سایت خبری پیام ما آنلاین | آتش زودهنگام در زاگرس

فارس و کهگیلویه و بویراحمد بحرانی‌ترین مناطق از نظر آتش‌سوزی هستند

آتش زودهنگام در زاگرس

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها: نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته تعداد آتش‌سوزی‌ها بیشتر شده است





۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۱

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه‌وبویراحمد آغاز شده است. امسال آتش سوزی در منابع طبیعی زودتر از همیشه رخ داده است و فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع اعتقاد دارد این مساله اثر خشکسالی و کمبود بارش‌هاست. از سوی دیگر مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها هم از پیگیری برای استقرار بالگردهای مصوب شده در شورای راهبردی زاگرس توسط وزارت کشور خبر می دهد.

جنگل‌های گچساران بیش از 4 روز است که در آتش می‌سوزد و حالا با وزش باد شدید مهار آتش دشوارتر هم شده است.
سرهنگ علی عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در مورد این آتش‌سوزی به «پیام‌ما» گفت: «نیروهای ما در کنار دیگر نیروها در حال اطفا حریق در گچساران و در منطقه حفاظت شده هستند. به غیر از این منطقه فعلا منطقه دیگری که درگیر حریق باشد وجود ندارد.»
او ادامه داد: «وضعیت آب و هوای امسال یعنی خشکسالی و کمبود بارش‌ها سبب شده است است که آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته در جنگل‌ها و مراتع زودتر آغاز شود بنابراین نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته تعداد آتش‌سوزی‌ها بیشتر شده است.»
سرهنگ عباس نژاد همچنین از خریداری و ارسال تجهیزات جدید در روز شنبه به مناطق بحرانی خبر داد و گفت: «بخشی از این تجهیزات برای نیروهای مردمی است.»
بر اساس گفته او این تجهیزات شامل دمنده، لباس اطفا حریق، کفش، دبه‌آب و … است.
امیر مسعود جلالی، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در مورد مناطق بحرانی امسال در زمینه آتش‌سوزی به «پیام‌ما» گفت:«استان کهگیلویه‌وبویراحمد و فارس بحرانی‌ترین مناطق امسال از نظر آتش‌سوزی هستند و امسال بیشترین آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در این 2 استان رخ داده است.»
او ادامه داد: «استان‌های جنوبی و زاگرس نشین همواره بیشترین بحران آتش سوزی را دارند و خشکی و افزایش دما مشکلات زیادی در حال رخ دادن است اما ما آمادگی داشتیم و مناطق بحرانی را از 1 ماه پیش مشخص کردیم و دیده‌بان‌ها مشغول فعالیت هستند.»
جلالی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای اطفا حریق با همه دستگاه‌های مرتبط انجام شده است، افزود:« با توجه به اینکه سال گذشته سال بحرانی و بی‌سابقه‌ای در زمینه آتش‌سوزی بود در حدی که حدود 8-7 نفر از نیروها به ویژه نیروهای مردمی جان خود را از دست دادند سبب شد که امسال کاملا از پیش آماده باشیم و تجربه سال گذشته را به کار گیریم. اما امسال مانند سال گذشته شرایط بحرانی نخواهد بود.»
او در پاسخ به اینکه چرا سال گذشته بحرانی‌تر از امسال بود گفت: «سال گذشته بارندگی مناسب سبب شده بود که رویش علف‌های کف جنگل زیاد باشد و علوفه زیادی داشته باشیم که آتش‌سوزی در آنها زیاد بود اما امسال علوفه کم است و شرایط بهتر است.»
مدیرکل حفاظت سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌های امسال تا کنون بیشتر سطحی بوده است، اظهار کرد:«اگرچه امسال یش از 200 مورد آتش‌سوزی داشتیم اما مساحت آنها بسیار کم بوده است.»
او تاکید کرد:«95 تا 96 در صد آتش‌سوزی‌ها منشا انسانی دارد. بخشی از آنها غیرعمدی است و مثلا بر اثر سهل‌انگاری یا به دلیل آتش زدن پسماند محصولات مزارع رخ می‌دهد اما بخشی هم عمدی است و به دلیل تردد شکارچیان و دامداران و قاچاقچیان این اتفاق رخ می‌دهد که شناسایی آنها دشوار است. تلاش دیده‌بان‌ها بر این است که جلوی این اتفاقات گرفته شود.»
جلالی در پاسخ به اینکه آیا هلی‌کوپترهای مصوب شده در زاگرس مستقر شده‌اند یا خیر؟ توضیح داد: «علاوه بر هماهنگی با وزارت دفاع مانند سال‌های گذشته برای استفاده از هلی‌کوپتر، امسال تشکیل ستاد راهبری جنگل‌های زاگرس را به دولت پیشنهاد دادیم که این ستاد تشکیل جلسه با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و مصوباتی داشت. یک از این مصوبات استقرار هلی‌کوپتر ثابت در مناطق بحرانی بود اکنون استانداری‌ها و وزارت کشور در حال پیگیری برای این استقرار هستند.»
او در مورد بدهی سازمان جنگل‌ها برای پرواز هلی‌کوپتر دستگاه‌های مختلف برای اطفا حریق در مراتع و جنگل‌ها اظهار کرد:« سال 99 تمام بدهی‌هایی که در این مورد از سال 96 به بعد تلنبار شده بود توسط دولت پرداخت شد.»
جلالی همچنین از شهروندان خواست تا حریق و تخلفات در منابع طبیعی را به 2 خط تلفن 139 و 1504 اطلاع دهند.
گفتنی است ارتفاعات آبچیرک در منطقه دیل در گچساران درگیر آتش‌سوزی است. این قسمت جزو مناطق حفاظت شده محیط زیستی است.
علاوه بر نیروهای مردمی و نهادهای مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها در حال اطفا حریق هستند. وزارت نفت نیز با استفاده از هلی‌کوپتر اقدام به خاموش کردن آتش‌سوزی کرده است.
در آتش‌سوزی ادامه دار این منطقه یکی از نیروهای مردمی که برای کمک به اطفا حریق تلاش می‌کرد دچار مصدومیت شد.
پیش از این در آتش‌سوزی منطقه باشت یکی از فعالان محیط زیست دچار مصدومیت شد. این آتش‌سوزی در اردیبهشت ماه در در ارتفاعات شاه بهرام در نزدیکی کوه لار در استان کهگیلویه‌وبویراحمد رخ داد درآورد اولیه حدود ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در این ارتفاعات طعمه حریق شد.
استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد همچنین در 5 اردیبهشت اه در نشست خبری خود گفته بود که «مدت‌هاست پیگیر خرید بالگرد هستیم بحث جنگل‌ها حاکمیتی است و اختصاص بالگرد به استان در آینده محقق می‌شود.»
کلانتری همچنین ظهار کرده بود: « قرار است اورژانس هوایی کشور چند فروند بالگرد ملکی بین استان‌ها توزیع کند، افزود: قرار است یک دستگاه به استان اختصاص یابد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *