پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پل صدر 4 صفحه پشتوانه مطالعاتی ندارد

پیروز حناچی، شهردار تهران:

پل صدر 4 صفحه پشتوانه مطالعاتی ندارد

برای خدمات زیربنایی منطقه ۲۲ چیزی بالغ بر ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد‌نیاز بود اما مورد توجه قرار نگرفت در ابتدای دوره برآورد گزارش‌های اولیه نشان می‌داد شهرداری به طور قطع 20هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد





پل صدر 4 صفحه پشتوانه مطالعاتی ندارد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

بدهی‌های شهرداری تهران، پرونده مالی عیسی شریفی، معاون شهردار اسبق تهران، هزینه اجرایی پروژه پل صدر و تخطی در واکسیناسیون پاکبانان شهرداری تهران مهم‌ترین محورهایی بودند که پیروز حناچی، شهردار تهران در نشست کلاب‌هاوسی که با نمایندگان رسانه‌ها و فعالان سیاسی داشت، آن‌ها را مطرح کرد. حرف‌هایی نه چندان تازه که تنها تفاوتش با سایر نشست‌های خبری او از بین رفتن روحیه محافظه‌کارانه‌اش بود. او از ۲۰ هزار میلیارد بدهی شهرداری در دوره قبل به بانک شهر گفت، رقمی که بارها از اعلامش طفره رفته بود و به همین دلیل هم محل انتقاد اعضای شورای شهر تهران بود. او همچنین اعلام کرد که اداره حقوقی شهرداری تاکنون شکایتی علیه عیسی شریفی ثبت نکرده است.

پیروز حناچی، شهردار تهران، پنجشنبه شب در نشست خبری کلاب‌هاوس در بخش اول صحبت‌هایش به مساله آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: آلودگی هوا و ترافیک دو مشکل عمده‌ای است که در نظرسنجی‌های صورت گرفته مردم تهران به آن اشاره کرده اند. در شهریور 96 از شهروندان پایتخت نشین درباره دغدغه‌هایشان سوال شده و این دو نکته در اولویت قرار داشتند. این دغدغه‌ها نشان می‌دهد که آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران موضوعی حاکمیتی است و برای حل آن به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز است.
به گزارش سایت شهرنوشت، او با اشاره به اینکه موضوع آلودگی هوا و ترافیک در هیئت دولت مطرح شده است، افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران 18 دستگاه درگیر این دو موضوع هستند و اتفاقا شهرداری تهران جزو دستگاه‌های آخر بوده و سازمان محیط زیست، وزارت صنعت – معدن – تجارت، وزارت کشور و وزارت نفت جزو اصلی‌ترین دستگاه‌ها جهت رسیدگی به این موضوع هستند.
شهردار تهران با اشاره به این که مطمئنا کیفیت سوخت و خودروها در آلودگی هوا تاثیرگذار است، گفت: این مشکل همه کلان‌شهرهای دنیاست. البته مشکلی لاینحلی نیست و بسیاری از کلان‌شهرها آن را حل کرده‌اند. توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل پاک و موضوعاتی مانند طرح ترافیک، جلوگیری استفاده از آلاینده‌ها جزو سیاست‌هایی است که برای کاهش آلودگی هوا در نظر می‌گیرند. ما نیز طرح LEZ را در تهران به مرحله اجرا رساندیم اما در شیوع اپیدمی کرونا این طرح را با مشکل روبه‌رو کرد.
بدهی‌های بانکی شهرداری، روزانه تغییر می‌کند
حناچی در ادامه با اشاره به وضعیت بدهی‌های شهرداری تهران در دوره قبل گفت: شهرداری یک سازمان دینامیک است نه استاتیک که اعداد آن ثابت باشد و تغییری نکند. افرادی به شهرداری مراجعه می‌کنند و ادعاهایی در مورد بدهی شهرداری به خودشان دارند، این ادعاها مورد بررسی قرار گرفته و اگر حق آنهاست در گزارش‌های مالی شهرداری وارد می‌شود.
او افزود: در ابتدای دوره برآورد گزارش‌های اولیه نشان می‌داد شهرداری به طور قطع 20هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد. بدهی‌های بانکی روزانه تغییر می‌کند. بدهی‌ها به بانک‌ها روزانه به دلیل سودی که به آن تعلق می‌گیرد، تغییر می‌کند.
شهردار تهران با اشاره به دیگر بدهی‌های شهرداری تاکید کرد: بدهی‌هایی که تسویه می‌شوند یا برای آنها در محاکم حکم می‌گیریم از بدهی های شهر کاسته می‌شود. عده‌ای ادعاهایی داشتند که آن را در محاکم پیگیری می‌کنیم. درباره بدهی‌ها اول احصا کردیم که با چه موضوعی مواجه هستیم. میزان تعهدات ما به بانک‌ها، سازما‌ن‌ها، محاکم و…. حدود 50هزار میلیارد تومان است که به شکل روزانه در حال کنتر انداختن است.
بعضی از این بدهی‌ها را تسویه می‌کنیم تا بتوانیم از تسهیلات جدید استفاده کنیم. بعضی از بدهی‌ها را هم با مذاکره پیگیری می‌کنیم. به عنوان مثال تامین اجتماعی ادعا می‌کند در قراردادهای مهم دوره قبل حق و حقوق این سازمان محاسبه نشده است به همین دلیل در ابتدای دوره فعالیت‌مان حساب‌های شهرداری را تامین اجتماعی بلوکه کرده بود.
اما با مذاکره آن را حل کردیم و قرار شد از این به بعد حق این سازمان در قراردادها اعمال شود. از سوی دیگر قراردادهای مربوط به دوره گذشته نیز مورد بررسی است. رانت و فساد و پیگیری پرونده‌های فساد زمان‌بر است و احصای آن انرژی بسیاری را می‌خواهد اما این پیگیری‌ها در حال انجام است.
من منتقد پل صدر بودم
از شهردار تهران در ادامه درباره پروژه پل صدر پرسیده شد، او این پروژه را مانند فروش کلیه برای انجام عمل زیبایی تشبیه کرد و ادامه داد: من از سال ۹۰ منتقد طرح پل صدر بودم و این انتقاد در امتداد آسمان آبی، زمین پاک و توسعه مترو است.
به گزارش سایت انتخاب، حناچی ادامه داد: در بسیاری از موارد وقتی مصوبه‌ها به مرحله عملیاتی می‌رسند می شود جلوی برخی از اتفاقات را گرفت. مشاوران و کارفرمایان ممکن است طرح را مدینه فاضله تعریف کنند و هزینه طرح را کم برآورد می‌کنند اما زمانی که طرح آغاز می‌شود برای تمام شدن آن اجبار وجود دارد.
او بیان کرد: پروژه صدر ۴ صفحه پشتوانه مطالعاتی ندارد و برآورد اولیه با پروژه نهایی تفاوت‌های بسیاری دارد. آسیب‌های اجتماعی پروژه صدر دیده نشده است. اگر به جای آن ۲ خط مترو احداث می‌کردیم بسیار مفیدتر بود. تاکید می‌کنم پل صدر زمانی اجرا شد که در دنیا پل و اتوبان‌های دو طبقه جمع شده است و مثال بارز آن پل دو طبقه اینچئون بود که در حال حاضر به مکان توریستی تبدیل شده است.
او تاکید کرد: اگر پروژه صدر را نقد می‌کنیم به دلیل آن است که این هزینه بهره‌وری لازم را برای شهر نداشت و اگر این هزینه برای توسعه حمل‌و‌نقل صورت می‌گرفت، شاید تمامی خطوط متروی تهران به طور کامل اجرا شده بود. اما نواب در طرح جامع دیده شده بود و باید به اجرا در می‌آمد. با مثالی مفهوم حرفم را می‌رسانم. عاقلانه نیست کسی کلیه‌اش را بفروشد تا عمل زیبایی انجام دهد. کاری که در منطقه 22 و پروژه صدر رخ داده مصداق این مثال است. منابعی است که آنجا هزینه شده که اولویت یک شهر نبوده و می‌توانسته برای حل مشکلات اساسی تهران مورد استفاده قرار گیرد. این رویه اصلاح نمی‌شود مگر با خرد جمعی در شورای شهر تهران و حضور افراد متخصص است.
به گزارش همشهری‌آنلاین، حناچی در ادامه درباره منطقه ۲۲ و بارگذاری سنگین و بی‌رویه در این منطقه گفت: در همه اسناد تهران از جمله طرح جامع منطقه ۲۲ به عنوان آخرین فرصت شهر تهران برای توسعه و جهانی شدن تهران بود و اتفاقی که اطراف دریاچه و بلند مرتبه‌سازی که در آن منطقه انجام شد یکی از مناقشات ما در شورای عالی شهرسازی با شهرداری وقت تهران بود.
شهردار تهران تاکید کرد: استناد به رای کمیسیون ماده 5 مربوط به سال 87 برای توسعه و ساخت‌وساز در منطقه‌ای مانند منطقه ۲۲ اصلا پذیرفتنی نیست. جالب است بدانید برای خدمات زیربنایی منطقه ۲۲ چیزی بالغ بر ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد‌نیاز بود اما مورد توجه قرار نگرفت. یکی از دلایل متوقف کردن بلند مرتبه‌سازی در سال ۹۳ تاثیر ساخت‌و‌ساز در منطقه ۲۲ بود.
حناچی ادامه داد: اقدامی که در این دوره مدیریت شهری انجام شد تهیه و تدوین طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است که به تصویب شورای شهر نیز رسید و به این طرح افتخار می‌کنیم. هفته آینده کلنگ مترو را در منطقه ۲۲ بر زمین خواهیم زد و انشالله توسعه منطقه ۲۲ را خواهیم داشت.
از عیسی شریفی شکایت نکردیم
او در ادامه درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی، قائم‌مقام شهردار اسبق تهران گفت: خیلی از پرونده‌های مربوط به تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته؛ حتی در مورد مدیران حاضر هم بررسی و رای برای آن‌ها صادر شده است.
حناچی درباره ساختمان روزنامه اطلاعات هم گفت: این ساختمان یکی دیگر از موارد پرونده رسا تجارت است که ما در این دوره با سپاه توافق کردیم.
در واقع خرید این ساختمان و ساختمان پشتی آن برای ما ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته و بسیار گران تمام شده است. البته هزینه‌ای که آن‌ها به عنوان صورت وضعیت اعلام کردند، تقریبا دو برابر این رقم بود. او تاکید کرد: واحد حقوقی شهرداری تهران از شخص عیسی شریفی شکایت نکرده، از شرکت رسا تجارت و هولدینگ یاس شکایت کرده و شماره پیگیری آن را هم برای اعضای شورای شهر فرستادم؛ در پورتال قوه قضائیه هم ثبت شده.
عیسی شریفی جز صاحبان امضای هولدینگ یاس بوده است. او در پایان این نشست بار دیگر اعلام کرد که متخلفان تزریق واکسن از کار در شهرداری تهران برکنار شدند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون استاندار تهران خبر داد

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *