‌‌اند که می‌تواند در فصل بارش‌ها خطرآفرین باشد: متاسفانه اخیرا کارگروه دیده‌بان انجمن کوهنوردان ایران گزارشی مبنی بر ادامه بهره‌برداری از این معدن را به شورای شهر ارسال کرده‌اند.
او با بیان اینکه در ضوابط محیط‌ زیستی فعالیت‌های معدنی، مراکز حساس از قبیل محدوده مصوب حریم شهرداری الزامات شدید قانونی بوده و در این رابطه، شهرداری تهران نیز مستثنی نیست، تاکید کرد: همچنین در تمدید پروانه‌های قبلی بهره‌برداری از این معادن، سازمان صنعت و معدن در تمدید موظف به اخذ نظر سازمان حفاظت از محیط ‌زیست و رعایت الزامات مربوطه است.
همان روزها اما فاطمه برنا، مدیرکل حفاظت از محیط زیست شهر تهران به خبرگزاری برنا گفته بود که معدن سنگ‌سبز فعال نیست و اگر چنین مقوله‌ای صحت داشت در پایش‌های انجام شده مشخص می‌شد. او گفته بود: در تهران 4 معدن شن و ماسه و 4 معدن سنگ لاشه وجود دارد که همگی تعطیل هستند.
شاید به صورت غیرقانونی فعالیت صورت گیرد اما مجوز نداشته و پروانه‌های بهره‌برداری آن‌ها نیز منقضی شده است. ما فعالیت معادن را تایید نمی‌کنیم و اگر اقدامی صورت می‌گیرد کاملا غیرقانونی است.
این معادن در بازدیدهای ما غیرفعال بوده است. یگان حفاظت محیط زیست نیز همواره پایش را انجام می‌دهد. او تاکید کرده بود: وزارت صمت نیز باید بررسی کند که آیا این واحد که زیر نظر آن‌ها است فعالیت دارد یا ندارد. احتمالا فعالیتی دیده شده است و اگر فعالیتی صورت گرفته است قطعا غیرمجاز است.
ما قطعا اخطاریه صادر خواهیم‌کرد و باید فعالیت خود را متوقف کنند، هرچند پایش ما نشان می‌دهد که این معدن غیرفعال است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان تهران در خصوص نحوه برخورد با تخلفات این معادن نیز گفته بود: اگر این تخلف توسط معادن تکرار شود با وزارت صمت مکاتبه خواهیم کرد و چرایی آن را جویا می‌شویم و اگر تخلف بود، پرونده آن‌ها را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهیم.
به تازگی اما تصاویر تازه‌ای درباره فعالیت مجدد معدن «سنگ سبز» منتشر شده است، محسن غضنفری، یک فعال محیط زیست دو روز گذشته به ایسنا گفته است، این معدن از قدیم وجود داشته است و فعالیت معدنی نیز کم و بیش در آن انجام می‌شد اما به‌دلیل آنکه این معدن در حریم شهری واقع شده است، چندین سال قبل فعالیت آن را متوقف کردند اما این توقف فعالیت دیری نپایید و مجدد طی یک سال اخیر فعالیت‌های معدن‌کاری در معدن «سنگ سبز» از سر گرفته شد.
او گفته است، این معدن نه‌تنها در حریم شهری است و فعالیت‌های معدنی در حریم شهری ممنوع است بلکه مشکلات محیط زیستی متعددی را به‌دنبال داشته است. برای مثال در نزدیکی معدن «سنگ سبز» رودخانه‌ای قرار دارد که کل سنگ‌ریزه‌ها و خاک‌های این معدن به رودخانه راه پیدا کرده و محل عبور سیلاب را مسدود کرده است.
سیل‌بند مسدود شده است
این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه علاوه بر این‌ها حوضچه‌های سد مانندی در رودخانه قرار دارد که به‌عنوان سیل‌بند از آن‌ها استفاده می‌شود، تاکید کرد: درحال‌حاضر این سیل‌بندها پر از سنگ‌ریزه شده است و در واقع کارایی خود را از دست داده‌اند. از آنجایی که این معدن در نزدیکی منطقه مسکونی واقع شده است، آلودگی صوتی ناشی از آن آسایش شهروندان منطقه را برهم زده است و از سویی دیگر منظره گردشگری منطقه درکه و توچال را نیز از بین برده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شمیرانات اما درباره این شروع دوباره فعالیت معدن به ایسنا گفته است: در صورتی که این معدن به‌طور غیرمجاز در حال فعالیت باشد، با آن برخورد قانونی می‌شود.
حمید ناهیدی‌فر گفته است: با این حال دسترسی به این معدن از شهر تهران امکان ‌پذیر است علاوه‌بر این هیچ سوابقی از این معدن در شهرستان شمیرانات وجود نداشته است. سال گذشته نیز که گزارش‌هایی از احتمال فعالیت این معدن منتشر شده بود، همکاران اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران این موضوع را ‌پیگیری و ‌پایش کردند.
فاطمه برنا اما رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهر تهران به روزنامه «پیام‌ما» می‌گوید که مجوزی برای ادامه فعالیت این معدن داده نشده است. او می‌گوید خبرهایی مبنی بر شروع فعالیت دوباره این معدن را شنیده‌ اما به نظر می‌رسد نشانی این معدن با نشانی معدن‌ سنگ سبزی که پیشتر درباره آن صحبت شده بود، متفاوت است. او می‌گوید، بررسی‌ها درباره فعالیت معدن ادامه دارد و محیط زیست درحال بررسی و تحقیق بیشتر است اما تاکنون مجوزی برای فعالیت دوباره این معدن صادر نشده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *