سایت خبری پیام ما آنلاین | آب کشیدن از چاه با انرژی خورشید

60 هزار حلقه چاه کشاورزی با انرژی تجدیدپذیر برق‌دار می‌شوند

آب کشیدن از چاه با انرژی خورشید

عضو هیات مدیره انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی در گفت وگو با «پیام ما»: 14 درصد مصرف برق در کشور متعلق به بخش کشاورزی است که بیشتر آن مربوط به پمپاژ آب از چاه است





آب کشیدن از چاه با انرژی خورشید

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۱۸

در حالی که حدود 2 دهه پیش بیش‌ترچاه‌های کشاورزی در کشور برای پمپاژ آب از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کردند روند برقی کردن چاه‌ها آغاز شد و اکنون حدود سه چهارم آنها برقی هستند. این اتفاق اگرچه روندی مثبت برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی است اما با توجه به پرمصرف بودن ایران در مصرف برق بار مضاعفی به شبکه برق کشور وارد می‌کند. حالا برای نخستین بار تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است که بر اساس آن برق‌دار کردن چاه‌ها با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر همانند پنل‌های خورشیدی انجام شود.

بیش از 415 هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز در کشور وجود دارد که بر اساس گفته سخنگوی صنعت برق 300 هزار حلقه از آنها برق‌دار هستند.
بر این اساس همچنان حدود 115 هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز در کشور برای پمپاژ آب از سوخت‌های فسیلی مانند گازوئیل استفاده می‌کنند.
بر اساس داده‌های سایت اطلاعات انرژی کشور متوسط رشد سالانه چاه‌های برق‌دار شده کشور 8.63 درصد بوده است و به طور متوسط در هر سال 10931 حلقه چاه کشاورزی برق‌دار شده است.
سیاست‌های کلی انرژی در کشور بر این اساس است که مصرف سوخت در چاه‌های کشاورزی از سوخت فسیلی به برق تغییر پیدا کند.
میزان مصرف انرژی در پمپاژ آب در انتهای دهه 80 در زمانی که تعداد چاه‌های کشاورزی دیزلی کشور نزدیک به 190 هزار حلقه بود حدود 82/10 میلیون بشکه در سال بر آورد می‌شد. همچنین بهره‌وری انرژی در چاه‌های دیزلی بسیار پایین است.
محمدحسن زربخش، عضو هیات مدیره انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی، در مورد مصرف برق چاه‌های کشاورزی به «پیام‌ما»گفت: 14 درصد مصرف برق در کشور متعلق به بخش کشاورزی است که بیشتر آن مربوط به پمپاژ آب از چاه است.
این در شرایطی است که امسال مصرف برق رکورد زده و موجب قطع سراسری برق در کشور شده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال در تابستان مصرف برق از 60 هزار مگاوات عبور کند. عمده مصرف برق کشاورزی در کشور نیز در تابستان است.
2 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث می‌شود
در همین راستا روز گذشته برای اولین بار در کشور تفاهم‌نامه‌ای برای برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی از طریق انرژ‌های تجدیدپذیر امضا شد. که بر اساس آن علاوه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، از افزایش فشار برق مصرفی چاه‌ها بر روی شبکه برق کشور نیز جلوگیری می‌شود.
با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت توانیر و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، برقی کردن چاه‌های کشاورزی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به زودی آغاز می‌شود.
براساس این تفاهم‌نامه 60 هزار حلقه چاه کشاورزی در طول سه سال برق‌دار می‌شوند.
محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: «با اجرای کامل این طرح 2 نیروگاه خورشیدی احداث می‌شود و این طرح در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است چرا که با تحقق صرفه‌جویی در مصرف نفت گاز و آزاد کردن این ظرفیت برای صادرات به‌ویژه در شرایط کنونی، اهمیتی دوچندان می‌یابد.»
او با اشاره به اینکه با برق‌دار شدن چاه‌های کشاورزی، هزینه‌های کشاورزان کاهش پیدا می‌کند و 80 درصد هزینه‌های جاری آنها نسبت به زمان استفاده از سیستم دیزلی کمتر می‌شود، ادامه داد: «با آمدن برق سر چاه، امکان آبیاری نوین فراهم می‌شود و بهره‌وری آبیاری افزایش می‌یابد.»
به گفته مدیرعامل توانیر برای سوخت‌رسانی به چاه‌های کشاورزی دیزلی باید سالانه بیش از 40 تا 50 هزار نفتکش جاده‌پیما در جاده‌های کشور تردد کنند که حذف این حجم تردد نیز نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‌ای ایفا می‌کند.
برق‌دار شدن 11 هزار چاه کشاورزی در فاز اول
علی مبینی دهکردی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم در مورد این پروژه توضیح داد: در فاز اول این طرح، 11 هزار چاه کشاورزی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر برقی می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، براساس این تفاهم‌نامه، کشاورزان بابت خرید و نصب پنل خورشیدی و تجهیزات مورد نیاز شبکه، هزینه‌ای پرداخت نکرده و تنها برای خرید تجهیزات اختصاصی مانند ترانس هزینه می‌کنند.
مبینی دهکردی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه براساس مصوبه سال شورای اقتصاد و قانون بودجه 1400 کل کشور میان دو شرکت به امضا رسید، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد 1.6 میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی سوخت مایع چاه‌های کشاورزی برای برقی کردن چاه‌های کشاورزی با سوخت گازوئیل، اختصاص یافته است.
او با اشاره به این که با اجرای این کار تنوع‌بخشی در منابع تولید برق بیش از گذشته پیگیری می‌شود، افزود: «با اجرای این طرح صنعت سلول‌های خورشیدی توسعه خواهد یافت و بسترهایی برای فعالیت این صنعت در مقیاس‌های بزرگتر فراهم می‌شود.»
مبینی دهکردی خاطرنشان کرد: «همچنین اجرای این طرح باعث پاک‌تر شدن محیط زیست شده و زنجیره ارزش ایجاد می‌کند. درعین حال شرکت‌های اسکو و بهره‌برداری را به‌کار خواهد گرفت که در نهایت رونق بیشتر اشتغال را به دنبال خواهد داشت.»
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت یادآور شد: «با برقی کردن چاه‌های کشاورزی در قالب این تفاهم‌نامه، در زمستان که چاه‌های کشاورزی خاموش است، برق خورشیدی به شبکه تزریق و در زمستان نیز برق بخشی از مصرف کنندگان عمده از این طریق تامین می‌شود.»
محمدحسن زربخش، کارشناس انرژی در مورد این طرح به «پیام‌ما» گفت: « با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی در فضای باز قرار دارند استفاده از پنل خورشیدی برای تولید برق چاه‌های کشاورزی اقدام درستی است.»
او با اشاره به اهمیت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی اظهار کرد: « هر اقدامی که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را افزایش دهد مفید و قابل قبول است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

زبانی در معرض خطر که تنها گویش‌ورانی در مرکز ایران دارد

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

سفر در مسیرهای ناشناخته

در آستانهٔ نوروز به محورهای گردشگری کمتر شناخته‌شده سر زده‌ایم

سفر در مسیرهای ناشناخته

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

هنر کاشی‌کاری در ایران در تهدید کاشی‌های چاپی رنگ باخته‌ است

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

ارزیابان در ماسوله چه کردند؟

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

دستگاه‌های نساجی به تاروپود هنر ترمه‌بافی هم رسوخ کردند

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

در شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۳ مطرح شد

پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *