سایت خبری پیام ما آنلاین | بحران آب‌وهوایی به بدترین سناریو رسید

هشدار رئیس آژانس محیط زیست درمورد«همه‌گیری پنهان»:

بحران آب‌وهوایی به بدترین سناریو رسید

این تاثیرات، باعث فروپاشی اکوسیستم‌ها می‌شود و همه پایه‌های اقتصاد و جامعه مدرن را ویران می‌کند





بحران آب‌وهوایی به بدترین سناریو رسید

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۶:۴۳

تاکنون بسیاری از دانشمندان و محققان آب‌وهوایی، بارها نسبت به تبعات جبران‌ناپذیر تغییرات آب‌وهوایی و لزوم اجرای اقدامات ضروری برای مقابله با وقوع «بدترین سناریوی ممکن» هشدار داده‌اند. حالا اما رئیس اجرایی آژانس محیط زیست گفته است که وضعیت اضطراری آب‌وهوایی به سطح «بدترین سناریوی ممکن» رسیده و اگر کنترل نشود، منجر به فروپاشی اکوسیستم‌ها می‌شود و برای زندگی بشر تبعات ناگواری خواهد داشت.

به گزارش گاردین، «سِر جیمز بیوان»، رئیس اجرایی آژانس محیط زیست هشدار داده که این یک «داستان علمی تخیلی» نیست و در سال‌های اخیر شاهد اتفاق‌هایی بوده‌ایم که نشان‌دهنده وقوع بدترین سناریوی ممکن است؛ از جمله حوادق آب‌وهوایی شدید و سیل در بریتانیا. او از سیاستمداران خواسته تا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کنند و خود را با اثرات «اجتناب‌ناپذیر» شرایط اضطراری آب‌وهوایی آماده کنند.
بیوان در کنفرانس سالانه انجمن بیمه‌گذاران بریتانیا گفته است: «سطح بالاتر آب دریاها، بسیاری از شهرهای جهان را از بین خواهد برد، میلیون‌ها نفر را آواره خواهد کرد و بسیاری از سطوح زمین‌های ما را غیرقابل سکونت یا غیرقابل استفاده خواهد کرد. حوادث شدیدتر آب‌وهوایی مثل خشکسالی، سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و امواج گرما، بیش از آنچه بیشتر جنگ‌ها، باعث مرگ افراد شده، آدم‌ها را خواهد کشت. به گفته سِر جیمز بیوان، «این تاثیرات، باعث فروپاشی اکوسیستم‌ها، کاهش محصولات کشاورزی و نابودی زیرساخت‌هایی می‌شود که تمدن ما وابسته به آن‌هاست و این وضعیت، همه پایه‌های اقتصاد مدرن و جامعه مدرن را ویران خواهد کرد.» بیوان در سخنرانی خود گفته است: «اگر فکر می‌کنید چیزی که تعریف می‌کنیم شبیه داستان‌های علمی- تخیلی است، اجازه دهید تا آنچه را که باید، به شما بگویم. در طی چند سال گذشته، بدترین سیل‌ها در اروپا به وقوع پیوسته است و این وضعیت در حال بزرگ‌تر و شدیدتر شدن است. به همین دلیل است که تفکرات ما باید سریع‌تر از آب‌وهوا تغییر کند و به همین دلیل است که واکنش ما باید با مقیاس این چالش، هماهنگ شود.» هشدار وحشتناک بیوان، 9 ماه پیش از کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی Cop26 در گلاسگو می‌آید، جایی که بریتانیا، قرار است میزبان نمایندگان و کارشناسان اقلیمی در سراسر جهان باشد. هدف از این کار، تعیین اقداماتی برای سازگاری با تاثیرات آب‌وهوایی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محافظت و بازیابی طبیعت است.
بیوان گفته است، آنچه در چند سال گذشته در بریتانیا رخ داده، باید به عنوان هشدار واضحی برای اتفاقات پیش روی جهان در نظر گرفته شود.
آژانس محیط زیست در حال تلاش برای آماده‌سازی مردم و محافظت از آن‌ها در مقابل تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی است. این آژانس همان‌طور که متعهد شده، از سال 2015 تاکنون 300 هزار خانه را برای مقابله با سیل آماده کرده است. این آژانس همچنین متعهد شده تا 5.2 میلیارد پوند سرمایه‌گذاری دولت را در ساخت سیل‌گیرها و موانع جدید ساحلی تا سال 2027 به سرانجام برساند و استراتژی مدیریت خطرِ سیل و فرسایش خاک ساحلی را اجرا کند.
علاوه بر همه اینها، سِر جیمز بیوان با تاکید بر لزوم اقداماتی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بر نیاز به انجام اقدامات دیگر تاکید کرد: ما به خوبی می‌دانیم که چه کارهایی را باید انجام دهیم. ما باید بدانیم که چگونه مقیاس و گستردگی تغییرات آب‌وهوایی را کاهش دهیم. ما باید خود را با تبعات این تغییرات، سازگار کنیم. «ما با ایجاد سیستم‌های دفاعی در مقابل سیل، به جوامع کمک می‌کنیم تا در مقابل اثرات تغییرات آب‌وهوایی مقاومت بیشتری داشته باشند و ما همچنین تلاش می‌کنیم که قدم به قدم، پیش برویم تا در نهایت تا سال 2030، به سازمانی با تولید کربن صفر تبدیل شویم.» بیوان، رئیس اجرایی آژانس محیط زیست گفته همان‌طور که دولت‌ها نقشه راهی را طراحی کرده‌اند که از شرایط قرنطینه خارج شوند و به شرایط عادی بازگردند، دولت‌ها و مردم، باید به صورت مشترک تلاش کنند تا با «همه‌گیری پنهان» بحران آب‌وهوایی، با همان قدرتی که با پاندمی کووید19 جنگیدند، مقابله کنند. او گفته که شرایط اضطراری آب‌وهوایی، یک پاندمی نادیدنی است، چراکه اگر کنترل نشود، تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها را خواهد کشت و بیش از آسیبی که کووید19 وارد کرده، به آن‌ها صدمه خواهد زد.
سِر جیمز بیوان گفته است: «ما آن چیزی را به دست می‌آوریم که هزینه‌اش را پرداخت می‌کنیم؛ ما همان آب‌وهوایی را می‌یابیم که برایش تلاش می‌کنیم [نه چیزی بیش از تلاشمان را].» وب‌سایت رولیتور، در گزارشی مجموع خسارت‌های اقتصادی که فجایع طبیعی در سال 2020 به آمریکا تحمیل کردند را بالغ بر 95 میلیارد دلار توصیف کرده است. شرکت بیمه Swiss Re خسارات اقتصادی تمام جهان را در سال گذشته، 175 میلیارد دلار اعلام کرده است. از جمله 32 میلیارد دلار به دلیل سیل‌های چین و 13 میلیارد دلار خسارات ناشی از طوفان «آمفان» در سراسر هند و بنگلادش.
خبرگزاری سی.ان.بی.سی اما به نقل از شرکت Munich Re حجم آسیب‌های اقتصادی سال 2020 را که حوادث طبیعی به جهان وارد کرده‌اند، 210 میلیارد دلار برآورد کرده است. «تورستن جیورک» یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت Munich Re در گزارشی گفته است: «خسارات حوادث طبیعی در سال 2020 به شکل چشمگیری بیش از سال پیش از آن است. واقعا زمان آن رسیده که اقدامی بکنیم.» اخیرا، بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده جهان شروع به صحبت در مورد بحران آب‌وهوایی کرده‌اند. از جمله بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت که کتابی را با نام «چگونه از فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم» منتشر کرده است. بیل گیتس می‌گوید که متحد کردن جهان درباره بحران آب‌وهوایی، کار سختی است اما اگر موفق شویم، بهترین کاری است که بشر تاکنون انجام داده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *