سایت خبری پیام ما آنلاین | اعتراض ما به تبعیض درحق کار گران است

گفت‌وگو با رئیس شورای اسلامی کار ستاد مرکزی اتوبوسرانی درباره تجمع کارگران شرکت واحد:

اعتراض ما به تبعیض درحق کار گران است

نایب رئیس اتحادیه کارگران شهرداری تهران: مابه‌تفاوت حقوق کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی با کارمندان به حدود ۴۰ درصد رسیده است





اعتراض ما به تبعیض درحق کار گران است

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۱۳

بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، افزایش ۲۰ درصدی حقوق و پرداخت به موقع سنوات از جمله خواسته‌های اعضای شورای اسلامی کار شرکت واحد اتوبوسرانی است، خواسته‌هایی که باعث شد، حدود ۶۰ نفر از آن‌ها روز سه شنبه، ۱۸ خرداد ماه برای چندمین بار مقابل صحن شورا دست به تجمع بزنند و از نمایندگانشان بخواهند تا حقوقشان را پس بگیرند. خواسته‌‌ای که البته بیشتر یک پیام مشخص برای شرکت واحد اتوبوسرانی داشت، از میان بردن تبعیض میان کارگران و کارمندان.

‌خواسته اعضای شورای اسلامی کار شرکت واحد اتوبوسرانی، روشن است، رحیم میرعبدالله، رئیس شورای اسلامی کار ستاد مرکزی اتوبوسرانی که نایب رئیس اتحادیه کارگران شهرداری تهران نیز است، به تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اشاره می‌کند و می‌گوید کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی خواستار اجرایی شدن این ماده قانونی هستند. تبصره‌ای که می‌گوید: «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه سازوکارهای مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون کند که اختلاف حقوق و مزایای بین مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از بیست درصد تجاوز نکند و در مسیر تصمیم‌گیری قانونی قرار دهد.» او به روزنامه پیام‌ما می‌گوید، کارگران شرکت واحد ۱۰ سال است که خواستار بازنگری طرح طبقه بندی مشاغلند و می‌خواهند تفاوت حقوق میان کارگران و کارمندان از ۲۰ درصد تجاوز نکند: «از اسفند سال ۹۸ شهرداری تهران بنا بر پیشنهاد شورای اداری استخدامی، ۳۰ درصد حق جذب به کارگرانش داد. مجددا شهرداری از اول فروردین سال گذشته ۲۵ تا ۴۰ درصد فوق‌العاده شرایط محیط کار برای کارمندان درنظر گرفت و در مرحله سوم هم شهریور سال گذشته، شهرداری تهران همراه با شهرداری‌های کل کشور حدود ۳۰ درصد ضریب جذب به کارمندان داد.» او می‌گوید با استناد بند پ ماده ۲ آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران، کارگران رسمی شهرداری هم جزو کارکنان شهرداری تهرانند اما در این مدت مشمول این سه مرحله افزایش‌ حقوق نشدند و حالا مابه‌تفاوت حقوقشان با سایر بخش‌ها به ۴۰ درصد نیز رسیده است. باوجودی که مسئولان شهری بارها در گفت‌وگوهایشان از کارگران به عنوان افرادی یاد کردند که بار اصلی شهر به دوش آن‌هاست اما به نظر می‌رسد که این‌بار کارگران فراموش شدند و همچنان میان آن‌ها و کارمندان تبعیض‌هایی وجود دارد. نایب رئیس اتحادیه کارگران شهرداری تهران می‌گوید طبق قانون تفاوت حقوق کارگران و کارکنان نباید از ۲۰ درصد بیشتر تجاوز کند درحالیکه آن‌ها بیش از ۳ مرحله افزایش حقوق داشتند.
اعتراضات سابقه‌دار
اعضای شورای اسلامی کار سال گذشته نامه‌ای نوشتند و توانستند در این میان ۱۰ درصد حق جذب دریافت کنند. آن‌ها خواستار اجرا و بازنگری طرح طبقه‌بندی هم شدند تا حقوقشان متعادل شود. به گفته کارگران، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در آن زمان وعده داده بود که بازنگری طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود و تفاوت حقوق برای کارگران هم لحاظ شود. این خواسته کارگران شرکت اتوبوسرانی چندی پیش پایش به شورای شهر تهران نیز باشد. روز سه‌شنبه، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران طی تذکری خطاب به صحن شورا گفت: کمیسیون حمل‌و‌نقل طی جلسه‌ای با مسئولان شرکت واحد و معاونت منابع انسانی، مصوبه‌ای را مبنی بر در اولویت قرار گرفتن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شرکت واحد اتوبوسرانی داشتند اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. او گفته بود: در این جلسه مقرر شد که اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شرکت واحد اتوبوسرانی در اولویت قرار گیرد و نتیجه مطالعات مشاور طرح به منظور طی مراحل تصویب در شورای عالی کار، حداکثر تا پایان تیرماه سال جاری، ارائه شود. همچنین به صورت کوتاه مدت تا تصویب طرح طبقه بندی، پیشنهاد افزایش علی‌الحساب ۲۰ درصدی حقوق کارگران و رانندگان تابع قانون کار در هیات مدیره شرکت مطرح و اجرایی شود. پیش از او هم افشین حبیب‌زاده، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در آستانه روز جهانی کارگر درخواست بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان شرکت واحد تهران را داده بود و گفته بود: «از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از همان تاریخ، مبلغ بیست درصد مزد شغل (مزدگروه‌های کارگری) را به‌صورت علی‌الحساب تا زمان تایید طرح از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت نماید.»
شهرداری بی‌توجه به شورا
با این حال محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی روز گذشته در واکنش به این اعتراضات به خبرگزاری ایلنا گفته این افزایش ۲۰ درصدی حقوق، مصوبه شورای شهر را ندارد و تنها در صورتی که مشاور و پیمانکار با این مسئله موافقت کنند، افزایش حقوق ۲۰ درصدی محقق می‌شود. او گفته: «مساله‌ای که مطرح شده اصلا مصوبه شورا را ندارد. جلسه‌ای با کمیسیون عمران داشتیم که در آن صورت جلسه شد هرچند که برای ما اهمیت دارد، اما مصوبه شورا نیست. در کمیسیون عمران و حمل و نقل مطرح و برای ما نیز ارسال شد. درخواست پرسنل اضافه شدن ۲۰ درصد بود، اما باید مبنای قانونی داشته باشد. مبنای قانونی‌اش این است که کار پیمانکار تمام شود و دستمزدهای کارگری ما را با مشاغل و دستمزد مبنایی که وزارت کار اعلام کرده، بسنجد و حتی اگر بیش از ۲۰ درصد نیز برمبنای نظر مشاور افزایش حقوق پیشنهاد شود، آن را اعمال می‌کنیم.»
رئیس شورای اسلامی کار ستاد مرکزی اتوبوسرانی‌ با ادعاهای مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران مخالفت است، او می‌گوید این افزایش دلبخواهی نیست و براساس قانون است و همانطور که برای سایر قسمت‌های شهرداری رخ داده، بایستی برای کارگران که نیروی رسمی هستند، نیز لحاظ می‌شد: «همانطور که مدیرعامل براساس حکم شهردار برای هیات مدیره انتخاب شده و نه تصمیم مجمع عمومی یا مصوبه شورای شهر، همینطور هم صورت‌جلسه کمیسیون تخصصی حکم قانونی است و لازم الاجرا. چرا آن‌ قوانینی و دستوراتی که علیه ما هستند، اجرا می‌شود اما آن‌هایی که درباره حقوق و رضایتمندی کارگران است، اختیاری است و اختیار آن با مدیر است.» او همچنین می‌گوید: «مدیر یکبار گفته بود از ابتدای امسال این افزایش حقوق رخ می‌دهد و حالا هم گفته شده که تا انتهای امسال این مساله رخ می‌دهد، اصلا معلوم نیست تا پایان سال کدام یک از ما زنده باشیم، این نشان می‌دهد، در این ۲۰ درصد افزایش حقوق طفره وجود دارد. درحالی‌که ما گفته بودیم، حتی این مبلغ به صورت علی‌الحساب پرداخت شود یا حتی ما صبر می‌کنیم. اما به نظر برای این حل این مسئله اراده‌ای وجود ندارد.»
سنوات به موقع پرداخت نمی‌شود
اما سنوات مساله‌ای دیگری است که کارگران به پرداخت نشدن به موقع آن اعتراض دارند، مساله‌ای که ترفع در آخرین مصاحبه‌ خود به آن اشاره‌ای نداشته، او تنها به ۴ درصد بیمه مشاغل سخت و زیان‌آوری اشاره کرده که به ۸۰۰ بازنشسته پرداخت شده است: «از طرفی پرسنل ما زمانی که استخدام می‌شوند در ماه اول حقوق علی‌الحساب دریافت می‌کنند و لذا یک ماه بعد از بازنشستگی نیز از شرکت واحد حقوق می‌گیرند. بازنشسته‌های اسفند، فروردین ماه نیز از شرکت واحد حقوق دریافت کرده‌اند و حق بیمه ۴ درصد سخت و زیان آور آن‌ها نیز در اسفندماه واریز شده است. وقتی این ۴ درصد با تامین اجتماعی تسویه شود، پرداخت حقوق دیگر با تامین اجتماعی است و در این دو ماه که تامین اجتماعی فرصت داشته، امیدواریم حقوق آن‌ها را برقرار کرده باشد.» کارگران می‌گوید به رغم این پرداخت ۴ درصد اما پرداخت سنوات، که جزو دیون ممتازه است، همچنان به موقع نیست. میرعبدالله می‌گوید: «کارگری که ۳۰ سال کار کرده است، در نهایت حدود ۸۰ میلیون تومان دریافت می‌کند، این ۸۰ میلیون هم یکسال با تاخیر پرداخت می‌شود، زمانی که پول دیگر ارزشی ندارد، درحالی‌که کارمندی که در شهرداری است، هنگام بازنشستگی، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان سنوات دریافت می‌کند و به موقع هم دریافت می‌کند، این نشانه عدالت در شهرداری تهران نیست.» او در پایان چندباری روی واژه تبعیض میان کارگران و کارمندان اشاره می‌کند و می‌گوید کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی همواره باید با نامه‌نگاری و تحصن خواسته‌های خود را مطرح می‌کردند، زیرا همواره حقوق کارمندان و مدیران در اولویت بوده است. رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی دی ماه سال گذشته نیز به مصائب کار در زمانه کرونا اعتراض کردند و گفته بودند که شرکت واحد اتوبوسرانی معیشت کارگران را در نظر نگرفته است. آن‌ها در نامه‌ای که آذرماه خطاب به رئیس شورای شهر تهران نوشته بودند تا بارفع نگاه تبعیض‌آمیز میان کارکنان شهرداری، آن‌ها نیز از امکانات معیشتی، بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند.
در این نامه همچنین به عدم اجرای بازنگری طرح طبقه‌بندی، متوقف شدن تسهیلات بلاعوض مسکن، عدم تحویل لباس فرم، کفش، واریز نامنظم و با تاخیر حقوق و دستمزد و پرداخت نشدن پاداش عدم تصادفات رانندگان اشاره شده بود. مساله‌ای که بعد از گذشت ۵ ماه از زمان انتشار مکتوبش، هنوز هم برای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی دغدغه است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *