پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اصولگرایان برای «بهشت» لیست واحد ندارند

نامزدهای اصولگرای شورای ششم با لیست شورای ائتلاف و شورای وحدت و چند لیست غیررسمی دیگر به کارزار انتخابات آمدند

اصولگرایان برای «بهشت» لیست واحد ندارند

برخی فعالان اصلاح‌طلب درباره صحت روند مشارکت در سامانه رای‌سنجی مقدماتی «سرا» تشکیک کرده‌اند





اصولگرایان برای «بهشت» لیست واحد ندارند

۲۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۳

سرانجام لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان انتخابات شورای شهر تهران روز سه‌شنبه هفته گذشته از سوی هیات نظارت بر انتخابات منتشر شد. اعضای دو جبهه سیاسی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان لیست‌ اعضای مورد نظر خود برای شرکت در این انتخابات را منتشر کردند. اصولگرایان که به نظر می‌آمد در دقایق پایانی تایید صلاحیت توانسته بودند با یکدیگر ائتلاف کنند، با چند لیست به میدان آمدند. اصلاح‌طلبان نیز دو روز گذشته در سامانه سرا که متعلق به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است و یک سامانه رای سنجی مقدماتی به شمار می‌آید، میان لیست‌هایی که احزاب اصلاح طلب ارائه کرده بودند، رای گیری نهایی ترتیب دادند که نتایج آن تا لحظه تنظیم این گزارش روشن نیست.

تایید صلاحیت اعضای شورای شهر تهران در مدت یک و ماه و نیم شگفتی کم نداشت. اولین آن شاید رد صلاحیت دسته جمعی بسیاری از اعضای شورای شهر فعلی بود. در مرحله اول، بسیاری نظیر: محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، الهام فخاری، عضو همین کمیسیون و تعدادی دیگر رد صلاحیت شدند. هرچند که بعد از درخواست بررسی بیشتر تعدادی نظیر آرش میلانی، الهام فخاری تایید صلاحیت شدند اما زهرا نژاد‌بهرام، زهرا‌ صدراعظم‌نوری، حجت نظری و محمد‌جواد حق شناس همچنان صلاحیتشان برای حضور در شورای ششم احراز نشد. در نهایت اما روز سه شنبه هفته گذشته که لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان منتشر شد، نام آرش میلانی که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران است، از لیست حذف شد. منابع آگاه علت حذف او را نامه‌ او و تعدادی دیگر از اعضا به رئیس قوه قضائیه درباره جمعیت امام علی (ع) دانستند، تشکلی که مدتی پیش منحل شد.
در لیست نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت شده شورای شهر تهران نام مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای پیشین هم به چشم نیامد. او که در لیست اولیه هم تایید صلاحیت نشده بود و علت آن را تشابه اسم عنوان کرده بود، در نهایت نامش از لیست نهایی هیات نظارت حذف شده بود. پس از حذف نام او، لیست نهایی کاندیداهای اصولگرای شورای شهر تهران منتشر شد. لیستی که مهدی چمران و پرویز سروری سرلیست آن بودند. مرتضی طلایی اما چهارشنبه شب در کلاب‌هاوس اقدام هیات نظارت را غیرقانونی دانسته بود: «به نظر می‌رسد این اقدام یک اقدام غیرقانونی است. چون نص صریح قانون مشخص می‌کند و همچنین نامه وزارت کشور صراحتا موضوع را بی‌اعتبار اعلام می‌کند و می‌گوید هیات نظارت مرکزی حق مداخله ندارد. مشروح مذاکرات و اراده قانون‌گذار در زمان تصویب قانون و جلسه غیرعلنی هم مشخص می‌کند این کار غیرقانونی است و شنیدم ریاست مجلس برای هیات نظارت مرکزی 24 ساعت زمان تعیین کرده‌اند تا نسبت به 300 و خرده‌ای نفر تجدیدنظر کنند.» او همچنین گفت که به رغم گفته فرماندار تهران مبنی بر تایید صلاحیت ۲۲۹۴ نفر در نهایت نام ۲۲۹۲ نفر در لیست نهایی منتشر شده است. تایید صلاحیت طلایی اما یک بوم و دو هوای فرمانداری میان اصلاح طلبان و اصولگرایان را هم نمایان می‌کند. درحالیکه زهرا نژاد‌بهرام چند روز گذشته در کلاب‌هاوس گفته بود که نام او و حجت نظری نیز برای انتخابات شورای شهر تهران تایید شده بود، در لیست نهایی حذف شد. اما اینکه طلایی دقیقه نود صلاحیتش برای حضور و کسب کرسی شورای ششم تایید شد اما آرش میلانی که در مرحله دوم تایید نشده بود، به نوعی نشان دهنده تبعیض میان دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب به شمار می‌آید. با این حال دو شب گذشته شورای وحدت لیست نهایی کاندیداهای شورای شهر تهران را منتشر کرد. لیستی ۲۱ نفره که اتفاقا مرتضی طلایی یکی از سرلیست‌های آن بود. پس از انتشار این لیست، کانال‌های تلگرامی خبر از تایید صلاحیت مرتضی طلایی در دقیقه نود دادند. کانال تلگرامی شورایاری تهران نیز نوشت که طلایی طی نامه‌نگاری با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و شهردار پیشین تهران تایید صلاحیت شده است. در لیست نهایی شورای وحدت علاوه بر نام طلایی، نام مسعود زریبافان، ضرغام صادقی و حسن بیادی نیز به چشم می‌خورد. لیست دیگری از سوی اصولگرایان نیز در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، لیستی موسوم به جبهه نیروهای انقلاب که نام حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران و عبدالمقیم ناصحی، عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران، مهدی صیاد‌شیرازی، پسر شهید صیاد‌شیرازی و محمدرضا طالبی‌‌نژاد از پژوهشگران شهری نزدیک به اصولگرایان در آن به چشم می‌خورد.
با این حال به نظر می‌رسد که لیست ۲۱ نفره اصولگرایان شورای شهر تهران که خبرگزاری فارس برای اولین بار آن را منتشر کرده، لیست ائتلاف اصلی است. لیستی که بیشتر نام افراد نزدیک به قالیباف در آن به چشم می‌خورد و تمام احزاب اصولگرا نیز موافق آن نیستند. چنانچه میان این لیست و لیست شورای وحدت تفاوت از زمین تا آسمان است. لیستی که اصولگرایان مدعی‌اند از طریق رای گیری اینترنتی به آن رسیده‌اند و در آن نام مهدی چمران، رئیس شورای شهر چهارم پایتخت، پرویز سروری نماینده ادوار مجلس و تعدادی از مدیران پیشین قالیباف نظیر ناصر امانی و جعفر تشکری هاشمی به چشم می‌خورد و نام مرتضی طلایی در آن نیست. همانطور که در اولین روزهای ائتلاف و لیست‌های اولیه نیز نام طلایی نبود و شائبه اختلاف میان رئیس و نایب رئیس شورای چهارم به میان آمده بود. ناصر امانی و جعفر تشکری هاشمی نیز در ابتدا جزو تایید صلاحیت شدگان شورای ششم نبودند و نامشان در نهایت در لیست فرمانداری به چشم خورد. در این میان نام دختر سردار شهید قاسم سلیمانی، نرجس سلیمانی نیز در لیست ائتلاف کنار نام چمران و سروری مطرح شده است. فردی که فاقد سابقه اجرایی در حوزه شهری است و مطرح شدن نام او در این لیست مخالفت اعضای خانواده‌اش در فضای مجازی را نیز به همراه داشت. فاطمه سلیمانی (دختر شهید سلیمانی) و سهراب سلیمانی (برادر شهید) هم به کاندیدا شدن نرجس سلیمانی انتقاد کردند.
اصلاح‌طلبان درگیر در سرا
در طرف دیگر ماجرا اصلاح‌طلبان هنوز لیست مشخصی برای حضور در شورای شهر تهران ارائه نداده‌اند. جبهه اصلاح‌طلبان که قرار بود روز پنجشنبه از طریق سامانه سرا به لیست واحدی برسد به مشکل برخورد. رویه به این ترتیب بود که احزاب اصلاح‌طلب باید در وهله اول لیست‌های خود را که متشکل از نامزدهای مورد‌نظرشان بود ارائه می‌دادند و اصلاح طلبانی که پیشتر عضو سرا شده بودند، به آن‌ها رای می‌دادند و در نهایت افرادی که بیشترین رای را کسب کرده بودند وارد لیست ۲۱ نفره می‌شدند. با این وجود پنجشنبه شب برخی فعالان اصلاح‌ طلب از هک شدن سامانه سخن گفتند و برخی اصلاح‌طلبان غیر حزبی از تقلب در سامانه سخن به میان آوردند.
بنا به گفته منابع آگاه روسا و سران احزاب ۷ گانه اصلاح‌طلب یعنی حزب ندا، همبستگی، اعتماد ملی، اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی و… خودشان در رای‌سنجی اولیه به لیست واحدی رسیدند و آن را برای رای‌گیری ملاک قرار دادند. با این وجود جبهه اصلاح طلبان دیروز جمعه بیانیه‌ای داد و اعلام کرد رای‌گیری مجدد از اعضای سامانه برای مدت ۴ ساعت در روز جمعه تمدید شده است. آن‌ها همچنین اعلام کردند که اعضایی که رای‌شان حذف شده است، هم می‌توانند دوباره رای بدهند. با این حال تا عصر جمعه اصلاح‌طلبان هنوز لیست واحدی برای انتخابات شورای شهر ششم تهران ارائه نکردند. اما اعضای فعلی شورا که تایید صلاحیت شده‌اند نامشان در چند لیست مانند لیست زنان و ائتلاف جامعه فعالان مدنی به چشم می‌خورد. محمد سالاری، مجید فراهانی، الهام فخاری، افشین حبیب‌زاده، محمد علیخانی و علی اعطا از جمله اعضای شورای شهر پنجم پایتختند که بایستی برای کسب کرسی شورای شهر ششم، در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه با یکدیگر رقابت کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *